501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

kaikkonen kirjoitti:Se on se harha. Siinähän yhdistyy mittariston valaistus ja käsikaasun "alapää" yhdeksi vivuksi. :D
https://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_3165659.jpg tuossa kuva vanhasta koelaudasta eri kulmasta.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Kiitokset kuuluu asioista tietäville... Moottorisahan kaasutin on siinä mielessä helpompi että se on aina samanlainen, olipa mikä aika kuukaudesta hyvänsä...
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Timukka »

lannenmies kirjoitti:Kiitos"Kulakki" tiedosta eihän tässä mennyt kuin 40 vuotta.Ehkä moottorisahan kaasari ja naisen sielun elämäkin selviää ennen äänestyspiirin vaihtoa. :lol:
:D entäs mopon sytytysjärjestelmä..? Sikäli kun tässä viitataan akaton mies-elokuvaan..? :lol: itelle ei ole vielä nuo kaikki kolme oikein selvinny..
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Timukka kirjoitti:
lannenmies kirjoitti:Kiitos"Kulakki" tiedosta eihän tässä mennyt kuin 40 vuotta.Ehkä moottorisahan kaasari ja naisen sielun elämäkin selviää ennen äänestyspiirin vaihtoa. :lol:
:D entäs mopon sytytysjärjestelmä..? Sikäli kun tässä viitataan akaton mies-elokuvaan..? :lol: itelle ei ole vielä nuo kaikki kolme oikein selvinny..

Mopedin sytysjärjestelmän ja tillotson merkiset kaasuttimet tunnen kuin omat taskuni.. Naisen mieli on vielä vähän hakusassa.. Loppuun hieno äitienpäivä lahja vinkki http://m.tori.fi/vi/26180667.htm
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Minulla on kanssa -77 80 malli tuolla uudemmalla valkoisella Fernmo -pöntöllä, joka on minusta paljon parempi kuin seuraajansa. Konepelti ja maski kanssa valkoiset, maalattu kopin asennuksen yhteydessä, alla puna-hopea väritys. Kone muutettu nyt nelivedoksi ja orbi -ohjaukselle. Juuri tuon Kaikkosen linkin kuvan mukainen, paitsi lämppäristä lähtee vain tuo vasen paksumpi letku, ja kojelaudan vaakasuora osa on musta, ei hopea. Eikä siinä ole noita hitsattuja kolmiomallisia kahvoja tuulilasin ja alempien lasien välissä, vaan ruuvatut pienet ovenkahvat, ja käsikaasuvipu on puolta lyhyempi. Ihan hyvä kajuutta tuon ikäluokan vehkeeseen, enkä ole myöskään törmännyt toiseen vastaavaan.
mtz82
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Arkistoa pöyhiessä löytyi pari kuvaa aiheesta, ensimmäisen kuvan kuvatekstit puutteelliset, jääneet kopioitumatta jo paperiversioon aikoinaan. Taitavat olla tuosta samaisesta 501/521 käyttö- ja huolto-ohjekirjasta, mitä löytyy kerhon kaupastakin :wink:
Liitteet
vivusto 1.jpg
vivusto 2.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Kulakki kirjoitti:Aateekoolla internettiin

Valokuva on varmaan samasta kirjasta, mutta rattiakselilla ei säätöhässäkkää näy, ilimeisesti säätövivun paikkoja on tosiaan useita...
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Osu blocketissa silmään 52nen jossa pääkäyttövipu lokasuojassa. Onkohan nuita fernmo koppeja asenneltu ruotsissa viellä maitokopin tultua markkinoille?https://m.blocket.se/alvsborg/Belarus_5 ... ?ca=11&w=3
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja 920GL »

kaikkonen kirjoitti:Osu blocketissa silmään 52nen jossa pääkäyttövipu lokasuojassa. Onkohan nuita fernmo koppeja asenneltu ruotsissa viellä maitokopin tultua markkinoille?https://m.blocket.se/alvsborg/Belarus_5 ... ?ca=11&w=3
Eikös se niin mennyt että fernmoja asennettiin vielä samaan aikaan kuin maitokoppeja...?

Niin ja ne fernmotkin asennettiin kaikki Kouvolassa...myös ruotsiin meneviin Belaruksiin.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Kni
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Kesä 2018, 14:34

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kni »

kaikkonen kirjoitti: 05 Touko 2016, 20:19
lannenmies kirjoitti:Joo mulla on 77 80.n Fermon pöntöllä ja olen myös ihmetellyt tätä pyörylää.Missään 80.sten kirjoissa en ole sitä tavannut.
Se pyörylä on poistettu soomihytissä "turhana". Eli 500 sarjan käyttöohjeista löytyy tietoa suomeksi (1970-1978) Muun maalaisissa 80.sen kirjoissa varmaan tietoa myöskin.

fermo 82 http://sovavto.net/tra/cur/mtz-82se_3.jpg
Mulla 501 -76 ja mun vehkeestä puuttu vasemmalla puolella oleva vipu? Mittariston alla roikkuu joku tollanen
4443A8CC-A809-4BBD-A7E4-45F626FD95CA.jpeg
4443A8CC-A809-4BBD-A7E4-45F626FD95CA.jpeg
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Se on kaihtimelle tuo vipstaaki.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vastaa Viestiin