Sivu 1/2

24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 24 Syys 2016, 19:17
Kirjoittaja nokka kone
Mitenkä jos belkku ei jaksakkaan pyörähtää käyntiin niin voikos johonki välii törkätä käykkiskaapeleilla apuvirtaa :?: sillai ettei koko kone palais :o
Niin tässä on 24volttinen startti :!: sillä meinaan

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 24 Syys 2016, 19:55
Kirjoittaja joksu
Toiseen akkuun voi antaa 12 volttia käynnistys virtaa. .

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 24 Syys 2016, 19:57
Kirjoittaja belarusmestari
Vasempaan akkuun vaan kaapelit kiinni.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 24 Syys 2016, 20:12
Kirjoittaja nokka kone
Vasempaan :?: tossa yksilössä on akut pitkittäin ohjaamon alla.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 07:54
Kirjoittaja ukki
No se vasen on starttiakku, mutta minä en tiedä mihin järjestykseen sinä ole sinne kopin alle laittanut?

ukki

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 08:34
Kirjoittaja nokka kone
Starttiakku eikös sen pitäs ottaa tasasesti kummastakin :shock:

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 14:41
Kirjoittaja asova
Akuissa on semmoinen ominaisuus, että sarjassa mennään huonoimman akun mukaan. Lyijy akut, vaikka olisivat samasta tuontosarjasta eivät ole sähköisiltä ominaisuuksiltaan identtisiä - jompikumpi huonompi.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 16:59
Kirjoittaja harasoo
nokka kone kirjoitti:Mitenkä jos belkku ei jaksakkaan pyörähtää käyntiin niin voikos johonki välii törkätä käykkiskaapeleilla apuvirtaa :?: sillai ettei koko kone palais :o
Niin tässä on 24volttinen startti :!: sillä meinaan
- Voipi antaa 12v järjestelmällä apuvirtaa vaikka 24v järjestelmään . Kaapelit vain on laitettava saman akun napoihin,eikä tökkiä sitä maajohtoa runkoon. Vuoronperään vaan toiseen ja taas toiseen . Eräänkin kerran ladattu tällai 24v (mtsäkone)järjestelmää. Sitä apuvirtaa ei pidä antaa siihen startin napaan jos kerta starttaus on 24v.Ne apukaapelit voi pitää starttauksen aikana kiinni jos ovat vain toisessa akussa. (saman akun navoissa)

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 18:04
Kirjoittaja asova
Nissan Patrolissa 24V oikean puoleinen akku vanhenee ennen aikojaan, pitäisi varmaan vaihtaa akkujen paikkaa kuukausittain. 12 V vehkeille ei kannata "ryöstää" virtaa akkujen välistä, jos on todellinen 24V systeemi.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 18:31
Kirjoittaja nokka kone
Selvä eli kaapelit suoraan apuakusta akkuun :D . Mutta sitten vielä kun 12voltin traktoreilla ollaan sillontällön aina "ladattu" samalla kun koitetaan toista käyntiin.
Elikkäs otetaan tilanne että annan massikasta apuvirtaa belarukseen ja massikka käy tietenkin ladaten belkun akkuja vuorotellen, jos ja kun belarus tärähtää käyntiin niin tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos kummatkin käyvät nyt samaan aikaan massikassa on vaihtovirtalaturi. 12v belaruksilla ollaan kyllä pulattu ja ne eivät ole ainakaan sulaneet ja eikai tuossakaan ole mitään sen kummempaa.

Tottakai on varminta aina sammuttaa toinen kone siksi aikaa kun avuntarvitsijaa startataan ainakin uudemmissa autoissa.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:43
Kirjoittaja asova
Lataahan sinun 12/24V systeemisi molempia akkuja. Käynnistyksen jälkeen akut ovat rinnan eli molempiin pitäisi tulla noin "abou"t 14V virta tai meluummin vähän enempi, kun on kysymyksessä Suomen terveisiä perseestä talvi. Farenheitin mittarin keksijä piti miinus 18 pakkasastetta "ihmiselle" alinta mahdollista lämpötilana - on muuten harvinaisen viisas henkilö. About tarkoittaa, ettei keskikoulu ihan hänekseen mennyt, vaikka menikin.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:57
Kirjoittaja nokka kone
Juup mutta ettei mikään mötikkä säikähdä kun länsi ja itä laturit kohtaavat :D

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 20:04
Kirjoittaja audiq
nokka kone kirjoitti:--
Elikkäs otetaan tilanne että annan massikasta apuvirtaa belarukseen ja massikka käy tietenkin ladaten belkun akkuja vuorotellen, jos ja kun belarus tärähtää käyntiin niin tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos kummatkin käyvät nyt samaan aikaan massikassa on vaihtovirtalaturi. --

Diodit on kovilla, jos auttava kone on käynnissä silloin, kun avustettavaa startataan. Pätee kaikkiin vaihtovirtalaturilla varustettuihin koneisiin. Eli myös vanhempiin autoihin. Sellaisen havainnon olen tehnyt, että diodit hajoavat pääsääntöisesti vasta jonkin viikon päästä apuvirran antamisesta. En tiedä miksi näin.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 20:07
Kirjoittaja Kulakki
Pilkkua nylkyttäen, V eli voltti on jännitteen yksikkö, A eli ampeeri virran yksikkö. Tätähän ei tietenkään tiennyt kukaan muu kuin minä.

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Lähetetty: 25 Syys 2016, 20:15
Kirjoittaja asova
Virta ei kulje ilman potentiaalieroa, kuten vesi koskessa, putouskorkeus on voltti ja vesi määrä on virta. Potentiaalierolla saadaan virta kulkemaan esim jos akun jännite 11.58V ja laturin jännite on samanlainen 11,58V ei latausta tapahdu vaikka kuinka vitusti visssastelisi sähkötietämyksillään.