Mitäpä ootta hommaillu?

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Onnistui vallan mainiosti. Ilmat olivat suotuisat sopivan viileetäki et ähtärin eläinpuiston eläimetki jalotteli.
Toki tuli tuurissakin käytyy :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilske
Viestit: 2914
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vilske kirjoitti:Vaihtelu virkistää :D
Basson varressa http://www.iitinharrastajateatteri.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Juice kupletissa.
ensi-ilta.jpg
Kupletin alusta muutaman kappaleen tallenne.
https://youtu.be/C_h3Rd3ZlHs" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Suomussalmen kokoontumisajot: Risto Mannerin 501:n (vm.1974) ja Ilmari Schepelin 50-super:in (vm.1970) kannentiivisteen vaihtoviikot:

Kuva

Kuva
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

Belkur
Viestit: 43
Liittynyt: 19 Kesä 2010, 09:03

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Belkur »

Passatin kytkinremontti
Minulla on diesel passatti vm 2000, ajettu 387000. Kesällä lämpimään aikaan kaupungilla ajettaessa, risteyksestä lähtiessä kytkin rupesi nykimään voimakkaasti. Totesin kytkinremppa on edessä lähiaikoina. Marraskuussa sitten otin auton käsittelyyn, tiedustelin osien ja asennuksen hintoja. Asennuksen hinta olisi ollut noin 600 euroa, ajattelin että miksen tekisi hommaa itse, niinpä ryhdyin hommaan. Tuli kesällä ostettua nostin jolla saa autoa nostettua 60 senttiä. Auto sisään nostin alle. Ensin irrotin miinuskaapelin akusta, sitten yläpuolelta kaikki mahdolliset pultit ja pienet osat jotka ovat haitalla. Tein hallitunkkiin noin 15 sentin korokkeen ja tähän ruuvasin kiinni 6 tuuman lankunpätkän. Nostin auton ylös, ja ryhdyin irrottelemaan alapuolen pultteja, olipa hyvin ahtaita paikkoja, välillä tuntui että rupesinkohan liian hankalaan hommaan, samalla ajattelin, että pannaan aikaa niin eiköhän tämä tästä. Alapuolelta kytkinkopan ja apurungon välissä oli muutama pultti niin ahtaalla ettei hylsyllä eikä nykyaikaisella lenki-kiintoavaimella ole mitään mahdollisuutta päästä avaamaan. Onneksi minulla oli 40 vuotta sitten markkinoilta ostettu vanhanaikainen piippulenkkisarja ja tästä löytyi avain joka passasi justiinsa. Pultit auki, tunkki alle, nostin ylös vaihdelaatikkoa vasten. Vaihdelaatikon kyljessä oli kasi 8 mm pultin reikää, tein lattaraudan pätkän jolla kiinnitin vaihdelaatikon lankunpätkään kiinni. Kannatintyynyjen irrotus ja nyt laatikko olikin tunkinvarassa. Kitkuttelin laatikon irti moottorista laskin tunkin alas, nostin auton niin ylös kuin mahdollista vedin laatikon pois. Kytkimen purku ja vauhtipyörä pois paikaltaan. Olihan ne pinnat ottaneet väriä aikalailla ei ihme että liikkeelle lähtiessä nyki. Kytkin levy oli vielä hyvässä kunnossa noin milli pintaa jäljellä. Uuden kytkinpaketin hanki tarvikkeesta, alkuperäinen merkki Luk, niin kuin tämä uusikin. Silmälaakerin irrotusta varten piti tehdä ulosvetäjä, materiaali 12 mm pultti, 8 mm kierretanko ja 3 kpl 8 mm muttereita. Uusi vauhtipyörä paikalleen. Kiristysmomenttia vauhtipyörään en löytänyt korjausoppaasta se piti hankkia netistä keskustelupalstalta. Sitten vain kasaamaan kamppeet yhteen. Moottorissa oli öljyvuoto joka oli pikkuhiljaa lisääntynyt noin 3 vuoden aikana. Vika oli huohotin putkessa joka lähtee moottorin kyljestä, liitoskohta oli murtunut. Tämä osa piti hankkia VW liikkeestä kun ei tarvikkeesta saanut. Samalla uusin myös tarttimoottorin. Katsoin että on niin hankalassa paikassa että myöhemmin vaihto erittäin hankalaa. Vaihdelaatikkoon vaihdoin myös uudet öljyt. Aikaa minulla meni hommaan reilu kaksi viikkoa, päivät ei toki olleet kahdeksaa tuntia vaan muutama tunti päivässä. Tähän hommaan ryhdyin siksi kun olen tykästynyt autoon muuten, on kohtu mukava ajettava, pieni kulutuksinen. Käyttöarvoa on muttei myyntiarvoa.

Nimimerkki Belkur

Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Hakkasin ensin puukonteriä, sitten ruuvimeisseleitä ja tammisia kiiloja sylinterinkannen ja lohkon väliin. Sitten puukiiiloilla ja rengasraudoilla, seuraavaksi sorkkaraudoilla ja lopuksi rautakangella vipuamalla sain kannen nousemaan paikoiltaan. Toiseksi taaimmainen kannenpultti vasemmalla puolella oli vulkanoitunut ihan tolkuttoman tiukkaan 23 vuodessa. Ruostetta ei ollut vaan kumimaista massaa rako täynnä.

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Pienivideo kuluneesta vuodesta
https://www.youtube.com/watch?v=oSmz74W3F0o" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilske
Viestit: 2914
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Pukki kävi etuajassa korjaamolla :)
Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

kronos
Viestit: 588
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D varmaan hyvä peli,paljon nostaa

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Vilske kirjoitti:Pukki kävi etuajassa korjaamolla :)
Kuva
noni :) täytyy tulla kevääl vaihtaa renkaat :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilske
Viestit: 2914
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

kronos kirjoitti::D varmaan hyvä peli,paljon nostaa
2500kg luvataan nostotehoksi.
https://youtu.be/UI82fUVgsSU" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone kirjoitti: noni :) täytyy tulla kevääl vaihtaa renkaat :D
Tervetuloa :)
https://youtu.be/sdCga9jqD_8" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja asova »

Joutsalaiseen puomia. Saattaa olla turhan hempuli.
Liitteet
Joutsa converter.jpg

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja asova »

Lämpimänä päivänä on Pohjolassakin puuhastelu lähes juhlaa. Belkkuun erittäin kevyt timmergrip. Kotona tehty ei ole välttämättä kovin edullinen: rauta materiaali noin 90€, sylkky 28€, letkut 20€, 6/2 venttiili 110€ ja Bilteman työn värikin loppui kesken. Työnjälki eiole kovin kummoista. Työkaluina: Kempin Tylarc 300, Esab Caddy miggi, halpis rälläkät ja BI-metalli porat ja pikku Holtzmann sorvi eikä minuttiakaan metallialan koulutusta.
PS. aika hiljaista sivuilla, mutta tälläisenä toukokuuna ei ihmekkään.
Liitteet
timmergrip.jpg

Vilske
Viestit: 2914
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Viljan kylvöä 🙂
Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa

b6790012
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Huhti 2018, 09:02

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja b6790012 »

onse mahtava tuo kaksitoiminen nostolaite polanteen poistossa,sääliksi käy njjtä joilla ei ole pelastusta.

Vastaa Viestiin