Belaruksen 0hjauksen modernisointi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Samppa79 » 07 Elo 2008, 14:55

Minkäslaisia toteutuksia olette nähneet noista parannelluista ohjaus sylinterin asennuksista? Aikomus olisi tehdä 820 ohjauksesta hieman luotettavampi, varsinkin kun alkuperäisestä systeemistä on jo hitsattu se hammastangonpätkä, joka on sylinterin jatkeena. Ajattelin että laittaisi ihan tavallisen sylinterin ja kääntäisi orbitrolin letkut pois vanhasta systeemistä. Entinen "toteemi" jäisi öljysäiliöksi.
Kannattaako asentaa sylinteri etuakselin etu- vai takapuolelle?
Vai kannattaako viritellä rungo suuntaisesti?
Näitä on varmaan tehty, joten olisiko jollakin ihan kuvaa kuinka toteutettu?

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse » 07 Elo 2008, 18:59

Kuva

Ei ole muuta kuvaa tähänhätään.
Tässä näkyy sen että olen porannut uuden syl,kiinnitysreijän,tuli kääntöympyrästä toista metriä pois.
Tämä on valmis muutos-sarja Agroman ajalta.
Olen myös tehnyt omatoimesen muutoksen yhteen toiseen 820;seen ennen kun muutos-sarjan sai ostaa.Jousituksen takia ei niinkään helppo homma,ainakin raidetangonpään muutos kannattaisi tehdä sorvaamalla tai ostaa valmiina,mä kyllä hitsasin sen,mikä ei ole suositeltavaa.
Myös sylinteri on oltava just että toimii,liian iso öljytilavuus lisää rattikierroksia.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 » 11 Elo 2008, 19:59

tuossa ois tuommonen
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
pitäiskin kysellä akrikymiltä paljoko maksaa nuo palikat, vai onko joku jo kysässy?
Onkos muuten kenelläkään juuri tuota mallia, aattelin lähinnä sitä, että miten vaikuttaa kääntökulmiin/kääntyvyyteen? Jos toteemi jätetään 800-sarjassa kokonaan pois ohjausvivustosta, niin silloinhan katoaa taka-akselin tasauspyörästönlukon automaatti toiminto, mutta eihän siinä kun laittaa sitten jonkun tangon vielä käänteleen toteemia, niin kaikki pelaa ku ennenkin, tai sitten, jos muuttaa koko lukon hallinnan pikkupolkimelle keskelle lattian etuosaa, niin kuin uuvemmissa, jota voi käytellä kummalla jalalla tahansa, niin hyvin toimiva ratkasu käyttäjän kannalta on sekin.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

Vilske
Viestit: 2903
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske » 11 Elo 2008, 20:53

Tuossa EHJ10:n viestiin havainnollinen kuva kyseisestä versiosta, sylinteri vähän vaan piilossa akselin takana.
Muistaakseni tuossa 920 mallissa on jo tasauspyörästön hallinta jalkapolkimella ohjaushydrauliikan paluupaineesta samoin kuin että toteemi on pois keulalta.
Hydraulisäiliö muutaman litran suurempi ja öljy yhteinen ohjauksen kanssa.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse » 12 Elo 2008, 15:24

Siinä tulee semmoinen ongelma (jos on) että alkuperäisellä orbitroolilla tulee 5-6 rattikierrosta laidasta laitaan noin isolla sylinterilla,voimaa sitten siinä on.
Mun muutetussa 820;sessa on 3 kierrosta ja käntyy samassa tilassa kun Carraaro eli 10;ssa metrissä.On muuten kiva pyöritellä,tosin joskus ei ole tarpeeksi kääntövoimaa,jos ei kone liiku,ei kuitenkaan häiriöksi asti vaikka oli pieni vilske (1100)nokalla.
Sen lukon ohjauksen voi myös tehdä sähköllä pienellä magneettiventtiilillä,ja vielä ohjauksesta tottelevan kun lisää pari rajakatkasiaa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse » 20 Elo 2008, 19:33

Kuva
Kuva
Kuva

Muutama kuva lisää Agroman satsista.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80

Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samppa79 » 21 Loka 2008, 18:17

Tämmöinen siitä tuli, ensikokemukset ovat erittäin positiiviset.
Kuva
Kuva
Kuva

Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samppa79 » 28 Marras 2008, 12:32

Testiä on tehty ja kilometrejä kertynyt. Toimii todella hyvin, suosittelen kaikille alkuperäiseen ohjaukseen kyllästyneille :) . Kiva ajaa tarktorilla jota voi ohjailla yhdellä etusormella ja silti se kulkee suoraan.

diesel
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"ohjaus"

Viesti Kirjoittaja diesel » 28 Marras 2008, 13:54

Noita ohjaussylinterin pyöränpuoleisia tappeja on ainakin kuutta(6) mallia ja pitää olla tieliikenteessä VÄLYKSETTÖMIA(ei tule väljäksi kuluneenakaan).
Raidetankon paita on myöskin useampaa kokoa (B826 ainakin kahta kokoa)
Melkein pitää olla malli mukana jos "kauppaan" joutuu.
Tässä omassa (B826)sylinterin on valmistanut JKV(jämsän koepaja/valimo) ollut uutena ,letkunosista päätelle asennettu Minskissä.

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse » 08 Joulu 2008, 22:10

Moikka,
Mulla on pieni huoli pyöränpuolisesta sylinterikiinnikkeestä,on vaan kolmella pultilla kiinni ILMAN tukea pallonivelestä.OK näyttää järeältä, mutta kait lukitsit pultit kunnolla,on taipumusta muutaman sadan tunnin aikana löystyä.On aika kovat vääntövoimat,pultit voi venyä,ole tarkkana.
Kartaaninpioleinen kiinnike on sitten parempi ja järeämpi kun asennus-sarjassa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80

Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samppa79 » 10 Joulu 2008, 21:53

Tein tarkoituksella toisesta päästä sellaisen että antaa tarvittaessa periksi. Jos tekee ihan pomminkestävän niin saattaa käydä niin että se "heikko kohta" löytyy jostakin sellaisesta paikasta jota ei helposti korjata. Pyörän puoli on 4 :llä M12 pultilla kiinni niissä lokasuojan kiinnikkeille tarkoitettuissa reijissä. Alkuperäistä kynkkää en käytä sen takia koska koko ohjauksen voi muuttaa tarpeen vaatiessa entiselleen n. 5minuutissa vaikka tien päällä. Entinen sylinteri on paikoillaan öljyt sisässä. Letkut on jatkettu ja käännetty tulemaan uudelle sylinterille.

Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army » 04 Loka 2009, 20:11

Voiko noita orbitrooli-ohjaus paketteja tilata jostain? Paljonko maksaa? Voisin kyllä itse hommata palikat sieltä täältä mutta helpompaa jos kaikki saisi samasta paikasta. Alkuperäisessä ohjauksessa(820) on sellaista vikaa että ohjaus"löystyy"vasemmalle päin. Ratin juuresta kuuluu sellainen rahina juuri tuonne vasemmalle käännettäessä :?:

Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army » 06 Loka 2009, 19:50

Vielä sen verran kysäsen että millaisia orbitroleja ootte käyttänyt? Mitä kannattaa ottaa huomioon tuossa 820-mallissa,mistä olette vetäneet letkut jne jne.. :roll:

Röda army
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2009, 20:06
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Röda army » 08 Marras 2009, 14:58

Nyt on ohjaus muutettu! Mukava ajella :D
Sitten tuo ongelma nro2. Mikä olisi helpoin tapa saada tuo tasauspyörästön lukko toimimaan?

Vilske
Viestit: 2903
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske » 08 Marras 2009, 15:47

Sulla nähtävästi 820-mallinen belkku?
Tuolla aiheesta aika kattavasti.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... lit=+lukko
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

Vastaa Viestiin