Taka-akselin laakerit
Valvoja: pelarusmaisteri
Taka-akselin laakerit
Tilasin eestistä uudet laakerit belarukseen(1025) taka-akseliin käsitys oli ,että tulee kuulalaakerit mutta tuli rullalaakerit (NJ207),soitin (Agromarkettiin)ja sanoivat menevän noin puolet rullalaakereita eestiläisiin belaruksiin vaihka hieman kalliimmat,voiko asenaa vain toisellepuolelle vai pitääkö vaihtaa molempiin akseleihin tai sisimmäiseksi rullalaakeri ja ulkopäähän kuulalaakeri. Varmaan asiasta monta mielipidettä (en ole "pälkäneläinen")
Re: Taka-akselin laakerit
1025:n edeltäjään, MTZ-100/102 tuli aikoinaan vahvemmat laakerit vetoakseleihin sisimmäisiksi, mutta nekin oli kuulalaakerit, tyyppiä 314 eli ulkohalk. sama, hiukan leveämpi ja sisähalk. pienempi. Mutta ei niitä kauaa ollut ja nykyisiä varaosaluetteloita kun tutkii, niin kaikki vetoakselin laakerit 1025:ssa on tyyppiä 217, niin kuin 500- , 800- ja 900-sarjalaisissakin. Tuo rullalaakeri on varmaan kestää säteen suuntaisen kuorman huomattavasti paremmin ja pakkohan sen on kestää akselinsuuntainenkin, koska heimoveljet on niitten kans pärjänneet ja tuossa vetoakselissahan toinen laakeri pitää päittäin toiseen suuntaan.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77