Sivu 1/2

952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 13 Joulu 2016, 19:49
Kirjoittaja 920GL
Mitenkäs se nyt menikään...nyt kun lataus oikuttelee niin mitä uusitaan? :lol: Eli mittari pysyy vihreällä kierroksilla, (valot päällä ja lämppäri) merkkivalo vilkahtelee välillä. Kierrokset kun laskee tyhjäkäynnille niin valot himmenee, mittari punaiselle ja merkkivalo palamaan. Samaten ajovalot himmenee/kirkastuu samaan tahtiin vilkkujen kanssa.
Ja se akkuhomma, tappaa toisen akun vuoteen-puoleentoista vaikka akkujen paikkaa vaihteleekin.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 13 Joulu 2016, 20:35
Kirjoittaja MTZ 1025
Onko siivapyörä muutettu pienemmäksi,koska laturissa ei riittävästi kierroksia normi pyörällä.Noista akuista on moneen kertaan ollut juttua ja omana mielipiteenäni tuo palikkalataus on täysin susi.Vielä tuossa omassa 3 sarjalaisessa alkuperäinen systeemi,mutta lähtee pois salamaraudan alta keväällä.Vanhassa 8 satasessa akut kestivät 10 vuotta ilman mitään ongelmia.Tuo vilkkuminen oli ominaisuus 1025 s ennen sähkö/laturi muutosta.Helpointa lienee uusia laturi ja pienempi siiva,kun ei ole kauhean kallis remontti.Ehkä uusi laturi olisi viisasta ottaa 1400 wattisena.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 07:51
Kirjoittaja asova
Mikä ottaa niin paljon virtaa tuossa sarjassa, jottei vaihtovirtalaturi jaksa ladata. Kunnossa oleva laturi lataa normaalisti riittävästi myös tyhjäkäynnillä. Vikahan on yleensä jännitteen säätimessä, diodisillassa 6 kpl (tasasuuntaus), kenttädiodeissa 3kpl (magnetointipiiri), hiilet, rautavuoto (yleensä staattorissa), näin perinteisessä 3 vaihelaturissa. Kaikki viathan löytyvät yleismittarilla, mutta vatii sen verran puuhastelua, että kannattaa ostaa uusi laturi, kun on aika halpa kapistus. Vanhaa laturia voi sitten puuhastella ajankanssa esim jonain tylsänä kaksoispyhänä.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 09:50
Kirjoittaja MTZ 1025
Eikös näissä latureissa ole se ongelma,että teho ei ole käytännössö sitä mitä on luvattu.Näissä vanhemmissa ei hiiliä ole ollenkaan mikä on kyllä ihan hyvä systeemi.Jännitteen nostinpalikakin polttaa virtaa huomattavasti,eikä anna samaa hyötysuhdetta kun suora 14 v lataus.Jos tuohon uuden asennukseen lähtee kannattaa laturin laakerit tarkistaa,omassani rohisivat heti uutena.Laitoin skf:n laakerit tilalle.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 15:12
Kirjoittaja kimmoa
Ostin itse 1100W:n laturin joitakin vuosia sitten eestistä. Siitä ei ainakaan lähde lähimaillekaan sellaista tehoa, mitä luvataan. Nyt paremmin pärjää kun laittoi työvaloiksi ledit, pystyy pitämään yhtaikaa ajovalojakin päällä. Ennen piti valita joko ajo- taikka työvalot jos halusi ampeerimittarin pysyvän nollassa tai plussalla. Jos laittoi molemmat niin purki, vaikka antoi jonkin verran kierroksiakin.

Hiiliä ei tietääkseni ole ainakaan tuossa 1100W-mallissa eikä ollut vanhemmissakaan. Hiilten vaihto muutaman tuhannen tunnin välein on mielestäni huomattavasti pienempi riesa kuin taistelu liian vähän virran kanssa. En ole saanut aikaiseksi, mutta autoromikset ovat täynnä käytettyjä tehokkaita latureita, jotka lataavat tyhjäkäynniltä lähtien, eivätkä ne mahdottomia maksa uutenakaan. Kun vaan sais aikaiseksi uuden kiinnikkeen.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 15:57
Kirjoittaja kaikkonen
Se hiiletön laturi on tarkka mangnetointikäämin etäisyydestä roottoriin.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 16:36
Kirjoittaja MTZ 1025
Tuon 1400 wattisen kuvittelin hyväksi. Taitaa kuitenkin tulla laturin vaihto eteen ,kun tuolla virta on aina kortilla.Minkälainen laturi tuo 150 ampeerinen on tyypiltään?
Onko tuosta isosta laturista kokemuksia?

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 18:46
Kirjoittaja kimmoa
kaikkonen kirjoitti:Se hiiletön laturi on tarkka mangnetointikäämin etäisyydestä roottoriin.

Etäisyys olisi pitänyt tehtaalla säätää niin että virtaa tulisi se, mikä luvataan.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 14 Joulu 2016, 20:20
Kirjoittaja asova
Onko kukaan mittanut esim pihtivirtamittarilla, kun kaikki sähköhärpäkkeet on päällä, paljonko virtaa piisaa laturista. Mittari tietenkin riittävän suurelle virtamäärälle varustettu. Taitaa kyllä riittää ne valotkin kuormaksi.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 17:49
Kirjoittaja kaikkonen
kimmoa kirjoitti:
kaikkonen kirjoitti:Se hiiletön laturi on tarkka mangnetointikäämin etäisyydestä roottoriin.

Etäisyys olisi pitänyt tehtaalla säätää niin että virtaa tulisi se, mikä luvataan.
Ostitko mistä sen laturin? Mun 700w radiovolnasta tulee 45A. Riittä vallan mainiosti minulle ja on tehny enemmän sähköä ko olkiluoto-3, vaikka senki piti tehä sähköä jo vuonna 2009..

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 19:29
Kirjoittaja kimmoa
Eestistä, Sauesta. En AS Saukolta vaan siitä toisesta kaupasta, joka oli vähän juna-asemalle päin. Sitä ei ole enää olemassa niinkuin ei Saukoakaan. Ei tuosta saa akkuun kahtakaankymmentä ampeeria ja jos niin tyhjällä akulla, että 20A ottaa, laittaa valot päälle niin lataus vähenee. Ei kyllä tule 78:aa ampeeria, mikä pitäisi laskennallisesti irrota 1100W:n teholla. Koetin vaihtaa säätäjän mutta tuloksetta.

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 20:04
Kirjoittaja kaikkonen
Ok. Ilmeisesti sisäisellä säätimellä?

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 20:11
Kirjoittaja kaikkonen
kimmoa kirjoitti:Eestistä, Sauesta. En AS Saukolta vaan siitä toisesta kaupasta, joka oli vähän juna-asemalle päin. Sitä ei ole enää olemassa niinkuin ei Saukoakaan. Ei tuosta saa akkuun kahtakaankymmentä ampeeria ja jos niin tyhjällä akulla, että 20A ottaa, laittaa valot päälle niin lataus vähenee. Ei kyllä tule 78:aa ampeeria, mikä pitäisi laskennallisesti irrota 1100W:n teholla. Koetin vaihtaa säätäjän mutta tuloksetta.
Ookko tarkistannu laturin ja ampeerimittarin välisen johdon?

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 20:49
Kirjoittaja MTZ 1025
Pistin pihtiampeeri mittarin hommaukseen.Pitänee mitata ettei tarvi mennä mielipiteillä ja on esittää faktaa latauksesta.Kirjoittelen tuloksista kun mittari kotona!

Re: 952.3 latausjärjestelmä

Lähetetty: 15 Joulu 2016, 20:55
Kirjoittaja 920GL
[quote="suonsyrjä"]no niin tästähän suahaan taas lysti viäntö aikaseks, toiset oes ehottomasti vaihtamassa boschiin ja toiset pärjee radiovolnan 1400w laturilla.. see pienenpi siimapyörä parantaa pienten kierrosten latausta kyllä(en ole kyllä itse motivoitunut tekemään).
mutta tässäkin tullut takapakkia kun d-60 koneesta on pitänyt se kampi akselin siimapyörä pienentää, eli vanhassa 500sessa toimii varsin loistavasti, joka belkussa kun tuollainen 1400w laturi on

vaan on tuossa virta riittänyt, 920pissä auruussa palaa koko ajan orkkis työvalot eessä ja takana, ajovalot, majakka, puhallin, molemmat pyyhkimet sekä radio.. eikä see lataus ole olemattomiin romahtanut.
no tätäkin on perusteltu että kun auruussa kierroksia, no juu vaan ei joka paikassa lappu lattiassa vedetä ja samoilla virran kuluilla mänee syksyn puun ajot.
825,sella tehdään näitä kumpaakin hommaa satunaisesti ja 800 kierroksella täysi virta kuorma päällä on ampeeri mittari nollassa.

see belaruksen paikallaan käyttö pienillä kierroksillä on myrkkyä sille moottorille.. jokkainen klapikonetta pyöritellyt on varmaanni havainnu jostain päin pakosarjan kostuvan jo päivän teutaroinissa.
korjaantuu kyllä tuasen normi käytössä mutta pitemmässä käytössä nokeaa moottorin.. tosin ei tämä belkun ominaisuus ainuastaan ole joten en usko tässäkään eurooppalaisten osien maagiseen vaikutukseen

ja laturi autoromuttamolta ?? voje jummi, ei nee uudetkaan euroopalaiset miljoonia maksele jos meinaa että orkkiksella ei pärjää..[/quote

Kyllä mulle kelpaa kovasti radiovolna :) Kunhan vaan virta riittää ja lakkaa noi räpsymiset. Onko suonsyrjällä hyllyssä tuohon sopivaa?