Sivu 2/3

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 21:46
Kirjoittaja MtZ525
asova kirjoitti:Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
No en tuosta kyllä muuta "viitsi lukea" ? ja peukaloa en kehtaa paskaansotkea.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 20:46
Kirjoittaja 802
Niin Toverit ja kylänmiehet, putkitukset tehty, ja pääsin koeajolle. Muuttui moottorin käytös nykyaikaisempaan suuntaan,. Savutus hävisi pois ja vedot korjaantui parempaan suuntaan. En koskenut syötön säätöihin. Joutuu varmaan ennakkoa myöhästyttämään, käyntilämmöt nousee nopeasti 85"asteeseen.
Toisilla voi se""peukalo olla vaikka siellä pepussa, mut meikäläisellä se ei taida olla.
Olen korjannut raskasta kalustoa noin 25 vuotta ammatikseni.
Olen todennut et belarukset on Tosi konemiehien traktoreita, aina jos päivän työt saa tehtyä niin jostain öljyä tihkuu tai joku osa putoaa irti

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 21:46
Kirjoittaja asova
Tuo juttu tuli siitä, että ilmoitit "puuhalevasi" putkitukset itse. Ymmärsin asian, että teet tosiaankin kevytmetalliin ja pakosarjaan putkilähdöt omin käsin, sitä tarkoitin tuolla työmäärällä. Ketagron paketti on legopalojen kokoamista. Heinähatut tekee youtubessa "puuhailut" , tekevät lähes kaikki itse. Moni rakentaa talon "itse" ja työn itseasiassa tekävät ulkopuoliset kirvesmiehet, toki se on talon rakentamista. Itse olen rakentanut traktorin peräkärryn, muuttanut ohjauksen, rakentanut etukuormaajan, perälevyn jne... se peukaloista.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 21:53
Kirjoittaja MtZ525
"Kaveri" kännipäissään aina kehui kuinka rakensi mersun, ku porukalla vaihdettiin tiisselin tilalle bensakone :lol:

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 21:59
Kirjoittaja HL-Zetor
Eikös se ole noiden vermeiden kasailu paremminkin valmistusta kuin rakentamista vai ihanko raaka-aineetkin on omin käsin tullu louhittua tai puut kasvatettua ja sahattua? :wink:

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 23:21
Kirjoittaja MtZ525
HL-Zetor kirjoitti:Eikös se ole noiden vermeiden kasailu paremminkin valmistusta kuin rakentamista vai ihanko raaka-aineetkin on omin käsin tullu louhittua tai puut kasvatettua ja sahattua? :wink:
Nyt ei oikein aukea tuo väite? Isä oli sitten vissiin "rakentaja" kun omasta mettästä puut kaato,sahas ja talon värkkäs, vaikka sahurina kyllä itse itseään piti? siitä tuli mieleen moinen, on vielä jotakin puutavaraa tuolla ladossa jotka Isä on sahannut vuosikymmeniä sitten, että kun vertaa näihin mitä olen esim,- Buggmaksista ostanut niin nämä omasta metsästä tehdyt laudat tuntee jo painosta ja naulankin uskaltaa lyödä reunaan niin ettei ole pelkoa että heti halkeis.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 07:57
Kirjoittaja asova
HL-Zetoristi on aivan oikeassa kaikki omatoiminen puuhastelu on rakentelua, tehtiinpähän se täysin valmiista osista tai teetettiin vaikkapa jollain toisella. "Itsetehdyssä" on se hyvä puoli, että tehtaan valitukset voi tehdä lähelle. Ennen kuuli monesti termiä rakensi itse, pilasi hyvät "rakennustarvikkeet". Samoin on kyllä nykyisinkin, amatöörit tekee paljon rakennusvirheitä sanoo rakennusalanammattilaiset. Suomen tuhannet koulut, sairaalat ja muut julkiset rakennukset ovat täynnä rakennusvirheitä, ei pitäsi päästää ämätöörejä hommiin.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 18:19
Kirjoittaja katoi
Tuohon lisäisin, että ei ole monestikaan syypäitä ne rakentajat, valmistajat tai suunnittelijat vaan ne koneiden ja rakennusten huonot käyttäjät ja kunnossapitäjät on usein suurin syyllinen kun kone tai rakennus ei toimi ja pysy kunnossa niinkuin se on suunniteltu. Nykyään ei välitetä pitää rakennuksia tai koneita kunnossa vaan kutsutaan huoltomies paikalle kun katastrofi on jo päällä.
Jos itse ei huolla konetta tai rakennusta niin ei silloin huomaa sitä huollon tarvetta ajoissa ja sen jokainen tietää mitä siitä seuraa.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 21:56
Kirjoittaja asova
Todistettvasti on ainakin D60 kone Suomessa turbotettu nykyaikana. Mukavaa olisi saada kuvat ja tarkemnmat käyttökokemukset, jos vain mahdollista. Olen samaa mieltä Belkusta jostain aina tippuu öljyä ja kiristyksen jälkeen tippuu sitten jostain toisesta paikasta. Talvella nelikko on lyämötön, kun lumi on taas sellaista hötöä ja vaikka paksuuttakaan ei ole 65 cm enempää.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 15 Maalis 2017, 08:04
Kirjoittaja 802
Morjes, nyt pääsin testaamaan konetta. Ei lämpee, on uudet termarisysteemit, puhtaat jäähdytin systeemit niin ulkoa ja sisältä. Lämmöt mittarin mukaan noin 80-90c
Välillä, vaikka linkoaa noin 15 sentin painunutta lumikerrosta , 6 vaihteella loppuu voima lopulta vaihtaen 5 . Ei saa savutusta aikaan. Kone puottaa kierroksia jyrkissä mäkilöissä aika reippaasti niin kuin ennen mutta sitkeyttä on tullut reilusti lisää, ennen kierrokset ja vedättäminen toi vaan mustaa savua.nyt se on voimaa.
Voi reilusti sanoa että vaivan näkö kannatti.
Niin siitä osien puuhastelusta, ilmansuotimen ahtimen välisen putkikulman tein uuden siksi, olisi pitänyt muuttaa ilman suotimen pohjan kannakeruuvin paikkaa,
Olisi pitänyt kääntää suodatinta niin, linjaus imuputkessa olisi käynyt ahtimeen.
Ahtimen ja imusarjan välinen, 240 imuputken mutka ei käynyt laipaltaan d60 imusarjaan. Tein kulmaputken ja laipan uudet.
Öljyn paineen otin öljynlauhdutin piiristä, siitä mistä menee pääöljy kanavaan teflon letkulla, hydraulikka osia hyväksi käyttäen.
Ahtimen paluuöljyvirtaus laitoin menemään lohkossa olevan lommin reijästä, jossa on 240 moottorissa öljyntäyttö.
Osa paketti olis käynyt heittämällä 240 moottoriin,
Kuvia jossain välissä tulee..

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 15 Maalis 2017, 11:16
Kirjoittaja nokka kone
802 kirjoitti:Morjes, nyt pääsin testaamaan konetta. Ei lämpee, on uudet termarisysteemit, puhtaat jäähdytin systeemit niin ulkoa ja sisältä. Lämmöt mittarin mukaan noin 80-90c
Välillä, vaikka linkoaa noin 15 sentin painunutta lumikerrosta , 6 vaihteella loppuu voima lopulta vaihtaen 5 . Ei saa savutusta aikaan. Kone puottaa kierroksia jyrkissä mäkilöissä aika reippaasti niin kuin ennen mutta sitkeyttä on tullut reilusti lisää, ennen kierrokset ja vedättäminen toi vaan mustaa savua.nyt se on voimaa.
Voi reilusti sanoa että vaivan näkö kannatti.
Niin siitä osien puuhastelusta, ilmansuotimen ahtimen välisen putkikulman tein uuden siksi, olisi pitänyt muuttaa ilman suotimen pohjan kannakeruuvin paikkaa,
Olisi pitänyt kääntää suodatinta niin, linjaus imuputkessa olisi käynyt ahtimeen.
Ahtimen ja imusarjan välinen, 240 imuputken mutka ei käynyt laipaltaan d60 imusarjaan. Tein kulmaputken ja laipan uudet.
Öljyn paineen otin öljynlauhdutin piiristä, siitä mistä menee pääöljy kanavaan teflon letkulla, hydraulikka osia hyväksi käyttäen.
Ahtimen paluuöljyvirtaus laitoin menemään lohkossa olevan lommin reijästä, jossa on 240 moottorissa öljyntäyttö.
Osa paketti olis käynyt heittämällä 240 moottoriin,
Kuvia jossain välissä tulee..
Hieno homma :D viel ku etukammiot ja tiiviste kestää ni hyvä.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 15 Maalis 2017, 19:05
Kirjoittaja asova
Vaihdoitko tuulettimen 6 lapaiseen. Ei mennyt ilman "peukalon" pyörittelyä, todellista puuhastelua. Omistat kyllä hyvän lingon, kun noin kovalla vauhdilla voi ruttuuttaa jopa 15cm tiivistä lunta. Odotellaan mielenkiinnolla kuvia ja mahdollisia muita havaintoja.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 16 Maalis 2017, 18:21
Kirjoittaja asova
Kyllä puhti loppuu D60 koneesta. Keli plussalla noin +3 ja lunta 8 - 10cm. Ei onnistunut kuin 1:lla ja alamäessä kakkosvaihteella. Linko ei ole kummoinen.

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 15 Touko 2017, 17:02
Kirjoittaja 802
Moikka.
Päästiin kevätkyntöjen kimppuun lopultakin.
Kyllä tehoja tuli tarpeeksi, 3×14 kvernelanttien kanssa voi käyttää kyntö vaihteena 6. Kivettömillä mailla. Kierrokset noin 1500 koneessa, tosin siitä ei jaksa nostaa enää,
Syöttöruuvi on sineetissään, tosin lämpömittari on vihreän ja punaisen rajalla kokoajan. 6 siipeä imee kuumaa jäähdyttjään läpi.
5 hehtaarin lohko tuli käännetyksi aloituksineen ja lopetuksineen lauantaipäivän ratoksi.
Kohtapuoliin saa joustopiikin ääressä lurjus näyttää mistä kana pissii kukko pierasee..
Todella uskomaton laite. Super sitkeä. Ja todella rankka kuskille.
Ps moni on ihmetellyt ja naureksinut tälle Neuvostoliiton ns traktorilla..

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Lähetetty: 15 Touko 2017, 19:32
Kirjoittaja ukki
Täällä ei paljoa kynnetä, jos ei karhidetakaan. Lunta maassa, eilen tuli vielä lisää 18 cm.

Kyntö on taitolaji, ei nopeus!


t. ukki