Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Valvoja: pelarusmaisteri
Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Yritin haulla etsiä, onhan monikin varmaan kuormaajia ja klapikoneita liittänyt, mutta minun hakusanoilla ei tärpännyt. Olisi tarve saada suoraan pumpulta painetta pientä metsäkuormaajaa varten, ja tietenkin paluu. Kuvien perusteella näyttäisi mahdolliselta ottaa linjat pääkäyttöventtiilin paine- ja paluuliitännöistä suoraan kahdella päällekkäisellä banjolla. Tuntuisi kaikkein vaivattomalta paikalta, kun tarviaisi irrottaa pelkästään lattian takapuolella oleva suojapelti joka on kahdella pultilla reunoista kiinni. Ja siitä olisi helppo reitti viedä linjat nostolaitteen sylinterin vierestä taakse.
Onko kellään mielessä mitään syytä miksi tämä ei olisi mahdollista, tai mikä olisi parempi paikka ottaa paine ja miten olette toteuttaneet? Banjopultit arvatenkin pitänee tehdä itse, tai onko kellään tietoa saako valmiina pitempää bajopulttia tuplabanjolle, ja mikähän jenka siinä on? Ei tarviaisi etukäteen purkaa kun tietäisi kierteen.
Onko kellään mielessä mitään syytä miksi tämä ei olisi mahdollista, tai mikä olisi parempi paikka ottaa paine ja miten olette toteuttaneet? Banjopultit arvatenkin pitänee tehdä itse, tai onko kellään tietoa saako valmiina pitempää bajopulttia tuplabanjolle, ja mikähän jenka siinä on? Ei tarviaisi etukäteen purkaa kun tietäisi kierteen.
mtz82
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Tässäpä kuvaa asiasta. Pumpulta tuleva virtaushan haaroittuu heti lähtölaipassa Lisäkäyttölohkolle 4 ja Pääkäyttölohkolle 11. Normaalitilassa, kun molempien lohkojen karat on nolla-asennossa, pumpulta tuleva virtaus menee vapaakiertoventtiilin 5 kautta takaisin tankkiin. Tuota vapaakiertoventtiiliä ohjataan silleen, että pienenpieni osa virtauksesta pääsee ohjauslinjaa 25 kautta takaisin tankkiin. Kun jotakin karaa, jommassa kummassa lohkossa, poikkeutetaan nolla-asennosta, ohjauslinjan virtaus tukitaan, paine ohjauslinjassa nousee ja vapaakiertoventtiilin kara sulkee päävirtauksen vapaan pääsyn tankkiin. Eli nyt vasta paine nousee päävirtauslinjoissa.
Nyt jos pääkäyttölohkon painelinjasta otetaan tuplapanjopultilla virtaus ulkopuoliselle lohkolle ja että siellä olisi täysi virtaus ja paine, pitää myös vapaakiertoventtiiliä ohjata jollain. Sehän onnistuu tietenkin lisäk.lohkon jonkun karan poikkeuttamisella nolla-kohdasta, eli sitomalla joku vipu päälle (oikein vanhoissa pelkuissahan on lisäkäyttö vivut lukkiutuvat, myöhemmissä ei, kielletty kuulemma työturvallisuus syistä). Eli tähän asti ok, homma toimii. Mutta sitten kun pitäis käyttää esim. nostolaitetta tuon ulkopuolisen kierron kanssa yhtäaikaa, karkaa kaikki virtaus sieltä ulkopuolisesta kierrosta tankkiin. Noh- sitävartenhan sinne vois sitten laittaa sulkuventtiilin tai sieltä pitäs sitoa joku kara siihen asentoon, että esim. sylinteriä ajetaan päätänsä vasten eli umpiperä. Eli monimutkainen käytettävä, mutta teoriassa onnistuu . Tulihan taas sepustus, saakohan tästä kukaan mitään selvää???
Nyt jos pääkäyttölohkon painelinjasta otetaan tuplapanjopultilla virtaus ulkopuoliselle lohkolle ja että siellä olisi täysi virtaus ja paine, pitää myös vapaakiertoventtiiliä ohjata jollain. Sehän onnistuu tietenkin lisäk.lohkon jonkun karan poikkeuttamisella nolla-kohdasta, eli sitomalla joku vipu päälle (oikein vanhoissa pelkuissahan on lisäkäyttö vivut lukkiutuvat, myöhemmissä ei, kielletty kuulemma työturvallisuus syistä). Eli tähän asti ok, homma toimii. Mutta sitten kun pitäis käyttää esim. nostolaitetta tuon ulkopuolisen kierron kanssa yhtäaikaa, karkaa kaikki virtaus sieltä ulkopuolisesta kierrosta tankkiin. Noh- sitävartenhan sinne vois sitten laittaa sulkuventtiilin tai sieltä pitäs sitoa joku kara siihen asentoon, että esim. sylinteriä ajetaan päätänsä vasten eli umpiperä. Eli monimutkainen käytettävä, mutta teoriassa onnistuu . Tulihan taas sepustus, saakohan tästä kukaan mitään selvää???
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Rakensin omaan belkkuun kuormaimen hydrauliikan patruuna venttiileillä. Tein sähkö ohjattuna kun oli helpompi varmistaa,ettei mene umpi perään vahingossa.Jos itse rakentaisin laittaisin sähköisen kolmitieventtiilin heti pumpun jälkeen.Tässä ratkaisussa pitää lisätä ylimääräinen varo heti pumpulta lähtevään linjaan.Toinen lähtö kolmitieltä omille hydrauliikkoille(Jänniitteettömänä auki) ja toinen nosturille.Haittapuolena on ,ettei traktorin omaa hydraulikkaa pysty käyttämään samaan aikaan kuormaimen kanssa.(Sähkönapilla kyllä helppo vaihtaa tarvittaessa).Omassa 825:ssa hydrauliikka jaettu 4 piiriin joista ei pelaa kun yksi kerrallaan.Piirit ovat :vinssi,nosturi,nostolaitteen lisä sähköventtiili ja traktorin omat hydrauliikat.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Nythän alko tietoa tulemaan, se vaatii siis vapaakierrolle ohjauksen,onko se pelkästään Belarukselle ominainen systeemi kun en ole joutunut perehtymään hydraulisysteemiin vielä ollenkaan kun se on aina toiminut. Onko nuo kuormaajan venttiilit yleensä sellaisia, että painekanava menee suoraan paluuseen nolla-asennossa, vai onko niissä joku muu oma vapaakiertosysteemi? Kuormaaja on vanha Patu 1800 monivipuisella venttiilillä, en ole perehtynyt siihenkään vielä yhtään. Saiskohan siitä ohjauksen belaruksen vapaakiertoventtiilille jollain konstilla että saisi paineen päälle, ja joutuuko kuormaajalle menevän virtauksen tukkimaan jos traktorin omaa hydrauliikkaa pitää käyttää? Tuossa kun ei ole jaloissa sylintereitä ja ajatuksena on painaa nostolaitteella maahan, onhan se toisaalta nopea ja tukeva tapa mutta vaatii sen että nostolaitettakin joutuu käyttämään.
Kiitokset kaikille noista neuvoista ja esimerkeistä, asia selkeni jo jonkinverran mutta kysymyksiä vaan tulee lisää: Voiko kuormaajan liittää kaksitoimiseen lisäkäytön lähtöön, paine toiseen ja paluu toiseen, ja keppi lukittuvaan asentoon? Laukeaako keppi nollaan jos kuormaajan jonkun liikkeen ajaa "päin seinää" vai pitääkö keppi lukita mekaanisesti? Ja kuormaajalle menevä painelinja laitettava tukkoon jos haluaa käyttää nostolaitetta?
Kolmitieventtiili jota pitää aina kääntää kuormaajalle tai nostolaitteelle taitaa olla se helpoin vaihtoehto. Pitää tutkia noita kamppeita vähän tarkemmin.
Kiitokset kaikille noista neuvoista ja esimerkeistä, asia selkeni jo jonkinverran mutta kysymyksiä vaan tulee lisää: Voiko kuormaajan liittää kaksitoimiseen lisäkäytön lähtöön, paine toiseen ja paluu toiseen, ja keppi lukittuvaan asentoon? Laukeaako keppi nollaan jos kuormaajan jonkun liikkeen ajaa "päin seinää" vai pitääkö keppi lukita mekaanisesti? Ja kuormaajalle menevä painelinja laitettava tukkoon jos haluaa käyttää nostolaitetta?
Kolmitieventtiili jota pitää aina kääntää kuormaajalle tai nostolaitteelle taitaa olla se helpoin vaihtoehto. Pitää tutkia noita kamppeita vähän tarkemmin.
mtz82
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Vapaa paluu öljy säilöön niin pelaahan se omalla venttiililläkin.Joutuu kepin jumittamaan muuten ei toimi.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Jos on päälle lukkiutuvat karat lisäkäyttölohkossa, niin lukituksen pitäisi aueta 130bar paineesta automaattisesti. Kyllä se varmaan helpoin on ottaa paine lisäkäyttölohkon joltakin karalta. Siinähän ne olis sitten vivut vierekkäin, laskee nostolaitteen kakstoimisen vivulla alas, ehkä vähän jopa painattaa, niin ompa tukeva käyttää kuormainta. Sitten vaan viereisestä vivusta virtaus kuormaajalle päälle. Paluu sitten mieluummin suoraan säiliöön. Siitäpä tulikin kysymys mieleen, onko kellään havaintoa, käykö uudemman mallin hydraulisuodatin paketti vanhan mallin tilalle heittämällä? Uudessa olisi vapaille paluille valmiita paikkoja, ei tarttis niitä rakentaa ja suodatus tehokin ehkä parempi.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Noinhan tuo on tosiaan helpointa hoitaa tässä tapauksessa kun lukkiutuvasta vivusta tulee valmiit liitännät taakse. Jos lukitus ei jaksa pysyä päällä, vipuun mekaaninen lukitus ja tietysti erillinen vapaa paluu olisi hyvä tehdä. Ajatus oli juuri tuo, että voi painattaa kaksitoimisella niin ei lenksu nostovarsissa, tuon kuormaajan jalat ja korvakot on niin tukevat että kärsii painaa kunnolla.
Tuo uudempi suodatinsysteemi onkin tutkittava kun on ollu muutenkin mielessä korvata ne vanhat verkkokiekot jollain tehokkaammalla suodattimella. Ei varmasti älyttömiä maksa virossa jos se vaan käy paikalleen. Saattaa nyt jäädä jatkotoimenpiteet kevääseen, mutta nämä tiedot oli hyviä ettei turhaan ala rakennella tarpeettoman monimutkaisesti, kun tuo tulee olemaan vain satunnaisesti nostolaitteissa ja aika vähäisessä käytössä.
Pitää palata asiaan kun kokemuksia tulee.
Tuo uudempi suodatinsysteemi onkin tutkittava kun on ollu muutenkin mielessä korvata ne vanhat verkkokiekot jollain tehokkaammalla suodattimella. Ei varmasti älyttömiä maksa virossa jos se vaan käy paikalleen. Saattaa nyt jäädä jatkotoimenpiteet kevääseen, mutta nämä tiedot oli hyviä ettei turhaan ala rakennella tarpeettoman monimutkaisesti, kun tuo tulee olemaan vain satunnaisesti nostolaitteissa ja aika vähäisessä käytössä.
Pitää palata asiaan kun kokemuksia tulee.
mtz82
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Nyt kuormainta on kokeiltu, pikaliittimet kiinni ja vipu lukkiutuvaan asentoon ja kaikki toimii. Vapaa paluu pitää vielä kuitenkin tehdä, ja vipuun mekaaninen lukitus, se tietysti muuten laukeaa pois päältä kovalla kuormalla.
mtz82
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Vanha aihe, mutta pisti silmään tuon EJH10:n kaaviokuvan takia, lähinnä hydrauliikkaliitäntöjen "paljouden" takia.
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että lisähydrauliikassa on kaikenkaikkiaan seitsemälle liitännälle mahdollisuus?
Nro. 9 = vapaa paluu
Nro:t 10, 26 ja 27 = kaksitoimiset lohkot
Kuvahan koskee ilmeisesti 800-malleista eteenpäin, mutta onko 500-sarjalaissa vastaava?
Koska omassa 505:ssä on vaan yksi "kippiliitäntä" takana, mutta voisihan sitä käyttää halkomakonetta ja juontokouraa hydraulityöntövarrellakin, jos olisi liittimiä tarpeeksi.
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että lisähydrauliikassa on kaikenkaikkiaan seitsemälle liitännälle mahdollisuus?
Nro. 9 = vapaa paluu
Nro:t 10, 26 ja 27 = kaksitoimiset lohkot
Kuvahan koskee ilmeisesti 800-malleista eteenpäin, mutta onko 500-sarjalaissa vastaava?
Koska omassa 505:ssä on vaan yksi "kippiliitäntä" takana, mutta voisihan sitä käyttää halkomakonetta ja juontokouraa hydraulityöntövarrellakin, jos olisi liittimiä tarpeeksi.
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Venäläisillä sivustoilla on ohjeita jakoventtiilin kahdetamisesta jne... Kun ei ymmärrä ruskiimurretta, eikä hydrauliikasta ole muuta kokemusta, kuin se että vuotamaton hydrauliikka on utopistinen harha. Ohjeet on venäläiseen tapaan aika seikkaperäisiä.
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Jep, kuva on uudemmasta vakiohydrauliikasta. 505 on vanhemmalla mallilla, niin yksi nuista kolmesta lisäkarasta on otettu kaksitoimisen nostolaitteen käyttöön. Kaksi vapaata lisäkaraa on siis vapaana ja niiden putkitukset menevät hydraulisäiliön molemmille sivuille, yleensä toisesta niistä tulee jo valmiiksi putket taakse. Kun vetää siitä toisestakin letkut taakse, niin saa kaksi paria kaksitoimisia liitäntöjä ulkopuoliselle hydrauliikalle.Peksi kirjoitti:Kuvahan koskee ilmeisesti 800-malleista eteenpäin, mutta onko 500-sarjalaissa vastaava?
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Vasemmalle puoleisista toinen onkin vedetty taakse, mutta toisessa lähdössä tulppa.
No, tempaisin vanhan putken irti, ja käyn varmaan huomenissa teetättämässä pari letkua putken tilalle/lisäksi, niin saa halkomakonetta käytettyä.
Toinen puoli saa vielä odottaa, kun hytti pitää vielä nostaa pois lattian korjausta varten. Laitetaan sitten samalla.
No, tempaisin vanhan putken irti, ja käyn varmaan huomenissa teetättämässä pari letkua putken tilalle/lisäksi, niin saa halkomakonetta käytettyä.
Toinen puoli saa vielä odottaa, kun hytti pitää vielä nostaa pois lattian korjausta varten. Laitetaan sitten samalla.
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Ota tulppa hydesäiliön kupeen liitinnästä irti ja mittaa matka kopin alta taakse ja mee vaikka Hifexille teettämään letkut.
Tulppa mukaan siksi että saat oikealla kierteellä olevan yhteet tulppien tilalle, Belaruskierteen kyllä tuntevat kys. liikkeessä.
Tulppa mukaan siksi että saat oikealla kierteellä olevan yhteet tulppien tilalle, Belaruskierteen kyllä tuntevat kys. liikkeessä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
Kävinkin jo putki kainalossa Hiflexissä, ja kertoivat että eipä onnistukaan... Ja tämän kertoi herra, joka Belaruksien hydrauliikkoja on siellä valmistanut.
Eli näissä on kartio täysin erilainen standardiin nähden, ja sellaisella kartiolla/kierteellä olevaa nippaa ei ole olemassa. Täytyy siis tehdä uudet lähdöt standardiliitännöillä, tai sitten jos niiden sivulle sojottavien tulppien alla olis jokin erilainen liitäntä...
Eli näissä on kartio täysin erilainen standardiin nähden, ja sellaisella kartiolla/kierteellä olevaa nippaa ei ole olemassa. Täytyy siis tehdä uudet lähdöt standardiliitännöillä, tai sitten jos niiden sivulle sojottavien tulppien alla olis jokin erilainen liitäntä...
Re: Hydrauliikkaan jatkuvan paineen otto
hei
Siinä hydraulisäiliön kupeessa olevassa liittimessä on milli kierre. ja siihen kyllä löytyy muunnos nippa normaalille tuuma kierteelle jossa kartio. siitä pääsee standardi letkulla eteen päin.
muistelen että M22x 1,5 olisi kierre. en vanno
Siinä hydraulisäiliön kupeessa olevassa liittimessä on milli kierre. ja siihen kyllä löytyy muunnos nippa normaalille tuuma kierteelle jossa kartio. siitä pääsee standardi letkulla eteen päin.
muistelen että M22x 1,5 olisi kierre. en vanno
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987