Sivu 1/2

Tulipalo

Lähetetty: 25 Touko 2016, 20:35
Kirjoittaja ukki
Startti jumi päälle, veikaan solennoidi jäi jumiin. Startin releeltä lähtevä johto, joka menee kojetaululle alkoi lämmetä. Kerkesin kääntää päävirran pois, mutta eipä auttanut. Vasta kun sain toisenkin akun (takaa katsottuna vasen) irti savun muodostus lakkasi. Kyllä siinä kopissa oli jo ihan riittävästi savua. Kun olin varma, että palo ei jatku, hain vielä varulta sammutin pullon. En sitä kuitenkaan tarvinnut.

Näytästää, että siitä selvittiin lopultakin pienin vaurioin, releen johto sulanut noin puolenmetrin matkalta. Starttimoottorin purku, johto nippu avattava, uusi johto, releen vaihto, sekä vielä salamaraudan kunnon varmistus.

Että tälleen eilen illalla.

ukki

Re: Tulipalo

Lähetetty: 26 Touko 2016, 05:28
Kirjoittaja Timukka
:( no, voihan paska. Onneksi ei käyny pahemmin.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 26 Touko 2016, 11:46
Kirjoittaja EJH10
Sehän tuo, kun sanot, että kaikki virrat ei oo katkennu pääkatkasijasta, kuulostas siltä, että salamarauvan kautta jääny jotakin virtaa kiertämään. Mutta onko se syy vai seuraus :shock: ? Kaikki mainitsemasi komponentit on nyt tutkittava tarkkaan, ettei vaan pääse uusimaan tuota temppuansa.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 28 Touko 2016, 21:09
Kirjoittaja Bel820
Pari vuotta sitten oli minulla samanlainen tilanne. Vaihdoin uuden 12/24V muuntimen ( tai mikä sen oikea nimi on ). Lisäksi Startti meni siihen kuntoon että ostin uuden. Palaneet johdot ja liittimet taityi väsätä abikoista uudelleen. Tuolla on siitä pieni keskustelu http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... vut#p18836" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Tulipalo

Lähetetty: 04 Marras 2016, 21:00
Kirjoittaja ukki
Sain lopultakin tämän korjattua. Vikakin selvisi!

Perus syynä oli starttireleen maadoitus! Sehän kiertää vaihdekepin starttin estona siellä vaihdekepin katkaisijan kautta.

Laitoin akut ominiin laatikoihin moottorin kupeelle ja toiseen niistä tuli uusi vaihtorele (salamarauta). Mutta eipä vaan startti toiminut, vaikka olin vaihtanut startti releen samalla, kun uusin sille tulevan johdon virtalukolta.

Asiaa pähkäiltiin kuvien ja puhelimen kanssa EJH10:n kassa pari iltaa (kun päivällä pitää olla palkkatöissä). Lopulta vika löytyi, sen maavian kanssa oli uusi startin rele viallinen, joten varastosta uusi tilalle ja nyt toimii.

EJH10 on vääntänyt sähköpiirustuksia ko. asiasta ja kuviakin on. Hän varmaankin tekee tästä kattavan artikelin, kunhan kerkee.

Jos ihmettelette, miksi valmistui näin myöhään, niin olen pitkään ollut toipilaana, kun alkukesästä sairastin keuhkokuumeen, jonka jälkitautina sain pitää reilun 2 kk:n flussan ja yskän. Ei ollut oikein työ haluja, jos ei kuntoakaan.

ukki

Re: Tulipalo

Lähetetty: 05 Marras 2016, 05:06
Kirjoittaja MTZ 1025
Tässä kakkos sarjalaisen salamaraudan asennuksessa pähkäilin pääkytkin asiaa.Ratkaisin asian 4 napaisella päävirta kytkimellä.Molempien akkujen plussat kytkimen läpi ,tämä siksi että alkuperäisellä kaavalla monessa paikassa sähköt vaikka kytkin auki.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 05 Marras 2016, 08:21
Kirjoittaja ukki
Kyllä huomasin saman ilmiön, käynnistysys releelle tulee virtaa molemilta akuilta, vaikka toinen on irroitettu päävirta katkasijalla. Vasta kun molemmista miinus irti, lakkaa virran kulku.

Tässähän oli juuri tämän tulipalon perus syy!

Metsätraktoreissa katkaistaan plussa virta päävirtakytkimellä. Vain lämmitin saa virran sen ohi.

Voisi olla hyvä systeemi aivan tavan traktorissakin.

ukki

Re: Tulipalo

Lähetetty: 05 Marras 2016, 09:56
Kirjoittaja Vilske
Vakuutuksissa kun kysytään että onko työkoneissa päävirtakytkintä että saa alennusta vakuutusmaksuihin, onko nyt niin ettei Belaruksen päävirtakytkin ei riitäkkään kyseiseen vakuutuksen vaateeseen ??
Meinaan vaan ettei tuu yllätystä vahingon sattuessa :(
Missä mallissa on täydellinen pääkytkin virralle?

Re: Tulipalo

Lähetetty: 05 Marras 2016, 10:28
Kirjoittaja MTZ 1025
Kaikkien muiden belkku mallien pääkytkin luotettava,paitsi salamarauta systeemit.Tuostakin saa luotettavan tällä 4 napa kytkimellä.Kummat johdot haluaa kytkimellä kierrättää lienee makuasia.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 14:23
Kirjoittaja EJH10
ukki kirjoitti:EJH10 on vääntänyt sähköpiirustuksia ko. asiasta ja kuviakin on. Hän varmaankin tekee tästä kattavan artikelin, kunhan kerkee.
No niin, kattavuuesta en tiijä, mutta jonkunlainen sepustus tuli tehtyä :)
suonsyrjä kirjoitti:niittä peltikuorisia tartin reileitä kun ei ennää saa kuin kelpassivoituja mate in hina niin raakasti uudempien normi rele vaan 30ah pitää olla minimissään virran kesto
Joo, mun piti kans kommentoija tätä kiinaosa asiaa tuolla aikaisemmassa keskustelussa, mutta ei ehtiny vielä. Niin kuin tässäkin startin releessä, kun ennen pystyi luottamaan peltikuoriseen, ne toimi vuosikymmeniä, niin nyt kiinalaiset on iskeny sinnekki. Tuo keltapassivoitu voi olla niin huonolaatuinen, että ei toimi ees ensimmäistä kertaa. Naksuu, mutta ei kytke työvirtaa päälle. kts. liitteenä oleva kuva.

Ite tykkään kuitenkin nuista ruuviliitoksilla olevista releistä, niistä ei johot irtoa tärinästä. Nelossarjalaisista löytyy ruuviliitoksilla oleva muovikuorinen hehkun rele. http://agromotor.by/elektrooborudovanie ... D1%8C.html" onclick="window.open(this.href);return false; tuollaiseen kai se on siirryttävä. Onko kenelläkään huonoja kokemuksia tälläisesta?
suonsyrjä kirjoitti:salamarautakaan kun ei enään konelan aikaisia maksa niin uutta vuan raakasti on ollut motto... havaittu on että jos see tartin rele väärä tai palaa käret kiinni niin koettee tartata vaikka olisi päävirrat pois, eli ehdotomasti huonoin säästökohde
Käynnistysreleen toiminta on hyvin tärkeä asia, jos se ei katkaise tai sen epämääräinen toiminta saa hitsaamaan salamaraudassa isot käret kiinni, niin seuraukset on vakavat, siitä tuonnempana…
MTZ 1025 kirjoitti:Tässä kakkos sarjalaisen salamaraudan asennuksessa pähkäilin pääkytkin asiaa.Ratkaisin asian 4 napaisella päävirta kytkimellä.Molempien akkujen plussat kytkimen läpi ,tämä siksi että alkuperäisellä kaavalla monessa paikassa sähköt vaikka kytkin auki.
ukki kirjoitti:Kyllä huomasin saman ilmiön, käynnistysys releelle tulee virtaa molemilta akuilta, vaikka toinen on irroitettu päävirta katkasijalla. Vasta kun molemmista miinus irti, lakkaa virran kulku.Tässähän oli juuri tämän tulipalon perus syy!
Nuo Suomi-koppisten (maitokoppi tai progress) sähkökaaviot käyttöohjekirjoissa tai korjaamokirjassa on melko hankalia luettavia. Niistä myös puuttuu yksityiskohtia ja sisältävätpä ne suoranaisia virheitäkin. Osa johtojen väreistä, mitä niihin on merkitty, eivät pidä paikkaansa alun perinkään ja ajan kanssa, kun johtoja on uusittu, on ne voineet myös vaihtua. Kopin sisällähän johdot on numeroitu ja sen avulla niitä nykyäänkin vielä saa usein tunnistettua. Moottoritilan puolella on hyvin pitkälti original tehtaan johdot, joissa on alun perinkin hailakat värit. Lisäksi Suomi-koppisiin 800-sarjalaisiin on on tullut jo maahantuojalla erilaisia versioita käynnistyssysteemeistä ja tässä kertomuksen 825-mallissa on 12/24V salamarautasysteemi vaihdepäällä-käynnistyksenestolla (ei käydessä-käynnistyksenestoa), mikä lienee yleisin versio. Jos jonkun toimintaa pitää em. kaavojen avulla tutkia, niin joutuu kyllä melkein piirtämään itse osakaavion. Askartelin aikani kuluksi ”kopioi ja liitä tekniikalla” jonkunlaisia osakuvatuksia ja osittain virheelliset värimerkinnät siirtyivät myös niihin. Mutta kytkentöjen perusperiaatteet niistä käy ilmi ja niin kuin ukki tuolla mainitsi ja muitakin havaintoja on, jää pääkytkimen avaamisenkin jälkeen virtoja ”kärkylle” ja mitä siellä oikein voi tapahtua, kun salamarauta syystä tai toisesta jää ”päälle”. Eipä niitä hirveen montaa oo tainnu sattua, mutta niin kuin MTZ 1025 kirjoitti, asentamalla nelinapainen (kaksipiirinen) pääkytkin, saadaan molemmilta akuilta tuleva virta poikki helposti ja nopeasti hädän hetkellä. kts. liittenä oleva pdf

Ottakaapa kantaa teorioihini :)

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 16:25
Kirjoittaja asova
Mielestäni, jos päävirtakytkin asennetaan plus virtapiiriin olisi katkaisin asennettava eristävälle pohjalle, ettei synny missään olosuhteissa "galvaanista" yhteyttä runkoon. Itse laittaisin kuitenkin suoraan runkoon ja miinusjohtimiin, mutta lienee makuasia. Pdf tiedostosta: ohitetaanko tarkkailuvastus startatessa 80 sarjassa. 525.ssa tarkkailuvastus tulee olla sarjassa myös käynnistäessä ainakin venäläisten sähkökaavioden mukaan - etuvastus suojaa hehkua tai hehkuja hehkutuksen aikana.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 17:20
Kirjoittaja EJH10
asova kirjoitti:ohitetaanko tarkkailuvastus startatessa 80 sarjassa. 525.ssa tarkkailuvastus tulee olla sarjassa myös käynnistäessä ainakin venäläisten sähkökaavioden mukaan - etuvastus suojaa hehkua tai hehkuja hehkutuksen aikana.
Joo, juuri näin, kytkentöjen periaatteet eroavat etukammio ja suoraruiskujen osalta, tarkoittaa eroa myös virtalukon kytkennässä. Tässä yksi versio niistä.

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 17:50
Kirjoittaja MTZ 1025
Jälleen kerran on tuo lumipallo ilmiö lähtökuopissa tuon 3 sarjalaisen kanssa.Projetiksi tulee asentaa salamarauta ja sähköiset pääkytkimet tuplana.Hehkutus systeemikin menee uusiksi ,kun kaavion mukaan toimii 24 voltilla.Sitähän ei pysty käyttämään enää salamaraudan kanssa kun jatkuvaa 24 volttia ei ole.Kysymys kuuluu miten 12 volttiset hehkutulpat kytketään.Alkuperäisessä 24:sessa jokaiselle tulpalle oma syöttö ja toimii vaikka yksi tulppa pimenisi.Toimiiko sama kytkentä näillä uusilla tulpilla?

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 18:49
Kirjoittaja asova
Jos hehkutulpat ovat 12V tai ehken (13,6V ) silloinhan ne tulee asentaa rinnan ilman mitään etuvastusta(virran tuhluria)

Re: Tulipalo

Lähetetty: 07 Marras 2016, 19:09
Kirjoittaja asova
Tästäpä tulikin mieleen vaihtaa hehkutuspiirin johtimet 16mm2, kun kyseessä on 525. Taisi olla ne hehkulpat 0,8V tai sinnepäin.