Hammaspyörän koneistaminen

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Moron kaikki Belkkuhenkilöt!

Täällä on niin paljon tietämystä, että uskoisin että tähänkin asiaan löytyy valaistusta täältä. Eli mulla on kaivurin käännön pyörä kulunut, ostin virosta erikoista täytelankaa ja täyttelin hampaat sielleen sievästi hitsaamalla, ettei hampaat kovin lämpene. Nyt pitäs saada koneistettua hampaat oikeaan muotoon, mutta moduli on kysymysmerkki. Pyörän halkaisia on 130 mm, hampaan korkeus 20 mm ja hampaita on 11 kpl. Omilla laskutoimituksilla olen päässyt likelle moduli 10, voisko olla totta?

Aiheeseen löytyy netistä jos jonkinmoista laskukaavaa, mutta aina tulee joku arvo, jota ei voi mitata.

Jos vielä joku tietäs venäjältä tai muualta kanavan, josta voisi moisia teriä löytyä niin oispa hyvä. Virossa muutama yksityinen näitä välittää, mutta hänellä m10 on loppunut eikä enään saa. (Tai sitten ei halua myydä) Suomessa terä niin kallis, että sama ostaa veres kaivuri.

t. Tapsa
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tässä olisi selventävä linkki. Sivuilla 14 ja 53 selviää moduulin laskenta aivan peruslasku toimituksina ja hammaspyörän eriosien nimet.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
rölli
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 11:11

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja rölli »

Olipas yhtäkkiä vaikeaselkoinen selventävä linkki...
Ulkohalkaisijasta kaksi kertaa moduuli pois ja jaettuna hammasluvulla niin pitäisi olla likellä. Ja olisi siten juurikin tuo kymmenen. Mutta ei välttämättä pidä paikkaansa, tiettyyn halkaisijaan ja tietyllä moduulilla voidaan tehdä myös eri määrä hampaita. Jos esimerkiksi tuossa pitäisi olla 12 hammasta mutta onkin tehty vain 11 niin moduli on vähemmän kuin kymmenen... Sitten vielä ryntökulmaakaan ei tiedä varmuudella, tuossa kuvittelisi olevan iskumaisia rasituksia ja hidas pyörimisnopeus mutta toisaalta helppo paikka rakentaa kestämään isoja säteen suuntaisia voimia joten on voitu tehdä suunnitellusti standardia matalampia ja pulleampia hampaita.

Mitä jos ne täytehitsatut hampaat vain siloittelisi rälläkällä silmämääräisesti?

Millaisella täytelangalla tarkemmin teit tuon täytehitsauksen? Itse en osaa kuvitellakaan tuollaista tekeväni kuin puikolla.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja diesel »

Hampaan muotoja hammaspyörissä on kahta lajia "hypoidi" ja "globoidi" nimitykset tulee siitä miten hammaspyörän kosketuspinnan geometria muodostuu,tavoitteena on että hammaskosketuksessa ei tapahdu luistoa vaan hammaskosketus on vierivä.
Moduli on matka hampaan päästä jakokehälle ja tällä matkalla hampaat on toisiinsa kosketuksissa. Moduli on stanssattu jyrsinterän kylkeen ja se on sama vastakkaisissa hammaspyörissä.Jyrsittäessä usein ajetaan "raakaurat" ja vasta senjälkeen muotojyrsimellä(pari kertaa) esim belaruksessa näin on valmistettu lähes kaikki pienet hammspyörät(näkee siitä että hampaiden tyviä ei ole koneistettu modulijyrsimellä).
Kun hammaspyörien hampaidenvälissä kuitenkin tapahtuu luistoa niin voiteluaineisiin sekoitetaan vanadiinia,sinkkiä, tinaa,lyijyä ym.
Jos akoo itse alkaa jysijäksi pitää hankkia jysijän käsikirja joissa vanhemmissa on vaihdelaatikon laskentamatematiikan malli esimerkit.
(ehkä olisi voinut kirjoitta enemmän modulista)
Terv.Tammelasta +2C
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Kiitoksia vinkeistä. Selvempi tuo linkin kirjoitus on, kuin joku muu opinnäytetyö jota yritin "tavata".

Lanka jolla täytin on Carbo Weld SG-250. En enään muista mitä siihen on seostettu, mutta pitäs olla spesiaalilanka tuohon hommaan. Yllättävän pehmyt hitsi sillä kumminkin tulee. Käsihiomiseen olisi aika hyvät mahdollisuudet, kun hampaan molemmissa päissä näkyy hampaan alkuperäinen muoto. Ei kait siinä muukaan auta, jos ei löydy kohtuudella terää.
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Otin rälläkän ja viilan käyttöön ja ei kun hiomaan. Nyt olen kaivellut muutaman tunnin ja ainakin vielä on pelittänyt. Kaivualueilla, eli silloin kun puomi on telojen suuntaan toimii hyvin, mutta jollakin sivualueella tuntee kun ottaa hieman vastaan, mutta eiköhän tuo kulu. Paljon helpompaa on kaivaa, kun puomin päässä ei ole puolen metrin klappia.
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Hammaspyörän koneistaminen

Viesti Kirjoittaja asova »

Youtubessa Venäjän pojat korjailee samantapaisesti "kääntöpöytää": hitsaamalla ja rälläköimällä. Neuvostoliitossa taisivat kehittää voimallisesti tuota hitsaamista.
Vastaa Viestiin