Ulosoton kytkentä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Taitaa olla aika harvinainen vika tuo säätöruuvin katkeaminen kun ei kukaan muu ole moista valittanut? Mistähän se johtuu kun sulla on mennyt jo monta kertaa poikki? Voisko olla jotain vikaa jossain?

Itse mietin tuota puristusjousta. Voisiko se jotenki veltostua ja aiheuttaa luistamista? Mullakin on kiritty se säätö ihan tappiin nyt, on toki vähän jäykkä vetää päälle tai pois.

Onko muissa raktoreissa samantapaista systeemiä vai miten ulosoton kytkentä on hoidettu?
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

calmari kirjoitti:No enhän mie sitä hennony hitsata ku tuskin se sakara-kytkin pitkään kestäis, teinpä uudet tangot kierretangosta ja tietenkin toinen katkesi, no koska se on kierretankoa niin sepä katkesi käyttövivun yläpuolelta eli murikka ei tule ulos eikä tangosta saa enään millään kiinni :-) Puramma kopinlattian jahka ehrimme, tää on onneksi vaan terapia traktori ja tuleepahan tankki oikaistua samalla.


Voisko ulosoton rumpuakseleineen olla kiero joten nitkuttaisi pultit poikki?
Joskus muitelisin lukeneeni jostain automaattilaatikosta joka katkoi pannan pulttia ja olivat sitten pitkään taikinoineet kunnes joku oli huomannut, että rumpu ei ollut keskellä akselia vaan aavistuksen sivussa.


Vois kokeilla sitten kun saat kuntoon hivuttaa ulosottoa päälle ja kaveri viereen kattomaan heiluuko mikään kun akseli pyörii jos vivut lypsää niin tietää, että rumpu ei ole kohdallaan tai sitten ennen kasaamista pyörittää pakettia vaikka sorvissa et vippaako panta pinnat.


Ookkos calmari muuten sama nimimerkki toisella palstalla jolla on aura uaz;in keulassa?
952Gl isme 140L kuormain
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kävin tänään hakemassa pari uutta pantaa ja sen puristusjousen. Kyllä tuntuu että nuo on täyttä skeidaa nuo varaosat, kun noi pannat on ihan silmiin erimuotoiset keskenään. Ja ne kiinnityskorvakkeet näyttää olevan eri asennossa. Uskaltaakohan noitakaan laittaa.. eniten tympii purkaa ja kasata paskoilla osilla jos ei toimi. :evil:
calmari
Viestit: 36
Liittynyt: 08 Tammi 2010, 16:52

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja calmari »

m_kane kirjoitti:Taitaa olla aika harvinainen vika tuo säätöruuvin katkeaminen kun ei kukaan muu ole moista valittanut? Mistähän se johtuu kun sulla on mennyt jo monta kertaa poikki? Voisko olla jotain vikaa jossain?
Veikkaisin että vika löytyy kun kattoo peiliin, tullu **tutuspäissään ehkä käytettyä liikapitkää jatkovartta :-) No nyt kun yläkerran ottaa auki niin näkeepähän edes mitä tekee niin ei tarvii ihan käsivaralta edetä.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Onkohan kukaan joutunu tuota jousta vaihtamaan? Tuli mieleen, että jos se on meltostunut, ja ei paina kunnolla sitä pannankiristysvipua?

Otin ecuportilta jousenkin, mutta se on näköjään paljon paksumpi ja pidempi kuin entinen, lieneekö jostain ihan eri paikasta kokonaan, kun ei myyjäkään ollu varma mikä jousi on kyseessä.

Kertoili vaan, että noita olisi ollut kahdella jousellakin. Lieneekö totta.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos tarkoitat sitä ulkopuolista "jousi purkkia" on vanhemmassa mallissa kaksi jousta sisäkkätä. Puristetaan kiristyspultilla ensin lukite pulti reijän kohtaa ja lukitaan siihen, irroita sitten vasta perästä irti. Purista kassaan isossa ruuvipenkissä, löysää lukite ja avaa ruuvipenkki varoen. Jousella 180 kg:n esikireys, joten toimi varoen.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ukki kirjoitti:Purista kassaan isossa ruuvipenkissä, löysää lukite ja avaa ruuvipenkki varoen. Jousella 180 kg:n esikireys, joten toimi varoen.

ukki
Agroman aikana joku oli huolimattomasti korjaamolla se purkanut ja tapahtuman jälkeen nimesvät osan sopivasti pommiksi tai pikemminkin Bommiksi kuten kierroslukumittarissa lukee (Bom) :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Nyt on panta vaihdettu. Tällä kertaa tuli samanlainen kuin vilskeen kuvissa.
Laitoin pari paksua rikkaa jousipurkin pohjalle, että tulisi enemmän puristusta, ja säätelin vivut silleen, että jousi kääntää kunnolla yli yläkuolokohdan sen pitopuolella.

Nyt tuntuisi pitävän aika hyvin (kopkop.)

Meni pariin tuntiin :) Harjoitus tekee mestarin.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

521:n ulosottoa olen tässä koittanut pähkäillä. Ajovoimanulosotto toimii, mutta etummaiseen asentoon kun kääntää ison kahvan oikealla, niin ei tapahdu mitään. Kuuluuko siinä olla isossa kahvassa oikealla olla edestä katsottuna siis seuraavat toiminnot: "normi"ulosotto (ja sille vain 1 asento?), vapaa, ajovoiman ulosotto?

Ja lisäksikö pitää kääntää jotain muutakin vipua (jossa lienee tuo paljon puhuttu jousi)? Lattialla penkin edessä on 10cm pitkän mustapäinen vipu, joka liikkuu vaakatasossa. Liittyykö se jotenkin tähän? Olen sitäkin väännellyt, muttei vaikuta mihinkään. Toki tuon vivun tienoilla jotakuinkin kaikki vaikuttaa ei-tehdastekoiselta hydraulisylinterin kiinnityksestä alkaen...

Purkautuuko tuo olosotto siis takaa käsin?

Nuo alkusivulla olevat kuvat eivät aukea minulla, liekkö vika koneessa vai ovatko kuvat jo poistuneet? Korjauskäsikirjat ovat taas kerran matkan päässä...

Miten sitä ulosoton jarrua käytetään ja mitä virkaa sillä on noin esim lumilinkousta ajatellen? En siis ole koskaan ulosottoa käyttänyt eli tietämys on nollassa.

Tuli linko hommattua, niin täytyisi saada ulosotto toimimaan.

Samalla tuli mieleen, että mistä tietää vaihteistoöljyn oikean määrän (täyttöproppu vaihdekepin vieressä löytyy kyllä, mutta mistä tietää, milloin öljyä on sopivasti?)?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Se pitkä vipu on edessä ulosotto päällä keskellä vapaalla ja takana akselin jarru päällä.
Penkin alla on se vaaka tasossa liikkuva vipu edessä ulosotto,keskellä vapaa ja takana ajovoiman otto.

No eipä sitä jarrua ole tullut paljon käytettyä toki pysähtyyhän linko nopeasti jos sitä käyttää.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kuva
Hommahan toimii siten, että ensiksi valitaan tuosta penkin edestä olevalla vivulla 3 ajovoimanotto, vapaa tai moottorivoimanotto. Sitten tuolla oikealla olevalla varsinaisella käyttövivulla 2 eteen-päälle, keskellä-vapaa, takana-jarrutus, niinkuin MTZ mainitsikin.
Jarrulla saa pysäytettyä pyörivän työkoneen nopeasti ja estettyä että ulosotto ei pyöri vapaasti ollessaan poiskytkettynä (tähän väliin työturvallisuusohje: sammuta kone aina, ennen kun kosket voimansiirtoakseliin).

Kuva
Kytkinkoppa, vaihteisto ja perä on kaikki samaa öljytilaa yht. n. 40L. Tarkastusroppu löytyy vaihteiston molemmilta puolilta,
luukun 8 tilallahan sulla on siinä pahka, mistä etukartaani lähtee, niin sen etupuolella on neliökantainen pikkuroppu 5, toisella puolella luukussa 18 on tuon kuvan mittatikun tilalla samanlainen roppu.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt alkaa valkenemaan.

Eli suoraan penkin edessä (osittain penkin alla) vaakatasossa oleva pieni vipu: onko vasen laita ajovoiman ulosotto, keskellä vapaa ja oikealla moottorivoimanotto?
Kuuluuko tuossa pienessä vivussa olla jotain pykäliä tai kuuluuko sitä nostaa ylöspäin, kun käännetään? Käännänkö moottori käynnissä vai sammuksissa?
Nyt se vipu tuntuu siltä, ettei vaikuttaisi oikein mihinkään eli liekkö joku akseli tahi vipu poikki. Tuntee kyllä, että pientä vastusta on, mutta ei tunnu, että mitkään holkit tai hampaat liikkuisivat akselin päälle tai pois.

Tässä on ilmeisesti tuo takanostolaitteen sylinteri kiinnitykseen mallia itsetehty, niin se ettei vaan rajoittaisi tuon pienen ulosottovivun liikematkaa. Kuinka laaja sen alueen pitäisi olla eli kääntyykö keskeltä ihan 90 astetta vasemmalle ja oikealle?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ei se niin paljoa liiku ehkä kokonaisuudessaan 90 astetta laidasta toiseen.Ja kone käynnissä ei mene ainakaan mulla päälle joutuu sammuttamaan.

No tuolleenhan ne toiminnat on ja samalla kun kääntää vipua voipi startata samalla niin saattaa mennä herkemmin hampaalle.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Ok sitten lienee vika tuossa pienessä vivussa tai sen vääntämässä tangossa tms. Pääseekö sitä vipua tutkailemaan, jos purkaa koko ulosottomötikän takaa pois? Senhän pitäisi kait lähteä yhtenä kappaleena.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

50/500-sarjalaisen alkuperäinen nostosylinterin etukorvakko: http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_0695.jpg
voimanoton valintavivun pystyakseli tulee siitä läpi ja korvakon alla piilossa lukitusrikat, jotka estää pystyakselin liiallisen päittäisen liikkeen, kuva on 505:sta, joten vipu on hiukan erillainen.
http://www.agrodetale.lt/components/com ... ry/057.jpg Pystyakselin alapäässä on sitten vipu 14, joka on lukittu siihen pultilla ja pultti rautalangalla. Periaatteessa akseli pitäisi nousta ylös, kun nostosylinterin korvakko on poistettu ja akselin alapäästä löysätty rautalanka, pultti ja vipu irti. Ulosottomötikkähän lähtee sieltä kokonaisena kun päästelee nuo kuvassa näkyvät säätöruuvit irti http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1104.jpg (pitkät ohuet pystypuikot) ja tietenkin ulkopuolelta kaikki laipan kehältä.
Nytpä ei oo kokemusta, mahtuuko poistetun ulosoton reijästä operoimaan em. pystyakselin alapään osien kanssa, ahasta varmaan on
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1111.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1185.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin