Belaruksen 0hjauksen modernisointi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Tuossa yksi näkemys ohjauksen modernisoinnista: https://www.youtube.com/watch?v=xB3bQyHErjE
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

920GL kirjoitti: 24 Syys 2018, 22:32 Tuossa yksi näkemys ohjauksen modernisoinnista: https://www.youtube.com/watch?v=xB3bQyHErjE
Tukevan olosesti tehty tuo sylinterin sisäpää
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
b501
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 10:23

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja b501 »

501 Belkun (vm -76, 4x4) ohjaus kaipaisi modernisointia. Tällä hetkellä traktorissa on tehostettu toteemipaalu-ohjaus jonka meinasin korvata tämän tyyppisellä ratkaisulla: https://www.youtube.com/watch?v=xB3bQyHErjE

MV-tavaratalo myy ainakin kolmea erilaista muunnossarjaa (esim. https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... larus.html ) , mutta mitään niistä ei ilmeisesti lähetetä suomeen painon tai raidetangon pituuden takia? Osaisko joku auttaa mikä orbitrol, sylinteri, sylinterin kannakkeet, raidetanko yms. tuohon kävisi jos tilailen tarvittavat osat pienemmissä erissä?
b501
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 10:23

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja b501 »

b501 kirjoitti: 04 Maalis 2021, 17:42 501 Belkun (vm -76, 4x4) ohjaus kaipaisi modernisointia. Tällä hetkellä traktorissa on tehostettu toteemipaalu-ohjaus jonka meinasin korvata tämän tyyppisellä ratkaisulla: https://www.youtube.com/watch?v=xB3bQyHErjE

MV-tavaratalo myy ainakin kolmea erilaista muunnossarjaa (esim. https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... larus.html ) , mutta mitään niistä ei ilmeisesti lähetetä suomeen painon tai raidetangon pituuden takia? Osaisko joku auttaa mikä orbitrol, sylinteri, sylinterin kannakkeet, raidetanko yms. tuohon kävisi jos tilailen tarvittavat osat pienemmissä erissä?
Kovin on hiljaista nykyisin tälläkin palstalla...joten vastailempa omaan viestiini.

Apuja kysymyksiin löytyi tällä kertaa maanviljelijän tavaratalon myyjiltä, joiden avulla sain tilattua oikeat osat ohjauksen modernisointia varten. Osien asennuksien kanssa ei ollut isompia ongelmia, vaan homma onnistui kokonaisuutena hyvin. Isoin työ oli tuossa akselin ympärille tulevassa kiinnitysraudassa, josta tein lähes samanlaisen mitä tuossa yllä olevassa videossa on.

Tällä hetkellä harmittaa oikeastaan vain yksi asia. Nimittäin se, että miksi en tehnyt tätä päivitystä jo aiemmin :roll: . Ompahan aivan eri laite ajella nyt maantienopeuksia aiempaan ohjaukseen verrattuna...
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja asova »

Sen sylkun lätkän joka tulee etuakseliin pitää olla tarkkana, vaikka siinä levyssä on monta reikää. Tietenkin, jos on sellainen etuakseli johon levy käy pulttaamalla niin ongelmaa ei ole, minulla piti tehdä kötöstys.
b501
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 10:23

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja b501 »

asova kirjoitti: 28 Huhti 2021, 19:13 Sen sylkun lätkän joka tulee etuakseliin pitää olla tarkkana, vaikka siinä levyssä on monta reikää. Tietenkin, jos on sellainen etuakseli johon levy käy pulttaamalla niin ongelmaa ei ole, minulla piti tehdä kötöstys.
Minä jätin suosiolla sen valmiin kiinnikkeen ostamatta, kun akselistossa ei ollut sille valmista paikkaa. Sylinterin kiinnike tuli lopulta tehtyä paksusta ainesputkesta, johon tein sorvilla kartioreiän tappia varten.
severi2
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2021, 19:22

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tein just vajaa kuukausi sitten ohjaus sylinterillä ohjauksen 820:seen. Otin toteemin sylinterin päästä hammastankon pätkän irti.
Sylinteri on 50mm halk. ja 28 mm varrella. Isku oli 200mm mutta testissä huomasin liian pitkäksi, joten riitti just 180mm, joten laitoin sylinterin sisään 20mm rajoitin holkin. Pyörän puolelle tuli lokasuojan ja ohjausvarren pulttien alle kiinnike. Etuperän puolella keskellä alla oli n.16.5mm reikä valussa. Isonnin sitä ja tein 20mm kierteen. Siitä latat raide leveyden säätä pulttien alle. Samalla tuli sylinterille suoja. Nyt sitte ohjaus laidasta laitaan vasemmalle hieman yli 3 kierrosta ja oikealle 4 kierrosta. En muista miten tänne lisättiin kuvia mutta niitäkin on.
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Hienoa kuulla että homma onnistui.

Harkitsen ohjauksen muuttamista 525, vm 83

Toivottavasti saati kuvia lisättyä !
severi2
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2021, 19:22

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Laita sähköposti osoitteesi niin laitan kuvia, toki myös muillekin voin laittaa, minulla on sp: seppo(a)havel.fi ( en kehtaa laitta tuota @ merkkiä tuohon osoitteeseen, ettei ala jotkut automaatit työntämään kaikkea pas..a.
Pitäis taas tallentaa ne kuvat jonnekin niin voisi laittaa tänne näkyviin.
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Laitettu
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Samoin sähköpostia laitettu.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tässäpä niitä kuvia severi2 luvalla julkaistavaksi.

Klikkaa tästä niin näet severi2 ottamat kuvat
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
severi2
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2021, 19:22

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tässä lisä tietoa Vilske kuviin: Tämä on yksi versio jonka olen tehnyt.Toki on muitakin. Tuo sisäpuolen korvakon paikka on tehty etuperän alla olevaan reikään, joka oli jotain 16mm. Porasin sen n. 17.5mm poralla ja tein 20mm kierteen.
Tuosta akselin sivusäätö pulttien alle latat ja se siten että nojaa tuohon äärirajoittajaan. Samalla on sylinterin suojana nuo latat.
Pyörän puoli on tehty lokasuojan kiinnikkeisiin, sekä ohjausvarren alle kiinnike ja pitempi pultti.
Sylinteri on 50x 28mm isku 200mm. Tarve oli 180mm joten laitoin sylinterin sisään 20mm holkin.
Otin toteemi sylinterin päästä hammastangon pois ja kytkin letkut em sylinteriin.
Nyt pelittää hienosti.
severi2
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2021, 19:22

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Vieläkin tosi tyytyväinen ohjauksen päivitykseen. Myös Belarukseen. Toki 40v vanhaa 820 Belarusta joutuu välillä elvyttämään. Hienosti pelaa muihin aikalaisiin verrattuana.
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

severi2 kirjoitti: 15 Maalis 2022, 22:21 Vieläkin tosi tyytyväinen ohjauksen päivitykseen. Myös Belarukseen. Toki 40v vanhaa 820 Belarusta joutuu välillä elvyttämään. Hienosti pelaa muihin aikalaisiin verrattuana.
Mukava kuulla :)

Oma ohjauksen muutos odottaa vielä (kesää :roll: )
Vastaa Viestiin