825 vaihteistoölyn määrä ???

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

timpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 11:23

825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja timpuri »

Terve!

tuore ensikertalainen belkun omistaja kysyy kokeneemmilta että onko se 40 litraa oikea määrä öljyä vm. 86 825 progressin perään/vaihteistoon? Niin lukee käsikirjassa mutta ainaskin sitä tuli 55-60 litraa ulos kun molemmat tyhjennysproput avasi. Siinä rungon vasemmalla puolella kun pitäis olla tason tarkistukseen proppu niin eipä ole. Näkee kyllä sen sileän kohdan missä pitäs olla... Hiukan edempänä on pienempi proppu samalla tasolla mutta sen takana oleva tila on kuivaa eli ei liene samaa tilaa laatikon kanssa? 40L sinne nyt on kaadettu mutta jäi askarruttamaan...

toinen kysymys on painelaakerin voitelu. Siinä vasemmalla puolella jossain ilmanputsarin kohilla on se valkoiseksi maalattu proppu jonka takana olis kai painelaakeri jota tarttis voidella kirjan mukaan kahella painalluksella mutta, tyhmä kysymys varmaan, mihkä sitä rasvaa sinne laitetaan tarkalleen?

-timpuri
-86 Progress 825
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja 920GL »

suonsyrjä kirjoitti:see tarkistu proppu lootalle on nelikoissa kardaanin alla, hiukan hankalakin paikka äkki vilkaisulla.. 40 litraa on suositus ja virolaiseen tapaan olen itse suositellut 50 litraa ja öljynä ainuastaan 80w90...
perä ja vaihdelaattikko samaa öljytilaa, sitä en muista oliko jo joissain 825,sissa loota mittatikku vasemalla puolen, pari kertaa sellaisen nähnyt mutta onko siten jälki asennusta

painelaakerin propusta näkyy lampulla katsomalla painaleekerin nippa, jos ei muuten ota osuakseen niin kytkimen pohjaluukku auki ja sieltä prässin pään ohjaus kohdilleen... k.o toimen pidettä suosittelen vähintään pari kertaa vuoteen pihakoneissakin.
Aihetta sivuten, .3-sarjan koneitten vaihteistoöljy, mitä laittaisitte sinne? Ja ottaen huomioon öljykylpyjarrut. Ja onko ne yhteydessä jotenkin vaihdelaatikkoon? Kun siitäkään ei satavarmaa tietoa oo vielä olemassa?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
MTZ 1025
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 17:07

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja MTZ 1025 »

Itse käyttänyt perässä ,vaihdelaatikossa ja jarrukoteloissa Mobilin 426 märkäjarru öljyä.Tuolla merkillä ei liene suurta merkitystä yhtälailla Teboil wetol, Shell spirax (ent.donax)tai Castrol AGRI Trans Plus AS voisivat olla hyviä vaihtoehtoja. Tuosta jarrujen ja perän yhteydestä ei tietoa.
IH 475 -77
Belarus 1025 s -04
JD 6610 SE -01
Valtra VL 2402 -79
Vammas Major -81
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Tuo märkäjarrujen tiivistäminen on vähän outo juttu, ainakin minulle. Siinä jarrukotelon ja peräkotelon välillä ei ole tiivistettä ja kumminkin jarrukoteloilla on oma öljy? Itse ratkaisin ongelman asentamalla stefan tuolle jarruakselille ja laittamalla märkäjarruöljyt perään ja jarruihin. Ajattelin, että ilman tiivistystä kaikki jarruista irronnut "möhnä" menee perään/vaihteistoon ja taitaapa öljykin kadota jarrujen puolelta. Liekkö sitte tehtaalla unohtunut asentaa, muistaakseni kumminkin varmistin, ettei varaosakuvastossa ole sinne stefaa.
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
timpuri
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 11:23

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja timpuri »

Joo, kiitos vastanneille.. tuli jo kaadettua sinne se 40L 10-30 yleisöljyä kun käsikirjassakin luki että se kelpaa hyvin.. mene ja tiedä. Mun 825 on aika harvalla käytöllä, omassa mettässä lähinnä mutta varmaan sieltä 80-90 tuli ulos, se haisi ainaskin sille.

Sitä painelaakerin nippaa ei kyllä näy. Onko se vaaka vai pystyasennossa kun propun aukaisee ja sisään tiirailee? Kovin huolella kattelin mutta ei näy. Suoraan kun kurkkaa sisään niin laakerin ulkopuolella on reikä jossa mun mielestä se nippa olis ehkä voinu olla, tosin reikä näyttää aavistuksen verran pieneltä siihen.

Öö, jarrukoteloihin oma öljy vai? Luulin sen olevan sitä samaa mitä perässäkin on. Täytyy tutkia..

Onkos joku muu hyvä paikka PMKaubamajan lisäksi joka myy belkun osia? Niiltä kun on loppu tuo hehkun naftasäiliö, se vuotaa ja uutta ei ole johkin aikaa tiedossa..

timpuri
-86 Progress 825
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja Vilske »

timpuri kirjoitti:tuore ensikertalainen belkun omistaja kysyy kokeneemmilta että onko se 40 litraa oikea määrä öljyä vm. 86 825 progressin perään/vaihteistoon? Niin lukee käsikirjassa mutta ainaskin sitä tuli 55-60 litraa ulos kun molemmat tyhjennysproput avasi. Siinä rungon vasemmalla puolella kun pitäis olla tason tarkistukseen proppu niin eipä ole. Näkee kyllä sen sileän kohdan missä pitäs olla...
Ohjekirja määrittää tilavuudeksi tuon 40L ja sitä voisi pitää minimimääränä, suonsyrjän mainitsema 50L ei varmaankaan liikaa ole mutta onko siintä vastaavaa hyötyä?
timpuri kirjoitti:Sitä painelaakerin nippaa ei kyllä näy. Onko se vaaka vai pystyasennossa kun propun aukaisee ja sisään tiirailee? Kovin huolella kattelin mutta ei näy. Suoraan kun kurkkaa sisään niin laakerin ulkopuolella on reikä jossa mun mielestä se nippa olis ehkä voinu olla, tosin reikä näyttää aavistuksen verran pieneltä siihen.
Varmaan joskus koneeseesi vaihdettu painelaakeri, kaikissa laakereissa ei ole sitä valmiiksi laitettu vaan joutuu itse asentamaan nipan uuteen laakeriin.
Pohjaluukusta pystyy kyllä laittamaan uuden nipan puuttuvan tilalle jossei ole sitten katkennut.
timpuri kirjoitti:Öö, jarrukoteloihin oma öljy vai? Luulin sen olevan sitä samaa mitä perässäkin on. Täytyy tutkia..
Märät levyjarrut tuli valinnaisvarusteeksi kuivien rinnalla 3-sarjan belkkuihin.
825 Belaruksessa on kuivat levyjarrut eikä öljy kuulu sinne jarrukoteloihin :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja diesel »

Oman "muistin" mukaan öljyt SAE80w/90(vaihteisto) on vikosteetiltään sama kun SAE30(moottori).Itse käyttänyt 826 lootassa SAE140 vaihteistoöljyä,mutta varmasti joku kokeillut SAE220 tai puolet vaseliinia ja toinenpuoli vaihteistoöljyä(käytössä esim. jyrsimissä).Synkronointia voi olla liikaa tai liian vähän.Varmasti "10W30monitra plus" sopii vaiheistoon ainakin luokituksen mukaan.
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 825 vaihteistoölyn määrä ???

Viesti Kirjoittaja joksu »

Aina ylimääräinen vaihteistoöljy ei ole hyväksi. Esimerkiksi 400 sarjan belarus. Siinä on kaksi öljynkorkeus roppua joiden välissä öljyn pitää olla. Koska ensiöakselin vasemmanpuoleisen laakerin voitelu on järjestetty erikoisesti.Vaihteiston sisällä on suppilo johon hammasrattaat heittävät öljyä. Putki näkyy vaihteiston ulkopuolella.
Vastaa Viestiin