Harkov T-150K kytkinlevyn paksuus

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Se nyt ei kuitenkaan ole aivan viimeistä uutista. Scania toimii aina, vaikkapa kylmäilmakuivurin voimanlähteenä (jo 1960-luvulta lähtien). Selvä nakki ja siitä ruotsalaisille kunniaa!

Tämän palstan erikoisuus on (ainakin minusta) siinä, että oivallamme/löydämme myös idän suunnasta laatukoneet. JaMZ kuuluvat siihen luokkaan. Saatan olla väärässä?
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Saattaa olla, että joku hieman ihmetteli viestiäni, mutta siinä on kohtuullisen paljon kokemusta mukana. Itse olin, suomalaisena, pitkään mukana venäläisissä maataloushankkeissa (1990-2005) ja opin arvostamaan sikäläisiä koneita (samalla kun minulle selvisi miksi niin moni sikäläinen kone hajosi):

Niin SMD:t kuin JaMZ:t ovat hiton hyviä moottoreita, kunhan vain öljyt ja huoltajat ovat oikeata laatua... Moni kone on NL:n aikana joutunut lujilla kun niillä ei koskaan ollut varsinaista isäntää.
Usein idässä puuttuvat traktoreista lohkolämmittimet kokonaan ja pakkasilla oli (on) tapana, että yöksi lasketaan nesteet moottorista pois (siksi siellä on ne hanat). Aamulla siihen kaadetaan taas kuumaa vettä. Harva kone siitä tykkää....Näin moni hyvä moottori on saatu pilalle ja moni tuollainen on tuotu sitten käytettynä Suomeen, NL:n romahduksen jälkeen (mm. minun DT, jonka SMD-turbomoottori onneksi on nyt hyvässä hoidossa).

Tässä on enemmän kuin "vinhaa perää".

Hyvää kevään alkua!
Vastaa Viestiin