Öljyt

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Öljyt

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

On ruvennut ihmetyttämään tuo henkilöautojen öljymarkkinointi. Nykyautoihin kun markkinoidaan kovasti noita Longlife öljyjä ja luvataan pitkät vaihtovälit. En itse nää siinä mitään hyötyä kun ajattelee että jos vaihdan halvemmat öljyt useammin niin onhan se moottorille parempi kuin se että vedetään kokoajan samoilla öljyillä. Tietysti tuo laatuluokitus pitää täyttyä sillä edullisemmallakin öljyllä.
Ajan tässä nyt takaa sitä, kun ostin tuohon Belarukseen 20L öljyä ja se maksoi 50€ (Agri farmoil 10W-30 ). Tuon Farmoilin laatuluokat on niin kovat että käy raskaaseen kuormitukseen, niin eikös tuo öljy olisi myös parempaa käyttää henkilöautossa kun viskositeettivaatimuskin täyttyy. Mielestäni korkeammat vaatimukset täyttävä öljy toimisi hyvin myös kevyemmässä käytössä. Tuota Farmoilia voi käyttää myös vanhemmissa bensiinimoottoreissa (miksei uudemmissa?).
Tuolla 20l kannullisella vaihtaisi 4 kertaa öljyt jos vaihtoväli on 10tkm ja ajaisi näinollen 40tkm ja maksaisi tuon 50€ kun sitä mahtavaa Longlifea saisi 2l samalla hinnalla.
Olen siis sitä mieltä että tuossa öljyhommassa on vähän rahastamisen meininki, öljyissä on varmaan eroja mut tuskin niin suuria kuin annetaan ymmärtää. Ja yleensä luulotellaan että mitä kalliimpi öljy niin sitä parempi, en ihan kyllä enää usko tuohon. Mitäs muut ajattelee?
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Markus »

Varmasti on rahastusta mukana. Itse ostan "laatuöljyjä" lähinnä moottoripyörään, siinä kun tehoa on noin 100hv/litra, eli 40hv ja 400cc. Muuten esim traktoriin vain halpoja mutta luokitukset täyttäviä öljyjä.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

Itseä on naurattanut Mobil 1:sen mainos, pitää moottorin uuden veroisena jopa 200000 ajon jälkeen! Tarkoittaako se, ettei öljyä tarvi vaihtaa ennen ku on ajanu sen 200tkm samoilla öljyillä... :lol:
Jotain Valvoline:n öljyä (en muista "kauppanimeä") taasen mainostetaan yli 100tkm ajettuihin autoihin... :shock:
Itsellä oli aiemmin VW Vento 1.9td, ml n.430tkm ja käytin Teboil Diamont Diesel-öljyä (täyssynteettinen), vaikka VW kielsi käyttämästä synt.öljyä td:ssa! 8) Tosin täytti VW505.00-normin ja hyvin pysyi sisällä, käytön syy-> työpaikalla ei ollut mahdollisuutta lohkolämmittimen käyttöön.
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Taitaa olla suurin ongelma pitkissä öljynvaihtoväleissä näissä pohjolan oloissa se kondessivesi :?: Lämpötila seilaa -ja+ puolella niin syntyy sitä vettä.Ne maatalouskaupoissa myytävät yleisöljyt ovat varmaan ihan laatutavaraa.Moottorissa olen belgussa käyttänyt.Vaihdelootassa ja planeetoissa oon käyttänyt hyboidia 80/90W. Hydrauliikassa on 32 hydrauliöljyä.Etuperässä on automaatti vaihteistoöljyä.
Harasoo
rahti4193
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Touko 2008, 10:01
Paikkakunta: Huittinen

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja rahti4193 »

harasoo kirjoitti:Taitaa olla suurin ongelma pitkissä öljynvaihtoväleissä näissä pohjolan oloissa se kondessivesi :?: Lämpötila seilaa -ja+ puolella niin syntyy sitä vettä.
Ei pitäisi tulla mainitsemastasi kondenssivedestä ongelmia, mikäli moottori ajetaan käyntilämpö-tilaan-> "normaali" öljynlämpöhän on reilusti yli 100`C, jolloin vesi on taatusti poistunut seasta! Nykymoottoreiden hyötysuhde (lue: hukkalämpö) on ajanut kuitenkin tilanteeseen, ettei uudemmat dsl-autot lämpene pakkasella ilman "nokkapeittoa" ja Webastoa... :twisted:
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu!?
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En ole varma, millainen vaikutus voisi olla traktorin kokoluokkaa olevissa vehkeissä, eikä niissä ole mahdollisuutta oikein tuon kulutuksen mittaamiseenkaan. Kuitenkin, aikanaan tein Citroen BX TD:llä kulutusmittauksia siten että käytin synteettisenä Motonetin myymää Ford-longlifeöljyä ja mineraaliöljynä TB:n maatalouskoneyleisöljyä. Yleensä huomasin n. 0.3l/100km säästöä synteettisellä. Lisäbonuksena tuli parempi käynnistyvyys ja ainakin itse uskalsin ajella synteettisellä 15000km vaihtovälit. Mineraaliöljyt vaihdoin 10000 välein.

EN tiedä olisiko tuo mineraaliöljykin mennyt tuon pitemmän välin, mutta itse ainakin laskin tuon synteettisen tulevan halvemmaksi kun huomioi kaikki kulut. Öljy ei ollut niin paljon kalliimpaa, mutta polttoaineessa säästyi. Samoin suodattimia kului vähemmän. Lisäsäästöä tuli jos ei vaihtanut öljyjä itse, mikä kaupungissa asuessa on monesti tilanne.

Luulisi kuitenkin tulosten olevan samansuuntainen traktorissakin. Suodatinsäästöä ei belarusmiehelle tietenkään synny, koska öljylinko on suunnilleen ilmainen putsattava...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Torsti »

harasoo kirjoitti:Etuperässä on automaatti vaihteistoöljyä.
Eikö siellä etuperässäkin olisi tuo hypoidi parempaa?
Minski traktor paras traktor!
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Jones »

Mites se kun sielä on se kitkalukko? kun ainakin opelin lukkoperä vaatii lukon öljyn että toimii.
Ite oon pitäny mobil SHC:tä ja kerran normi Hyboidi+LS lisäainetta on tullu laitettua.
mtz-50 501 & 526 HX
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Torsti kirjoitti:
harasoo kirjoitti:Etuperässä on automaatti vaihteistoöljyä.
Eikö siellä etuperässäkin olisi tuo hypoidi parempaa?
Eikös sinne etuperäänkin se hypoidi virallisesti kuulukkin? Mutta sellaisen havainnon tein kun vaihtelin ne etuperään mobilin 80w-90 gl-5 öljyt niin talvella varsinkin tuntuu että kitkalukko ei pidä aluksi yhtään, tosin sama ominaisuus on automaattisessa nelvedon kytkennässä.
Tässä voisi olla hyvä öljy sinne etuperään ja miksei samalla muihinkin paikkoihin mihin hypoidia belkussa pitäisi laittaa: http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4464
Eikös se etuperä ole ihan "tavallin" vetopyörästö, siis ilman mitään hypoidi vetopyöriä missä tapahtuu luistamista hampaiden kosketuspinnoissa?
Belarus MTZ 52 -69
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Oletteko putsanneet belkussa öljylinkoa muutenkin kuin öljynvaihdon yhteydessä? Itse tuli putsattua kahteen kertaan öljynvaihtovälillä ehkä 100h? Ensimmäisellä putsauskerralle ei lingossa ollut juuri mitään, toisella kerralla oli jo aika paljon ja tosin tuntejakin oli jo tullut edellisestä. Viimeisellä kerralla kun öljytkin vaihdoin oli lingon puhdistuksen jälkeen ajettu vajaa 10h ja lingossa oli todella paljon likaa ajotunteihin nähden ehkä 3mm kerros, ilmeisesti nokea?
Voisiko olla että öljyt olivat jo niin täynnä nokea ja muuta likaa ettei öljy enään pystynyt sitomaan sitä itseensä?


Öljyjen viskositeettiakin voisi joskus mittailla vertailun vuoksi, jos vaan olisi välineet. Tämä tuli mieleen kun vertailin Teboil super hpd 15w-40 ja Shell rimula super 15w-40 öljyjen jouksevuutta/liikkuvuutta. Otin kaksi muovi rasiaa ja kaadoin niihin öljyä pohjalle, näitä kun kallisteli ja vertaili niin teboilin öljy oli selvästi jäykempää, öljyjenlämpötila oli sama 10-15 asteen välillä.
Tosin tämän saman huomasi jo kun öljyjä kaatoi kannusta ja myös öljynpainemittarista, josta tämä kemistin ura sitten lähtikin liikkeelle :D
Öljyt kun pitäisi olla vastaavia öljyjä, molemmat mineraaleja ja tehtyjä pitkille vaihtoväleille. Mistähän tämäkin johtuu, eri raakaöljylaatu?

Koulussa oli puhetta koneenosaopinkurssilla voiteluaineistakin ja siellä tuli ilmi että tämä sae ja api luokitukset ovat aika väljiä määritelmiä öljyjen viskositeetista ja laadusta, varsinkin kun laadunvalvonta taitaa olla valmistaja vastuulla.
Belarus MTZ 52 -69
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Jones »

Se taisi olla tuo SHC johon se lisäaine piti lurauttaa ja tuo LS oli se valmiiks lisäaineistettu öljy .Jos tässä sais joskus aikaseks niin laitan
kyllä sinne etuperään LS:ää ku ei jotenki tunnu se lukko pitävältä jos ees on kunnossa :roll:
mtz-50 501 & 526 HX
nokiotta
Viestit: 134
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 19:15
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

:shock: tuolla hypoidi 80/90 gl 5 öljyllä pitäisi kitkalukosta tulla lukkoperä, ainakin mm. hi-ace ym. tämäntyyppiset perät tuntuvat jumiutuvan ilman tätä 80/90 ls öljyä. :?:
BELARUS RULES
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja Torsti »

tapsa 86 kirjoitti:Eikös se etuperä ole ihan "tavallin" vetopyörästö, siis ilman mitään hypoidi vetopyöriä missä tapahtuu luistamista hampaiden kosketuspinnoissa?
Korjaamokäsikirjassa puhutaan vain kartiovetopyörästöstä. Eikö tavallisin vetopyörästö ole hypoidi-tyyppinen?

Kunnollista tietoa ei minullakaan näistä vetopyörästöistä tai hypoideista ole.
Minski traktor paras traktor!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kuukletin löytääkseni valmiin kopioitavan vastauksen ja löysin tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/9031570 seuraavaa:
"Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta."
Hypoidin vetopyörästöstä tekee se, että akselilinjat ei ole samassa tasossa, yleensä pienen vetopyörän akselilinja on hieman suuren vetopyörän akselilinjan alapuolella. Ja Pelaruksen vetopyörästöt on kyllä kaarevilla hampailla ja kartiot, mutta minun käsittääkseni akselilinjat on samassa tasossa, eli ei-hypoidit. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Öljyhommahan tässä nyt itteäki mietityttää, kun alkaa tuo voimansiirto olla taas nipussa ja öljynosto edessä. Hypoidiöljyä kun ei sinne passaa laittaa, kun sinne jäi vielä parit pronssilaakerit, vaikka parit jo päivitty neulalaakereiksi. Ja mulle on opetettu, että hypoidiöljyn lisäaineistus on myrkkyä pronssilaakereille ja synkronoinnille...
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Torsti kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:Eikös se etuperä ole ihan "tavallin" vetopyörästö, siis ilman mitään hypoidi vetopyöriä missä tapahtuu luistamista hampaiden kosketuspinnoissa?
Korjaamokäsikirjassa puhutaan vain kartiovetopyörästöstä. Eikö tavallisin vetopyörästö ole hypoidi-tyyppinen?

Kunnollista tietoa ei minullakaan näistä vetopyörästöistä tai hypoideista ole.
Tarkoitin tavallisella vetopyörästöllä juuti tuollaista kartiovetopyörästöä.

Oikeassa taidat olla että yleisin käytössä oleva vetopyörästä tyyppi on jonkinlainen hypoidi pyörästö, tosin tuosta on käsittääkseni pyritty siirtymään kartiovetopyörästöön.

Sittenhän on vielä glopoidipyörästö(onko sama kuin kierukkapyörästö) :?: joka vaatisi GL-6 öljyn ja tämä öljy on käsittääkseni aikasmoista myrkkyä. Tämä öljyjen voimakas lisäaineistus taitaa olla syy pyrkiä eroon näistä välityksistä missä hampaidenluistoa tapahtuu.
Viimeksi muokannut tapsa 86, 29 Touko 2010, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus MTZ 52 -69
Vastaa Viestiin