501 hydrauliikassa ongelma

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

501 hydrauliikassa ongelma

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Mooro!
Taisi vanha säikähtää kun sillä töitä alettiin tekeen.
Mistähän johtuisi kun kauhan puomin nostosylinterit pikkuhiljaa
tai silminnähden vajoaa.Syliinterit nostö ja kääntö olivat täydellisessä
tiivisteremontissa kaikki tiivisteet uusittiin eli ongelman ei pitäisi
johtua siittä.hydrauliikka toimi 3 tuntia ilman ogelmia remontin jälkeen.Onkohan jossain takaiskuventtiili joka vuotaa kun
venttiilipöydän keskimmäistä vipua räpsytteli niin vaiva poistui(väheni) hetkellisesti.
Olisiko joku osa ottanut itteensä kun kauhalla nosti hiekkaa sen minkä se
jaksoi nostaa?Kauha vajosi myös tyhjänä ja nousi ihan hyvin kun päästi
painetta sylinteriin.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

En hydrauliikkaa kovin tunne, mutta ei kai kuormaajan piirissä sen kummempia takaiskuventtiilejä ole?

Ensimmäiseksi tulisi mieleen, että venttiililohko on sen verran väljä, että se vuotaa läpi.

Jatkakoot muut tästä.
Minski traktor paras traktor!
Belkur

Viesti Kirjoittaja Belkur »

Minulla oli 825 sessa saman tapainen ongelma ja se korjaantui sillä, että lisäkäyttöventiinin vasemmassa alareunassa on soikea kananmunan muotoinen ja kokoinen lätkä kahdella pultilla. Irroitin levyn, vedin alas vapaakiertoventtiinin. . Sieltä tulee öljyä noin litran verran ja mahdollinen roska poistuu sen mukana. Laitoin osast paikoilleen ja homma pelasi.Tämä toimenpide auttoi ainakin minun Belkussa.
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Nyt on vapaavirtausventtiili ollut auki ja syynissä mutta ei
vaiva hävinnyt. Virtausventtiilissä oli pärsää alimmaisessa lieriömäisessä osassa( pärsä poistettu) ja parit liukuvat esteettä toisiaan vasten.
pikkureiät avattu venttilin akselilta. O-rengasta en vaihtanut alimmaiseen
osaan näytti vielä hyvältä.

Nyt tarvitsisi vähän tietoo??
Kun pistää kauhan maahan ja nostaa traktorin nokan ylös nokka pysyy
ylhäällä niin kauan kuin päästää painetta sylintereihin mutta kun vivun päästää keskiasentoon, nokka nytkähtää ja alkaa laskemaan, eikä jää
yläasentoon tuntuu kuin joku paineventtiili laukeisi vai onko semmoista ollenkaan?

Taasen kun tyhjän kauhan nostaa ylös se putoaa n.10cm nopeasti sen jälkeen hitaasti.

Kertokaa syitä miksi paineet saattaa sylitereistä karata.?

Sylinteritiivisteet on vaihdettu justiin ja sylinterit lakkasivat tihkumasta.

Tää vaiva tuli tiivisteitten vaihdon jälkeen.

Mitenkä sylinterit käyttäytyy jos painepuolen tiivisteet vuotaa
eli tulee ohivirtausta tiivisteen välistä väärälle puolelle.?

tässä tuli kyllä monta kysymystä :roll:
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jos vaiva tuli kuormaajan sylintereiden tiivisteremontin jälkeen, niin eikö niitä nyt kannattaisi epäillä. Vaihdettiinko niihin kaikki tiivisteet, vai pelkät turpatiivisteet?
Minski traktor paras traktor!
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Joo ongelma tuli tiivisteremontin jälkeen.

Sylintereihin tuli uutta kaikki tiivisteet ja värkki toimi muutaman tunnin moitteettomasti.Se tässä vähän ihmetyttää?

Sylinteritkin kasasin tosi tarkasti vuorotellen
että oli aina toinen mallina ettei tarvinnut muistella miten mikin oli.

Onko muuten takanostolaite samassa hydraulipiirissä? Se kyllä
pysyy ylhäällä vaikka on 500kg killumassa aisojen välissä.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kallistuisin kanssa noiden kuormaajan nostosylintereiden tiivisteiden puolelle vian etsimisessä, paineista öljyä pääsee männän toiselle puolelle jolloin paine tasaantuu eli siintä johtuu tuon kauhan putoaminen äkisti sen 10 cm ja sitten hitaasti alas normaalin venttiilistövuodon takia (belaruksen ominaisuus) muistaakseni tuossa mallissa ei enään ole venttiilistössä enään mitään tiivisteitä.
Nostolaitteita käytetään kahdella vivulla, penkin vieressä oleva vaikuttaa suoraan pääkäyttöventtiiliin joka on istuimen alla ja kojetaulussa oleva oleva uloin vipu vaikuttaa samaan venttiilii kuin tuo sinun kuormainkin on varmaan kytketty.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Vilske kirjoitti: Nostolaitteita käytetään kahdella vivulla, penkin vieressä oleva vaikuttaa suoraan pääkäyttöventtiiliin
On ratti putkessa tuo vipstaaki 501:sessä :wink:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Joo huomasin että cezeta manin avatar-kuvassa oleva Belkku onkin vanhempi kuin 505:nen ja tuon 501:sen venttiilistössä on vielä tiivisteet.
Täytyy lukee otsikotkin tarkemmin :oops:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Vivut kytketty:

-oikeanpuoleisella nousee takanostolaite

-keskimmäisellä kauhan puomi

-vasemmanpuoleisella keikkuu kauha

Nyt ehkä kannataisi sulkee pois jakolaite ja pääkäyttöventtiili listalta.

Belkur kirjoitti että hänellä oli auttanut vapaavirtausventtiili purkaminen
saman tapaisessa ongelmassa (oli ollut roska?)

-Mikä on vapaavirtausventtiilin tehtävä??

Pitänee alkaa suunnitella nostosylintereiden purkua ,jos ei muu auta ja joku keksi vielä uutta näkökulmaa asiaan.

Sylinteri tiivisteitä minäkin vähän epäilin aluksi mutta kun ne kuitenkin
on uudet. Eikä asennuksessa pitänyt tulla mokaa. :)
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Onkos säiliössä tarpeeksi hydrauliöljyä?
Olisiko hydraulijärjestelmään joutunut vanhoista kuormaimen sylinterintiivisteistä roskaa?
Hydraulisuodin puhdistettu?
Onko suotimen siivilät ehjät?
Siinäpä kysymyksiä :)
Hydraulipaineet varmaan kannataisi mitata hydrauliliittimestä.
Vielä jos pääsisit kokeilemaan sillä vasemmanpuoleisella vivulla siis kauhankäännön venttiilillä tuota aisasylintereiden toimintaa että ilmeneekö vika samoin kuin sillä keskimmäisellä alkuperäisellä aisannostovivulla.
Joutuu vaan hieman letkusulkeisiin tuota tehdessä :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Hydraulijäjestelmässä on riittävästi öljyä.

Hydraulisuodinta en ole minulla oloaikana puhdistanut :oops:
pitää tarkistaa suodin ja siivilöiden kunto.

Onko vapaavirtausventtiilin tehtävä pitää paine sylintereissä,
silloin kun ohjausventtiileihin ei kosketa ja ovat keskiasennossa?
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

cezeta man kirjoitti: Onko vapaavirtausventtiilin tehtävä pitää paine sylintereissä,
silloin kun ohjausventtiileihin ei kosketa ja ovat keskiasennossa?
Venttiilistön kara pitää paineen sylinterissä eli vapaakiertoventtiili sulkeutuu mikäli jotain hydrauliikan karaa liikutetaan työasentoon ja avautuu karojen ollessa 0-asennossa (keskiasento) päästäen öljyn vapaakierrolle vapaakiertokanavaan.
Jos esim. roska jää pitämään vapaakiertoventtiiliä auki häviää paine sen kautta melkein kokonaan ja nostolaitteet nousee vaivaisesti pienellä paineella.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Belkur

Viesti Kirjoittaja Belkur »

Minilla on sellainen tunne että tämäntyyppinen vika ei ole sylintereissä, koska laite toimi jonkin aikaa tiivistremontin jälkee. Tällaisen remontin jälkeen kannattaa aina varaustua siihen että jonkinsortin kuonaa lähtee liikkeelle ja se jumittuu johonkin. Minä tarkistaisin seuraavaksi Varoventtiinin. Kun aukaisee varoventtiinin pitää katsoa missä asennossa hahlo sijaistee ja laskea kierroket sitä avattaessa, että saadaan samaan asentoon kun kasataan. Keeronpa esimerkin tämäntyyppisestä viasta naapurin setorista. Hän tasoitteli tietä perälevyllä, levy tökkäsi kiveen ja näin syntyi kova paineisku nostosylinteriin. Tämän jälkeen perälevy kyllä nousi ilmaan mutta mutta kun nostovivun laittoi lukitusasentoon perälevy lähti laskemaan silminnähden. Naapurini purki laitetta niin että venttiiniiin jä nostosylinetriin pääsi käsiksi ja pyysi minua tutkimaan mistä tämä johtuu. Nostosylinterin päässä oli hyvin pieni venttiini jonka tarkoitus on purkaa rajun paineiskun, tämä venttiin neula oli jäänyt jumiin ja päästi paineet pois sylinetristä. Laitoin neulan paikoilleen ja homma taasen pelasi. Täällä halusin kuvata sitä että minun mielestä tälläinen vika on joko Lisäkäyttöventiinissä tai pääkäyttöventiinissä
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Voit hyvinkin olla oikeassa. Kannattaa tuommoset asiat katsoa ennen kuin rupeaa isotöisempiin remontteihin.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin