Sivu 1/1

Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 08:25
Kirjoittaja Pienviljelijä
https://youtu.be/-KCpXV0I2j0?t=7m12s" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 08:47
Kirjoittaja Rokressi
Hinaustangon kulma ja kiinityspisteiden ero taka-akseliin nähden pistää Jontikan hiukka huonompaan asemaan. Paljonkohan tuollainen höyrykone muuten painaa?

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 08:50
Kirjoittaja Pienviljelijä
Tangon kulma ym. lienevät tässä täysin sivuseikkaa: kevyttä kamaa, tuollainen jontikka....massa ja voima ratkaisevat. Hauska muistutus "vanhasta voimasta"!

Ja huomio: takaveto.....

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 10:17
Kirjoittaja Kulakki
Case 110hp painaa jonkun tiedon mukaan 34 250 lbs elikkäs jotain +15 tonnia, pannu tyhjänä.

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 10:19
Kirjoittaja Timukka
:) joskus olen ennenkin nähny ja ihastellu noita höyrykone-bulling-videoita. Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa. Painaisko jotain 8000-10000kg? Joo, ja takaveto :)

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 11:52
Kirjoittaja MtZ525
Timukka kirjoitti::) Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto :)
Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missään :D

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 12:06
Kirjoittaja Timukka
MtZ525 kirjoitti:
Timukka kirjoitti::) Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto :)
Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missään :D
10000 piti kirjoittaa :oops:

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 12:19
Kirjoittaja Pienviljelijä
Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa :oops:
Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 12:42
Kirjoittaja Kulakki
Kehitys kehittyy... Usein kuulee puhuttavan miten erinomainen savusauna on muihin saunoihin verrattuna. Sitä sopii sitten ihmetellä, että minkä takia niitä piippuja alettiin saunoihinkin muurata. Pari kesää takaperin olin kaverin höyrypaatin kyydissä, onhan se lupsakkaa menoa. Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 15:24
Kirjoittaja Pienviljelijä
Kulakki kirjoitti:Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.
Siltä kyllä vaikuttaa, hyvinkin vakuuttavasti.

Re: Jontikka vs. höyrykone

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 16:30
Kirjoittaja kimmoa
Pienviljelijä kirjoitti:
Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa :oops:
Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!

Sen hyötysuhde on vaan olematon verrattuna dieselkalustoon: muistaakseni parhaat laivakoneet pääsivät johonkin alle 20% hyötysuhteeseen ja ne olivat monipaisuntaisia lauhdutinkoneita. Suoraan rummakkovedellä toimiva pahimmillaan märkää höyryä käyttävä ei-lauhduttava ilmaan höyrynsä päästävä kone pääsee vain muutaman prosentin hyötysuhteeseen. Polttoaineenkulutus dieseltraktoriin verrattuna kymmenkertaistuisi. Ja jos joku kuvittelee että sillä ajettaisiin puulla niin koivuhalkoa saisi olla eräskin motti ennenkuin 100ha on muokattu.

Myös remontintarve kymmenkertaistuu kun puuta polttava kattila, joka käyttää tuoretta ei-ionivaihdettua (ja muuten käsiteltyä) vettä syöpyy paskaksi tuhannessa tunnissa.

Jokin syy on siihen että höyryveturit katosivat rautateiltä ja häkäpönttöautot liikenteestä ja ne ovat juuri nuo yllämainitut.