Sivu 1/5

Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 07 Elo 2008, 14:55
Kirjoittaja Samppa79
Minkäslaisia toteutuksia olette nähneet noista parannelluista ohjaus sylinterin asennuksista? Aikomus olisi tehdä 820 ohjauksesta hieman luotettavampi, varsinkin kun alkuperäisestä systeemistä on jo hitsattu se hammastangonpätkä, joka on sylinterin jatkeena. Ajattelin että laittaisi ihan tavallisen sylinterin ja kääntäisi orbitrolin letkut pois vanhasta systeemistä. Entinen "toteemi" jäisi öljysäiliöksi.
Kannattaako asentaa sylinteri etuakselin etu- vai takapuolelle?
Vai kannattaako viritellä rungo suuntaisesti?
Näitä on varmaan tehty, joten olisiko jollakin ihan kuvaa kuinka toteutettu?

Lähetetty: 07 Elo 2008, 18:59
Kirjoittaja Hasse
Kuva

Ei ole muuta kuvaa tähänhätään.
Tässä näkyy sen että olen porannut uuden syl,kiinnitysreijän,tuli kääntöympyrästä toista metriä pois.
Tämä on valmis muutos-sarja Agroman ajalta.
Olen myös tehnyt omatoimesen muutoksen yhteen toiseen 820;seen ennen kun muutos-sarjan sai ostaa.Jousituksen takia ei niinkään helppo homma,ainakin raidetangonpään muutos kannattaisi tehdä sorvaamalla tai ostaa valmiina,mä kyllä hitsasin sen,mikä ei ole suositeltavaa.
Myös sylinteri on oltava just että toimii,liian iso öljytilavuus lisää rattikierroksia.

Lähetetty: 11 Elo 2008, 19:59
Kirjoittaja EJH10
tuossa ois tuommonen
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
pitäiskin kysellä akrikymiltä paljoko maksaa nuo palikat, vai onko joku jo kysässy?
Onkos muuten kenelläkään juuri tuota mallia, aattelin lähinnä sitä, että miten vaikuttaa kääntökulmiin/kääntyvyyteen? Jos toteemi jätetään 800-sarjassa kokonaan pois ohjausvivustosta, niin silloinhan katoaa taka-akselin tasauspyörästönlukon automaatti toiminto, mutta eihän siinä kun laittaa sitten jonkun tangon vielä käänteleen toteemia, niin kaikki pelaa ku ennenkin, tai sitten, jos muuttaa koko lukon hallinnan pikkupolkimelle keskelle lattian etuosaa, niin kuin uuvemmissa, jota voi käytellä kummalla jalalla tahansa, niin hyvin toimiva ratkasu käyttäjän kannalta on sekin.

Lähetetty: 11 Elo 2008, 20:53
Kirjoittaja Vilske
Tuossa EHJ10:n viestiin havainnollinen kuva kyseisestä versiosta, sylinteri vähän vaan piilossa akselin takana.
Muistaakseni tuossa 920 mallissa on jo tasauspyörästön hallinta jalkapolkimella ohjaushydrauliikan paluupaineesta samoin kuin että toteemi on pois keulalta.
Hydraulisäiliö muutaman litran suurempi ja öljy yhteinen ohjauksen kanssa.

Kuva

Lähetetty: 12 Elo 2008, 15:24
Kirjoittaja Hasse
Siinä tulee semmoinen ongelma (jos on) että alkuperäisellä orbitroolilla tulee 5-6 rattikierrosta laidasta laitaan noin isolla sylinterilla,voimaa sitten siinä on.
Mun muutetussa 820;sessa on 3 kierrosta ja käntyy samassa tilassa kun Carraaro eli 10;ssa metrissä.On muuten kiva pyöritellä,tosin joskus ei ole tarpeeksi kääntövoimaa,jos ei kone liiku,ei kuitenkaan häiriöksi asti vaikka oli pieni vilske (1100)nokalla.
Sen lukon ohjauksen voi myös tehdä sähköllä pienellä magneettiventtiilillä,ja vielä ohjauksesta tottelevan kun lisää pari rajakatkasiaa.

Lähetetty: 20 Elo 2008, 19:33
Kirjoittaja Hasse
Kuva
Kuva
Kuva

Muutama kuva lisää Agroman satsista.

Lähetetty: 21 Loka 2008, 18:17
Kirjoittaja Samppa79
Tämmöinen siitä tuli, ensikokemukset ovat erittäin positiiviset.
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 28 Marras 2008, 12:32
Kirjoittaja Samppa79
Testiä on tehty ja kilometrejä kertynyt. Toimii todella hyvin, suosittelen kaikille alkuperäiseen ohjaukseen kyllästyneille :) . Kiva ajaa tarktorilla jota voi ohjailla yhdellä etusormella ja silti se kulkee suoraan.

"ohjaus"

Lähetetty: 28 Marras 2008, 13:54
Kirjoittaja diesel
Noita ohjaussylinterin pyöränpuoleisia tappeja on ainakin kuutta(6) mallia ja pitää olla tieliikenteessä VÄLYKSETTÖMIA(ei tule väljäksi kuluneenakaan).
Raidetankon paita on myöskin useampaa kokoa (B826 ainakin kahta kokoa)
Melkein pitää olla malli mukana jos "kauppaan" joutuu.
Tässä omassa (B826)sylinterin on valmistanut JKV(jämsän koepaja/valimo) ollut uutena ,letkunosista päätelle asennettu Minskissä.

Lähetetty: 08 Joulu 2008, 22:10
Kirjoittaja Hasse
Moikka,
Mulla on pieni huoli pyöränpuolisesta sylinterikiinnikkeestä,on vaan kolmella pultilla kiinni ILMAN tukea pallonivelestä.OK näyttää järeältä, mutta kait lukitsit pultit kunnolla,on taipumusta muutaman sadan tunnin aikana löystyä.On aika kovat vääntövoimat,pultit voi venyä,ole tarkkana.
Kartaaninpioleinen kiinnike on sitten parempi ja järeämpi kun asennus-sarjassa.

Lähetetty: 10 Joulu 2008, 21:53
Kirjoittaja Samppa79
Tein tarkoituksella toisesta päästä sellaisen että antaa tarvittaessa periksi. Jos tekee ihan pomminkestävän niin saattaa käydä niin että se "heikko kohta" löytyy jostakin sellaisesta paikasta jota ei helposti korjata. Pyörän puoli on 4 :llä M12 pultilla kiinni niissä lokasuojan kiinnikkeille tarkoitettuissa reijissä. Alkuperäistä kynkkää en käytä sen takia koska koko ohjauksen voi muuttaa tarpeen vaatiessa entiselleen n. 5minuutissa vaikka tien päällä. Entinen sylinteri on paikoillaan öljyt sisässä. Letkut on jatkettu ja käännetty tulemaan uudelle sylinterille.

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 04 Loka 2009, 20:11
Kirjoittaja Röda army
Voiko noita orbitrooli-ohjaus paketteja tilata jostain? Paljonko maksaa? Voisin kyllä itse hommata palikat sieltä täältä mutta helpompaa jos kaikki saisi samasta paikasta. Alkuperäisessä ohjauksessa(820) on sellaista vikaa että ohjaus"löystyy"vasemmalle päin. Ratin juuresta kuuluu sellainen rahina juuri tuonne vasemmalle käännettäessä :?:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:50
Kirjoittaja Röda army
Vielä sen verran kysäsen että millaisia orbitroleja ootte käyttänyt? Mitä kannattaa ottaa huomioon tuossa 820-mallissa,mistä olette vetäneet letkut jne jne.. :roll:

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 08 Marras 2009, 14:58
Kirjoittaja Röda army
Nyt on ohjaus muutettu! Mukava ajella :D
Sitten tuo ongelma nro2. Mikä olisi helpoin tapa saada tuo tasauspyörästön lukko toimimaan?

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Lähetetty: 08 Marras 2009, 15:47
Kirjoittaja Vilske
Sulla nähtävästi 820-mallinen belkku?
Tuolla aiheesta aika kattavasti.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... lit=+lukko