D-50 ja D-60 lohkot

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Pari vuotta takaperin kun tuli kummasteltua D-60 konetta jonka lohkon kupeessa on ne D-50 luukut niin taasen löytyi silimiin lisää sekasikiöitä...
Nimittäin kun tuossa viikonloppuna kävin pilkkomaan työmaalta haettua moottori-kytkinkoppapakettia niin niin osuipa silmään että tyyppikilvessä luki D-50 mutta lohko oli kuitenkin ilman noita luukkuja. Onkohan tuollasta sattunut aikasemmin kohdalle kellekkään? Vai olisiko tuota moottoria vielä valmistettu muuhun käyttöön sen jälkeen kun traktoreissa oli jo siirrytty kuuskymppiin, ja lohkovalimolla ollut uudet muotit käytössä...

Tuohan nimittäin ei ole traktorista vaan on palvellut jyrsinturpeen aumauskoneen moottorina. Ikää en pysty hirveän tarkkaan sanomaan, nota aumaajia kun on ollut kaksi ja etenkin tällä nykyisellä omistajalla nuo moottorit ovat vaihtuneet keskenään suuntaan jos toiseen. Ruiskupumpussakaan ei ole tyyppikilpeä. Jos se olisi tuosta koneesta alkujaankin josta se viimeksi on pois otettu, silloin vuosimalli olisi -68. Vaihtoehtoisesti uudempi on jostain 70-luvun alkupuoliskolta, vaan siitä tarkkaa ikää isäukko ei muistanut vaikka noiden kanssa alusta alkaen onkin pelannut...
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Itsellä sellanen käsitys että Д-50 ja Д-60 moottoreita tehty pitkään rinnan. Ero noissa moottoreissa on teho ja kierrosnopeus. Agrikaateissa ja muissa paikallis sovelluksissa käytetty varmaanki halvinta ja riittävää Д-50 moottoria. Ne luukut häipyy vasta seitkytluvun alkupuolella--puolivälissä Д-240 tultua markkinoille jolloin Д-50 ja Д-60 moottorin valmistus viellä jatkui mutta nyt uuteen luukuttomaan lohkoon. Näin minä sen aatelen saatan olla väärässäkin.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Д-60 moottori tuli belaruksen 50-superiin 1970. Eli luukullista Д-60 moottoria on todenäköisesti valmistettu melkein viisi vuotta. Vuoden 1975 jälkeen Д-50 moottoria on käsitääkseni valmistettu vuoteen 1980. Eli luukuttomana noin viisi vuotta.http://www.po-mmz.minsk.by/about/history/
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja Sammy »

No tuohan kävisi hyvin järkeen ja yhteen noitten havaintojen kanssa. Tuo moottori täytyykin sitten olla peräisin siitä uudemmasta aumauskoneesta, joka todennäköisesti onkin vielä uudempi kun mitä isukki muisti.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja ukki »

Syöttöpumpun puolella pitäisi lohkossa olla valupäivä.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: D-50 ja D-60 lohkot

Viesti Kirjoittaja Sammy »

ukki kirjoitti:Syöttöpumpun puolella pitäisi lohkossa olla valupäivä.

ukki
200279 luki siellä, eli näyttääkin olevan melko loppupään D-50 tuotantoa. Itse asiassa, pitääkin vilasta olisikohan niin että tuon meitin -79 mallisen viiskaksviitosen lohko olisikin vanhempi...
Vastaa Viestiin