952.5 kokemuksia

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja japes »

Tuossa uudessa vitossarjalaisessa on ihan kummallinen ominaisuus. Eka talvena siitä jäätyi akku osittain. Sulatin sen ja latasin ja taas mentiin. Ei mennyt takuuseen, kun akku oli kuulemma aivan kunnossa. Syksyllä se sitten hyytyi nyt lopullisesti.
Ostin uuden akun ja taas sama juttu, toinen puoli jäässä ja ei virtaa yhtään. Traktori lataa loistavasti. Liittimet kuin uudet ja kiinni. Ja taas sama juttu, kun vein akun liikkeeseen. Testin mukaan täysin kunnossa oleva. Tekeekö tuo yhden akun systeemi tuossa nyt jotain ihmeellistä, kun vanhoissa ei ikinä ole moista ollut? Lähtee pakkasella aika huonosti käyntiin ilman lämmitystä
Mutta ,mikäs sillä ajellessa: akku välillä tyhjä, pakki ei lähde päältä kuin sammuttamalla moottori, eturengas kulunut pahasti, kun vanne on kiero kuin pentele . Sitten välillä kylmänä kaikki tehot poissa, tuo ilmeisesti liittyy siihen ureasysteemiin.
Tehoja nyt on kyllä muuten , kun se kone optimoitiin. Ilman sitä siinä ei ollut vääntöä yhtään. Sekin kyllä maksoi taas lisähintaa.
Tankkia ei saa päästää kuin vähän alle puolen välin. Jos menee tyhjemmäksi, niin se hörppää jossain kohtaa ilmaa. Nelivedon vipu ryytyy aina säännöllisesti.
En kyllä ihmettele, että Belaruksen myynti takkuaa. Ei kone enää niin halpa ole, että kaikki viat voisi laittaa halpuuden piikkiin. Ja noita sataheppaisia länsikoneita myydään kuitenkin aika kilpailukykyiseen hintaan suoralla kaupalla nykyään.
Väkisin tulee mieleen, että pitäisikö laittaa vaihtoon 1,5 vuotta vanha kone, mutta kukapa tuota huolii vaihdossakaan, Tai huolii, mutta tulee 20 000€ takkiin.
No eipä tule paljon tuntejakaan koneeseen, kun sillä ei pysty oikein tehokkaasti ja luotettavasti ajamaankaan. Tuohon urakointiin ei oikein viitsi sillä lähteä ollenkaan.
On siinä jotain hyvääkin. Tuo uusi nostolaitesysteemi toimii tarkasti. Sähköinen ulosoton ja lukon kytkentä toimii hienosti. Ilmastointi on myös hyvä, toki siihenkin oli tehtaalla unohtunut laittaa kylmäaineet, meni takuuseen, mutta aina oma vaivansa viedä jonnekin korjaamolle.
Onkohan tällä foorumilla ketään muuta onnetonta vitossarjalaisen omistajaa. Olisi mukava kuulla kommentteja myös toisilta.

Ja muutama lisäys vielä. kierroslukumittari toimii silloin kun muistaa, ureamäärän mittari pimeni heti alkuunsa. Peräpään paksun hydrauliikkaletkun juuresta vuotaa öljyä, se olisi pitänyt laittaa takuuna, mutta jotenkin ne jäi laittamatta vaikka pari kertaa siitä yhteydessä olin maahantuojaan. Liekö välimatka liian pitkä noin pieniin juttuihin. Ja heti uutena irtosi yksi käpälä kytkimestä, kone haettiin takaisin takuuna korjattavaksi Kouvolaan.
Nämä ovat kaikki aika pieniä juttuja, mutta harmittaa silti uudessa traktorissa.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ikävä kuulla että tuossa uudemmassa on noin paljon murheita, takuu onkin tärkeä juuri Belaruksen kohdalla että saa toimivan koneen vuosiksi eteenpäin.
Uusi päästötekniikka on tuonnut muihinkin (länsi) traktoreihin ongelmia ja vaatiikin melkeimpä lämpöisen tallin talvella että voi ajella ongelmitta.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Ei taida Suomessa tehtävä tarkastus enää auttaa noihin tehtaalla tehtyihin tai tekemättä jätettyihin asioihin. Tuossa tapauksessa voisi olla jo eväitä nostaa vahingonkorvauskanne, jos todettuja vikoja ei ole maahantuojan toimesta korjattu, tai ei ole saatu korjaamallakaan kuntoon. Kaupanpurkuun nuo viat eivät todennäköisesti riittäisi mutta kohtuullinen hinnanalennus vaatimus / kanne olisi todennäköisesti aika lailla paikallaan oleva vaihtoehto. Ja vaikka tehtaan antama takuuaika olisi jo kulunut umpeen, se ei automaattisesti tarkoita, että myyjän vastuu vioista / todetuista virheistä olisi siluvei.
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Mitä itse olen kokenut maahantuojan toiminnasta ja tietämyksestä olen ihmetellyt seuraavia asioita.Öljy suositukset tuossa 3 sarjalaisessa farm universaalia joka rööriin,ei ole varmasti paras vaihtoehto.Lohkolämppäri on kytketty liian pienillä nipoilla (3/8)kun puolituumasetkin sopivat pienellä vaivalla ja vesi kiertää kunnolla.Etukuormaimen paluu 3/8 letkulla on liian pieni ja kuohuu säiliöstä yli jos pinta ei todella alhaalla.Vetokoukun nostajat ovat täysin sudet kun vääntyvät kuormaa nostettaessa,olisi ollut fiksua korjata kaikista ennen toimitusta.Takapään hydrauliikka liittimissä olisi push&pull liitin tullut lähes samaan rahaan ja huomattavasti parempi käyttää.Hydrauliikkaa on tuossa 2 sarjalaisessa saanut tiivistellä aika paljon, tosin nyt ei enää merkkaa reviiriä.Nämä kokemukset 2 ja 3 sarjoista.Olisihan noiden asioiden kuntoon laittaminen jotain maksanut,mutta varmasti olisi ollut hintansa väärti!
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Kyllähä nämä kaikki olis ollut suht helpolla korjattavissa ,mutta miksi ak ei niitä tehnyt voin vain ihmetellä.Nämä omat kokemukset ak koneista.Toistaiseksi tuo nh:n lohko on pitänyt öljynsä.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja japes »

Kyllähä nämä kaikki olis ollut suht helpolla korjattavissa ,mutta miksi ak ei niitä tehnyt voin vain ihmetellä

Ehkä myös itsessä vikaa. En ollut halukas toimittamaan sitä Kouvolaan kevättöiden aikaan, kun sitä ehdottivat. Ja sitten asia jotenkin jäi. Ja takuuaikakin umpeutui. Eli olisi pitänyt olla itse varmaan paljon aktiivisempi.
Tuo vuoden takuu on vaan onnettoman lyhyt. Minullakin tulee tunteja kaikkiin tasaisen vähän, kun on useampi kone. Ei ehdi ne viat tulla esiin takuuaikana. Lisäksi ensimmäiset toukotyötkin jäi väliin uudella sen kytkinremontin takia. Eli eka vuoden tunnit oli tosi vähissä. Suurin osa vioista tuli vasta takuuajan jälkeen.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuossahan tuo viestiketjun aloittajan toimesta tulee esille se karmea totuus näistä vehkeistä, mutta jos nyt yhtään lohduttaa niin samanlaisia ne neuvostoliitonkin aikaan oli. Ainakin meidän koneen tapauksessa (505 -78, 505 -79 ja 805 -84) kokoonpanolinjan pää oli navetan takana sijaitsevassa isossa heinäladossa ja siellä kävi äijiä Minskistä asti. Tilanne ei siis varsinaisesti ole huonontunut. 60-luvun T40 oli huomattavasti parempi perimätiedon mukaan mutta tähän on syytä suhtautua varauksella, aika saattaa kullata muistot ja muistelijan näkemykset olla poliittisesti värittyneitä.

Ja totta on ettei commonrail-vehkeet meinaa käynnistyä. Sitä sanoo muidenkin merkkien käyttäjät ja samoin autoissa on käynnistyminen cr-moottorilla huomattavasti huonompaa kuin vanhanajan dieselillä. Se, että kone horii ilmaa onkin sitten jo merkki siitä että suunnittelu on jäänyt puolitiehen. Loiskelevyt tankkiinhan maksaisivat, mitäpä niitä laittamaan.

Totta on että nykyisillä hinnoilla ei belkku ole mitenkään kilpailukykyinen kun muilta merkeiltä saa samalla hintaa jo kutakuinkin auton tasolle yltävän ergonomian. Käyttövarmuuteen en voi ottaa kantaa kun en muilla ole ajanut mutta eiköhän myyntiluvuista voi jotain päätellä.

Jos noita viitossarjalaisia on myyty alle 5 niin tuskin kovin paljon käyttäjäkokemuksia ilmaantuu. Mutta pääseepä taivaaseen sitten aikanaan. :)
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 920GL »

MTZ 1025 kirjoitti:Mitä itse olen kokenut maahantuojan toiminnasta ja tietämyksestä olen ihmetellyt seuraavia asioita.Öljy suositukset tuossa 3 sarjalaisessa farm universaalia joka rööriin,ei ole varmasti paras vaihtoehto.Lohkolämppäri on kytketty liian pienillä nipoilla (3/8)kun puolituumasetkin sopivat pienellä vaivalla ja vesi kiertää kunnolla.Etukuormaimen paluu 3/8 letkulla on liian pieni ja kuohuu säiliöstä yli jos pinta ei todella alhaalla.Vetokoukun nostajat ovat täysin sudet kun vääntyvät kuormaa nostettaessa,olisi ollut fiksua korjata kaikista ennen toimitusta.Takapään hydrauliikka liittimissä olisi push&pull liitin tullut lähes samaan rahaan ja huomattavasti parempi käyttää.Hydrauliikkaa on tuossa 2 sarjalaisessa saanut tiivistellä aika paljon, tosin nyt ei enää merkkaa reviiriä.Nämä kokemukset 2 ja 3 sarjoista.Olisihan noiden asioiden kuntoon laittaminen jotain maksanut,mutta varmasti olisi ollut hintansa väärti!
Meillä kävi aikanaan tehtaan miehet kotona Ismeltä asentamassa etukuormaimen...enpä oo ikinä kiinnittäny ees huomiota millaisilla letkutuksilla se asennettiin....mut kaipa samoilla kuin AgriKymillä? Sen vaan muistan että vajaat kolme tuntia niillä asennuksessa meni (kaksi miestä) ...eivät tainneet olla enskertalaisia :lol:
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Ei kyläpajoissa uusiin traktoreihin tehdyt tarkastukset korjaa perusongelmaa vaikka ne suorittaisi sinänsä ammattitaitoiset asentajat ja työnjohtajat, jos tehdas ja maahantuoja eivät kanna vastuuta. Mikäli noin uudesta traktorista vaatii oikeudessa hinnanalennusta tai kaupanpurkua sekä vahingonkorvausta, saattaisi kyläpajoissa uuteen traktoriin tehdyt korjaukset ja tarkastukset todennäköisesti vain heikentää traktorin omistajan asemaa. Käytettyjen ja uusien autojen vioista haetaan säännöllisesti korvauksia, ja maahantuojat / merkkiliikkeet korjaavat nykyään selvät viat ja havaitut puutteet sen enempää nikottelematta. Varmaan osin sen takia, että kilpailu automarkkinoilla on nykyään aika veristä 0 -korkotarjouksineen ja romuautopalkkioineen. Televisiossa pyörivän Leijonaluolan sijoittajat torppaavat kylmästi epärealistisilla ideoilla rahaa kinuavat yrittäjät toteamalla; -Jos tuote ei myy, se on huono. :wink:
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Tässähän tullaan taas tähänkin juttuun näitten "kone ei myy, se on huono" -väitteisiin. Maailma kun on muutakin kuin Suomi ja EU. Belarushan on ent. itäblokin maissa jatkuvasti myydyimpien joukossa, taisi Unkarissa esim olla myynti luokkaa reilut tuhat traktoria vuodessa ja selvä markkinajohtaja.
Ja takuujuttuihin liittyen eikös esim Ruotsissa Belkun takuu ole kaks vuotta, samoin Usa ja Kanada. Jostain oli hämärä muistikuva että tehdaskin antaa kahden vuoden takuun? Voin olla väärässäkin.

Ja sitten on tuo: http://www.belarus-tractor.com/catalog/ ... ngine-mmz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Venäjää osaavat voivat kertoa onko tuo viiden vuoden takuu moottorille? Tuskin nyt koko traktorille 8)
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja japes »

No nyt on saatu Belaruksen korjausasiat eteenpäin oikein kunnolla kun löytyi lopulta Belaruskorjaamo tuolta Muuramen suunnalta, joka ehti käymään Loimaallakin! Myös AK suhtautui asiaan oikein hyvin ja viat laitetaan kuntoon vaikka mikä olisi. Tässähän on vaara, että saadaan Belarus vielä paremmaksi kuin uutena! Tuo vaihteistovika näyttäisi nyt kuitenkin olevan sitten kytkinvika, toivotaan, että katkaisuhoito auttaa.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Timukka »

japes kirjoitti:No nyt on saatu Belaruksen korjausasiat eteenpäin oikein kunnolla kun löytyi lopulta Belaruskorjaamo tuolta Muuramen suunnalta, joka ehti käymään Loimaallakin! Myös AK suhtautui asiaan oikein hyvin ja viat laitetaan kuntoon vaikka mikä olisi. Tässähän on vaara, että saadaan Belarus vielä paremmaksi kuin uutena! Tuo vaihteistovika näyttäisi nyt kuitenkin olevan sitten kytkinvika, toivotaan, että katkaisuhoito auttaa.
Hyvä jos vika löytyi :)
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei ihan 952.5 mutta melkein. Mikä vaihteisto on tässä? https://www.youtube.com/watch?v=SKzt4yvd05c" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa näyttäisi kytkin olevan tarpeen vain liikkeellelähtiessä. Miten on aikaansaatu tuo että vaihteen voi vaihtaa myös kepistä ilman kytkintä? Vai onko kuskilla vaan niin tarkka kuulo että osaa päätellä tarvittavan kierrosluvun korvalla ja sitten survaisee vaihteen päälle?
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja japes »

Nyt on sitten 952.5 kunnossa. Vaihteet menee kuin henkilöautossa ja kytkin toimii niin kuin pitääkin. Samalla vielä huolto päälle. Traktori on nyt parempi kuin uutena
Homma toimi hienosti. Takuuna korjattiin kaikki mitä pitikin ja ammattitaitoiset miehet tekemässä!!!
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mitä kaikkea siinä oli? Oliko mitään semmoista, mitä ei olisi voitu tehdä jo tehtaalla jos homma olisi vähänkään kiinnostanut / olisi osattu?
Vastaa Viestiin