525 hankalaa saada käyntiin

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

asova

525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja asova »

Omistan erittäin epäluotettavan 525 83 mallia. Kaksitoiminen hydrauliikka ei toimi sitten millään. Käynnistäminen yhtä tuskaa minuutin hehkuttamisen jälkeen valkoista tai harmaata savua, startpilotella hörähtää käy 3 sekuntia ja sammuu. Polttoaine letkut vaihdettu tankille asti, koska epäilin että saa ilmaa jostakin, mutta tiedä häntä. Tänään sain tuskalla ja pilotilla käyntiin, kun ohitin belkun oman siirtopumpun ja laitoin sähköisen polttoainepumppu virityksen kolmitie yhteellä syteemin rinnalle. Kävi pihassa testikäytössä puoli tuntia hyvin ja lähdin linkomaan tietä ja perskele miinusjohto sähköpumpusta irtosi. Kiinnitin johdon paikolleen mutta sitten kone ei käynnistynyt, hörähteli pari kertaa. Akulla väkin tien sivuun ja sinne jäi.
Kysymys missä vika ilma, väljä kone vai mikä, vaiko muuten vaan paska?
Lämmitin koneen nestekaasu hotmotorilla todella nopea peli, kun olisi vain kunnollinen traktori.
PS. Traktorissa ei pitäisi käyttää etukammiomoottoria.
Hyvää loppu vuotta kaikille!
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja koras »

Moi.
ymmärtämykseni mukaan etukammio koneen pitäisi olla paljon parempi käynnistyjä kuin suoraruiskun.
epäilykseni ovat vain arvailuja. ammatti miehet kertoo sulle faktoja myöhemmin.
onko syöttöpumpussa öljyä? millon viimmeksi ollu? jos elementit ja muu mekanismi jumittaa ei pienillä kierroksilla jaksa ruiskuttaa.
siirto pumppusi taitaa tarvita huoltoa. uusi on viron puolella noin 10 euroa täydellisenä. mielestäni helpoin tapa selvitä siirtopumppu ongelmista.
ja sitten öljyn vaihto ruisku pumppuun. vai onko jo paine voideltu? viisaammat tietää.
niiden tsekkauksen jälkeen voi miettiä muita juttuja käynnistyvyyden parantamiseksi.
mielestäni juuri 525 ja miks ei 521 ja 526 ovat parhaita harraste pelejä vähäiselle käytölle. vetoa on ja ominaisuuksia. ja parempia käynnistyyn kuin suora ruiskut.
toki nekin lähtee kun akku, laturi ja startti pelitää ja tietty liekki hehku.
onnea koneen kanssa.

T. Jussi
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
50696
Viestit: 185
Liittynyt: 17 Loka 2010, 17:13

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja 50696 »

Jotenkin tuntuisi, että ei saa polttoainetta tai sitten (tai sen lisäksi) pilotti on tehnyt tehtävävä. (Mielestäni se aine kuuluu sulattoon tai moottori remonttiin menossa oleviin vehkeisiin merkkiin katsomatta) :evil:
Tiedä onko perää, mutta mielestäni suoras.diesel on kyllä paremmin käyntiin lähtevän maineessa, kun etukammio koneet. Tokihan molemmat lähtee, kun hehkuttaa (etuk.) eikä hätäile ja tietenkin, että ne on muuten kunnossa.
Kannattaa ehken ensimmäisenä tarkistaa siirtopumppu jos kerran sähköpumpun avulla käy.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja ukki »

Onko venttiilit säädetty? Ei käynnisty, jos venttiilit kantaa. Vettä polttoaineessa (jäässä), miten suodattimet, puhdistettu? Entä ilmasuodin, tukossa ei saa ilmaa, vaihdettu öljy? Siirtopumpun venttiili jumissa. Iso roska tai jäätä tankissa. Hehkut kunnossa (ovat sarjassa)? Palanut kannen tiiviste, tuleeko painetta jäähdyttäjään, vuotaako nestetä öljyyn. Syöttöpumppu rikki, miten suutimien kunto?

Noista minä lähtisin liikkeelle.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
flysurferi
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja flysurferi »

Jos on jääneet kesälöpöt tankkiin :shock: niin voipi olla 20 pakkasten jälkeen jonkun aikaa ongelmia vaikka kelit lämpeneekin :(
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja ukki »

Vielä tuli mieleen, että kato kaikki panjoliittimien kohdat ja ko. pultit polttoaine linjasta. Minulla oli kerran samanlainen ongelma, ei lähtenyt käyntiin, eikä ilmaantunut, roska panjopultin sisällä. Aikaa meni ennen kuin vika paljastui.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Minun käyttämistäni traktoreista paras käynnistyyn on majuri seuraava on 826 belarus.
Kyllä nämä etukammio koneetkin samoissa lämpötiossa käynnistyy, kun raaskii kiusata akkua.
Kyllä tämä sinun traktorisi tuntuu olevan laajemman hollon tarpeessa, ei taida olla yhdestä asiasta kiini.
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja harasoo »

er3004 kirjoitti:Minun käyttämistäni traktoreista paras käynnistyyn on majuri seuraava on 826 belarus.
Kyllä nämä etukammio koneetkin samoissa lämpötiossa käynnistyy, kun raaskii kiusata akkua.
Kyllä tämä sinun traktorisi tuntuu olevan laajemman hollon tarpeessa, ei taida olla yhdestä asiasta kiini.
Se 425:nen lähtee tosi hyvin käyntiin jos on samanlaisessa vireessä kuin itellä. Jos on akku ja tarttimoottori kunnossa ja antaa puolipuristuksella alkuvauhdin niin kerran kun menee puristuksen yli niin lähtee käyntiin.Ei tarvi hehkunkaan toimia.Se vaan pitää vähän pahan äänen kun syttyy.Eikö kellään ole käytössä niitä nestekaasu toholla käyviä lämmittimiä :?: Pikaliittimillä laitetaan letkut lohkon kylkeen ja voi jättää raksan mihin kuusen juureen tahansa.Farmilaitteella niitä ainaskin näkyy olevan myynnissä.
Harasoo
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Mulla oli vähän samanlainen ongelma kesällä 521sessä mutta asia ratkesi kun Ukilta sain hyvän
vinkin säädä venttiilit ja pumpun ajoitus.Varsinainen vika oli 2 pytyn pakoventtiilissä joka
kantoi.Oli todennäköisesti karstoittunut eikä mennyt kiinni ,onneksi venttiili lähti pelaamaan ilman
muita toimia. Vaati ajoa ja uusinta säädön.
Ajoitus oli hiukan myöhäisellä kun sai kohdalleen niin rattori lähtee käyntiin kuin palmun alta. :D
s42141
Viestit: 94
Liittynyt: 07 Marras 2009, 16:12

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja s42141 »

:( Eiköhän kannattaisi kääntyä huoltomiehen puoleen on senverran oireita, että tarvii asiantuntijaa ihan livenä! :) Toi pilotti on ehkä hajottanut kammiot :oops: , jos hehkut on toiminut, toivottavasti ei! Hydrauliikasta on monta topiikkia, että kannattaa sieltä katsella, jos vaikka apu löytyy? :wink: Ja hyvää Itsenäisyyspäivää. :)
asova

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja asova »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Siirtopumpun ajoitus ja venttiilien säätö pitänee tehdä heti kun ilmat sallivat. Korjaukset ja remontit teen kenttäolosuhteissa taivas alla. Vika näyttää olevan suodattimen panjoliittimissä tai itse suodattimen tiivisteissä. Rivipumpun paluuventtiilin jousi on erittäin melto eli ketjureaktion tavoin imi ilmaa lisää suodattimen ilmavuodosta toimi kuten ilmapumppu. Korjasin viat seuraavasti: ostin CAV tyyppisen tarvikesuodattimen jalkoineen (lasikupilla) sekä lisäsin kumikäsipumpun letkuun ennen siirtopumppua ja laitoin sähköisen siirtopumpun varsinaisen siirtopumpun ja suodattimen väliin sekä uusin rivipumpun paluuletkun panjoventtiilin. Ei lähde vielä ihan kuin palmupuun alta, mutta pumpun ajoituksella ja venttiilien säädöllä toivon asian vieläkin paranevan. Toki kannnentiivisteen vaihto ja muut isommat remontit pitänee siirtää ensi suveen.
Kysyisin vielä miten olette laittaneet nestekaasulämmittimen letkutuksen. Itse laitoin sen letkulämmittimen tilalle, mutta mielestäni kierto ei ole paras mahdollinen, koska ei voi käyttää 9 kw teholla, kun luonnollinen kierto ei riitä. Väsäsin samanlaisen lämmitimen 15 kva genuun. Genu on samanlaisella D60 (ainakin päällisin puolin) koneella kuten Belarus, mutta siinä se pelaa tosi sähäkästi. Siinä toinen letku menee termstaatin ja moottorin väliin. Genu on siis alunperin venäläinen tutkan voimakone. Itselläni on traktoreista vähän kokemusta, koska käytässäni on ollut vain Zetor 4511. Zetoria ei ole tarvinnut korjata tai huoltaa 5 vuoteen muuten kuin öljyn vaihdon osalta. Hyvää Joulun odotusta kaikille.
PS. Nestekaasulämmittimen romppeet maksoin noin 28 ecua ja meikäläisen hitsaustaidoillakin homma toimii kun jaksaaa testata laitteen toimivuutta painetestillä. Letkulämmittimet ovat käteviä pelejä, mutta kaasulämmitin on tosi tehokas ja ainakin - 40 C asti. Painetestaimen saa polkupyörän sisäkumista ja pppumpusta.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Minkälainen tekemäsi nestekaasulämmitin on rakenteeltaan?

Ainoa haittapuoli mikä itelle tulee mieleen tuossa nestekaasulämmityksessä on, että kaasupullon täytyy olla lämmin.
Minski traktor paras traktor!
asova

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja asova »

Ulkovaippa suorakeideputkea 100 x 150 x 3 mm pituus 300 mm, sisävaippa 120 x 80 mm paksuus 5 mm pituus 330 mm. Sisävaippa asetettu siten että nestetilaa alapuolella noin 8 mm ja loput yläpuolella muutoin keskellä rakennetta eli toisella sivulla 7 mm ja toisella sivulla 6 mm ja vaippa päädystä irti noin 30 mm. Letku lähdöt 25 mm putkelle, Sisävaippa jaettu kahteen osastoon sisäpäädyssä 60 mm aukko. Tulisuihku kiertää hökötyksen sisällä ja on tehokas. Nestekaasun hyytymispiste on muistaakseni jotain - 42 C. Enpä henkilökohtaisesti ole ajattellut käyttää traktoria - 25 pakkasasteen alapuolella. Hitsauksessa kriittisin vaihe on sisävaipan päätylätkän saumat. Testasin sen pitävyyden pelkällä nestepatsaalla yön yli. Muistaakseni oli kaksi imuhuokosta, jotka avasin rälläkällä ja 4 mm puikolla ruuttasin umpeen ja testi uusiksi noin 2 tuntia nestepatsasta vaipassa. Ulkovaippaahan voi hitsailla mielin määrin milloin tahasnsa, koska saumat näkyvillä. Painetesti lopuksi polkupyärän sisäkumilla. Sisäkumi lemmareilla putkiliittymiin kiinni ja ja kumi pumpataan pulleaksi noin 2 - 3 kilon paine ainakin. Hitsaussaumat sivellää saippualiuoksella tai partageelillä aivan kuten nestekaaasu vuotoja paikallistettaessa. Tussilla merkitään vuotokohdat. Lemmarit voi vuotaa jonkin verran, mutta ei merkitystä itse painetestiin. Kun käyttää vähintään 3 mm paksuista metallia on hitsaaminen helppoa, oli miggi tai puikkokone ei siis tarvitse tiggiä. Kauppalliset versiot on mielestäni tehty noin 2 mm ja hitsattu tigillä (ja ammattitaidolla). Olen itse hitsaustaidoiltani varmasti maailman toiseksi huonoin hitsari ehkäpä surkein. Kauppalliset kuumenee tietenkin nopeasti, mutta empä tiedä onko merkitystä tohon tehoilla. Bi-metallinen putkipora pitää hankkia putkiliittymän reikiä varten (3 - 6 euroa). On muistettava, että kyseessä on jonkinmoinen paineastia. Nesteen on kierrettävä vapaasti, jottei tule vahinkoja ja avotulen , kaasun keran kanssa pitää huolellinen. Sisätiloissa(tallissa) eikä palovaarallisisa paikoissa ei lämmitintä tulisi käyttää. Ulkona on kuitenkin tehokaspeli varsinkin, kun sähkö on itse tehtävä. Kaupallinen lämmitin maksaa noin 300 euroa ja on tosi pitkäikäinen.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hienoa asova :D
Hyvin kerrottu.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 525 hankalaa saada käyntiin

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kiitoksia hyvästä selvityksestä.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin