Jontikka vs. höyrykone
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Jontikka vs. höyrykone
https://youtu.be/-KCpXV0I2j0?t=7m12s" onclick="window.open(this.href);return false;
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Jontikka vs. höyrykone
Hinaustangon kulma ja kiinityspisteiden ero taka-akseliin nähden pistää Jontikan hiukka huonompaan asemaan. Paljonkohan tuollainen höyrykone muuten painaa?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Jontikka vs. höyrykone
Tangon kulma ym. lienevät tässä täysin sivuseikkaa: kevyttä kamaa, tuollainen jontikka....massa ja voima ratkaisevat. Hauska muistutus "vanhasta voimasta"!
Ja huomio: takaveto.....
Ja huomio: takaveto.....
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Jontikka vs. höyrykone
Case 110hp painaa jonkun tiedon mukaan 34 250 lbs elikkäs jotain +15 tonnia, pannu tyhjänä.
Re: Jontikka vs. höyrykone
joskus olen ennenkin nähny ja ihastellu noita höyrykone-bulling-videoita. Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa. Painaisko jotain 8000-10000kg? Joo, ja takaveto
Viimeksi muokannut Timukka, 17 Helmi 2017, 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jontikka vs. höyrykone
Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missäänTimukka kirjoitti: Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto
Re: Jontikka vs. höyrykone
10000 piti kirjoittaaMtZ525 kirjoitti:Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missäänTimukka kirjoitti: Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Jontikka vs. höyrykone
Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Jontikka vs. höyrykone
Kehitys kehittyy... Usein kuulee puhuttavan miten erinomainen savusauna on muihin saunoihin verrattuna. Sitä sopii sitten ihmetellä, että minkä takia niitä piippuja alettiin saunoihinkin muurata. Pari kesää takaperin olin kaverin höyrypaatin kyydissä, onhan se lupsakkaa menoa. Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Jontikka vs. höyrykone
Siltä kyllä vaikuttaa, hyvinkin vakuuttavasti.Kulakki kirjoitti:Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Jontikka vs. höyrykone
Pienviljelijä kirjoitti:Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa
Sen hyötysuhde on vaan olematon verrattuna dieselkalustoon: muistaakseni parhaat laivakoneet pääsivät johonkin alle 20% hyötysuhteeseen ja ne olivat monipaisuntaisia lauhdutinkoneita. Suoraan rummakkovedellä toimiva pahimmillaan märkää höyryä käyttävä ei-lauhduttava ilmaan höyrynsä päästävä kone pääsee vain muutaman prosentin hyötysuhteeseen. Polttoaineenkulutus dieseltraktoriin verrattuna kymmenkertaistuisi. Ja jos joku kuvittelee että sillä ajettaisiin puulla niin koivuhalkoa saisi olla eräskin motti ennenkuin 100ha on muokattu.
Myös remontintarve kymmenkertaistuu kun puuta polttava kattila, joka käyttää tuoretta ei-ionivaihdettua (ja muuten käsiteltyä) vettä syöpyy paskaksi tuhannessa tunnissa.
Jokin syy on siihen että höyryveturit katosivat rautateiltä ja häkäpönttöautot liikenteestä ja ne ovat juuri nuo yllämainitut.