Sivu 1/8

Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 24 Huhti 2016, 19:24
Kirjoittaja nokka kone
820
Oliskohan missään olemassa kuvaa noista hydrauliikanputkista että miten menevät :?: . Mallailin niitä jo paikalleen mutta kun kattelin jotain venäläistä 550 ohjekirjasta niin ei täsmännyt. Oli muutenkin vähän erinäköinen ainakin putsarinjalka.

Sitten mitenköhän tuo laturi että kestääkö ajaa ilmanakkuja koeajoa.

Ja vielä nuo jarrut onko samat kun 5satasessa. Tuohon tasauspyörästönlukkoon täytyy kanssa paneutua jossain vaiheessa :D

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 18:56
Kirjoittaja ukki
Saat ilmaisen vinkin. Unohda ne putket kokonaan. Ellet tarvitse välttämättä tunnustelua nostolaiteessa, niin teen näin.

1. Osta 4 lohkoinen hydrauliikka pöytä (saa niitä olla enemmäkin jos tarvitsee) ja sellainen jossa on jokaisessa uiva asento. Riittävän iso öljyn läpäisy kyky, esim. 70 l/min, ei ahdista jos isonnat pumppua.

2. Sijoita lohko parhaaksi katomaasi paikkaan, mutta älä sinne kojetaulun alle, eikä kopin alle, eikä ohjaamon sisälle, TURVALLISUUS RISKI SUURI. Sinne on hankale tehdä huoltoja.

3. Pumpulta syöttä 3/4" letkulla ja riittävän isolla paineen kestolla, noin 250 bar ja saman kokoisella paluulinja.

4. Paluu öljynsuodin 70 l/min vaihdettavalla patruunalla. Kytket paluun joko tankin yläkautta riittävän syvälle, jotta öljy ei vaahtoa, tai sitten pohjan kautta onnistuu myös.

5. Yksi näistä lohkoista nostosylinterille ja sille letkutus 1/2". Toiseen laita hidastus (kuristin) jotta nostolaite laskee rauhallisesti. Loput lohkot jäävät ulkopuoliseen käyttöön.

6. Tarviset muuntokappaleet letkujen päihin jotka tulevat nostosylinteriin, koska alkuperäisissä on millikierre ja muut ovat tuumasia.

7. Vailitse sellainen nostosylinteri, jossa on kunnollinen turpatiiviste ja varren pyyhkiä. Ei ole muuten noissa belarus malleissa vielä sellaista, tulee vasta viimeisissä progress malleissa ja ensimmäisissä agros mallissa.

Voi sen vanhan mallin nostosylinterin muuttaakin, hankit hydrauliikka kaupasta sopivan turpatiivisteen. turvan puolelta kaikki pois mitä on sen peltilevyn alla, myös peltilevy pois. Tähän tilaan pyyhkijän, löytyy hyvin, voit myös käyttää pyyhkijänä akselitiivistettä (stefa).

Seuraavaksi purat sen noston rajoittajan pois ja teet siihen sopivan kierteen SAE 7/8"TV 386, tällä kierrekoolla voit tehdä suoraan siihen reikään kierteen. Itse käytin kahta tappia (aloitus ja lopetus), jolla sen sain tehtyä. Hankit ko. kierteellä olevan pultin kaupasta, lyhennät sen sopivan pituiseksi, jotta kanta ottaa usitin kanssa siihen turpaan kiinni, eikä vielä kierre pohjaa. Kuten jo mainitsin tarvitset vielä usit tiivisteen. Lopuksi kirit sen pultin lukkoliiman kanssa kiinni ja taasen on yksi vuotopaikka tukittu.

8. Laitat vaijerit lohkolle, ja tarvittavat vivut itseleesi sopivaan paikkaan.

9. Vaihda uusi hydrauliikkapumppu, jos vähänkin tunnustaa, että et ole varma sen kunnosta, tulee samalla vaivalla seki kerralla kuntoon.


Ei välttämättä ole halvin tapa, mutta eipä ole ollut vuotojakaan. Kumpi sitten on pitemmän päälle edullinen, jatkuvat vuodot vai vuotamattomuus, sen saa jokainen rakenta päättää itse.

Jos kirjoitus ei sinulle avaudu, niin laita minulle s-posti osoite yv:n kautta niin saat kuvia minun toteutuksesta.

ukki

ps. Belarus kerhon sivulla pyritään neuvomaan, miten vaikeudet voitetaan, eikä niin kuin jossakin palstalla on tapana "liity kerhoon", niin vasta sitten kerrotaan/saat tietoja ja kiristys arvoja jäsenmaksua vastaan, muuten ei tipu juuri mitään :?:

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 20:02
Kirjoittaja nokka kone
ukki kirjoitti:Saat ilmaisen vinkin. Unohda ne putket kokonaan. Ellet tarvitse välttämättä tunnustelua nostolaiteessa, niin teen näin.

1. Osta 4 lohkoinen hydrauliikka pöytä (saa niitä olla enemmäkin jos tarvitsee) ja sellainen jossa on jokaisessa uiva asento. Riittävän iso öljyn läpäisy kyky, esim. 70 l/min, ei ahdista jos isonnat pumppua.

2. Sijoita lohko parhaaksi katomaasi paikkaan, mutta älä sinne kojetaulun alle, eikä kopin alle, eikä ohjaamon sisälle, TURVALLISUUS RISKI SUURI. Sinne on hankale tehdä huoltoja.

3. Pumpulta syöttä 3/4" letkulla ja riittävän isolla paineen kestolla, noin 250 bar ja saman kokoisella paluulinja.

4. Paluu öljynsuodin 70 l/min vaihdettavalla patruunalla. Kytket paluun joko tankin yläkautta riittävän syvälle, jotta öljy ei vaahtoa, tai sitten pohjan kautta onnistuu myös.

5. Yksi näistä lohkoista nostosylinterille ja sille letkutus 1/2". Toiseen laita hidastus (kuristin) jotta nostolaite laskee rauhallisesti. Loput lohkot jäävät ulkopuoliseen käyttöön.

6. Tarviset muuntokappaleet letkujen päihin jotka tulevat nostosylinteriin, koska alkuperäisissä on millikierre ja muut ovat tuumasia.

7. Vailitse sellainen nostosylinteri, jossa on kunnollinen turpatiiviste ja varren pyyhkiä. Ei ole muuten noissa belarus malleissa vielä sellaista, tulee vasta viimeisissä progress malleissa ja ensimmäisissä agros mallissa.

Voi sen vanhan mallin nostosylinterin muuttaakin, hankit hydrauliikka kaupasta sopivan turpatiivisteen. turvan puolelta kaikki pois mitä on sen peltilevyn alla, myös peltilevy pois. Tähän tilaan pyyhkijän, löytyy hyvin, voit myös käyttää pyyhkijänä akselitiivistettä (stefa).

Seuraavaksi purat sen noston rajoittajan pois ja teet siihen sopivan kierteen SAE 7/8"TV 386, tällä kierrekoolla voit tehdä suoraan siihen reikään kierteen. Itse käytin kahta tappia (aloitus ja lopetus), jolla sen sain tehtyä. Hankit ko. kierteellä olevan pultin kaupasta, lyhennät sen sopivan pituiseksi, jotta kanta ottaa usitin kanssa siihen turpaan kiinni, eikä vielä kierre pohjaa. Kuten jo mainitsin tarvitset vielä usit tiivisteen. Lopuksi kirit sen pultin lukkoliiman kanssa kiinni ja taasen on yksi vuotopaikka tukittu.

8. Laitat vaijerit lohkolle, ja tarvittavat vivut itseleesi sopivaan paikkaan.

9. Vaihda uusi hydrauliikkapumppu, jos vähänkin tunnustaa, että et ole varma sen kunnosta, tulee samalla vaivalla seki kerralla kuntoon.


Ei välttämättä ole halvin tapa, mutta eipä ole ollut vuotojakaan. Kumpi sitten on pitemmän päälle edullinen, jatkuvat vuodot vai vuotamattomuus, sen saa jokainen rakenta päättää itse.

Jos kirjoitus ei sinulle avaudu, niin laita minulle s-posti osoite yv:n kautta niin saat kuvia minun toteutuksesta.

ukki

ps. Belarus kerhon sivulla pyritään neuvomaan, miten vaikeudet voitetaan, eikä niin kuin jossakin palstalla on tapana "liity kerhoon", niin vasta sitten kerrotaan/saat tietoja ja kiristys arvoja jäsenmaksua vastaan, muuten ei tipu juuri mitään :?:

Kyllä minun mielestä se tunnustelulaite on tarpeellinen. Tarkoitus kuitenkin linkota,äestää,kyntää ja levyttää. Nykyiset 2+2lohkot pitäisi riittää minun tarpeisiini. Toki nuita vuotoja voipi tulla ja tulee mutta ei nyt mitenkään ratkaisevan paljon. Eikös tuo sylinteri ole aika pitkäikäinen ellei ikuinen :D joten sitäkään ei omasta mielestä tarvitse mihinkään vaihtaa tai muokata. Mutta ihan hyvä toteutus idea ja varmasti hyvä ja toimivaksi todettu mutta ei vielä ainakaan napannut :lol:
Rahalla saa ja hevosella pääsee :lol:

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 25 Huhti 2016, 20:22
Kirjoittaja nokka kone
Tuli muuten vahingossa tänne "koneet" osioon piti mennä remonttivinkkeihin :roll:

Mutta kokeilemallahan se selviää menikö oikeaan järjestykseen. Mutta mites laturi kestääkö käyttöä (ohjaamo irti ni puuttuu herätteet ja muut) :?:

Niin starttihan on 24v niin sama pätee varmaankin sen herätteeseen (ruuvimeisselillä käyntiin :D )

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 26 Huhti 2016, 10:58
Kirjoittaja harasoo
nokka kone kirjoitti:820
Oliskohan missään olemassa kuvaa noista hydrauliikanputkista että miten menevät :?: . Mallailin niitä jo paikalleen mutta kun kattelin jotain venäläistä 550 ohjekirjasta niin ei täsmännyt. Oli muutenkin vähän erinäköinen ainakin putsarinjalka.

Sitten mitenköhän tuo laturi että kestääkö ajaa ilmanakkuja koeajoa.

Ja vielä nuo jarrut onko samat kun 5satasessa. Tuohon tasauspyörästönlukkoon täytyy kanssa paneutua jossain vaiheessa :D
Jos ois oma projekti niin ottaisin "ukin" neuvoista "vaarin" ja heittäisin niillä rautaputkilla ja sillä venttiilipöydällä sitä kuuluisaa vesilintua . Eipä sitä tunnustelijaa minun mielestä tarvii kuin tukipyörättömissä auroissa . Sellainen venttiilipöytä vaan missä on uivat asennot , nostolaitteelle ja etukuormaajan aisoille.Pääsee kumiletkuilla helpommalla letkutuksella ja tulee pitävämpi . Ottaa tarkat mitat niin tulee siistin näköinen .

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 26 Huhti 2016, 11:22
Kirjoittaja nokka kone
Mutta kyllähän nyt se painonsiirto ja työntövarstunnustelu on oltava traktorissa jos jotain nostolaitetöitä tekee.

Ja jos jokuhaluaa vielä väitellä tästä niin aloittanee uuden keskustelun kun alkuperäinen kysymys on -miten ne orkis putket menee :!: eikä miten teen sen toisin :!:

Ukin kommentti oli hyvä mutta kieltäydyin siitälä jo, joten turha tässä minua enään on ruveta käännyttämään.

Toki on mielenkiintoista väitellä mutta sitten unohtuu alkuperäiset kysymykset :D

Ei millään pahalla.

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 10:40
Kirjoittaja nokka kone
Kyllä minäkin tämänkuvan löysin kun guuklasin mutta ei oikein täsmää.
Kuvassa menee 2putkee+pikkuputki tunnustelumotikälle kun mulla menee 4putkee+se pikkuputki.
Lisäksi lisähydrayliikan pukketkin on erilaiset :roll:

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 12:34
Kirjoittaja Vilske
nokka kone kirjoitti:Kyllä minäkin tämänkuvan löysin kun guuklasin mutta ei oikein täsmää.
Kuvassa menee 2putkee+pikkuputki tunnustelumotikälle kun mulla menee 4putkee+se pikkuputki.
Lisäksi lisähydrayliikan pukketkin on erilaiset :roll:
Olisko tässä oikea :wink:
Kuva

Parempi kuva ja varaosanumerot tästä linkistä.

Kysäseppä Juhalta (Juha Pennanen O40 O22 3O81/juhapennanen(at)belkku.fi) onko Agroman aikaisia 800-825 sarjan punakansiollisia varaosakirjoja vielä jäljellä?

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 18:51
Kirjoittaja nokka kone
No tuo kuva onjo lähes sama mutta nuo 2toimisen putket menee eripaikkaan mutta huomenna kokeillaan toimiiko oikein :D

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 29 Huhti 2016, 18:39
Kirjoittaja nokka kone
Noniin nostolaite taitaa pelittää :D

Mutta mutta mitenkäs tuo tasaupyörästön sielunelämä sen verran tiedän että toimii ohjauksen pumpulla ja ottaa käskyt toteemin kylestä.
Mutta löyty tällänen erinomainen havannoillistamis video https://www.youtube.com/watch?v=-jqR_JSjxDY" onclick="window.open(this.href);return false;
Multa puuttuu tuo oikeanpuoleinen jarrunjatkeena oleva pömpeli :?: hyvin HAALEA ajatus asiasta että onko joku lisäkäsijarru ja irrotettu ns turhana pois :roll:

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 29 Huhti 2016, 21:21
Kirjoittaja EJH10
Oikea havainto, se on erillinen käsijarru. Tähän koneeseen tuli käyttöjarruiksi kolmelevyiset kuivat jarrut ja vanhaan koteloon sai viritellä vielä tuon erilliskäsijarrun, vaikka se ei kyllä ole kovinkaan tarpeellinen laite. Varmempi on kun jalkajarrut lukitaan pysäköintijarruksi. Tuon erillisen jos unohtaa päälle, kun lähtee pikkuvaihteella liikkeelle, niin siitä katkeaa akseli. Se on yhtä eksoottinen varuste, kuin sitten tuo 80/800/900/1000-sarjalaisten taka-akselin tasauspyörästönlukko. Ohjaustehostimen tai orbitroolin paluuvirtausta kuristetaan hiukan, niin saadaan aikaiseksi 8-12barin jatkuva paine, jota käytetään esim. lukon käyttöpaineeksi. Toteemin tapauksessa vaijerilla vedetään sen venttiilistä esim. automaattiasento päälle, jolloin lukolle menee paine ja se lakkaa jos etupyöriä käännetään riittävän paljon keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan (lisäksi löytyy pakkoasento). Paine menee tuohon lukon kannen 30 ja kalvon 28 väliseen tilaan ja kalvo painaa mäntää 29, joka puristaa kitkalevyt (tavallisia jarrulevyjä) ja välilevyn nippuun. Näin ontto ensiövetoakseli ja sen sisässä oleva lukonakseli kytketään toisiinsa. Lukonakselin toinenpää on kytketty ristitapin keskiöön ja sitä kautta tasauspyörästön kuoreen. Eli vetoakseli lukitaan tasaupyörästön koteloon, jolloin se on jumissa, eli lukossa. Nerokas keksintö. Juutuupi videon koneeseen tulee molemman mallin lukot käytettäviksi tarpeen mukaan :P

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 29 Huhti 2016, 21:36
Kirjoittaja nokka kone
EJH10 kirjoitti:Oikea havainto, se on erillinen käsijarru. Tähän koneeseen tuli käyttöjarruiksi kolmelevyiset kuivat jarrut ja vanhaan koteloon sai viritellä vielä tuon erilliskäsijarrun, vaikka se ei kyllä ole kovinkaan tarpeellinen laite. Varmempi on kun jalkajarrut lukitaan pysäköintijarruksi. Tuon erillisen jos unohtaa päälle, kun lähtee pikkuvaihteella liikkeelle, niin siitä katkeaa akseli. Se on yhtä eksoottinen varuste, kuin sitten tuo 80/800/900/1000-sarjalaisten taka-akselin tasauspyörästönlukko. Ohjaustehostimen tai orbitroolin paluuvirtausta kuristetaan hiukan, niin saadaan aikaiseksi 8-12barin jatkuva paine, jota käytetään esim. lukon käyttöpaineeksi. Toteemin tapauksessa vaijerilla vedetään sen venttiilistä esim. automaattiasento päälle, jolloin lukolle menee paine ja se lakkaa jos etupyöriä käännetään riittävän paljon keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan (lisäksi löytyy pakkoasento). Paine menee tuohon lukon kannen 30 ja kalvon 28 väliseen tilaan ja kalvo painaa mäntää 29, joka puristaa kitkalevyt (tavallisia jarrulevyjä) ja välilevyn nippuun. Näin ontto ensiövetoakseli ja sen sisässä oleva lukonakseli kytketään toisiinsa. Lukonakselin toinenpää on kytketty ristitapin keskiöön ja sitä kautta tasauspyörästön kuoreen. Eli vetoakseli lukitaan tasaupyörästön koteloon, jolloin se on jumissa, eli lukossa. Nerokas keksintö. Juutuupi videon koneeseen tulee molemman mallin lukot käytettäviksi tarpeen mukaan :P
Kiitän
Tutkimukset jatkuvat :D

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 13 Touko 2016, 19:49
Kirjoittaja nokka kone
Tuota tohon maitokoppiin pitäis rakennella kaasuvivusto ja se oikeallaolevan hallintapömpelin rauta siis se L muotonen millä tulee runkoon. Syntyvät toki helposti ns itsestään mutta voisihan siitä olla apua jos olisi varsinkin kaasuvivustosta jotain havainnollistamis kuvaa :D

Ja olbitrolin letkujen järjestys hieman kanssa mietityttää.

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 14 Touko 2016, 09:51
Kirjoittaja kimmoa
Laita vaijerikaasu. Pomppiminen ja loikkiminen vähenee varmasti. Oon itse tuota miettinyt mutta kun vanha toimii, ei viitsis purkaa. JOs sulla on tuo jokatapauksessa työn alla niin miksei kokeilla? Taikka sähköinen kaasu. 8)

Re: Hyd putket ja muuta.

Lähetetty: 14 Touko 2016, 12:28
Kirjoittaja nokka kone
kimmoa kirjoitti:Laita vaijerikaasu. Pomppiminen ja loikkiminen vähenee varmasti. Oon itse tuota miettinyt mutta kun vanha toimii, ei viitsis purkaa. JOs sulla on tuo jokatapauksessa työn alla niin miksei kokeilla? Taikka sähköinen kaasu. 8)
Tuossahan on ihan ideaa.
Täytyisi vaan keksiä toimivaratkaisi että toimis hyvinkäsi ja jalkakaasu :roll: