Köyhän miehen metsäkone
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Köyhän miehen metsäkone
Teitkin EHJ oikein luxusversion kun synkronoinninkin laitoit. Ilmeisesti siis uudempien mallien osista sovittelit? Itse en enää
pystynyt muistamaan rattaiden näköä tarkasti, mutta tuo, että 8 ja 13 eivät ole samanlaisia tarkoittaa siis sitä, että pikavaihteita on
sekä alentavana, että nopeuttavana ihan erikseen. Tuota ei tiennyt mainitsemani belkkuasentaja, jolta osat hain. Onneksi olin katsellut
vanhemman version rataskaaviota ja onneksi asentajalla oli alentavat kilkkeet niin sain mitä halusin, eli hitaampia välityksiä .
Muuten en olisi koko hommaan ryhtynytkään, koska tuolla viisi satasella rymysin metsässä, tieajoon kuten aurauksiin oli kasisatanen.
Ennen tuota remonttia oli ongelmana pakin päältä pois potkiminen ja ilmeisesti syynä oli tuo pakkiakselin pieni liikkuminen koska
vaiva poistui tuolla telkiraudan ja akselinpään parantamisella. Sinulla ko. akselinpää näyttäisi olleen valmiiksi paremman mallinen.
Syynä akselin pyörimishalukkuuteen lienee minulla ollut paljot metsäkärryn peruuttamiset kuorman kanssa umpihangessa.
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_1.jpg/full
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_2.jpg/full
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_3.jpg/full
Voisiko nyt olla yksinkertaisesti niin, että Belaruksen esitteisiin ja muihin oopuksiin olisi vain päässyt lipsahtamaan virheitä?
Sillä nyt jos lähdetään siitä, että viisisatasen nopeudet taulukossa olisivat oikein ja vanhemmissa koneissa viisi- ja kasisatasten
vaihteistot ja perän välitykset samat, viisisatanen kulkee 1800:lla kierroksella 27,3 km/h ja siihen kasisatasen 400 kierrosta lisää tekee sille
33,4 km/h. Eli pikavaihde on alentava. Nyt tuon Konedatan mukaan syksyllä 1983 esitellyssä 825:ssä vaihteisto välityksiä muutettiin,
(pikavaihteen käännölläkö?), että nopeus nousi lähelle 40 km/h, tarkoittanee tuota esitteen 38,7:ää. Esitteen mukaan pikavaihde muuttaa
nopeutta 30%, se tekisi aiempaan 33,4:ään lisättynä jo yli 43km/h. No tuo 30% voi olla reilusti pyöristetty luku.
Tämähän nyt jotenkuten täsmäisi, mutta entäs tuo ykkönen sitten? Jos kyseessä kerran on nopeuttavan pikavaihteen versio, niin hitaimmalla
ykkösellä viisi- ja kasisatasten kokonaisvälityssuhde on sama mutta taulukossa viisisatanen menee 1800 RPM:llä 2,1 km/h ja kasisatanen
2200 RPM:llä vasta 2,0km/h. Pikavaihde siis korottaa loikkaria mutta hidastaa pienintä ykköstä . Minä en ymmärrä.
Pena
pystynyt muistamaan rattaiden näköä tarkasti, mutta tuo, että 8 ja 13 eivät ole samanlaisia tarkoittaa siis sitä, että pikavaihteita on
sekä alentavana, että nopeuttavana ihan erikseen. Tuota ei tiennyt mainitsemani belkkuasentaja, jolta osat hain. Onneksi olin katsellut
vanhemman version rataskaaviota ja onneksi asentajalla oli alentavat kilkkeet niin sain mitä halusin, eli hitaampia välityksiä .
Muuten en olisi koko hommaan ryhtynytkään, koska tuolla viisi satasella rymysin metsässä, tieajoon kuten aurauksiin oli kasisatanen.
Ennen tuota remonttia oli ongelmana pakin päältä pois potkiminen ja ilmeisesti syynä oli tuo pakkiakselin pieni liikkuminen koska
vaiva poistui tuolla telkiraudan ja akselinpään parantamisella. Sinulla ko. akselinpää näyttäisi olleen valmiiksi paremman mallinen.
Syynä akselin pyörimishalukkuuteen lienee minulla ollut paljot metsäkärryn peruuttamiset kuorman kanssa umpihangessa.
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_1.jpg/full
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_2.jpg/full
http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_3.jpg/full
Voisiko nyt olla yksinkertaisesti niin, että Belaruksen esitteisiin ja muihin oopuksiin olisi vain päässyt lipsahtamaan virheitä?
Sillä nyt jos lähdetään siitä, että viisisatasen nopeudet taulukossa olisivat oikein ja vanhemmissa koneissa viisi- ja kasisatasten
vaihteistot ja perän välitykset samat, viisisatanen kulkee 1800:lla kierroksella 27,3 km/h ja siihen kasisatasen 400 kierrosta lisää tekee sille
33,4 km/h. Eli pikavaihde on alentava. Nyt tuon Konedatan mukaan syksyllä 1983 esitellyssä 825:ssä vaihteisto välityksiä muutettiin,
(pikavaihteen käännölläkö?), että nopeus nousi lähelle 40 km/h, tarkoittanee tuota esitteen 38,7:ää. Esitteen mukaan pikavaihde muuttaa
nopeutta 30%, se tekisi aiempaan 33,4:ään lisättynä jo yli 43km/h. No tuo 30% voi olla reilusti pyöristetty luku.
Tämähän nyt jotenkuten täsmäisi, mutta entäs tuo ykkönen sitten? Jos kyseessä kerran on nopeuttavan pikavaihteen versio, niin hitaimmalla
ykkösellä viisi- ja kasisatasten kokonaisvälityssuhde on sama mutta taulukossa viisisatanen menee 1800 RPM:llä 2,1 km/h ja kasisatanen
2200 RPM:llä vasta 2,0km/h. Pikavaihde siis korottaa loikkaria mutta hidastaa pienintä ykköstä . Minä en ymmärrä.
Pena
Re: Köyhän miehen metsäkone
Siihen tuli normaali synkro ylentävä pikavaihteen osat + vaihteistoon sisäänmenevä akseli ja kytkentähaarukka (joka piti kääntää ja istuttaa uuteen kohtaan) uusien 800-sarjan suunnanvaihtajallisesta laatikosta.pelarouskis kirjoitti:Ilmeisesti siis uudempien mallien osista sovittelit?
Vanha pakkipyörä oli pronssihelalla, laitoin siihen uudemman neulalaakerillisen, niin joutu laittaan sitten uudenmallin akselinkin.pelarouskis kirjoitti:vaiva poistui tuolla telkiraudan ja akselinpään parantamisella. Sinulla ko. akselinpää näyttäisi olleen valmiiksi paremman mallinen.
Mulla 505 kiertää piilteeman kiekkamittarin mukaan pikkusen vajaa 2200 paikallaan ollessa. 13,6-38 renkailla se kulkee nyt navikaattorin mukaan ysillä pikavaihe hitaalla 33-34km/h ja nopealla 42-43km/h. Takasiltaankin tein päivitykset, (niistä voin kertoa myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa) mutta siellä hammasluvut ei muuttuneet, eli välitys pysy samana.pelarouskis kirjoitti:viisisatanen kulkee 1800:lla kierroksella 27,3 km/h ja siihen kasisatasen 400 kierrosta lisää tekee sille
33,4 km/h...Esitteen mukaan pikavaihde muuttaa nopeutta 30%, se tekisi aiempaan 33,4:ään lisättynä jo yli 43km/h.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Köyhän miehen metsäkone
Tästä ei ollut kyse mutta kun olen mitannut niin kerrotaan tämäkin oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakio renkailla ja on alentava ainakin toistaiseksi. Tuli vähän remonttia muutenkin niin samalla muutetaan nopeammaksi.EJH10 kirjoitti:Paljonkos muuten kasisataset kulkee navikaattorin mukaan?
Tuotannossa näyttäs olevan semmonen käytäntö, että 1800rpm turpomoottorisiin tulee tuo ylentävä ja 2200rpm koneisiin alentava.
mtz-50 501 & 526 HX
Re: Köyhän miehen metsäkone
Hei.
Mietin omaan metsä belkkuu (952 alentavalla pikavaihteella) että laitan pikavaihteen nopeammaksi samalla kun teen kytkin rempan. ja laitan ryömintä laatikon jolla saan hitaita vaihteita reilusti lisää. ja kun belkkuun on saatavana hydraulinen ryömintä jossa nopeutta voi portaattomasti säätää niin se vasta makia peli olis. maksaa vaan 1000e kantissa
2+2 mekaaninen ryömintä olis noin puolta halavempi. mutta sit belkku soveltus joka hommaan ja tie ajokin alkas joutua.
Mietin omaan metsä belkkuu (952 alentavalla pikavaihteella) että laitan pikavaihteen nopeammaksi samalla kun teen kytkin rempan. ja laitan ryömintä laatikon jolla saan hitaita vaihteita reilusti lisää. ja kun belkkuun on saatavana hydraulinen ryömintä jossa nopeutta voi portaattomasti säätää niin se vasta makia peli olis. maksaa vaan 1000e kantissa
2+2 mekaaninen ryömintä olis noin puolta halavempi. mutta sit belkku soveltus joka hommaan ja tie ajokin alkas joutua.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Köyhän miehen metsäkone
Tuo olisi selkeä parannus minullakin.laitoin siihen uudemman neulalaakerillisen
Jos 15,5 - 38 renkaat ovat isommat kehältään, se kulkisi vieläkin nopeammin.13,6-38 renkailla se kulkee nyt navikaattorin mukaan ysillä pikavaihe hitaalla 33-34km/h ja nopealla 42-43km/h.
No minua ainakin kiinnostaa, tottakai pitää kertoa.Takasiltaankin tein päivitykset, (niistä voin kertoa myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa)
Huolimattomuuttani kirjoitin nimimerkkisi väärin, sorry .
Pena
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Köyhän miehen metsäkone
Kerrohan tuosta enemmän, kiinnostava laite.ja kun belkkuun on saatavana hydraulinen ryömintä jossa nopeutta voi portaattomasti säätää niin se vasta makia peli olis. maksaa vaan 1000e kantissa
Pena
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Köyhän miehen metsäkone
Jones kirjoitti:
Pena
Eli selkeästi kovempaa kuin esitteessä mainitaan, kummallista.oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakiorenkailla
Pena
Re: Köyhän miehen metsäkone
Uudemmissa 952.3 sarjan belkuissa missä turbomoottorin kierrokset edellämainnitut 1800-1900r/min kulkevat n.42 km/h.EJH10 kirjoitti: Perävälityksestä rohkenen väittää, että Suomessa olevissa 500-, 800-, 900- ja1000-sarjalaisissa on samat välitykset ja päävaihteiston suurin vaihe on suora (tähänkin kyllä löytyy poikkeus, nimittäin portaaliperä, jos jollakulla semmonen sattuu olemaan). Huippunopeus riippuukin sitten moottorin huippukierrosluvusta, em. lisävaihteen tyypistä ja rengaskoosta. Se, että millä perusteella aikonaan tuli 805/825 Progressin esitteeseen ja korjausohjekirjaankin huippunopeudeksi 38,7km/h, on hiukan vaikea ymmärtää. Sehän tarkottaa laskennallisesti sitä, 15,5-38 renkailla pitäs koneen kiertää 2500rpm. Sen aikaset venäläiset opukset ilmottaa huipuiksi 34,3km/h 2200rpm 15,5-38 renkailla. Joitain 80/800-sarjalaisia on tullu Suomeen ylentävänä, pari kappaletta ainakin omistajien mukaan olis ollu niitä. Paljonkos muuten kasisataset kulkee navikaattorin mukaan?
Tuotannossa näyttäs olevan semmonen käytäntö, että 1800rpm turpomoottorisiin tulee tuo ylentävä ja 2200rpm koneisiin alentava.
Kun moottorin kierrokset nostetaan ylemmäs takuuajan jälkeen noin 2200-2400r/min alkaa tienopeudella pikavaihteen nopein puoli pitämään mukavaa ujellusta, mutta vauhtikin on sitten jo lähes 50 km/h
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Köyhän miehen metsäkone
826 HX oli nopeempi kyllä tiellä kuin nykyiset 14X4 vaihteistoilla varustetut 920-mallin belkut jotka kulkevat navikaattorin mukaan 36-37 km/h.
920-mallissa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat olivat vaihtaneet järjestystä verrattuna 826 HX:ään.
Nyt taas 952.3 belkussa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat on samat kuin 826 HX mallissa.
920-mallissa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat olivat vaihtaneet järjestystä verrattuna 826 HX:ään.
Nyt taas 952.3 belkussa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat on samat kuin 826 HX mallissa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Köyhän miehen metsäkone
Eli selkeästi kovempaa kuin esitteessä mainitaan, kummallista.pelarouskis kirjoitti:Jones kirjoitti:oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakiorenkailla
Esitteen mukaan 526HX:n nopeusalue on 1,8-34,3 km/h
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: Köyhän miehen metsäkone
920GL kirjoitti:Eli selkeästi kovempaa kuin esitteessä mainitaan, kummallista.pelarouskis kirjoitti:Jones kirjoitti:oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakiorenkailla
Esitteen mukaan 526HX:n nopeusalue on 1,8-34,3 km/h
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Köyhän miehen metsäkone
Hitsi sentään kun tuli katsottua mallinumero huolimattomasti. Kokoajan kun yrittää
hahmottaa noitten vanhempien mallien nopeusihmeellisyyksiä, niin tulee sotkettua
helposti uudemmat mallit mukaan. .
Pena
hahmottaa noitten vanhempien mallien nopeusihmeellisyyksiä, niin tulee sotkettua
helposti uudemmat mallit mukaan. .
Pena
Re: Köyhän miehen metsäkone
minulla on tuo 826 HT mitä lie tarkoittaa jos vaikka tosi (tykki) Perjantai illan kevennysVilske kirjoitti:826 HX oli nopeempi kyllä tiellä kuin nykyiset 14X4 vaihteistoilla varustetut 920-mallin belkut jotka kulkevat navikaattorin mukaan 36-37 km/h.
920-mallissa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat olivat vaihtaneet järjestystä verrattuna 826 HX:ään.
Nyt taas 952.3 belkussa pikavaihteen hidas/nopea kytkentäsuunnat on samat kuin 826 HX mallissa.
Re: Köyhän miehen metsäkone
Hyvä kysymys onkin mitä noi kirjaimet HX tarkoittaa Ht:hän on HydrauTronic, eli nostolaitteen sähköinen hallintatsydeemi. Vaikka tuntuu että Agromalla välillä tarroja liimailtiin konepeittoihin miten sattuu, munkin 506 kyljessä aikanaan oli HX mutta kyllä siinä vaan vanhempi vaihteisto oli pyöritettävällä vaihdekepillä.(huippunopeus esitteen mukaan 31,4km/h)
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: Köyhän miehen metsäkone
Sitten kun vauhtia nostelette niin muistakaahan uusi laki, että maatalous traktori max. 40Kmh ja tieliikenne traktori max 50Kmh.
Elikkäs jossain vaiheessa on sallitut huippunopeudet laskenut 10Kmh. Lie jonkun kukkahattu tädin poika kironnut kun ei traktorista ohi mopolla pääse, niin täti on keksinyt hidastaa traktorin nopeuttaa niin hellan terttu pääsee ohittamaan.
Ja nyky lain mukaan OIKEALTA
Ei ole vaikeaa kuvitella tilanne missä iso traktori ajelee auraperässä 40Kmh ja skootteri 45Kmh. Skootteri on takapyörän "alla" piilossa kun kuski nappaa vilkun oikealle, katsoo taakse, peileistä ja polkaisee jarrua kääntäessään samalla oikealle. Skootteri kolahtaa etupyörään menee nurin ja 2-3000Kg takapyörää luiskahtaa yli Siinä ei kauheasti selitellä, että niin vaan kävi kun mopilija on mankeloitu pitkin pellon liittymää.
Itte säikähdin kerran skootteri tyttöä ja tytön HULLUUTTA. (Kuski oli tyttönen tai sitten pitkä tukkainen poika tyttöjen puskassa pinkit lenkkarit jalassa)
Vetelin pikku fiiatilla paskatankkia jossa on kuorma-auton navat, jolloin pyörän pultit on viitisen senttiä pitkät ja täysin avonaiset, niin tämä tyttönen lähtee ohi oikealta tankin ja kanttikiven välistä Pieni uravetäisy ja tytön pohkeesta olisi tullut jauhelihaa ja jos tyttönen olisi jäänyt alle olisin luullut, että osuin kanttikiveen ja olisin jatkanut matkaa. Kohdassa jossa ohitus tapahtui oli hullun tai herran tuuria, etten ajanut normaalia ajolinjaani missä vetelyä tapahtuu suhteellisen paljon ja kantti kivikosketus on muutamien senttien päässä.
En voi korostaa tarpeeksi tilanteen vaarallisuutta, mutta suhteen antaa se jos paskalla olevaa karhua potkaisee perseelle.
Elikkäs jossain vaiheessa on sallitut huippunopeudet laskenut 10Kmh. Lie jonkun kukkahattu tädin poika kironnut kun ei traktorista ohi mopolla pääse, niin täti on keksinyt hidastaa traktorin nopeuttaa niin hellan terttu pääsee ohittamaan.
Ja nyky lain mukaan OIKEALTA
Ei ole vaikeaa kuvitella tilanne missä iso traktori ajelee auraperässä 40Kmh ja skootteri 45Kmh. Skootteri on takapyörän "alla" piilossa kun kuski nappaa vilkun oikealle, katsoo taakse, peileistä ja polkaisee jarrua kääntäessään samalla oikealle. Skootteri kolahtaa etupyörään menee nurin ja 2-3000Kg takapyörää luiskahtaa yli Siinä ei kauheasti selitellä, että niin vaan kävi kun mopilija on mankeloitu pitkin pellon liittymää.
Itte säikähdin kerran skootteri tyttöä ja tytön HULLUUTTA. (Kuski oli tyttönen tai sitten pitkä tukkainen poika tyttöjen puskassa pinkit lenkkarit jalassa)
Vetelin pikku fiiatilla paskatankkia jossa on kuorma-auton navat, jolloin pyörän pultit on viitisen senttiä pitkät ja täysin avonaiset, niin tämä tyttönen lähtee ohi oikealta tankin ja kanttikiven välistä Pieni uravetäisy ja tytön pohkeesta olisi tullut jauhelihaa ja jos tyttönen olisi jäänyt alle olisin luullut, että osuin kanttikiveen ja olisin jatkanut matkaa. Kohdassa jossa ohitus tapahtui oli hullun tai herran tuuria, etten ajanut normaalia ajolinjaani missä vetelyä tapahtuu suhteellisen paljon ja kantti kivikosketus on muutamien senttien päässä.
En voi korostaa tarpeeksi tilanteen vaarallisuutta, mutta suhteen antaa se jos paskalla olevaa karhua potkaisee perseelle.
952Gl isme 140L kuormain