Puunajoo

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Puunajoo

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Olin ensimmäistä kertaa ihan oikeasti metsässä belkun (501) kanssa kun piti siirtää puita tienvarteen. Sehän on aika kova meneen tuolla puitten ja kantojen välissä.
Ei ole ennestään kokemusta tuosta metsäajosta mutta oikein mukavaa touhua tuntuu olevan :D tuli aika äijämäinen olo :lol:
Totesin päivän päätteeksi, että traktorivalinta on ainakin oikea. Hyvä maavara ja pienet välitykset vaihteissa, mennä mönkii vaikka mihin.
Etupyörät välillä kääntyy vähän niinkuin yli eli niille varmaan pitäisi tehdä jotain, säätöäkö?
Talven puut rupee olen kasapäässä, vielä kuljetus pihaan ja pilkkominen, osa kylläkin jo pilkottuna.
Päivän kun myllää tuolla niin tuntee illalla tehneensä jotain hyödyllistä, ei tartte enää lähtee bodypumppiin tai steppiheppiin.
Työkaverin kanssa käytetäänkin metsätöistä termiä "forestpump".
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D Eikö tuo ole sitä hyötyliikuntaa. Ensitalvena kun -30 pakkasta niillä puilla on kiva lämmitellä 8) 8)
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

MarkToi kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa ihan oikeasti metsässä belkun (501) kanssa
Etupyörät välillä kääntyy vähän niinkuin yli eli niille varmaan pitäisi tehdä jotain, säätöäkö?
Taitaa olla ominaisuus tuo etupyörien kääntyminen tavallaan linkkuun ja ei jaksa kääntää ratista takaisin kuin liikkeessä. Tuo murheenkryyni ohjausvarsi ei taida hyvää tykätä kun menee linkkuun renkaat ja jos vielä ajaa eteenpäin. Tulee melkoinen rasitus sinne ohjausvarren pooreihin :?: Senpä vuoksi olen ajatellut joskus laittaa sen orbitroli ja ohjaussylinteri ohjauksen niin on kevyempi käännellä linkusta ja otan pois käytöstä koko ohjausvarren yhdistämällä raidetangon yhtenäisellä tangolla niinkuin kun on uudemmissa tehty. Muuta moitittavaa kuin ohjausvarsi/ohjaus en ole vielä löytänytkään tästä 501:sta kun ottaa traktorin valmistusajankohdan huomioon ja vertaa muihin merkkeihin. Kun ajoin metsässä nyt puita niin se ohjausvarsi piti heti kiristellä ja tuolla tiellä ajaessa ei tarvinnut niin tiheään. Se metsässä ajo rasittaa sitä paljon.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja er3004 »

katoi kirjoitti:
MarkToi kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa ihan oikeasti metsässä belkun (501) kanssa
Etupyörät välillä kääntyy vähän niinkuin yli eli niille varmaan pitäisi tehdä jotain, säätöäkö?
Taitaa olla ominaisuus tuo etupyörien kääntyminen tavallaan linkkuun ja ei jaksa kääntää ratista takaisin kuin liikkeessä. Tuo murheenkryyni ohjausvarsi ei taida hyvää tykätä kun menee linkkuun renkaat ja jos vielä ajaa eteenpäin. Tulee melkoinen rasitus sinne ohjausvarren pooreihin :?: Senpä vuoksi olen ajatellut joskus laittaa sen orbitroli ja ohjaussylinteri ohjauksen niin on kevyempi käännellä linkusta ja otan pois käytöstä koko ohjausvarren yhdistämällä raidetangon yhtenäisellä tangolla niinkuin kun on uudemmissa tehty. Muuta moitittavaa kuin ohjausvarsi/ohjaus en ole vielä löytänytkään tästä 501:sta kun ottaa traktorin valmistusajankohdan huomioon ja vertaa muihin merkkeihin. Kun ajoin metsässä nyt puita niin se ohjausvarsi piti heti kiristellä ja tuolla tiellä ajaessa ei tarvinnut niin tiheään. Se metsässä ajo rasittaa sitä paljon.
Laita tällainen toppari, joka estää yli kääntymisen. Nelivetoisessa melkein välttämätön, kun vanhemmat 500 sarjan belarukkset kytkee
peruuttaessa etupään vedon, joka peruuttaessa jarruttaa ja pyrkii yli kääntään pyöriä, näitä asennettiin aikanaan myös myyjän toimesta.
Kääntyessä toppari pitää osua raidetankon nivelen alaosaan.

Kuva
MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Tuo toppari näyttääkin hyvältä.
Mutta sitten pientä neuvoo tarttisin, ostin tommosen "tukkikouran" jossa on kaksitoiminen hydraulisylinteri ja siitä lähtee kaksi letkua. Mitenkä sen kytken belkkuun? :shock: Sinne taakse tulee muistaakseni kaksi tai kolme ulostuloo. Saako sen toimimaan yhdestä vivusta vai pitääkö käyttää kahdella vivulla?
Trukkipiikeissä mulla on ykstoiminen ja sehän nostaa kun vivusta vetää ja laskee kun vivusta työntää, eli lasku tapahtuu omalla painollaan tiämmä?
MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Sitten vielä kysymys, millä sen ohjaamon jyrinän sais minimoitua? Joillakin kierroksilla jyrisee ihan tarpeeksi, koneen ääntä ei kuulu ollenkaan. Pitääkö ne ohjaamon kumipuslat vaihtaa? Vai onko peräti ominaisuus? :)
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja er3004 »

MarkToi kirjoitti:Tuo toppari näyttääkin hyvältä.
Mutta sitten pientä neuvoo tarttisin, ostin tommosen "tukkikouran" jossa on kaksitoiminen hydraulisylinteri ja siitä lähtee kaksi letkua. Mitenkä sen kytken belkkuun? :shock: Sinne taakse tulee muistaakseni kaksi tai kolme ulostuloo. Saako sen toimimaan yhdestä vivusta vai pitääkö käyttää kahdella vivulla?
Trukkipiikeissä mulla on ykstoiminen ja sehän nostaa kun vivusta vetää ja laskee kun vivusta työntää, eli lasku tapahtuu omalla painollaan tiämmä?

Se täytyy kytkeä jompaan kumpaan vasemman puoleiseen karaan puristus ulosotto alimmaisesta reiästä ja avaus ylimmäisestä, koska oikean puoleinen on nostolaite käytössä. takana on ulkopuolisen hydrauliikan olosotot kokeilemalla saa selville kummasta rinnakkaisesta vivusta tulee paine vivusta painamalla molemmista kyllä tulee paine, mutta on järkevämpi käyttää puristamiseen vivun painamis asentoa, koska siinä ei
ole vaaraa avata vahinkossa kouraa, kun joutuu matkalla kiristään kouraa se luontaisen paineen laskun takia.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuo on jännä juttu, että minulla belkussa pysyy koura kiinni vaikka ajelin 0.5 km juontomatkoja. Kouran puristus pitää olla kun vivusta painetaan alaspäin. Jos on on toisinpäin ei pysy minullakaan kiinni koura. Toisessa takana olevassa ulosotossa ei pysy kiinni ja toisessa kyllä pysyy vaikka kuinka iso kuorma :D Olisko venäläisillä sattunut yhteen venttiiliin valmistusvika kun pysyy :lol: Toinen vipu vasemmalta lukien on taakse kouralle, kolmas nostolaitteelle ja ensimmäinen etukuormaajalle 501:ssä.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

MarkToi kirjoitti:Tuo toppari näyttääkin hyvältä.
Mutta sitten pientä neuvoo tarttisin, ostin tommosen "tukkikouran" jossa on kaksitoiminen hydraulisylinteri ja siitä lähtee kaksi letkua. Mitenkä sen kytken belkkuun? :shock: Sinne taakse tulee muistaakseni kaksi tai kolme ulostuloo. Saako sen toimimaan yhdestä vivusta vai pitääkö käyttää kahdella vivulla?
Yhdellä vivulla toinen vipu vasemmalta lukien. Alaspäin puristaa ja ylöspäin aukeaa. Letkut taakse vain kiinni.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

MarkToi kirjoitti:Sitten vielä kysymys, millä sen ohjaamon jyrinän sais minimoitua? Joillakin kierroksilla jyrisee ihan tarpeeksi, koneen ääntä ei kuulu ollenkaan. Pitääkö ne ohjaamon kumipuslat vaihtaa? Vai onko peräti ominaisuus? :)
Tuo ei ole kyllä ominaisuus. Ei pitäisi jyristä mistähän se mahtaa tulla hydraulipumpusta tai voimansiirrosta :?: Ei taida korjaantua kumipuslia vaihtamalla jos ne on kutakuinkin ehjät. Melua siellä ohjaamossa piisaa mutta jyrinää ei pitäisi olla ainakaan kovaa.
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja er3004 »

katoi kirjoitti:Tuo on jännä juttu, että minulla belkussa pysyy koura kiinni vaikka ajelin 0.5 km juontomatkoja. Kouran puristus pitää olla kun vivusta painetaan alaspäin. Jos on on toisinpäin ei pysy minullakaan kiinni koura. Toisessa takana olevassa ulosotossa ei pysy kiinni ja toisessa kyllä pysyy vaikka kuinka iso kuorma :D Olisko venäläisillä sattunut yhteen venttiiliin valmistusvika kun pysyy :lol: Toinen vipu vasemmalta lukien on taakse kouralle, kolmas nostolaitteelle ja ensimmäinen etukuormaajalle 501:ssä.
Se valuminen tulee esiin silloin, kun nostolaitteissa on esim. kolmisiipiset aurat, niin viiden kilometrin ajon aikana on ainakin kerran nostettava.
826:dessa voi lukita nostolaitteet ylä asentoon. Kouran auvautumiseen ei varmaan kohdistu niin suuria voimia, että valumisestä olisi haittaa.
Onko sinulla makaanisesti kippaavaetukuormaaja, kun tulet yhdellä vivulla toimeen. Minun kunnostettavana olevan vivut on vasemmalta lukien
Etukuormaajan nosto,seuraava kauhan toiminnot, oikealla on kaksi toimintoa, jotka valitsen kolmitieventtiilillä, toiminto 1 nostolaite ilman painatus asentoa, lukkiutuu ylös kellunta asntoon, toiminto 2 esim. kourakuormaaja, kummassakin vapaa paluu. Venttiililohko on kolmi karainen
suuntaventtiili, ei siis belaruksen oma.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

er3004 kirjoitti:
katoi kirjoitti:Tuo on jännä juttu, että minulla belkussa pysyy koura kiinni vaikka ajelin 0.5 km juontomatkoja. Kouran puristus pitää olla kun vivusta painetaan alaspäin. Jos on on toisinpäin ei pysy minullakaan kiinni koura. Toisessa takana olevassa ulosotossa ei pysy kiinni ja toisessa kyllä pysyy vaikka kuinka iso kuorma :D Olisko venäläisillä sattunut yhteen venttiiliin valmistusvika kun pysyy :lol: Toinen vipu vasemmalta lukien on taakse kouralle, kolmas nostolaitteelle ja ensimmäinen etukuormaajalle 501:ssä.
Se valuminen tulee esiin silloin, kun nostolaitteissa on esim. kolmisiipiset aurat, niin viiden kilometrin ajon aikana on ainakin kerran nostettava.
826:dessa voi lukita nostolaitteet ylä asentoon. Kouran auvautumiseen ei varmaan kohdistu niin suuria voimia, että valumisestä olisi haittaa.
Onko sinulla makaanisesti kippaavaetukuormaaja, kun tulet yhdellä vivulla toimeen. Minun kunnostettavana olevan vivut on vasemmalta lukien
Etukuormaajan nosto,seuraava kauhan toiminnot, oikealla on kaksi toimintoa, jotka valitsen kolmitieventtiilillä, toiminto 1 nostolaite ilman painatus asentoa, lukkiutuu ylös kellunta asntoon, toiminto 2 esim. kourakuormaaja, kummassakin vapaa paluu. Venttiililohko on kolmi karainen
suuntaventtiili, ei siis belaruksen oma.
Minulla on alkuperäiset systeemit hydrauliikassa. Yksitoiminen on tuo james 50 kuormaaja kun ei sille ole paljon käyttöä. Lähinnä etulevyllä pusken polanteet tieltä pois ja jonkun verran olen ajellut täyttömaata ja lumia puskenut sekä nostellut tietenkin jotain tavaraa. Muuten klapien kuljetus kauhassa on kätevä homma. Tuo kauhan kääntö on suunnitteilla hydrauliseksi kun se on alkuperäinen vaijerisysteemi. Ei paljon maksaisi. Nyt heräsikin vanhoille belkku tietäjille kysymys. :?: Jos laitan kauhan käännön mistä vivusta se toimii. Toimiiko se samasta kuin koura.
Nyt on kuormaajan nosto oikean puolen ulosotosta, toinen vapaa. Vasen etummainen ulosotto molemmat on käyttämättä. Tuleeko se ottaa siitä kauhan kääntö olen itse asiaa rätnännyt siihen malliin. Olen näissä hydrauliikka asioissa vielä vähän noviisi kun länsivehkeissä ei ollut näin hienoa valmiutta hydrauliikalle :lol: Oli vain yksi ulosotto yksitoimiselle :D Viittaan Majoriin ja Ford 3600.seen.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja katoi »

er3004 kirjoitti:
katoi kirjoitti:
MarkToi kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa ihan oikeasti metsässä belkun (501) kanssa
Etupyörät välillä kääntyy vähän niinkuin yli eli niille varmaan pitäisi tehdä jotain, säätöäkö?
Taitaa olla ominaisuus tuo etupyörien kääntyminen tavallaan linkkuun ja ei jaksa kääntää ratista takaisin kuin liikkeessä. Tuo murheenkryyni ohjausvarsi ei taida hyvää tykätä kun menee linkkuun renkaat ja jos vielä ajaa eteenpäin. Tulee melkoinen rasitus sinne ohjausvarren pooreihin :?: Senpä vuoksi olen ajatellut joskus laittaa sen orbitroli ja ohjaussylinteri ohjauksen niin on kevyempi käännellä linkusta ja otan pois käytöstä koko ohjausvarren yhdistämällä raidetangon yhtenäisellä tangolla niinkuin kun on uudemmissa tehty. Muuta moitittavaa kuin ohjausvarsi/ohjaus en ole vielä löytänytkään tästä 501:sta kun ottaa traktorin valmistusajankohdan huomioon ja vertaa muihin merkkeihin. Kun ajoin metsässä nyt puita niin se ohjausvarsi piti heti kiristellä ja tuolla tiellä ajaessa ei tarvinnut niin tiheään. Se metsässä ajo rasittaa sitä paljon.
Laita tällainen toppari, joka estää yli kääntymisen. Nelivetoisessa melkein välttämätön, kun vanhemmat 500 sarjan belarukkset kytkee
peruuttaessa etupään vedon, joka peruuttaessa jarruttaa ja pyrkii yli kääntään pyöriä, näitä asennettiin aikanaan myös myyjän toimesta.
Kääntyessä toppari pitää osua raidetankon nivelen alaosaan.

Kuva
Tuo toppari oli loisto vinkki er3004:ltä. Laitetaan asia muhimaan. :D
MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Kiitos hydrauliikkaohjeista, pitää testata. Siitä jyrinästä, tuntuu niinkuin ohjaamo tärisisi ja siitä se jyrinä tulisi. Kojelaudankin pellit tärisee kuin betonitäry. Ja vain tietyillä kierroksilla, välillä on ihan siedettäväkin meteli :D
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Kannattaa välttää sitä pahinta jyrinää jos osuu sopivasti harmooniset värinät kohilleen niin ainakin pultit löystyy ja saattaa jopa raskas rautakin väsyä.

Jostain luin, että jollain oli jenkki väristänyt kone rempan jälkeen sopivilla kierroksilla ja ruvenneet ettimään mistä tulee. Olivat pitäneet kierroksia tärinän kohdalla niin oli väristänyt turbiinin akselin poikki. Oli kuulemma onni mukana et pysy murikka vetokotelossa.
952Gl isme 140L kuormain
Vastaa Viestiin