Paripyörät

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jumittuuko muilla raju-paripyörät Belaruksen kartiomalliseen vanteen reunaan?
Kohtalaisen voimakkaita konsteja sai käyttää paripyörien irroituksessa taas kuten viime keväänäkin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Ite oon ennen paripyörien paikalleenlaittoa suhauttanut vanteen reunaan crc:tä ja vielä hangannut teräsharjalla kaikki jaskat ja ruosteet pois. Ei yleensä ole jäänyt jumiin.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja japes »

On ihan välivanteesta kiinni. Minulla vanhat Salpaset menee niin tiukkaan että ei edes rautakangella vääntämällä lähde. Nyt uudet Rajut taas ei jää kiinni yhtään.
Tarpeeksi pitkällä pattingin pätkällä kun olen vääntänyt niin sitten lähtee. Kunhan ei ole ketään alla
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Jos epäilee että on kirees niin löysää kiinnityksiä ja ajelee vähä sillee että maakosketus tulee vain paripyörään.
Vaikka pölliä pitkin ajelee.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja diesel »

EI jumita ,senjälkeen kun hankin tehtaan omat kiinnityssarjat(Flint kaupandus.ee) maksoi noin 250€ ja pultit samaan hintaan, on alkuperävanteelle, leveyksiä saatavilla useinpia.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vasemman puoleisen paripyörän irroituksessa meinas usko loppua lekalla naputtelun sekä vetoliinasta huolimatta.
Kuvasin sitten oikean puolen irroittamista mutta sehän lähti tosi helposti :)
Belkun omat takarenkaat on kahden 2x5" lankun päällä ja paripyörä on ilmassa.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Jaa, tuommosta liina/lekasysteemiä en ole ennen nähnytkään. Meikäläisen Rajut ovat lähteneet Belkunkin vanteelta aina siten, että ajetaan levikevanteessa oleva reikä suoraan taaksepäin. Siitä sitten rautakangella olen vipannut levikkeen irti. Jos ollut tiukemmassa, niin joku lankunpätkä pystyyn renkaiden väliin ja sitä vasten sitten paremmalla vipusuhteella kampeamaan. :mrgreen:
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jymmi neuvoi minua. Rautakangilla napautetaan siihen välikiekon ja traktorin vanteen saumaan sisäpuolelta muutaman kerran,siis isku kohdistetaan traktorin vanteeseen, hyvin irtosi.

Olen saanut irti paripyörät tälleen. Löysätään kiinnitysketjun pulteja ja sitten ajoa lankun päällä, siinä irtosi hyvin. Niin meillähän oli paripyörät aina koko kesä paikoillaan, aina lumen tuloon asti. Sitten vasta irroitus.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
jymmi
Viestit: 76
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja jymmi »

Ukki tuossa kerkesikin vastaamaan tuon rautakanki konstin.Tuolla "kesätyöpaikassa" isäntä ei oikein tykännyt kun paukuttelin rautakangella paripyöriä irti.Ainahan sinne juuripyörän vanteeseen pieni runtu tulee joka lyönnistä.Yksi konsti on painaa pullotunkillasisäpuoleltaparipyörää ulospäin,helpoiten onnistuu ns, rajun liukukaulusvanteella.Tuolla turvehommissa kun paripyörät joutuivat koville niin välivanteen reuna joka tulee sinne juuripyörää vastentinki menemään päärmeelle.Joka irrotuksen yhteydessävetää vähän hiomakoneella pyöreäksi sitä reunaa.Uudemmissa ja isommissa traktoreissa saattaa vaikuttaa juuripyörän vanteen ainevahvuuskin tiukkuuteen.Sisä mittahan pitää siellä vanteessa olla vakio.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Yksi ratkaisu kiinnijäämisongelmaan paripyörissä on hommata piriset...
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Petri »

Itse pari eka paripyöräkesää kaikki mahdolliset voimakonstit käytössä. Jotka ovat kaikki jo unohtuneet, kun ostin kympillä pienen pullotunkin. Rajuissa sellainen kiinnitysholkin ja Belkun vanteen väliin, ei paljoa voimaa tarvitse. JA EHDOTTOMASTI KUORMALIINALLA YLÄREUNASTA KIINNI, ettei kaadu päälle, kun siellä vanteen sisässä tunkkailee.
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Paripyöräkausihan uhkaavasti lähestyy niin mitä eroa näissä tehtaan orkkiskeskikiinnityksissä nyt on ja mikä ois oikea 34" pyörälle? Äkkiä löytyi tuommoset:

http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Aiz ... oduct/3996" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Aiz ... oduct/3995" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja diesel »

Ainakin kolmea leveyttä satavilla paripyörän kiinnityosaksi esim. 15,5"*38"(826) on 170mm mutta nämä ei riitä 34"(1025) vanteelle. Koot lytyy joistakin manuaaleist nyt en ehtinyt etsimään.
Vastaa Viestiin