Sivu 1/3

Öljyn paine 501

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 20:23
Kirjoittaja cezeta man
Mooro !
Jollakin on varmaan tietoo 501/ D60 moottorin öljynpaineista?
Onko normaalia että lämpösillä kesällä (helteellä)kun koneen starttaa
niin öljynpaine on tossa 3,5-4,0 kg kylmänä, mutta sitten
kun saavuttaa normilämmöt tyhjäkäynnillä 1,5kg ja kierroksilla
ei juurikaan siitä meinaa nousta.Talvella taas kylmillä paineet
pysyy paremmin tallessa.Ohjekirja tarjoo kyllä suurempia
painelukuja lämpöselle koneelle kierroksilla, mutta tyhjäkäyntipaine olisi
samaa luokkaa.

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 21:02
Kirjoittaja MTZ
Mulla pysyy kylmänä ja kuumana 3-4kg:na.

Suodattimen alla on paineen säätö ruuvi(jonkun tulpan alla en muista minkä) sitä säätelin omassa ja sen jälkeen ei ole tippuneet alle kolmen kuumanakaan.

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 21:26
Kirjoittaja cezeta man
Joo kattelin ittekin ohjekirjasta että suodattimen alla ,edestä katsoen oikealla puolella takimmainen tulppa lähinnä lohkoa tulpan alla olisi paineensäätö. Pitänee kokeilla.

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 21:37
Kirjoittaja ukki
Öljyn puhdistajan roottorin tiiviste kannattaa vaihtaa (on siinä alalaidassa, kun avaat sen), sillä on myös vaikutusta öljyn paineeseen.

Tuo 1,5 kg ei vielä ole hälyyttävää, mutta jos se vieläkin laskee alle 1,0 kg kierroksilla, kannattaa vaihtaa öljypumppu. Jos sekään ei vaikuta on laakerin vaihto edessä.

Paineen säädöllä on jonkin verran merkitys, kannattaa varmistaa, että sisällä oleva jousi ei ole melto tai poikki.

Oletko milloin vaihtanut moottori öljyt??

t. ukki

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 22:04
Kirjoittaja cezeta man
Öljyt vaihdettu n.25h sitten ,roottori ja kuppi pesty puhtaaksi lävet avattu
roottorin tiiviste uusittu ja kupin tiiviste uusittu.

Olinkohan sen säätötulpan suhteen oikeessa tulpassa? Kirjasta sai sen käsityksen että edestä oikealla takimmainen lähinnä lohkoa oleva tulppa olisi säädön kansi.

Jos jousi on meltoksi mennyt tuleeko se ronkkimalla pihalle vai kuinka
sen saa pois?

Lähetetty: 26 Heinä 2008, 10:23
Kirjoittaja Vilske
Eiköhän noista selviä oleellinen :)

Kuva

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3

Lähetetty: 08 Syys 2008, 06:53
Kirjoittaja tapsa 86
Päteekös tuo suodattimen räjäytys kuva myös MTZ-52 D50 koneeseen?
Tuossa omassani on öljynpaineet tyhjäkäynillä 1kg ja kieroksilla 1.5kg
Kuinkas tuossa koneessa säädetään öljyn paineet? Onko tuohon belkun öljyn painemittariin luottamista?
Täytyy ensin kyllä vaihtaa öljyt ennen kuin alkaa mitään säätelemään.

Lähetetty: 08 Syys 2008, 08:48
Kirjoittaja Vilske
Laitetaan siintä vanhastakin kuvaa:

Kuva

Painetta säädetään alimmaisen pultin alta varmaan samoin kuin tossa uudemmassakin suotimessakin.
Jos oon väärässä niin korjatkaa :wink:
Mittariin voi luottaa :)

Lähetetty: 14 Syys 2008, 13:20
Kirjoittaja tapsa 86
Yritin säätää tuosta koneesta öljynpaineita, mutta se se säätö ruuvi oli jo kierretty aivan pohjaan. No meni se 1/4 kierroksen, se ei kyllä taida paljoa vaikuttaa?

Kylmänä 2 kg/cm^2 kierroksilla ja tyhjäkäynillä sama. Kuumana kierroksilla noin 1.7, kaasu täysillä viisari myös vähän seilaa ja tyhjäkäynnillä 1kg
Voisiko siinä öljynpaine säätö venttiilissä olla jotain vikaa?
Vai täytyykö alkaa heti remontti linjalle?

Nyt öljyinä on kai jotkut notkeat luirut ja siltä ne vaikuttavatkin. Taidan vaihtaa koneeseen 15w-40 ja katsoa mitä tapahtuu painelle.

Onkos tuo 15w-40 liaan jäykkää talvella, jos ei tarvi käynnistellä yli -20c?

Millainen se roottorin tiiviste on tuohon öljynsuodattimeen, onko jotain paperia vai kumia? Pystyykö sen tekeen itse?

Muistaakos joku mitä tuohon maksaa öljypumppu, entä laakerit?

Lähetetty: 15 Syys 2008, 17:40
Kirjoittaja tapsa 86
EDIT: öljypumppu 240€ ja laakerit 100€


Tutkiskelin tuota käyttö ohjekirjaa, siinä kun puhuttiin tuosta öljynpaineesta. Siinä oli annettu kaksi eri painetta, riippuen mihin öljyn-painemittari kytketty:
Kytketty pää-öljykanavaan paine kuumana 2.5 - 3 ja tyhjäkäynnillä 1.5.
Tai
1-runkolaakerin kanavaan jolloin 1 - 2 kuumana.

Itsellä lähtee öljynpaine mittarin putki tuolta koneen etupäästä vasemmalta puolen, varmaan juuri ensimmäisen runko laakerin kohdalta, jos laakerien järjestys numerointi alkaa jakopäästä / etupäästä, eli onko silloin kytketty juuri tuohon 1-runkolaakerin kanavaan jolloin tuossa moottorissa olisi paineet ihan ok?

Lähetetty: 15 Syys 2008, 18:49
Kirjoittaja Torsti
tapsa 86 kirjoitti: Itsellä lähtee öljynpaine mittarin putki tuolta koneen etupäästä vasemmalta puolen, varmaan juuri ensimmäisen runko laakerin kohdalta, jos laakerien järjestys numerointi alkaa jakopäästä / etupäästä, eli onko silloin kytketty juuri tuohon 1-runkolaakerin kanavaan jolloin tuossa moottorissa olisi paineet ihan ok?
Luultavasti se on juuri näin, numerointi alkaa etupäästä.

Lähetetty: 15 Syys 2008, 19:24
Kirjoittaja Vilske
Itse ajelen noilla 15W/40 öljyillä läpi vuoden, letkulämmittimet kaikissa koneissa.

Lähetetty: 15 Syys 2008, 22:41
Kirjoittaja MTZ
Tutkin kerran uusilla teollisuus käyttöön tarkotetuilla paine mittareilla Belaruksen öljyn paine mittarin heittämää ja on tarkka 8)

Vaikka vanha mittari,näyttää samaa kun hyvät uudet.En vaihtanut.

Lähetetty: 24 Syys 2008, 09:11
Kirjoittaja tapsa 86
Taidan irroittaa belkusta öljypohjan samalla kun vaihdan öljyt.
Saa putsattua sen jos ja kun siellä on pahasti moskaa pohjalla ja tarkastettua ettei ole imusiivilä tukossa, sekä varmistaa että on pumpun imu ja paine putket kiinni kunnolla.
Jospa noilla toimenpiteillä ja uusilla Shell rimula super 15w-40 saisi lisää paineita koneeseen ja itseltä pois :D

Pystyykö tuohon moottoriin vaihtamaan laakerit irroittamatta kampiakselia?
Kannaattako tuota öljypumppua samalla avata ja mittailla? Vai antaako olla paikallaan ettei tarvi vaihtaa uutta pumppua :oops:

Lähetetty: 24 Syys 2008, 17:59
Kirjoittaja Torsti
Kampiakselia ei välttämättä tarvitse ottaa pois laakereita vaihdettaessa, mutta takimmaista runkolaakeria, jossa on myös päittäislaakerointi, ei pysty vaihtamaan ilman traktorin katkaisua. Myös vauhtipyörän joutuu irroittamaan, ja sen takaa välilevyn, joka on moottorissa kiinni. Sitten onkin jo aivan se ja sama ottaako kampiakselin irti vai ei, ei juuri työtä enää lisää.