Sivu 1/2

belarus 820 vm.-82

Lähetetty: 01 Marras 2007, 15:47
Kirjoittaja puuhis
ajattelin kysellä josko täällä ihan asiantuntijoita olisi... minulla siis 820 siperian ruusu ja kinnostaisi tietää, minkä verran sillä on arvoa? vuosimalli siis -82, ålo:n kuormaaja kauhalla, trukkipiikeilllä ja paskatalikolla sekä eteen ja taakse tuplat. Koneeseen tehty täys kone remppa elimäellä, kytkin koppa ja kytkin vaihdettu (kytkin länsimaiseen).Ei ole löytänyt paljoa vastaavia vehkeitä myynnistä niin haluis ihan mielenkiinnosta tietää minkä arvonen.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 10:08
Kirjoittaja Vilske
Ajat se vaan sinne Agri-kymille silloin 17.11 niin kyllä paikalla on asiantuntijoita tarpeeksi että saadaan sun kone hinnoiteltua :)

Re: belarus 820 vm.-82

Lähetetty: 02 Marras 2007, 10:21
Kirjoittaja Pienviljelijä
puuhis kirjoitti:kytkin koppa ja kytkin vaihdettu (kytkin länsimaiseen).
Jäin pohtimaan mikä järkeä siinäkin oli...Alkuperäinen kun kestää aivan hyvin ellei jopa loistavasti.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 11:09
Kirjoittaja Vilske
Ikävä kyllä tossa omassa koneesta -02 vm. 920S:stä meni alkuperäinen kytkin 770 tunnissa joista oli vaan 100 itse ajettuja käytettynä kun tuli tuo ostettuna. Koneessa etukuormain.
Nyt valeon kytkin eikä ole 1100h remontin jälkeen mitään ongelmia.
Samaten tuossa green linessä nyt ajettu 1100h tuntuu alkuperäisessä kytkimessä olevan jo antautumisen merkkejä.
Tuntuis että kytkimen materiaaleissa oltaisiin menty taaksepäin kun aspestista on luovuttu kun esim. vertaa tuohon 505:seen 83-vm 5000h ja alkuperäinen kytkin ja vielä vaijeritunneilla :)

Lähetetty: 02 Marras 2007, 11:21
Kirjoittaja Pienviljelijä
Vilske kirjoitti:Ikävä kyllä tossa omassa koneesta -02 vm. 920S:stä meni alkuperäinen kytkin 770 tunnissa joista oli vaan 100 itse ajettuja käytettynä kun tuli tuo ostettuna. Koneessa etukuormain.
Nyt valeon kytkin eikä ole 1100h remontin jälkeen mitään ongelmia.
Samaten tuossa green linessä nyt ajettu 1100h tuntuu alkuperäisessä kytkimessä olevan jo antautumisen merkkejä.
Niin, mutta tuo olikin 1980-luvun alun 820. Kyllä nuo 500- ja 800-sarjan kytkimet ovat (ja ovat olleet) vahvoja. Joillekin kytkinkoppa on haljennut raskaissa metsäajossa tai kuormaajatyössä, ellei runkovahvistuksia olluna.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 11:37
Kirjoittaja puuhis
etukuormaaja käytössä juuri revennyt se koppa. liian paljo voimaa liian isoon paskakasaan;) kytkin oli aivan sulanut.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 12:25
Kirjoittaja Torsti
Etukuormain käytössä olis ehottomasti oltava sovitteet taka-akselille asti. Varsinkin jos on riskimpi kuormaaja, ja käyttö on raakaa. Enoilla on muistaakseni kahdesta tai kolmesta kasisatasesta vikonut kytkinkoppa, ovat olleet joskus etukuormainkäytössä.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 12:49
Kirjoittaja puuhis
sitä olen itsekki miettiny et sillat pitäs olla. paljonkohan sellaset maxaa, vai oiskohan helppo tehä ite... kuormaaja on ålö 4560.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 13:25
Kirjoittaja Torsti
Ite ne melkein on tehtävä. Ei oo kauheen paha rasti mutta kunnolliselle porakoneelle on päästävä ja hitsaukset sietää kanssa onnistua kunnolla.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 13:34
Kirjoittaja puuhis
ei se vehkeistä jää kiinni. oiskohan jolla kulla jonkun sortin piirrustuksia, vai pitääkö ne vääntää itse...

Lähetetty: 02 Marras 2007, 19:46
Kirjoittaja Pienviljelijä
Torsti kirjoitti:Etukuormain käytössä olis ehottomasti oltava sovitteet taka-akselille asti. Varsinkin jos on riskimpi kuormaaja, ja käyttö on raakaa. Enoilla on muistaakseni kahdesta tai kolmesta kasisatasesta vikonut kytkinkoppa, ovat olleet joskus etukuormainkäytössä.
Olen samaa mieltä. Toimin Heinävedellä hakeurakoitsijana 1980-luvulla ja silloinen 820:ni oli varustettu FMV-kourakuormaajalla. Siinä oli sovitteet, jotka ulottuivat banjosta moottorirunkoon. Saman tempun tein rakkaalle MTZ-50:lle. Sen etuvinssi on sen verran järeä, että runkovahvistukset ulottuvat nokasta perään.

Muuten, vedin sillä vinssillä kerran täydessä hiekkalastissa olevan Scanian irti kun se jäi rospuuttakelilllä kiinni. Ei muuta kun perä riimulla kiinni paksuun koivuun ja tasainen veto. Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).

Lähetetty: 02 Marras 2007, 19:53
Kirjoittaja puuhis
ei sitä vetohommissa kummia tarvita. naapurilla on semmonen vinssi traktorin perään joka ankkuroi itse itsensä maahan laskettaessa ja sen jälkeen ei ku vetoja. varmasti nousis belaruksenkin perässä ollessa vaikka juna suosta.

Lähetetty: 02 Marras 2007, 22:19
Kirjoittaja =MTZ=
Pienviljelijä kirjoitti:Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).
Tässä tilanteessa olisin työntänyt sen auton vaan syvemmälle paskaan.

Lähetetty: 03 Marras 2007, 10:18
Kirjoittaja Pienviljelijä
=MTZ= kirjoitti:
Pienviljelijä kirjoitti:Kuski oli sen verran v-mainen jätkä, että kehtasi lopussa vielä vielä huutaa, ettei vahingossakaan kerro kenellekään että Belarus veti irti.... Äijä nauruskeli oikein räkäisesti kun saavuin paikalle (naapurin soiton jälkeen).
Tässä tilanteessa olisin työntänyt sen auton vaan syvemmälle paskaan.
Hieman vaikeata olisi ollut tuo "työntäminen" vinssivaijerilla, vaikka muistan että mieli teki vinoilla takaisin tolle scaniakuskille.

Laitoin joskus 1970-luvulla minun 50:sen keulaan Volvo-Nallen hydraulisen nokkavinssin (kuva näkyy runkonumerot-osastolla). Jotkut ehkä muistavat tuon metsätraktorin, joka oli painosuhteeltaan niin heikko, että jäi aina metsään kiinni. Tehdas asensi niihin jälkikäteen nuo Ösa-vinssit, jotka jaksavat vetää 4500 kp:n voimalla. Soiva peli, edelleen, ja Belaruksen runko on kestänyt (noilla vahvistuksilla, joita laitoin heti alusta lähtien).

Lähetetty: 03 Marras 2007, 12:16
Kirjoittaja Torsti
Hei =MTZ=! Nyt oot siteerannut pienviljelijän tekstejä meikäläisen nimiin!