mtz-50 käyttökoneena
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 17:49
https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... 743319408/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kohta kaksivuotta moisen omistajana. -67 rekisteriotteen mukaan käyttöön otettu neliveto numerolla 16902 Kokemäellä.
Lähtötilanne ei ollut kovin häävi: Käyntiinlähtö niin ja näin, öljynpaineet alarajoissa, ohjaus hakkasi, kytkin luisti yms.
Näinä parina vuotena tullut pari vastoin käymistäkin. Syyläri puhkesi, kolme rengasta petti varsinaisen käyttöönoton jälkeen
parissa viikossa. Etunavan jousen laakeri meni ja väänsi jousen, kardaanin kannatin laakeri petti, ohjauksen tehostus hävisi yms.
Pakin/ykkösen haarukka putosi. Olen pistänyt iän piikkiin.
Eipä tuota moni taitaisi tunnistaa belkuksi ohimennen, mutta tätänykyä mahtava käyttökone. Pienten huoltojen jälkeen:
Navan ohjausvarsi kiinnitetty uudestaan, tehostimen pumpun putki (murtui) korvattu letkulla, ohjauksen alamutterin alle sorvattu
prikka (ei kirstynyt enää), ohjauksen välykset poistettu, etuakselin keinun välyksiä pienennelty, syyläri vaihdettu, uudet renkaat (kaikki)
toisen etunavan ohjain putkeen tehty uusi yläpää (navat samalla avattu, säädetty, tiivistetty, putsattu yms.) Toinen etujousi vaihdettu.
Venttiilit vaihdettu ja koneistettu (samalla jäykemmät venttiilijouset). Vesiletkut vaihdettu. Termostaatti vaihdettu (oli kahdessa osassa).
Startti avattu,putsattu ja puslattu. Alakerta laakeroitu. Vaihdettu seuraavan koon paineasetelma ja kytkinlevy (sorvattu uusi isompi pesä
vauhtipyörään) Suuttimien kärjet vaihdettu. Sähköt uusittu. Uusi isompi laturi. Vesipumppu huollettu. Kardaanin laakeri korvattu uudemmalla
kitkakytkimellä varustetulla(säädetty piukemmalle)
Jotain pientä työkalua koneesen tullut tehtyä, joten hiukan käyttö mukavuuttakin paranneltu?: (tiedän... ei saisi alkuperäisiä muutella)
Rattiakselia lyhennetty/nostettu. Lisähydrauliikkaa: alkuperäiset lähdöt viety perään, kuormaaja hydrauliikka tuplaajalla ja toyotan
vaihdekepillä. Kytkin poljinta siirretty keskemmälle. Nelivedon kytkentä hampaat viistetty. Romukasasta löytyneet triman tasaavat
rikkinäiset aisat korjattu ja asennettu keulalle (kellunta toteutettu palloventiilillä). Vetokoukun tappia viistetty. Vaihdettu valokytkimet/vilkku
auton vilkkuviiksipakettiin. Pikkusen työvaloja asennettu. Kova katto. Kabiini puhallin muutettu hytin taakse.
Mutta kertaakaan ei ole tielle jättänyt ja aina on suometsästä omin voimin poistunut. Käyntiin lähtee yllättävän hyvin. Tehoa saisi olla hiukan enemmän,
mutta ruuvista ei savu sakene. Ja tuolla nykyisellä 2000rpm kulkeekin inhimillisesti. Vieläkö sen saisi pysähtymäänkin tukkilastissa (yksi kärryn napa
rikottu puukuormassa, joten ehkä isoja kuormia). Talvet auraa ja rymyää metsässä, keväät pyörittää sirkkeliä tai klapikonetta. Kesäisin yleensä
tulee jotain kukkapenkkiä käännettyä ja tietä tasattua lanalla. Milloin lavalla multaa, milloin soraa. Suorittaa annetut tehtävä pienellä ruokapalkalla
valittamatta.
Kohta kaksivuotta moisen omistajana. -67 rekisteriotteen mukaan käyttöön otettu neliveto numerolla 16902 Kokemäellä.
Lähtötilanne ei ollut kovin häävi: Käyntiinlähtö niin ja näin, öljynpaineet alarajoissa, ohjaus hakkasi, kytkin luisti yms.
Näinä parina vuotena tullut pari vastoin käymistäkin. Syyläri puhkesi, kolme rengasta petti varsinaisen käyttöönoton jälkeen
parissa viikossa. Etunavan jousen laakeri meni ja väänsi jousen, kardaanin kannatin laakeri petti, ohjauksen tehostus hävisi yms.
Pakin/ykkösen haarukka putosi. Olen pistänyt iän piikkiin.
Eipä tuota moni taitaisi tunnistaa belkuksi ohimennen, mutta tätänykyä mahtava käyttökone. Pienten huoltojen jälkeen:
Navan ohjausvarsi kiinnitetty uudestaan, tehostimen pumpun putki (murtui) korvattu letkulla, ohjauksen alamutterin alle sorvattu
prikka (ei kirstynyt enää), ohjauksen välykset poistettu, etuakselin keinun välyksiä pienennelty, syyläri vaihdettu, uudet renkaat (kaikki)
toisen etunavan ohjain putkeen tehty uusi yläpää (navat samalla avattu, säädetty, tiivistetty, putsattu yms.) Toinen etujousi vaihdettu.
Venttiilit vaihdettu ja koneistettu (samalla jäykemmät venttiilijouset). Vesiletkut vaihdettu. Termostaatti vaihdettu (oli kahdessa osassa).
Startti avattu,putsattu ja puslattu. Alakerta laakeroitu. Vaihdettu seuraavan koon paineasetelma ja kytkinlevy (sorvattu uusi isompi pesä
vauhtipyörään) Suuttimien kärjet vaihdettu. Sähköt uusittu. Uusi isompi laturi. Vesipumppu huollettu. Kardaanin laakeri korvattu uudemmalla
kitkakytkimellä varustetulla(säädetty piukemmalle)
Jotain pientä työkalua koneesen tullut tehtyä, joten hiukan käyttö mukavuuttakin paranneltu?: (tiedän... ei saisi alkuperäisiä muutella)
Rattiakselia lyhennetty/nostettu. Lisähydrauliikkaa: alkuperäiset lähdöt viety perään, kuormaaja hydrauliikka tuplaajalla ja toyotan
vaihdekepillä. Kytkin poljinta siirretty keskemmälle. Nelivedon kytkentä hampaat viistetty. Romukasasta löytyneet triman tasaavat
rikkinäiset aisat korjattu ja asennettu keulalle (kellunta toteutettu palloventiilillä). Vetokoukun tappia viistetty. Vaihdettu valokytkimet/vilkku
auton vilkkuviiksipakettiin. Pikkusen työvaloja asennettu. Kova katto. Kabiini puhallin muutettu hytin taakse.
Mutta kertaakaan ei ole tielle jättänyt ja aina on suometsästä omin voimin poistunut. Käyntiin lähtee yllättävän hyvin. Tehoa saisi olla hiukan enemmän,
mutta ruuvista ei savu sakene. Ja tuolla nykyisellä 2000rpm kulkeekin inhimillisesti. Vieläkö sen saisi pysähtymäänkin tukkilastissa (yksi kärryn napa
rikottu puukuormassa, joten ehkä isoja kuormia). Talvet auraa ja rymyää metsässä, keväät pyörittää sirkkeliä tai klapikonetta. Kesäisin yleensä
tulee jotain kukkapenkkiä käännettyä ja tietä tasattua lanalla. Milloin lavalla multaa, milloin soraa. Suorittaa annetut tehtävä pienellä ruokapalkalla
valittamatta.