Belarus T40
Valvoja: pelarusmaisteri
Belarus T40
Kannattaisikohan tuollainen reilu 10 vuotta metsässä seissyt T40 herättää eloon? Puutteita on ainakin startti, laturi, akut, tankki, polttoaine sakkakuppi, penkki, vetovarret ja pakoputki. Moottori pyörii ja perä ja kytkin on hyvässä kunnossa. Moottori tosin vaatisi täyden remontin.
Kuvat kertoo jonkin verran http://s353.photobucket.com/albums/r366 ... elarukset/
Sanokaa ellei linkki toimi.
Ajattelin jonkinlaista entisöintiprojektia.
Mikä olisi traktorin arvo entisöitynä?
Mitä kunnostus tulisi suunnilleen maksamaan?
Kuvat kertoo jonkin verran http://s353.photobucket.com/albums/r366 ... elarukset/
Sanokaa ellei linkki toimi.
Ajattelin jonkinlaista entisöintiprojektia.
Mikä olisi traktorin arvo entisöitynä?
Mitä kunnostus tulisi suunnilleen maksamaan?
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
On kyllä tosi vaikea keksiä entisöidyn belaruksen hintaa. Semmosta kun harvoin näkee myynnissä. Muutenhan siistikuntoisesta nelikympistä käypä hinta olis minusta luokkaa 2 k€. Nämä on tietysti vain tämmösiä arviointejani ja mielipiteitä, että siihen nähen niihin kannattaa suhtautua. Huolella entisöidystä koneesta voisin eppäillä että ei varmaan kolme tonniakaan mahoton hinta olis, jaa-a enpä tiijä sitten.
Ja tuota, kyllä sille remontille äkkiä hintaa tulee. Riippuu erittäin paljon siitä mistä ja miten hankit osia. Ja kuinka tingassa ostat uusia osia ja kuinka paljon käytät aikaa ja vaivaa vanhojen osien korjaamiseen. Saatko tehtyä itse osia esim. hyttiin. Nuo mainitsemasi puutteetkin nielevät jo pitkän pennin. Ehkä jos haeskelet etelä-naapurista osia niin pääset huomattavasti edullisemmalla.
Ei kyllä varmaankaan kannata rahantekomielessä urakkaan ryhtyä. Mutta jos ottaa sen harrastuksena ja touhuun on halua niin sittenhän se on asia erikseen. Harrastukset nyt muutenkin on harvoin taloudellisesti perusteltavissa.
Ja tuota, kyllä sille remontille äkkiä hintaa tulee. Riippuu erittäin paljon siitä mistä ja miten hankit osia. Ja kuinka tingassa ostat uusia osia ja kuinka paljon käytät aikaa ja vaivaa vanhojen osien korjaamiseen. Saatko tehtyä itse osia esim. hyttiin. Nuo mainitsemasi puutteetkin nielevät jo pitkän pennin. Ehkä jos haeskelet etelä-naapurista osia niin pääset huomattavasti edullisemmalla.
Ei kyllä varmaankaan kannata rahantekomielessä urakkaan ryhtyä. Mutta jos ottaa sen harrastuksena ja touhuun on halua niin sittenhän se on asia erikseen. Harrastukset nyt muutenkin on harvoin taloudellisesti perusteltavissa.
Minski traktor paras traktor!
Entisöi ihmeessä, että saadaan lisää tuota vanhaa T-40 -kantaa. Katso omani tuolta runkonumerot-linkistä. Tuo näyttää kyllä päässeen pahaan kuntoon, mutta onhan tälläkin foorumilla ihmisiä, joilla on noita ja varmaan voivat sopuhintaan myydä osia. Koneeseen multa löytyy kaikenmoista kamaa, ainakin kannet ja toimiva ruiskutuspumppu, jos kaipaat, samoin löytyy muutamia lamppuja, peltejä akkutelineeseen tms.
Eestissä on ainakin Traktoriäri ja AS Sauko Sauessa, Tallinnan lähellä, josta olen raijannut osia pakettiautokaupalla, tosin muitakin kuin entisöintiprojektin osia. Hinnat eivät päätä huimaa. Ainakin noita pakoputken kiinnityksen kulmakappaleita traktoriärissä oli kottikärryllinen ja hinta oli jotain 40 eestin kruunua /kpl. Maalaus omaani maksoi 850e ja kaikkineen rahaa entisöintiprojektiin on palanut jotain 1500e jos ei omia töitään laske. Mutta tuloskaan ei uutta häpeä. Jopa ruuvit olen löytänyt suurimmalta osin alkuperäisiä venäläisiä, joissa on oma kantansa verrattuna länsimaisiin.
Entisöinnillä ei tosiaankaan pääse taloudellisesti voitolle, mutta sama pätee kaikkiin vehkeisiin.
Oletko muuten varma että tuo on -70? Mun mielestä niihin tuli jo vaihtovirtalaturi ja kaksoisremmi. Tuossa on vain yksi remmi joka viittaa vuoteen -69, joka taas tarkoittaisi sitä, ettei konepelti oo alkuperäinen.
Eestissä on ainakin Traktoriäri ja AS Sauko Sauessa, Tallinnan lähellä, josta olen raijannut osia pakettiautokaupalla, tosin muitakin kuin entisöintiprojektin osia. Hinnat eivät päätä huimaa. Ainakin noita pakoputken kiinnityksen kulmakappaleita traktoriärissä oli kottikärryllinen ja hinta oli jotain 40 eestin kruunua /kpl. Maalaus omaani maksoi 850e ja kaikkineen rahaa entisöintiprojektiin on palanut jotain 1500e jos ei omia töitään laske. Mutta tuloskaan ei uutta häpeä. Jopa ruuvit olen löytänyt suurimmalta osin alkuperäisiä venäläisiä, joissa on oma kantansa verrattuna länsimaisiin.
Entisöinnillä ei tosiaankaan pääse taloudellisesti voitolle, mutta sama pätee kaikkiin vehkeisiin.
Oletko muuten varma että tuo on -70? Mun mielestä niihin tuli jo vaihtovirtalaturi ja kaksoisremmi. Tuossa on vain yksi remmi joka viittaa vuoteen -69, joka taas tarkoittaisi sitä, ettei konepelti oo alkuperäinen.
Vuonna -70 tuo on tähän taloon ostettu uutena ja rekisteriotteessa lukee myös 1970. Konepelti ei ole alkuperäinen, vaan siirretty meillä käytössä olevaan T40 kaivuriin ihan ulkonäön takia (pyöreänokkainen)
edit: traktorin arvoa ajattelin lähinnä sen takia jos lyön tohon esim. 1000€ rahaa kiinni ja tahdon joskus myydä sen, että saako siitä romuraudan hintaa enempää....
edit: traktorin arvoa ajattelin lähinnä sen takia jos lyön tohon esim. 1000€ rahaa kiinni ja tahdon joskus myydä sen, että saako siitä romuraudan hintaa enempää....
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
No ei niissä ikinä palkoille pääse, vaikka minkä vehkeen entisöisit. Enemmänhän se on hupihommaa ja sen puuhan sinänsä täytyy tuottaa tyydytystä. Rahallisesti et pärjää. Mutta ei sen vehkeen arvo siinä ainakaan laske ja jos se on tosi siististi tehty niin voihan se mennä kaupaksikin. Vanhojen koneiden arvo vaan on aina myyjän ja ostajan välinen asia eikä tuota mitenkään voi ennustaa, että meneekö 1000e kankkulan kaivoon.
Tuommonen kone on kuitenkin melko halpa entistettävä verrattuna melkein mihin tahansa. Osia on jäänyt sinne sun tänne ajelemaan ja joitakin niistä saa jopa uutena. Tuohon on muuten eräässä pihtiputtaalaisessa koneistamossa valmiit kuvat ohjauksen niveltapeille ja -kupeille, niitä kun ei enää saanut kaupasta.
Konepellin luulis löytyvän jo joltain tämänkin palstan käyttäjältä.
Itse kävin tänään ottamassa ekat rundit entistetyllä T-40:llä, vaikka vettä tuli kuin esterin aunarista ja varmasti kuolemantauti iskee huomenissa. Vehje koitui heti muuten hyödyksikin, kun sain sen etupyörän alle listittyä hiiren, niitä kun on ollu vaivaksi asti. Mutta myös tunne siitä, kun vanhat ajat heräävät uudelleen henkiin, on tosi hieno. Minun koneeni on ollut kanssa meillä uudesta asti, samoin kuin sinunkin. Sellaiseen liittyy käyttöarvon lisäksi huomattavia määriä historiallista arvoa ja mikäs niitä juttuja paremmin vaalisi kuin entisöinti.
Tuommonen kone on kuitenkin melko halpa entistettävä verrattuna melkein mihin tahansa. Osia on jäänyt sinne sun tänne ajelemaan ja joitakin niistä saa jopa uutena. Tuohon on muuten eräässä pihtiputtaalaisessa koneistamossa valmiit kuvat ohjauksen niveltapeille ja -kupeille, niitä kun ei enää saanut kaupasta.
Konepellin luulis löytyvän jo joltain tämänkin palstan käyttäjältä.
Itse kävin tänään ottamassa ekat rundit entistetyllä T-40:llä, vaikka vettä tuli kuin esterin aunarista ja varmasti kuolemantauti iskee huomenissa. Vehje koitui heti muuten hyödyksikin, kun sain sen etupyörän alle listittyä hiiren, niitä kun on ollu vaivaksi asti. Mutta myös tunne siitä, kun vanhat ajat heräävät uudelleen henkiin, on tosi hieno. Minun koneeni on ollut kanssa meillä uudesta asti, samoin kuin sinunkin. Sellaiseen liittyy käyttöarvon lisäksi huomattavia määriä historiallista arvoa ja mikäs niitä juttuja paremmin vaalisi kuin entisöinti.
Mistäköhän etelä-suomesta kannattaisi hankkia tuohon starttimoottoria ja laturia? Muutenhan tuo itseasiassa on käyntikunnossa. Alkuperäisen viestin linkissä olevassa kuvassa ei ole jäähdytyksen potkuria, mutta se on kyllä ehjä ja tallessa. Kuten myös pyöreänokkainen konepelti löytyy myös.
Kone on käsittääkseni väljä, kerta tai useampi se on hoonattu.
Viron reissunkin teen, mutta koska, se on eriasia. Itselläni ei tosiaan ole kuin A1 ajokortti joten saattaa olla että joudun odottamaan B-korttiin asti ellen saa sitten ketään kuskiksi.
Kone on käsittääkseni väljä, kerta tai useampi se on hoonattu.
Viron reissunkin teen, mutta koska, se on eriasia. Itselläni ei tosiaan ole kuin A1 ajokortti joten saattaa olla että joudun odottamaan B-korttiin asti ellen saa sitten ketään kuskiksi.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Tuolta voit katsella mitä entisöinti kohteesi pitää sisällään, varaosanumerotkin varmaan pitää paikkansa jos osia alat hommaamaan kotimaasta (Agri-kymi) tai sitten Viron puolelta.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 50&atype=3
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idm ... 50&atype=3
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Onko tietoa Traktoriärin aukioloajoista? Ennen kevättä varmaan teen reissun viroon...kimmoa kirjoitti:Eestissä on ainakin Traktoriäri ja AS Sauko Sauessa, Tallinnan lähellä, josta olen raijannut osia pakettiautokaupalla, tosin muitakin kuin entisöintiprojektin osia. Hinnat eivät päätä huimaa. Ainakin noita pakoputken kiinnityksen kulmakappaleita traktoriärissä oli kottikärryllinen ja hinta oli jotain 40 eestin kruunua /kpl. Maalaus omaani maksoi 850e ja kaikkineen rahaa entisöintiprojektiin on palanut jotain 1500e jos ei omia töitään laske. Mutta tuloskaan ei uutta häpeä. Jopa ruuvit olen löytänyt suurimmalta osin alkuperäisiä venäläisiä, joissa on oma kantansa verrattuna länsimaisiin.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
http://www.auto24.ee/infocatalog/infoca ... 157/id=690Markus kirjoitti: Onko tietoa Traktoriärin aukioloajoista? Ennen kevättä varmaan teen reissun viroon...
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Menen perjantaina Viroon metsästämään tähän starttimoottoria. Hakusessa myös pakosarjan "mutkapala" ja polttoaineen lasinen sakkakuppi. Nämä puuttuvat siis...
MUTTA, Mitäköhän 13 vuotta metsässä seisoneeseen koneeseen kannattaisi hankkia lisäksi että lähtee käymään? Polttoainepumppuun on jätetty naftat sisään ja kone pyörii, joten pitäisi toimia? Kytkinpoljinkin toimi takertelematta kun koitin jalalla... Öjyt täytyy vaihtaa, entäs muuten?
MUTTA, Mitäköhän 13 vuotta metsässä seisoneeseen koneeseen kannattaisi hankkia lisäksi että lähtee käymään? Polttoainepumppuun on jätetty naftat sisään ja kone pyörii, joten pitäisi toimia? Kytkinpoljinkin toimi takertelematta kun koitin jalalla... Öjyt täytyy vaihtaa, entäs muuten?
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"