mtz-50 käyttökoneena

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... 743319408/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kohta kaksivuotta moisen omistajana. -67 rekisteriotteen mukaan käyttöön otettu neliveto numerolla 16902 Kokemäellä.
Lähtötilanne ei ollut kovin häävi: Käyntiinlähtö niin ja näin, öljynpaineet alarajoissa, ohjaus hakkasi, kytkin luisti yms.

Näinä parina vuotena tullut pari vastoin käymistäkin. Syyläri puhkesi, kolme rengasta petti varsinaisen käyttöönoton jälkeen
parissa viikossa. Etunavan jousen laakeri meni ja väänsi jousen, kardaanin kannatin laakeri petti, ohjauksen tehostus hävisi yms.
Pakin/ykkösen haarukka putosi. Olen pistänyt iän piikkiin.

Eipä tuota moni taitaisi tunnistaa belkuksi ohimennen, mutta tätänykyä mahtava käyttökone. Pienten huoltojen jälkeen:
Navan ohjausvarsi kiinnitetty uudestaan, tehostimen pumpun putki (murtui) korvattu letkulla, ohjauksen alamutterin alle sorvattu
prikka (ei kirstynyt enää), ohjauksen välykset poistettu, etuakselin keinun välyksiä pienennelty, syyläri vaihdettu, uudet renkaat (kaikki)
toisen etunavan ohjain putkeen tehty uusi yläpää (navat samalla avattu, säädetty, tiivistetty, putsattu yms.) Toinen etujousi vaihdettu.
Venttiilit vaihdettu ja koneistettu (samalla jäykemmät venttiilijouset). Vesiletkut vaihdettu. Termostaatti vaihdettu (oli kahdessa osassa).
Startti avattu,putsattu ja puslattu. Alakerta laakeroitu. Vaihdettu seuraavan koon paineasetelma ja kytkinlevy (sorvattu uusi isompi pesä
vauhtipyörään) Suuttimien kärjet vaihdettu. Sähköt uusittu. Uusi isompi laturi. Vesipumppu huollettu. Kardaanin laakeri korvattu uudemmalla
kitkakytkimellä varustetulla(säädetty piukemmalle)

Jotain pientä työkalua koneesen tullut tehtyä, joten hiukan käyttö mukavuuttakin paranneltu?: (tiedän... ei saisi alkuperäisiä muutella)
Rattiakselia lyhennetty/nostettu. Lisähydrauliikkaa: alkuperäiset lähdöt viety perään, kuormaaja hydrauliikka tuplaajalla ja toyotan
vaihdekepillä. Kytkin poljinta siirretty keskemmälle. Nelivedon kytkentä hampaat viistetty. Romukasasta löytyneet triman tasaavat
rikkinäiset aisat korjattu ja asennettu keulalle (kellunta toteutettu palloventiilillä). Vetokoukun tappia viistetty. Vaihdettu valokytkimet/vilkku
auton vilkkuviiksipakettiin. Pikkusen työvaloja asennettu. Kova katto. Kabiini puhallin muutettu hytin taakse.

Mutta kertaakaan ei ole tielle jättänyt ja aina on suometsästä omin voimin poistunut. Käyntiin lähtee yllättävän hyvin. Tehoa saisi olla hiukan enemmän,
mutta ruuvista ei savu sakene. Ja tuolla nykyisellä 2000rpm kulkeekin inhimillisesti. Vieläkö sen saisi pysähtymäänkin tukkilastissa (yksi kärryn napa
rikottu puukuormassa, joten ehkä isoja kuormia). Talvet auraa ja rymyää metsässä, keväät pyörittää sirkkeliä tai klapikonetta. Kesäisin yleensä
tulee jotain kukkapenkkiä käännettyä ja tietä tasattua lanalla. Milloin lavalla multaa, milloin soraa. Suorittaa annetut tehtävä pienellä ruokapalkalla
valittamatta.

Vilske
Viestit: 2931
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hieno käyttäjäkertomus ja hyvät kuvat tukevat hienosti tarinaa, kiitos :D
Lisää tämmöisiä :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Hieno kuvaus, kyllä Belarus on käyttöä varten suunniteltu ja tehty. Se on vielä pitkään kova kone kylmää maailmaa vastaan :)

hermanni
Viestit: 204
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Onko traktorisi käyttötuntimäärästä tietoa?
Se olisi mielenkiintoinen juttu.
Liki viidessä kymmenessä vuodessa matkaa ennättää taittua paljonkin.

Liikaa Suomessa menee hyviä koneita romuksi, kun ei viitsitä huoltaa eikä korjata ollenkaan.
Hienoa, että joku osaa ja viitsii:)

90 -luvulla katselin Virroilla purkuun meneviä traktoreita.
Kysyin AP:ltä, miksi noin vähätuntisia koneita puretaan, onko ne jo loppuunajettuja?
"Niitä tulee, kun ei ole muuta markkinaa"
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90

harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja harasoo »

90 -luvulla katselin Virroilla purkuun meneviä traktoreita.
Kysyin AP:ltä, miksi noin vähätuntisia koneita puretaan, onko ne jo loppuunajettuja?
"Niitä tulee, kun ei ole muuta markkinaa"[/quote]
Pälkäneen Purkupojat tuovat esim. Ranskasta ihan hyväkuntoisia Valmetteja ja purkavat palasiksi . Osina kertyy ilmeisesti hintaa paremmin ?
Harasoo

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Huomasin, että tuli kirjoitettua otsikko väärin... konehan on siis mtz-52
hermanni kirjoitti:Onko traktorisi käyttötuntimäärästä tietoa?
Se olisi mielenkiintoinen juttu.
Liki viidessä kymmenessä vuodessa matkaa ennättää taittua paljonkin.
"
Jos oikein muistan , kun purin ja putsailin mittaria siinä taisi olla jotain 14000h.
Ulos pikkuikkunasta näkyi vain 4 numeroa, onkohan siinäkin jotain vikaa.
Kone tuli ikään kuin ennakkoperintönä isältä, kun olen siitä jo vuosia huolta
pitänyt joten useampia vuosia se on allekirjoittaneen käytössä ollut kenttäsirkkelinkin
edessä. tuosta luvusta varmaan kolmannes tai puolet on viimeisen kymmenen vuoden
ajalta.

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Belkun kanssa tullut ongelmaa. Ei pysy kourassa kahta puuta enempää... https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false; . 6m pitkää, n.40cm otekohdassa. Kolmas putuaa kärkien välistä. Minkä kokosia kouria teillä on käytössä, vai tyytyykö tohon. Tarttee jo mokoma tukijalatkin käyttöön, kun keula nousee vaikka kuormaaja aisat vastapainona. Nuo pienemmät niput mennee täydellä 6.5m puomilla viel ilman jalkoja https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heitetäänpä vielä arvuutus, jotta mihinkä vanha belkku kaipaa tämmöstä murikkaa ulosotossa? https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false; (firefox ei tahtonu näyttää kuvia tiedä sitten miksi)

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja ukki »

Murikkaa tarvitaan tuon vanhan kappaletavara nosturin liikutteluun.

Kyllä on nosturin nostokyky vielä tallella. Ei tarvitse sen kolmannen tukin pysyä kourassa.
Paljoko on hydrauliikan paineet?

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

ukki kirjoitti:Murikkaa tarvitaan tuon vanhan kappaletavara nosturin liikutteluun.

Kyllä on nosturin nostokyky vielä tallella. Ei tarvitse sen kolmannen tukin pysyä kourassa.
Paljoko on hydrauliikan paineet?

t. ukki

Väärä arvaus... nosturi liikkuu belkun pumpulla. Hiabin venttiileissä omat ylipaine venttiilit
eri toiminnoille,120-160bar. Korkein paine muistaakseni jibin taitto+jalat, mutta belkusta annetaan vaan 155.

Vinkkinä: murikassa lukee Danfoss 315 omt

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja ukki »

Korjataan.
Saparoveto

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: mtz-50 käyttökoneena

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Kulkee tuolla kakkos pykälää vastaava nopeutta eteen tahi taakse.
Täysin portaaton metsä ryömintä. Ollu nyt koekäytössä pari viikkoa.
Pelkkä traktori ylittää kivet ja kannot, mutta kärri täynnä kaksi rengasta
jos osuus nousulle, niin joutuu vielä kytkimeen ja vaihteisiin koskemaan,
kun hydraulimotista loppuu vääntö.
Toimii kivasti myös pysäköinti jarruna puu tavaraa kuormatessa ilman tukijalkoja,
sekä tarkassa paikassa etukuormaimen kanssa.

Vastaa Viestiin