Ääni

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Ääni

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Kävin ekan maantiereissun tolla belkulla ja meni ihan ok mut rupes kiinnostaan että mikä jää pyörimään hetkeksi kun koneen sammuttaa? Ihan kuin joku pumppu tai turbiini.
Voiko muuten hyrrauliikkapumpun jostain vivusta ottaa pois päältä ja onko yleensä sille jotain tarvettakaan, ajattelin lähinnä tota maantieajoa? Kaverin Fordissa pitää ottaa se pois päältä kun lähtee maantielle.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Öljylinko jää pyörimään eli ainakin pelaa.Siinä laturin takana ja se pitäis putsata öljyn vaihdon yhteydessä.
Hydrauli pumpun saa pois päältä ilman suodattimen alapuolella olevasta vivusta.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Ai se on hydraulipumpun kytkin, luulin että siinä on joku kompressori :shock: täytyykö tuo pumppu ottaa pois yleensä jos ajelee maantieajoa? Eihän sit kyllä voi nostaa nostolaitettakaan jos vaikka on tarve.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ei kai sitä tarvi mutta olen itekkin ottanut pois pyörimästä jollei mitään nostolaitteissa kiinni ajon aikana.
Turhaa sitä hydrauli öljyä on vatkata joutavia :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Tuosta öljylingosta, ihan muistutuksena. Huolsin tuota 505:sta tänään, ja ajattelin putsata tuon lingon myös. Eihän siellä juurikaan likaa ollut, mutta yllätys yllätys, alaosan "suuttimet" olivat osittain tukkeessa. Eli siis lingon pyörintä heikonlaista, ja täten toiminta myös. Tarkistakaahan muutkin, jos edellisestä putsauksesta on jo päässyt kulumaan tovi.
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja TB825 »

PetriL kirjoitti:Tuosta öljylingosta, ihan muistutuksena. Huolsin tuota 505:sta tänään, ja ajattelin putsata tuon lingon myös. Eihän siellä juurikaan likaa ollut, mutta yllätys yllätys, alaosan "suuttimet" olivat osittain tukkeessa. Eli siis lingon pyörintä heikonlaista, ja täten toiminta myös. Tarkistakaahan muutkin, jos edellisestä putsauksesta on jo päässyt kulumaan tovi.
Mitenkä putsasit ne? kiersitkö ne irti kokonaan vai onko joku parempi kikka? meinaan vaihtelin kanssa eilen oljyjä ja ihmettelin kun linko ei ollut juur lainkaan likanen...
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Se lingon alumiinisisus irti ja osiksi, aukeaa päällä olevan isohkon mutterin avaamalla ja kevyesti naputtelemalla. Sitten vain lingon sisäpintaa kaapimaan puhtaksi. Ne alaosan suuttimet kiersin ihan irti (10 mm avain) ja puhalsin paineilmalla puhtaaksi. Tarkempi puhdistus tarvitaan näiden suuttimien kanavien putsaamiseen, siinä voi auttaa rätti ja ohut puutikku. Viimeistely paineilmalla. Öljypisaroita tietysti lentelee pitkin tallia.

Mukava havaita, että tästäkin neuvosta, kokeneemmille belkkumiehille varmaan itsestäänselvyydestä, oli jollekin hyötyä.
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja Markus »

Olisikos jo 850h kohdalla aihetta puhdistukseen? Hyvin kuulostaisi pyörivän...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Kyllä tunnit riittää jo putsaukseen.Niille tiedoksi joille on outo tällainen "separaattori" putsari että jos ei kuulu sammutuksen jälkeen hurinaa niin voipi olla mukin alareunassa olevat suuttimet tukossa.Pyörii öljysuihkun voimalla.Niinkun aikaisemmissa kommenteissa on mainittu niin se muki tarvii purkaa palasiks.Se piki löytyy sieltä mukin sisäseinämästä.Voipi olla Markuksenkin lingossa reilu sentin kerros jos ei oo avattu.Mutta sen pyöriminen on AjaÖ.Muuten ei oo mitään virkaa.Eipä muuta kun lingon toimintaa tarkkaileen.
Harasoo
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja Markus »

Joo vois sen kattoo kesällä kunhan on aikaa, mut hyvin se pyörii ni en kiirehdi suotta (kun niitä kiireitä meinaan olis vaikka parille äijälle)
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
anglia67
Viestit: 55
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:29
Paikkakunta: Elimäki

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Tuo öljylinko on hyvä keksintö.Yksinkertainen ja toimiva kapistus.Tämä on tullut huomattua kun työpaikallani huollan firman kuorma-autoja.Vaikka öljynvaihtovälit pidetään noin kymppitonnissa niin jo siinä ajassa lingon seinämälle kertyy jonkin verran tavaraa joka ei kuulu öljynkiertoon :wink:
Vua jo on korkee tuo pilvi jonka pommi tekköö
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja Vilske »

:o Missäs kuorma-autossa on vielä moottoriöljylle linko :?:
Aattelin vaan että ovat jo kaikki siirtyneet käyttämään suodinpatruunaa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
anglia67
Viestit: 55
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:29
Paikkakunta: Elimäki

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

:lol: :lol: Joo ei aivan uudenkarheissa kuorma-autoissa.scanian koneissa ainakin on linkoa käytetty yllättävän pitkään suodatinpatruunoiden lisäksi.
Vua jo on korkee tuo pilvi jonka pommi tekköö
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ääni

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Scanioissa joo, ettei olisi vieläkin niissä linko?
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin