D60 moottorin turbottaminen.
Valvoja: pelarusmaisteri
D60 moottorin turbottaminen.
Morjens
Olen tuossa miettinyt, kun tarvitsee joissakin tilanteissa ns salaista voimaa, esim kevättöissä. Kannattaako edes suunnitella ahdinta?
Työtunteja 1100h takana. Ei ole kansitiivisteitä vaihdettu. Öljyn paineet on 1.5 kp kuumana tyhjäkäynnissä.
Traktori 525 vm 80. Oli levännyt noin 20 vuotta puimalan kätköissä. On sisustukset ja ulkonäkö kuin pakasta vedetyssä koneessa.
Itse olen tehnyt tällä pelillä 350 mittarituntia kaikenlaista maataloustöitä 3vuoden aikana. Muitakin traktoreita on 7 kpl
Niin tosisitkeä peli tämä.
Laittakaa mielipiteitä ja kokemuksia.
Olen tuossa miettinyt, kun tarvitsee joissakin tilanteissa ns salaista voimaa, esim kevättöissä. Kannattaako edes suunnitella ahdinta?
Työtunteja 1100h takana. Ei ole kansitiivisteitä vaihdettu. Öljyn paineet on 1.5 kp kuumana tyhjäkäynnissä.
Traktori 525 vm 80. Oli levännyt noin 20 vuotta puimalan kätköissä. On sisustukset ja ulkonäkö kuin pakasta vedetyssä koneessa.
Itse olen tehnyt tällä pelillä 350 mittarituntia kaikenlaista maataloustöitä 3vuoden aikana. Muitakin traktoreita on 7 kpl
Niin tosisitkeä peli tämä.
Laittakaa mielipiteitä ja kokemuksia.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Turbo TKP7
ViestiKirjoittaja MtZ525 » 10 Helmi 2015, 19:26
Uusi käyttämätön Belaruksen turbo TKP7H-2 H:190€ myös pakosarja ja tarvittaessa kaikki muutkin turbotukseen liittyvät osat, Kangasalta löytyy ja Matkahuolto kuljettaa tarvittaessa.
Nämä on jo myyty, mutta tarvittaessa lisää saadaan.
ViestiKirjoittaja MtZ525 » 10 Helmi 2015, 19:26
Uusi käyttämätön Belaruksen turbo TKP7H-2 H:190€ myös pakosarja ja tarvittaessa kaikki muutkin turbotukseen liittyvät osat, Kangasalta löytyy ja Matkahuolto kuljettaa tarvittaessa.
Nämä on jo myyty, mutta tarvittaessa lisää saadaan.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Onko tuosta kuvausta, työohjetta D-60 muutoksesta suorasuihkuksi. Esim uusi 240 kansi täyd, kannen yläpuoliset osat tiivisteineen (kaulus ja kansi), nokka-akseli, 4 kpl 240 mäntää+ männän renkulat, imusarja, 4 ruiskusuutinta, käykö entiset suuttimenputket. Käykö entinen pumppu? Miten ajoitus? 22 astetta 525, 240 25 - 27 astetta, miten muutetaan. Hehku ja hehkusäiliö. Jääkö kierrokset D-60 1800, miten tasapainotus , jos kierrokset 2200? Miten on homma hoidettu????? Littyy kylläkin aika löyhästi tuohon otsikon turbottamiseen.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Tuosta D60 mottorin turbottamisesta, Keletagro näyttää myyvän turbokittia KA-TURBO-070-UTN D52 koneille. Enpä kyllä löytänyt äkkiseltään yhtään tubetusta moisesta värkistä -yleensä kun tuommen tuunaus tehdään, sitä youtubessa esitellään ukkoköörin patsastellessa ympärillä. Ne kuvat ja osalista olisi toki mukava saada. Jos sattuu D60:n kansiongelmat kohdalle, on osien löytäminen tuohon suorasuihku vehkeeseen paljon helpompaa.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Videossaasova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Olisko tää?nokka kone kirjoitti:Videossaasova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
https://www.youtube.com/watch?v=17oWp2SusMM" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Tuon on sama video kuin Kelatagron sivuilla oleva. Varmaan tuon kannen tiivisteen "palaminen" on eliminoitu sarjaan kuuluvalla uudella tuulettimen siivillä. Varmaan tarpeen, kun tuolla tehkkaammalla kitillä otetaan 92 hp D-50 koneesta. Mutta uskoisin, että tomivia ratkaisuja - ei ne pustan pojat sekulia tee.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Laitoimpa tpk6 kannen kylkeen, imuputket sekä öljyputket itse puuhaillen.
Muuttuukohan moottorin luonne parempaan suuntaan, vai väheneekö pollttoaineen kulutus entisestään, kun seisoo kans halaki kuusen juuressa loppusijoituksessa :
Karhin edessä sitkeys ja veto punnitaan..
Luulin että täällä keskusteluissa olis tullut enempi käytännön tietämystä?? No kohta itse asiat käytännössä itse havaitaan...
Muuttuukohan moottorin luonne parempaan suuntaan, vai väheneekö pollttoaineen kulutus entisestään, kun seisoo kans halaki kuusen juuressa loppusijoituksessa :
Karhin edessä sitkeys ja veto punnitaan..
Luulin että täällä keskusteluissa olis tullut enempi käytännön tietämystä?? No kohta itse asiat käytännössä itse havaitaan...
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Tuo tpk-6 on oikean kokoinen turbo tuohon 1800 r/min kiertävään D60 moottorin kylkeen.
Venttiilien välyksiksi 0.30mm ja syöttöä tarpeen mukaan mutta lämmönnousua varottava kuormituksessa joka tapahtuu tosi nopeasti.
Osasyynä lämpömittarin anturin sijainti jäähdyttimen yläosassa.
Kommenttien vähyynteen vaikuttaa suurelta osalta että melkein kaikki jälkikäteen turbotetut on olleet suoraruiskullisia D240 moottorisarjaa.
http://www.belkku.fi/foorumi/search.php ... o&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Venttiilien välyksiksi 0.30mm ja syöttöä tarpeen mukaan mutta lämmönnousua varottava kuormituksessa joka tapahtuu tosi nopeasti.
Osasyynä lämpömittarin anturin sijainti jäähdyttimen yläosassa.
Kommenttien vähyynteen vaikuttaa suurelta osalta että melkein kaikki jälkikäteen turbotetut on olleet suoraruiskullisia D240 moottorisarjaa.
http://www.belkku.fi/foorumi/search.php ... o&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Maahantuojakin (Agroma) turbotti muutaman kappaleen mallia 505, -70 luvun loppupuolella.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Auttaisiko tuohon lämpö ongelmaan välijäähdytin? Kansihan on aika kovilla noiden palokuppien vuoksi ja jos perusmoottolilla kansivauriot yleisiä, niin turbo lisää kuumuutta aika paljon.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
No jos vähän koittaa siirtää sitä peukaloa sivuumpaan? niin ei se nyt ole homma eikä mikään kun osia ei liiemmin tarvi itse rakennellaasova kirjoitti:Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
Re: D60 moottorin turbottaminen.
Jos viitsi lukea... 802 tekee itse putkitukset jne. Vertasin hommaa Keletagron valmiiseen pakettiin tuota työmäärää, olipa sitten peukalon keskellä kämmentä tai pyllyssä.