Sivu 1/3

Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 26 Kesä 2018, 18:16
Kirjoittaja Herkkon
Olikos täällä foorumilla henkilöitä jotka ovat tuoneet ulkomailta koneita itse. Olisi mukava kuulla kokemuksia että minkäläinen homma on/oli. Nimittäin tässä koneita katseltuna ja kuutos belarusta on kuolattu :D

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 26 Kesä 2018, 21:28
Kirjoittaja koras
hei

Minä toin 952 belkun liettuasta 2009.

ostin liikkeestä brc

hinta niin halpa että riskillä maksoin näkemättä ja hain itse paikan päältä.
itse olen edelleen tyytyväinen.

mutta kannataa käydä tutustumassa ennen ostoa.

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 09:27
Kirjoittaja Herkkon
Ei ollut ongelmia papereissa saati sitten Suomessa rekisteröinnissä?

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 11:13
Kirjoittaja kimmoa
Ostin muutama viikko sitten Ruotsista Valmet 905:n.

Laske kannattavuus tarkkaan sillä tuonti ei ole halpaa hommaa. Traktorin tuonti rekalla teki n. 900e, rekisteröintikatsastus 190e ja kilvet vielä toista kymppiä päälle. Suomen hintoihin nähden Valmet jäi vielä aika roimasti halvemmaksi, mutta muilla merkeillä tilanne voi olla toinen ja tuokin on vastaavasti aika paljon ajettu, Suomen markkina-arvo on vielä testaamatta.

Mikäli tuot vanhaa, kuten tuo -89 Valmet, rekisteröintikatsastuksessa katsotaan ainoastaan rungon numero ja kauppakirja/kauppalasku. Ilman sitä et saa konetta kilpiin. Myös hyteille on ollut omia vaatimuksiaan ja siitä on oltava joku lappu hytissä itsessään taikka sitten pyydettävä valmistajatehtaalta joku vakuutus. Itsenäisyyden aikana hytille oli kansallinen tyyppihyväksyntä ja myös ruotsalainen hyväksyntä kelpuutetaan.

Uusille on sitten omat pakokaasunorminsa tms. Mikäli ostat belkun eurostoliiton ulkopuolelta on päästöluokka todennäköisesti euro 0, eikä sellainen ole täällä kelvannut kilpiin enää 15:sta vuoteen.

Jos et kilvitä, ei tietenkään mistään tällaisista asioista ole tarpeen välittää.

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 27 Kesä 2018, 15:47
Kirjoittaja Herkkon
Eurostoliiton alueelta olenkin katsellut lähinnä. Tuntuu olevan huonosti tarjolla nyt tai sitten katselen vääriltä nettisivuilta. Noissa Euroopan koneissa ei taida olla hirveitä teknillisiä eroja verrattuna suoraa kotimaahan tuotuihin?

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 16:45
Kirjoittaja kimmoa
Jos katsot belkkuja keski-euroopasta niin törmäät varmasti ilmiöön, että euro 2 ja euro 3-koneita myydään uutena ja ajamattomana. Pidä näppisi erossa jos aiot kilvittää, niitä ei saa kelpaamaan täällä. Koneen pitää olla käytetty ja rekisteröity euro 2 taikka 3-aikana, että voit saada sen täällä kilpiin tuolla päästöluokituksella. Jos kone on ajamaton, siihen sovelletaan uudelle traktorille vaadittavia säännöksiä ja silloin nuo vanhat ei kelpaa. Ilmeisesti puolassa ja baltiassa on jäänyt uusia koneita aikanaan myymättä, mitä nyt kaupataan.

otomoto.pl ja olx.pl on hyvin koneita tarjolla, liki kaikenmerkkisiä. Samalla näet, mihin suomesta rahjatut vanhat belkunromut on päätyneet. Niitä on tuolla myynnissä, osassa olen nähnyt jopa suomen kilven! Ciagnik tarkoittaa traktoria ja rolnicze taikka rolnictwo löytyy kanssa.

Sen myös huomasin että Puolan koneissa (tuskin Baltiankaan) ei monestikaan ollut puoliperävaunun vetokoukkua. Jos tuolta ostat, muista laskea tuo lisäkuluihin kun hommaat vetokoukun täältä.

Tuosta 6-pyttynen projekti: https://www.olx.pl/oferta/valtra-valmet ... 3394426639

Mitenhän tuo voi olla noin ruosteessa?!

Tai tuo etunostolaitteella: https://www.otomoto.pl/oferta/valmet-81 ... xtor=SEC-8

Kuutonen, ajettu 12 tuhatta. Käyttöikää todennäköisesti enemmän edessä kuin uudella belkulla.

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 17:40
Kirjoittaja Herkkon
Eli käytännössä kun löytää maltillisella tunti määrällä olevan käytetyn niin ei ongelmia rekisteröidä? Valmetteja on jo talossa :) eikös tuo pronar ole hyvin likellä belarusta. Sinällään olisi kuutos belastus hakusessa että jos siittä alkaisi rakentamaan

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 19:44
Kirjoittaja kaikkonen
kimmoa kirjoitti:
28 Kesä 2018, 16:45
Jos katsot belkkuja keski-euroopasta niin törmäät varmasti ilmiöön, että euro 2 ja euro 3-koneita myydään uutena ja ajamattomana. Pidä näppisi erossa jos aiot kilvittää, niitä ei saa kelpaamaan täällä. Koneen pitää olla käytetty ja rekisteröity euro 2 taikka 3-aikana, että voit saada sen täällä kilpiin tuolla päästöluokituksella. Jos kone on ajamaton, siihen sovelletaan uudelle traktorille vaadittavia säännöksiä ja silloin nuo vanhat ei kelpaa. Ilmeisesti puolassa ja baltiassa on jäänyt uusia koneita aikanaan myymättä, mitä nyt kaupataan.

otomoto.pl ja olx.pl on hyvin koneita tarjolla, liki kaikenmerkkisiä. Samalla näet, mihin suomesta rahjatut vanhat belkunromut on päätyneet. Niitä on tuolla myynnissä, osassa olen nähnyt jopa suomen kilven! Ciagnik tarkoittaa traktoria ja rolnicze taikka rolnictwo löytyy kanssa.

Sen myös huomasin että Puolan koneissa (tuskin Baltiankaan) ei monestikaan ollut puoliperävaunun vetokoukkua. Jos tuolta ostat, muista laskea tuo lisäkuluihin kun hommaat vetokoukun täältä.

Tuosta 6-pyttynen projekti: https://www.olx.pl/oferta/valtra-valmet ... 3394426639

Mitenhän tuo voi olla noin ruosteessa?!

Tai tuo etunostolaitteella: https://www.otomoto.pl/oferta/valmet-81 ... xtor=SEC-8

Kuutonen, ajettu 12 tuhatta. Käyttöikää todennäköisesti enemmän edessä kuin uudella belkulla.
Eikös nuita ole nevan laidat täynnä?

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 20:12
Kirjoittaja koras
Alkuperäinen EU alueen rekisteriote tarvitaan

ei ollut ongelia saada kilpiin.

kyllä välillä on hyviä 6 belaruksia tarjolla

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 20:39
Kirjoittaja koras
tämä olis hieno mutta EU alueelle tuonti kallista eikä kilpiin

https://autoline.info/-/wheel-tractors/ ... 4766420800

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 20:50
Kirjoittaja koras

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 11:19
Kirjoittaja kimmoa
Ei puolassa enää belkuilla ajeta. Joskus menneeseen aikaan pronarit oli belkkuun perustuvia mutta nykymalleissa näyttää olevan deutzin koneet ja zf-laatikot, eikä etuakselikaan belkulta näytä. Malli 320 taitaa olla vielä belkkuun perustuva, on jotenkin samannäköinen.

Kyllä kai ukrainan belkun suomessa kilpiin saa jos 2008 on suomessa ollut käytössä euro 3. Eikö tuo ole euro3-kone? Sitä kai tuo sarjamerkintä mallimerkinnässä alunperin ainakin tarkoitti. Ei sen koneen oo tarvinnut olla eu-alueella, jos se vaan täyttää vaatimukset ja on rekisteröity jossain, missä tahansa, tuolloin, ettei yritä ajamatonta vanhaa tänne uutena kilpiin. Onhan täällä saatu amerikkalaisia autojakin kilpiin. Mutta papereita tuossa pitää varmasti hommata, rekkarahti ukrainasta maksaa ja tuon verran ajettu varsinkin ukrainassa käytössä ollut kone on todennäköisesti loppu joka paikasta, eli tuossa saa vaan isolla rahalla ja paperisodalla ostettua remonttia itselleen.

Tuo -06 1221 näyttäisi paljon järkevämmältä, jos saisit vielä nipistettyä hinnasta muutaman tonnin. Tuolla hintaa kun ei saa kuin 80-luvun länsikoneita.

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 14:14
Kirjoittaja Herkkon
Niin eihän sillä periaatteessa pitäisi olla väliä vaikka se käytetty olisi euron ulkopuolelta jos se vaan muuten täyttää normit. Eli sen ajan päästönormit jne mutta vanhaa konetta ei voi siis uutena rekisteröidä mutta esim vanhan vähän käytetyn pystyisi joka täyttää vaikka tuon euro3 päästöluokituksen ja on sitä ikäpolvea?

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 17:44
Kirjoittaja kimmoa
Tässä vielä kertaus: koneeseen sovelletaan sen ensirekisteröintiajankohdan mukaisia vaatimuksia. Jos otat v. -99 taikka -03 koneen ja yrität sitä uutena, rekisteröimättömänä kilpiin nyt niin ensirekisteröintiajankohta on -18 ja silloin pitää täyttää -18 vaatimukset. Onkohan pakokaasumääräykset nyt euro 5 taikka 6, sitä en tiedä.

80-luvun koneille oli vain hyttivaatimuksia, ei pakokaasu-.

Jos ostat käytetyn niin se saa teoriassa olla vaikka ajamaton, kunhan se on ollut rekisterissä aikoinaan niin, että se on ensirekisteröity aikana, jolloin suomessa sovellettiin euro3-määräyksiä niin euro3 kelpaa silloin kilpiin täällä. En tiedä miten tätä sovelletaan traktoreihin. Autojen kohdalla täysin ajamatonta ei hyväksytä käytetyksi vaikka se olisikin ollut aikoinaan rekisterissä. Mittarissa pitää olla väh. jotain 10000 kilsaa, ennenkuin viranomainen tulkitsee sen käytetyksi. Mutta harvoimpa löydät rekisterissä ollutta traktoria, jolla ei olisi yhtään ajettu. Toisekeen mittaria on helppo pyörittää.

Tuossa esimerkkejä:
https://www.olx.pl/oferta/nowy-ciagnik- ... 2;promoted
https://www.olx.pl/oferta/ciagnik-rolni ... 2;promoted
https://www.otomoto.pl/oferta/belarus-9 ... xtor=SEC-8

Noita et saa kilpiin. Ihmettelen kyllä miksi noille ilmoitetaan valmistusvuosi 2018. Miksi joku hommaisi euro3 ja 4-koneita myyntiin tietäen, ettei niitä voi kilvittää puolassakaan. Halvemmalla sais euro0. Oon melko varma, että noiden valmistusvuosi on vanhempi. Eroa sinänsä ei varmasti koneessa ole mutta mainonta voi olla huijaavaa. Tarjoavat jopa 10v rahoituksen yhdestä noista paikoista.

Re: Käytetyn osto ulkomailta

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 18:44
Kirjoittaja kaikkonen
Saataahan olla huijausta koko ilmoitus, vanha myyntikuva uudesta traktorista jostain netistä ja myyntiin uutena.. Olihan nuita netttikoneesakin.