952.5 kokemuksia

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Timukka »

:) hyvä kun tuli kuntoon.
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Hyvä asia koneen omistajan kannalta, että traktori toimii nyt kuten uuden karhean pitääkin. Saattaa arvata, että on varmaan välillä harmittanut. Toisaalta tuo on monelle uutta Be:a halajavalle esimerkki, joka pistää miettimään. :wink: :wink:
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Itätraktorit ja yleensä vanjan kuluttajille tekemät kulutustavarat saivat jo vuosikymmeniä sitten osin aiheetta negatiivisen maineen. Suurelta osin sen takia, ettei Neuvostoliitossa saatu tehtyä sellaista konetta tai kulutustavaratuotetta, jossa olisi lukenut Made in USSR, ja tuote olisi myynyt Länsi-Euroopassa. Poikkeuksena olivat tietenkin Kalasnikov, Stolishnaja Vodka ja Samovaari. Teesamovaarikin taitaa olla kiinalainen innovaatio alun perin. Tosin Avtoexportin tekemä televisiomainos Tavria ZAZ 1102 hekilöautosta voitti pronssisen leijonan Cannesin kansainvälisillä filmifestivaaleilla 1987. Se oli kova näyttö, ei ehkä autosta ja sen käyttöominaisuuksista, mutta porvarishenkisestä reklaamista missä tuote on sivuasia. Mainoksessa kaksi komeaa nuorta naista lyhyissä minihameissa ajelivat Marlboroa röyhyytellen Tavrialla kauniissa maalaismaisemassa kun yhtäkkiä bensiini loppui. Naiset pohtivat hetken aikaa tilannetta ja tiputtivat sitten kahdesta sytkäristä muutaman tipan bensaa tankkiin, ja ajaa hurauttivat iloisesti nauraen lähimmälle huoltoasemalle. Hyvä idea, joka puri myös lännen mainosguruihin. Sitä en tiedä kuinka paljon Tavriaa loppujen lopuksi myytiin länteen.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tauria-autoja ei myyty oikeastaan mihinkään NL.n ulkopuolella. Nyttemmin ko. razrabotka on jo kuollut ja tehdas tekee korealaisen Daewoon malleja siksi, että Daewoo-konserni osti tehtaan ennen joutumistaan konkurssiin. Miten autotuotanto ei Zaporozjessa loppunut, en tiedä, mutta tehdas tekee ukrainan markkinoille autoa kait päivittäin. En tiedä myydäänkö niitä Venäjällä.

Tuo tarina noista NL:n tavaroista on niin valitettavan totta. Helmiäkin on joukossa: Selena-radio. Radiotehnika-kovaääniset. Samovaarit olivat hyviä, samoin perkolaattori-kahvipannut. Korvet-päätevahvistimet ja vinyylilevysoittimet kestivät vertailun mihin tahansa läntiseen koneeseen. Optiikka oli lähes aina hyvää. Väritelkkarit sitten kyllä sitäkin huonompia.

Sitten nuo, missä oli liikkuvia osia, olivat tasoltaan paljon vaihtelevampia. Samarassa mätäni pellit parissa vuodessa ja kuskin penkki hioutui puhki 60000km matkalla. Vesi tuli sisään, lämmityslaite jyrisi aina, ratti täristi vaikka mitä yritti tehdä (koneistettiin jopa pyörännavat) ja kytkin ravisti. Samarassa olisi ollut potentiaalia, ei se paljon yli kuuden litran sataselle vienyt bensaa melkein sama miten ajoi ja kyytikin oli kohtuullisen mukavaa, mutta uusi auto ei saa olla noin huono ja ovet eivät saa roikkua 80000km ajon jälkeen. 300tkm ajettu golf ja corolla säilyttivät ryhtinsä noilta osin täysin ilman ongelmia. Vaikka samara olikin puolta halvempi niin kilsa tulee sillä silti kalliimmaksi kun kestoikä on alle puolet länsiauton kestoiästä. Kun olin pikkupoika, oli meillä 4 kanttiladaa perätysten eikä niillä yhdelläkään päässyt yli 100tkm ilman koneremppaa.

Mutta lentokoneet. Juutuupista löytyy vanha neuvostodokkari niiden siviili-ilmailun kehityksestä. 50- ja 60-luvulla Tu-114 ja Il-18 olivat kovia vehkeitä joilla lensivät jopa länsiyhtiöt. Ja muotokieli puhutteli. NIin kaunista lentokonetta kuin Tu-114 ei ole tehty ikinä. Siellä konttorilla olisi Ladankin muotoilijat saaneet käydä opissa...

Belkut onkin sitten oma tarinansa. :)
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja japes »

Multakin löytyy täusin toimiva Rigonda Bolshoi ja siisti! Olis aika moni halunnut sen ostaa.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Jätkämallin (1200 L) ladalla 300 000 km. Jakoketjun vaihto kahdesti, pari virranjakajaa (olis riittänny se kärkilevyn pohjan laakerkin), moottoriin ei muuten kurkisteltu. Näitä oli isälläni kolme kappaletta noin 10v. Per. Auto ja sama kertomus kaikista. Tyyppi vikoja mielestäni lämmityslaitteenhana, jakoketjun kiristin ( se kenkä) ja se virranjakajan pohjalevyn laakeri..
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Ja ranteessa vm.82 Wostok vetokello joka käy aikaa..
Zetoristi
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 20:32

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Zetoristi »

Vanhemmista vuosikerroista löytyy kestäviä käyttöautoja että traktoreita. Viikolla käytin leimalla Madza 626 vm. 92, ajettu 315 tkm. Laakista läpi, katsastusmiehen mukaan ko. tyyppi on osoittautunut yhdeksi kestävimmäksi japsiautoksi vaikka -92 ei enää kovin montaa ole päivittäisessä ajossa. Meillä Makra on enemmän vara-autona, jos rouvan johtotähti nyykähtää niin pääseepi riisikupilla töihin. Autoa on tosin säännöllisesti huollettu, kuluvia osia vaihdettu, ja laitoin pohjan sekä lokasuojat muutama vuosi sitten kuntoon. :wink:
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: 952.5 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Itsekkin autoilun aloittaneena 1200L mallin Ladalla, enka isommasti nykyisistä sähköhärpäkkeistä perusta. En silti näin perheellisenä haluaisi olla kantti-ladan kyydissä, jos sattuisi auto karkaamaan, tai joku kaistapää tulemaan vastaan liikenteessä :(

https://www.youtube.com/watch?v=7XVSo8ffREg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Vastaa Viestiin