vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

oranssikyntäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:53
Paikkakunta: Hyvinkää, Miehikkälä, Polvijärvi

vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja oranssikyntäjä »

Hellou

Varaston hyllylle on aikanaan ajautunut Holset HX30, kookkaalla 12cm turbiinikotelolla. Pikkuhiljaa on herännyt ajatus vaimon (alas ajetulla) maatilalla olevan 526 Belaruksen turbottamiseksi. Moottorin läpi virtaavan ilman laskelmia verratessa Belarus vie 1700 rpm kierroksilla vain 10% vähemmin ilmaa kuin Cummins 4BT (3,9 litr) kierrokset tapissaan 2300rpm mille tämä ahdin on suunniteltu.

KORJAUS (28.10. klo 19:05) Belaruksen suorasuihkutusmoottorilla taitaakin max kierrokset olla 2200rpm. Näin ollen Belarus osaa syödä ilmaa noin 15% enemmän kuin Cummins 4BT max kierroksilla. Näyttää siltä että Holsetin kompressorin koko on on juuri hyvä Belaruksen tarpeisiin.

Kompressoripuoli on mielestäni kokolailla sopiva Belaruksen tarpeisiin (voi olla että kompurapuoli on ihan pikkuriikkisen liian iso Belarukselle mutta tarpeeksi lähelle sopiva että voidaan kokeilla).
12cm turbiinikotelo vaikuttaa kyllä ehkä liian isolta, mutta kokeilemalla selviää.

Kysymys: Mitäs kaikkea Belaruksen turbottamiseen nyt tarvitaan?

Varmaan syöttöpumppuun uusi kansi jossa olisi ahtopaineen tunnistava säätösysteemi, samaan tyyliin kuin aikanaan volkkareissa Boschin VE -syöttöpumpussa oli.

Minkäs tason ahtopainelukemia Belaruksen tehtaan turbomalleissa on, ja onkos traktoreissa minkäänlaisia ahtoilman jäähdyttimiä?

Ei kai puristussuhdetta tarvitse tiputtaa alaspäin?

-Arto
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... rbo#p24988" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on juttua etukammiokoneen turbottamisesta
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Belarus 526 on suoraruiskutusmoottorilla (D-242) 1950 r/min ja ilman kampiakselin tasapainotuslimppuja.
Helpoin tapa on etsiä esim. purkaamoilta scanturbon pakosarja jossa laippa on valmiina Holsetille tai Garretille.
Toinen tapa on ostaa alkuperäinen turbopakosarja joskin vaatii rakentelua tuolle holsetille.
Ostaa valmis turbosarja esim. täältä.
Puristukset moottorissa voi olla ennallaan kuten ruiskutuspumppukin josta lisää syöttöä ruuvista.
Tuolta lisää asiasta http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=823" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

[quote="Vilske"]Belarus 526 on suoraruiskutusmoottorilla (D-242) 1950 r/min ja ilman kampiakselin tasapainotuslimppuja.



Aivan näinhän se olikin :) :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
oranssikyntäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:53
Paikkakunta: Hyvinkää, Miehikkälä, Polvijärvi

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja oranssikyntäjä »

Kiitos. Kysyn lisää kun aihetta ilmenee.

-Arto
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja ukki »

Miten on rojekti edistynyt?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin