Moro.
Hankin tässä taannoin Intin vetävän yleisperäkärryn, mutta yksi asia askarruttaa.
kärryssä teksti : Saadaan kytkeä vain Valmet 702n 16,9/14-34/8 renkailla ajo,
1-4 vaihteella.
Eli onko mahdollista käyttää ko. kärryä vetävänä Belarus 521sessä jossa renkaat 8,30/20 ja 13,6/38.
Valmet 702 sessa ajovoiman ulosotto sama kuin belkussa 540 .
Eli onko panematon paikka, vaikka vain hetkellisesti (hajooko joku paikka)?
Belarus 521 asiaa
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Belarus 521 asiaa
Todennäköisestihän se kärry on tarkoitettu ajovoimanotolla pyöritettäväksi?
521:ssä ajovoimanotto pyörii 3,5 r/m.
Nyt pitäisi saada sitten selville, paljonko valmetin ajovoimanotto pyörii, tai kokeilla kuinka pitkän matkan tuo kärry liikkuu kun akselia pyörittää 3,5 kierrosta.
521:ssä ajovoimanotto pyörii 3,5 r/m.
Nyt pitäisi saada sitten selville, paljonko valmetin ajovoimanotto pyörii, tai kokeilla kuinka pitkän matkan tuo kärry liikkuu kun akselia pyörittää 3,5 kierrosta.
Minski traktor paras traktor!
Re: Belarus 521 asiaa
Ei onnistu, koska valmetissa ajovoiman otto pyörii nopeampaan, mutta ei hätijä mitijä.
Ota kaverin avuksi.
Laita ulosotto akseliin merki, mieluiten "viivoitin" akselin päähän kiinni (kuten kellon viisari), myös samanlainen kärrypuoleen.
Ajat konetta pikku vaihteella voimanotto päällä ja kaveri laskee esim. 100 kierrosta siitä. Merkitään ja mitataan matka joka siihen meni. Myös merkki takarenkaassa.
Sitten toistetaan sen kärryllä sama matka ja lasketaan montako kierrrosta se kärryn akseli pyöri. Loppu onkin sitten matematiikkaa.
Jos kärrynakseli on asenettu kuten se on kuorma-autossakin, pyörii se toiseen suuntaan mitä traktorin ulosotto akseli (tietenkin on voitu akseli asentaa myös ylösalaisin ei on ns. käännetty, jolloin se pyörii traktorin kanssa samaan suuntaan.
Mutta onhan siinä kärryssä se irroitin jolla saadaan veto päälle ja pois vielä tallella? On samalla myös se suunnanvaihtaja, joten tutki ensin miten päin kardaani pyörii kun vedät sitä.
Väityssuhde i = pyörittävä jaettuna pyörettävällä.
Sittenvaan tilaamaan sopiva suunnanvaihtaja, esim. Peuralan konepaja.
ukki
Ota kaverin avuksi.
Laita ulosotto akseliin merki, mieluiten "viivoitin" akselin päähän kiinni (kuten kellon viisari), myös samanlainen kärrypuoleen.
Ajat konetta pikku vaihteella voimanotto päällä ja kaveri laskee esim. 100 kierrosta siitä. Merkitään ja mitataan matka joka siihen meni. Myös merkki takarenkaassa.
Sitten toistetaan sen kärryllä sama matka ja lasketaan montako kierrrosta se kärryn akseli pyöri. Loppu onkin sitten matematiikkaa.
Jos kärrynakseli on asenettu kuten se on kuorma-autossakin, pyörii se toiseen suuntaan mitä traktorin ulosotto akseli (tietenkin on voitu akseli asentaa myös ylösalaisin ei on ns. käännetty, jolloin se pyörii traktorin kanssa samaan suuntaan.
Mutta onhan siinä kärryssä se irroitin jolla saadaan veto päälle ja pois vielä tallella? On samalla myös se suunnanvaihtaja, joten tutki ensin miten päin kardaani pyörii kun vedät sitä.
Väityssuhde i = pyörittävä jaettuna pyörettävällä.
Sittenvaan tilaamaan sopiva suunnanvaihtaja, esim. Peuralan konepaja.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Belarus 521 asiaa
Voihan sitä käyttää myös niin, että laittaa vapaakytkinakselin nivelakseliin. Kun tarvitaan kärriä, voa päälle ja traktoriin hieman iso vaihde silmään. Kun kulku traktorista alkaa huonota, niin vapaakytkin tarraa kiinni ja taas mennään.
Näin oli toteutettu mekaaninen apuveto John Deere traktorin voimanottoon kalkkivaunussa.
Näin oli toteutettu mekaaninen apuveto John Deere traktorin voimanottoon kalkkivaunussa.