Sivu 1/3

D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 06 Helmi 2017, 19:34
Kirjoittaja 802
Morjens
Olen tuossa miettinyt, kun tarvitsee joissakin tilanteissa ns salaista voimaa, esim kevättöissä. Kannattaako edes suunnitella ahdinta?
Työtunteja 1100h takana. Ei ole kansitiivisteitä vaihdettu. Öljyn paineet on 1.5 kp kuumana tyhjäkäynnissä.
Traktori 525 vm 80. Oli levännyt noin 20 vuotta puimalan kätköissä. On sisustukset ja ulkonäkö kuin pakasta vedetyssä koneessa.
Itse olen tehnyt tällä pelillä 350 mittarituntia kaikenlaista maataloustöitä 3vuoden aikana. Muitakin traktoreita on 7 kpl
Niin tosisitkeä peli tämä.
Laittakaa mielipiteitä ja kokemuksia.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Helmi 2017, 11:19
Kirjoittaja MtZ525
Turbo TKP7

ViestiKirjoittaja MtZ525 » 10 Helmi 2015, 19:26
Uusi käyttämätön Belaruksen turbo TKP7H-2 H:190€ myös pakosarja ja tarvittaessa kaikki muutkin turbotukseen liittyvät osat, Kangasalta löytyy ja Matkahuolto kuljettaa tarvittaessa.
Nämä on jo myyty, mutta tarvittaessa lisää saadaan.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 09 Helmi 2017, 15:11
Kirjoittaja asova
Onko tuosta kuvausta, työohjetta D-60 muutoksesta suorasuihkuksi. Esim uusi 240 kansi täyd, kannen yläpuoliset osat tiivisteineen (kaulus ja kansi), nokka-akseli, 4 kpl 240 mäntää+ männän renkulat, imusarja, 4 ruiskusuutinta, käykö entiset suuttimenputket. Käykö entinen pumppu? Miten ajoitus? 22 astetta 525, 240 25 - 27 astetta, miten muutetaan. Hehku ja hehkusäiliö. Jääkö kierrokset D-60 1800, miten tasapainotus , jos kierrokset 2200? Miten on homma hoidettu????? Littyy kylläkin aika löyhästi tuohon otsikon turbottamiseen.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 10:04
Kirjoittaja asova
Tuosta D60 mottorin turbottamisesta, Keletagro näyttää myyvän turbokittia KA-TURBO-070-UTN D52 koneille. Enpä kyllä löytänyt äkkiseltään yhtään tubetusta moisesta värkistä -yleensä kun tuommen tuunaus tehdään, sitä youtubessa esitellään ukkoköörin patsastellessa ympärillä. Ne kuvat ja osalista olisi toki mukava saada. Jos sattuu D60:n kansiongelmat kohdalle, on osien löytäminen tuohon suorasuihku vehkeeseen paljon helpompaa.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 10 Helmi 2017, 15:46
Kirjoittaja asova
Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 19:19
Kirjoittaja nokka kone
asova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
Videossa :?: :)

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 19:29
Kirjoittaja HL-Zetor
nokka kone kirjoitti:
asova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
Videossa :?: :)
Olisko tää?
https://www.youtube.com/watch?v=17oWp2SusMM" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 12 Helmi 2017, 10:45
Kirjoittaja asova
Tuon on sama video kuin Kelatagron sivuilla oleva. Varmaan tuon kannen tiivisteen "palaminen" on eliminoitu sarjaan kuuluvalla uudella tuulettimen siivillä. Varmaan tarpeen, kun tuolla tehkkaammalla kitillä otetaan 92 hp D-50 koneesta. Mutta uskoisin, että tomivia ratkaisuja - ei ne pustan pojat sekulia tee.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 11:04
Kirjoittaja 802
Laitoimpa tpk6 kannen kylkeen, imuputket sekä öljyputket itse puuhaillen.
Muuttuukohan moottorin luonne parempaan suuntaan, vai väheneekö pollttoaineen kulutus entisestään, kun seisoo kans halaki kuusen juuressa loppusijoituksessa :
Karhin edessä sitkeys ja veto punnitaan..
Luulin että täällä keskusteluissa olis tullut enempi käytännön tietämystä?? No kohta itse asiat käytännössä itse havaitaan...

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 05 Maalis 2017, 12:21
Kirjoittaja Vilske
Tuo tpk-6 on oikean kokoinen turbo tuohon 1800 r/min kiertävään D60 moottorin kylkeen.
Venttiilien välyksiksi 0.30mm ja syöttöä tarpeen mukaan mutta lämmönnousua varottava kuormituksessa joka tapahtuu tosi nopeasti.
Osasyynä lämpömittarin anturin sijainti jäähdyttimen yläosassa.
Kommenttien vähyynteen vaikuttaa suurelta osalta että melkein kaikki jälkikäteen turbotetut on olleet suoraruiskullisia D240 moottorisarjaa.
http://www.belkku.fi/foorumi/search.php ... o&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 07:54
Kirjoittaja ukki
Maahantuojakin (Agroma) turbotti muutaman kappaleen mallia 505, -70 luvun loppupuolella.

ukki

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 08:56
Kirjoittaja asova
Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 09:05
Kirjoittaja asova
Auttaisiko tuohon lämpö ongelmaan välijäähdytin? Kansihan on aika kovilla noiden palokuppien vuoksi ja jos perusmoottolilla kansivauriot yleisiä, niin turbo lisää kuumuutta aika paljon.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 10:37
Kirjoittaja MtZ525
asova kirjoitti:Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
No jos vähän koittaa siirtää sitä peukaloa sivuumpaan? niin ei se nyt ole homma eikä mikään kun osia ei liiemmin tarvi itse rakennella

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 14:31
Kirjoittaja asova
Jos viitsi lukea... 802 tekee itse putkitukset jne. Vertasin hommaa Keletagron valmiiseen pakettiin tuota työmäärää, olipa sitten peukalon keskellä kämmentä tai pyllyssä.