Belaruksen 0hjauksen modernisointi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vilske kirjoitti:Ei oo mitään kääntösylinteriä edessä muutakuin toteemin sylinteri mihin orbitrolin paineletkut menee, ainoastaan mekaaninen yhteys puuttuu toteemin ja ratin väliltä muuten samanlainen systeemi kuin sinun 501:ssä on. Näin olivat ensimmäiset versiot hydrostaattisesta onjauksesta toteutettu.
Onkohan tuossa saavutettu kovinkaan paljoa parempi ohjaustuntuma kun siihen kuitenkin jää vielä näitä kuluvia osia käyttöön toteemissa (sylinteri,hammassektori, sektoriakseli ja ohjausvarsi ja sisemmät raidetangon nivelet ym.).
Orbitroli kannattaisi laittaa ohjausakseliin ja omat kääntösylinterit ja nivelistä vain uloimmat raidetangon päät jäisi. Miten on toteutettu uudemmissa 920 belkuissa.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

katoi kirjoitti:
Vilske kirjoitti:Ei oo mitään kääntösylinteriä edessä muutakuin toteemin sylinteri mihin orbitrolin paineletkut menee, ainoastaan mekaaninen yhteys puuttuu toteemin ja ratin väliltä muuten samanlainen systeemi kuin sinun 501:ssä on. Näin olivat ensimmäiset versiot hydrostaattisesta onjauksesta toteutettu.
Onkohan tuossa saavutettu kovinkaan paljoa parempi ohjaustuntuma kun siihen kuitenkin jää vielä näitä kuluvia osia käyttöön toteemissa (sylinteri,hammassektori, sektoriakseli ja ohjausvarsi ja sisemmät raidetangon nivelet ym.).
Orbitroli kannattaisi laittaa ohjausakseliin ja omat kääntösylinterit ja nivelistä vain uloimmat raidetangon päät jäisi. Miten on toteutettu uudemmissa 920 belkuissa.
Itseäni lainaten.
Vilske kirjoitti:Mielestäni ensimmäiset orbitrol-mallit olivat valkoiset junkkari hytilliset 505-820 mallit (maitokopilliset) jossa kojetaulun alle oli rattiakseliin pultattu oritroll-venttiili ja pelkkä öljy hoiti ratin liikkeen toteemin sylinterille.
Siis muutosta ohjaussysteemissä ei ollut muuta kuin orbitrolventtiili ja hydrauliletkut.
Toteemista alaspäin kaikki oli entisellään joka pienillä välyksillä tuo etenkin maatienopeuksilla pientä epävarmuutta suunnassa pysymiseen.
Huima askel eteenpäin oli tuo http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi versio.
Tuossahan toteemin männänliikkeen tekeekin tuo ohjaussylinteri kääntäen raidetankoja suoraan toteemin toimiessa vain öljysäiliönä.
Siis käytännössä suuntavakavuus paranee vasta ohjaussylinterillä etuakselissa, noi ensimmäiset juuri tienopeuksissa melko ajettavia juuri ohjauksen herkkyyden ja monien väljistyvien nivelten takia.
Tuo edellä linkitetty ohjaussylinteri tulee etuakselin takapuolelle kytkinpolkimen puolelle raidetangon alle.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kyllä tämä 501:sen ohjauksen kynkkä on melkoinen murheenkryyni. Uusi kynkkä ja 100 h ajettu ja sen aikana kahdesti pitänyt kiristää mutteria. Kyllä tämä ohjaus on pakko muuttaa kääntösylinterillä ja orbitrolilla toimivaksi. Ei tätä kehtaa loputtomiin kiristellä.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja diesel »

ViestiKirjoittaja diesel » To Syys 06, 2007 10:32 pm
Vääntiön mutterista kirjoittelin vanhemmallekin "foorumille".

Vääntiön yläpuolelta pitää hioa kulmahiomakoneella pari milliä (2mm) pois koska akselissa on olkapää ja tämä estää kartiopoorien kiristymisen ja alapuolelle lisättävä vastaava prikka joka koskettaa ainoastaan vääntiöön ja mutterin kierteisiin "LOCTITE" liimaa (kierrelukitetta sinistä)
"Ikuinen työ tuo ikuisen nälän"

diesel

Viestit: 62
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 6:21 pm
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

diesel kirjoitti: Vääntiön yläpuolelta pitää hioa kulmahiomakoneella pari milliä (2mm) pois koska akselissa on olkapää ja tämä estää kartiopoorien kiristymisen ja alapuolelle lisättävä vastaava prikka joka koskettaa ainoastaan vääntiöön ja mutterin kierteisiin "LOCTITE" liimaa (kierrelukitetta sinistä)
Minulla on belkussa uusi vääntiö ja se kiristyy hyvin joten ei kai sitä tarvitse rälläköidä. Eri juttu kulunut vääntiö jolloin kiristysvara on loppunut ja tökkää akselin olkapäähän :?: Mutteri kyllä pysyy kiinni hyvin ilman ruuvilukitetta, mutta ohjausvarren poorit on niin pehmeää rautaa ettei kestä ja koko osaan tulee liian iso rasitus eli paha suunnitteluvirhe. Parhaiten tästä ongelmasta pääsisi eroon kun laittaisi kääntösylinterin (http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi) ja orbitrolin (http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi). Silloin käännöstä tuleva rasitus jäisi pois ohjausvarrelta (sen työn hoitaisi kääntösylinteri) ja se ei alkaisi keikkumaan vaan olisi tukena vain raidetangoille. Ei tuo maksaisi kuin 400 e.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

katoi kirjoitti:Kyllä tämä 501:sen ohjauksen kynkkä on melkoinen murheenkryyni. Uusi kynkkä ja 100 h ajettu ja sen aikana kahdesti pitänyt kiristää mutteria. Kyllä tämä ohjaus on pakko muuttaa kääntösylinterillä ja orbitrolilla toimivaksi. Ei tätä kehtaa loputtomiin kiristellä.
Nyt laitoin kynkkään uuden mutterin ja alle paksun aluslevyn ja jäykän jousiprikan. Nyt kun ajoin 100 km siirron niin ei tuntunut välystä ratissa .Tuo jousiprikka on hyvä konsti kiristää käsin helposti tiukkaan ja jousiprikka pitää huolen että on kokoajan kireällä. Oli muuten tuo pulttiliikkeestä ostettu mutteri eri paksuseinämäinen kuin tuo alkuperäinen ja kovempaa rautaa. Epäilen, että tuo alkuperäinen mutteri myös venyy kun on niin pehmyttä rautaa :D Oli muuten pohjannut vanha mutteri, vaikka asensin vuosi sitten uuden kynkän. Ilmeisesti uuden kynkän boorit oli sijautunut :mrgreen:
Ei tuo paha ole ajaa tiellä kun on ohjaus kunnossa. 3.5 h kesti ajaa 100km kaasu pohjassa. Ei nuo länsitraktorit ole sen kestävämpiä kuin nämä belarukset. Nyt ollut urakassa jossa Jontikoita 3 kpl 2000-luvun koneita ja suunnilleen 1 päivä remonttia viikossa.
Sähkövikoja pirusti, pyöränlaakerit ei kestä ja öljyvuotoja joka paikasta. Hydraulipuolella ihme liitoksia, jotka vuotaa ja osat erikoisosia. Osia saa odotella Ruotsista asti viikon ja hermot meinaa mennä kun urakat kusee :( itse olen onneksi työnjohtopuolella, mutta kyllä se stressiä pukkaa. P..ka puhetta, että osia saa länsivehkeisiin nopeasti. Belarukseen saa kolmessa päivässä Virosta ja ilman postikuluja murto-osan hinnalla verrattuna länsivehkeisiin. :D
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

katoi kirjoitti: Ei nuo länsitraktorit ole sen kestävämpiä kuin nämä belarukset. Nyt ollut urakassa jossa Jontikoita 3 kpl 2000-luvun koneita ja suunnilleen 1 päivä remonttia viikossa.

Sähkövikoja pirusti, pyöränlaakerit ei kestä ja öljyvuotoja joka paikasta.
Hydraulipuolella ihme liitoksia, jotka vuotaa ja osat erikoisosia.
Osia saa odotella Ruotsista asti viikon ja hermot meinaa mennä kun urakat kusee :( itse olen onneksi työnjohtopuolella, mutta kyllä se stressiä pukkaa. P..ka puhetta, että osia saa länsivehkeisiin nopeasti. Belarukseen saa kolmessa päivässä Virosta ja ilman postikuluja murto-osan hinnalla verrattuna länsivehkeisiin. :D

Belkussa taitaa olla kaikki stantardi kokoisia hydrauli liittimiä eikä spesiaali kokoja niinkuin "paremmissa" koneissa.
952Gl isme 140L kuormain
asova

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja asova »

Omistajan käsikirjassa on on kuvat 525 ja 505 tehdystä ohjaussylinteri toteutuksesta. Kuvat ovat sen verran suttuisia, ettei niistä saa selvää kuinka sylinterin pää on kiinnitetty etusiltaan. Agri kymissä muistelivat sen olleen kiinni oikella puolella olevaan katkaisukaulukseen. Pyörän puolella on "ylipitkä" raidentangon pää johon kiinnitetty sylinterin toinen pää, jota tuettu tukiraudalla joka kiinnitetty lokasuojan kiinnike pulin reikiin. Kötöstyksen näköinen, mutta toimivan näköinen peli. Puutteena edelleen välykset joita toteemin 41mm boori pultissa ja yläkerrassa ja hitsauksien tarve eutusilta kiinnityksessä ymärtääkseni laitttomia ( juurivirheet, kuonasulut, meltoutumiset jne...),
Jos etusillassa olisi sylinterin vastin levylle ( kyseessä minulla 525 m1983) pulti reiät homma olisi tehdas osilla aika helppo toteuttaa noin 250 euroa, Kaksipäinen vipu vasempaan renkaan päähän noin 40€, sylinteri letkuineen 114 €, pitkäraidetanko 50€ (kiinntys oikeaanpyöran vipuun) , kannatin etusiltaan 8 - 35€ kartiopultit rasvanippoineen 2 kpl yhteensä 40£. Kaikki tehtaassa tehtyjä ilman laittomuuksia, mutta kiinnitys etuslitaan tuolleen kannakkeelle. Varmaankin jossain mallissa valmiina nuo kannakeen pultin paikat 14 tai 16 mm. Pitänee tutkia miten tekisi kiinnityksen ilman hitsauksia, koska löytyy vain yksi 16 mm pultin reika etusillan heiurikaulan alta.
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Miten saako akselin heilunivelen pulttia jatkettua tai korvattua pidemmällä johon voisi sylinterin pään laittaa kiinni?
952Gl isme 140L kuormain
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja johannes »

Askartelin 10mm kulmaraudasta samanlaisen sylinterin sisäpään korvakkeen, minkä Samppa79 teki ketjun alkupuolella kymmenisen vuotta sitten. Sylinterin renkaanpään kiinnitys onkin melkoinen kysymysmerkki. Ylipitkä raidetangon päätyn tappi olisi kestävä, eikä tarvitsisi hitsailla, mutta tällöin traktori jäisi liian kömpelöksi. (28cm työalue varsin mahdoton 30cm sylinterissä)
Lokasuojan kiinnityspulttien hyödyntäminen taitaa siis jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Siihen ei ilmeisesti ole mitään tehdasvalmisteista osaa missään myynnissä? Mielellään en meinaan joutuisi vastuuseen siitä, jos omat hitsit pettäisivät ja joku ulkopuolinen siitä kärsisi. :|
Liitteet
IMG_20170706_163248.jpg
Belarus 820 1982
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Joo, kyllä se niin on, että tehastekosena ei sylinterinkorvaa oikealle puolelle ei ole tarjolla. Saisko siihen kääntövarren ja napakotelon väliin tehtyä levystä palan, johon sais sitten huoletta hitsata korvan kiinni? Pinnapultit ja ohjuritapit pitäs olla tietenki sitten vastaavasti pitemmät...
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja johannes »

Greenestä vastasivat, että heidän sarjassaan olisi kaikki, mitä tarvitsen, (ja näköjään paljon ylimääräisiäkin osia).https://www.pmkaubamaja.ee/index.php/fi ... larus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosta sarjasta ei taida sopia kyllä tuo sisäpään korvake, mutta voin käyttää itse-tekemääni. Multa löytyi hyllystä tollanen kääntövarsi, missä on myös sylinterille korvake, ja koetan, jos sillä sais hommaa eteenpäin. Eli nyt taidan tarvita enään oikealle puolelle vastaavan isomman kääntövarren (pitemmässä raidetangossa on paksummat tapit), raidetangon ja sylinterin tapit. Sylinterin joudun tilaamaan suomesta, että saan oikean mittaisen. Öljysäiliökin täytyy jostain metsästää.
Isompien kääntövarsien kanssa tulee se ongelma, ettei vanhat stopparit enään estä kääntämästä liikaa. Eli sylinterin täytyy olla juuri oikean mittainen, että paikat pysyy ehjinä.
Belarus 820 1982
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja johannes »

Varmistelen vielä, jos joku sattuisi tietämään, että sopiiko kuvassa oleva sisäpään kiinnike suomalaiseen 820 Belarukseen? On vaan hankaluuksia saada itse tekemääni korvakkeeseen kiinnitettyä sopivaa tappia sylinterille, kun korvake on niin ohutta peltiä. :D
Myös renkaan kulma täysin käännettynä kiinnostaisi. Itse sain alkuperäisen ohjauksen kanssa mitattua noin 53°, ja uuden raidetangon kanssa tulee ahdasta noin suurilla kulmilla. Myöskin sylinterin työalue jää vain 18 senttimetriin, mikä tuntuu voimaa paljon vaativalta.
Liitteet
IMG_20170721_061124.png
IMG_20170721_061211.jpg
Belarus 820 1982
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

johannes kirjoitti: suomalaiseen 820 Belarukseen?
Onko tällaisiakin?
no joka tapauksessa jos kyseinen värkki on jostain 70-80luvulta niin arvaus on että ei sovi, kun sillasta puuttuu paikka moiselle korvakkeelle, näin ainakin 525:sessa.
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Belaruksen ohjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja johannes »

Nyt on keväästä lähtien menty kuvienmukaisella ohjauksella. Toteemin otin kokonaan pois, ja hitsasin teräsputkesta öljysäiliön. Täytyy siis laittaa tasauspyörästön lukko jonkun uuden venttiilin taakse joskus. Ongelmaksi tuli uuden ison sylinterin kanssa kuitenkin se, että ohjauksen kääntö laidasta laitaan vaatii yli seitsemän ratin kierrosta. Saisiko kääntymistä nopeutettua isommalla orbitroolilla, pumpulla, vai pitääkö vain ostaa uusi pienempi sylinteri? Alkuperäisen ohjausjärjestelmän paine on max 80-90 kp/cm2 ja pumpun päädyssä lukee "NS10-3-L". Pm kaubamajasta löytyisi pumput NS10, NS14 ja NS16, joiden mallinumerot kertovat ilmeisesti pumpun litratuoton. Pumppua isommaksi vaihdettaessa pitäisi varmaan myös orbitrooli vaihtaa. Joten sopiikohan tuo NS16 pumppu:
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... osila.html
ja OSPC 160 orbitrooli
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... saleo.html
1982 820 Belarukseen, vai onko jotain helpompaa keinoa nopeuttaa ohjausta?
Liitteet
IMG_20180924_200431.jpg
IMG_20180924_200332.jpg
Belarus 820 1982
Vastaa Viestiin