Mitäpä ootta hommaillu?
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Onnistui vallan mainiosti. Ilmat olivat suotuisat sopivan viileetäki et ähtärin eläinpuiston eläimetki jalotteli.
Toki tuli tuurissakin käytyy
Toki tuli tuurissakin käytyy
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Kupletin alusta muutaman kappaleen tallenne.Vilske kirjoitti:Vaihtelu virkistää
Basson varressa http://www.iitinharrastajateatteri.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Juice kupletissa.
https://youtu.be/C_h3Rd3ZlHs" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Suomussalmen kokoontumisajot: Risto Mannerin 501:n (vm.1974) ja Ilmari Schepelin 50-super:in (vm.1970) kannentiivisteen vaihtoviikot:
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Passatin kytkinremontti
Minulla on diesel passatti vm 2000, ajettu 387000. Kesällä lämpimään aikaan kaupungilla ajettaessa, risteyksestä lähtiessä kytkin rupesi nykimään voimakkaasti. Totesin kytkinremppa on edessä lähiaikoina. Marraskuussa sitten otin auton käsittelyyn, tiedustelin osien ja asennuksen hintoja. Asennuksen hinta olisi ollut noin 600 euroa, ajattelin että miksen tekisi hommaa itse, niinpä ryhdyin hommaan. Tuli kesällä ostettua nostin jolla saa autoa nostettua 60 senttiä. Auto sisään nostin alle. Ensin irrotin miinuskaapelin akusta, sitten yläpuolelta kaikki mahdolliset pultit ja pienet osat jotka ovat haitalla. Tein hallitunkkiin noin 15 sentin korokkeen ja tähän ruuvasin kiinni 6 tuuman lankunpätkän. Nostin auton ylös, ja ryhdyin irrottelemaan alapuolen pultteja, olipa hyvin ahtaita paikkoja, välillä tuntui että rupesinkohan liian hankalaan hommaan, samalla ajattelin, että pannaan aikaa niin eiköhän tämä tästä. Alapuolelta kytkinkopan ja apurungon välissä oli muutama pultti niin ahtaalla ettei hylsyllä eikä nykyaikaisella lenki-kiintoavaimella ole mitään mahdollisuutta päästä avaamaan. Onneksi minulla oli 40 vuotta sitten markkinoilta ostettu vanhanaikainen piippulenkkisarja ja tästä löytyi avain joka passasi justiinsa. Pultit auki, tunkki alle, nostin ylös vaihdelaatikkoa vasten. Vaihdelaatikon kyljessä oli kasi 8 mm pultin reikää, tein lattaraudan pätkän jolla kiinnitin vaihdelaatikon lankunpätkään kiinni. Kannatintyynyjen irrotus ja nyt laatikko olikin tunkinvarassa. Kitkuttelin laatikon irti moottorista laskin tunkin alas, nostin auton niin ylös kuin mahdollista vedin laatikon pois. Kytkimen purku ja vauhtipyörä pois paikaltaan. Olihan ne pinnat ottaneet väriä aikalailla ei ihme että liikkeelle lähtiessä nyki. Kytkin levy oli vielä hyvässä kunnossa noin milli pintaa jäljellä. Uuden kytkinpaketin hanki tarvikkeesta, alkuperäinen merkki Luk, niin kuin tämä uusikin. Silmälaakerin irrotusta varten piti tehdä ulosvetäjä, materiaali 12 mm pultti, 8 mm kierretanko ja 3 kpl 8 mm muttereita. Uusi vauhtipyörä paikalleen. Kiristysmomenttia vauhtipyörään en löytänyt korjausoppaasta se piti hankkia netistä keskustelupalstalta. Sitten vain kasaamaan kamppeet yhteen. Moottorissa oli öljyvuoto joka oli pikkuhiljaa lisääntynyt noin 3 vuoden aikana. Vika oli huohotin putkessa joka lähtee moottorin kyljestä, liitoskohta oli murtunut. Tämä osa piti hankkia VW liikkeestä kun ei tarvikkeesta saanut. Samalla uusin myös tarttimoottorin. Katsoin että on niin hankalassa paikassa että myöhemmin vaihto erittäin hankalaa. Vaihdelaatikkoon vaihdoin myös uudet öljyt. Aikaa minulla meni hommaan reilu kaksi viikkoa, päivät ei toki olleet kahdeksaa tuntia vaan muutama tunti päivässä. Tähän hommaan ryhdyin siksi kun olen tykästynyt autoon muuten, on kohtu mukava ajettava, pieni kulutuksinen. Käyttöarvoa on muttei myyntiarvoa.
Nimimerkki Belkur
Minulla on diesel passatti vm 2000, ajettu 387000. Kesällä lämpimään aikaan kaupungilla ajettaessa, risteyksestä lähtiessä kytkin rupesi nykimään voimakkaasti. Totesin kytkinremppa on edessä lähiaikoina. Marraskuussa sitten otin auton käsittelyyn, tiedustelin osien ja asennuksen hintoja. Asennuksen hinta olisi ollut noin 600 euroa, ajattelin että miksen tekisi hommaa itse, niinpä ryhdyin hommaan. Tuli kesällä ostettua nostin jolla saa autoa nostettua 60 senttiä. Auto sisään nostin alle. Ensin irrotin miinuskaapelin akusta, sitten yläpuolelta kaikki mahdolliset pultit ja pienet osat jotka ovat haitalla. Tein hallitunkkiin noin 15 sentin korokkeen ja tähän ruuvasin kiinni 6 tuuman lankunpätkän. Nostin auton ylös, ja ryhdyin irrottelemaan alapuolen pultteja, olipa hyvin ahtaita paikkoja, välillä tuntui että rupesinkohan liian hankalaan hommaan, samalla ajattelin, että pannaan aikaa niin eiköhän tämä tästä. Alapuolelta kytkinkopan ja apurungon välissä oli muutama pultti niin ahtaalla ettei hylsyllä eikä nykyaikaisella lenki-kiintoavaimella ole mitään mahdollisuutta päästä avaamaan. Onneksi minulla oli 40 vuotta sitten markkinoilta ostettu vanhanaikainen piippulenkkisarja ja tästä löytyi avain joka passasi justiinsa. Pultit auki, tunkki alle, nostin ylös vaihdelaatikkoa vasten. Vaihdelaatikon kyljessä oli kasi 8 mm pultin reikää, tein lattaraudan pätkän jolla kiinnitin vaihdelaatikon lankunpätkään kiinni. Kannatintyynyjen irrotus ja nyt laatikko olikin tunkinvarassa. Kitkuttelin laatikon irti moottorista laskin tunkin alas, nostin auton niin ylös kuin mahdollista vedin laatikon pois. Kytkimen purku ja vauhtipyörä pois paikaltaan. Olihan ne pinnat ottaneet väriä aikalailla ei ihme että liikkeelle lähtiessä nyki. Kytkin levy oli vielä hyvässä kunnossa noin milli pintaa jäljellä. Uuden kytkinpaketin hanki tarvikkeesta, alkuperäinen merkki Luk, niin kuin tämä uusikin. Silmälaakerin irrotusta varten piti tehdä ulosvetäjä, materiaali 12 mm pultti, 8 mm kierretanko ja 3 kpl 8 mm muttereita. Uusi vauhtipyörä paikalleen. Kiristysmomenttia vauhtipyörään en löytänyt korjausoppaasta se piti hankkia netistä keskustelupalstalta. Sitten vain kasaamaan kamppeet yhteen. Moottorissa oli öljyvuoto joka oli pikkuhiljaa lisääntynyt noin 3 vuoden aikana. Vika oli huohotin putkessa joka lähtee moottorin kyljestä, liitoskohta oli murtunut. Tämä osa piti hankkia VW liikkeestä kun ei tarvikkeesta saanut. Samalla uusin myös tarttimoottorin. Katsoin että on niin hankalassa paikassa että myöhemmin vaihto erittäin hankalaa. Vaihdelaatikkoon vaihdoin myös uudet öljyt. Aikaa minulla meni hommaan reilu kaksi viikkoa, päivät ei toki olleet kahdeksaa tuntia vaan muutama tunti päivässä. Tähän hommaan ryhdyin siksi kun olen tykästynyt autoon muuten, on kohtu mukava ajettava, pieni kulutuksinen. Käyttöarvoa on muttei myyntiarvoa.
Nimimerkki Belkur
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Hakkasin ensin puukonteriä, sitten ruuvimeisseleitä ja tammisia kiiloja sylinterinkannen ja lohkon väliin. Sitten puukiiiloilla ja rengasraudoilla, seuraavaksi sorkkaraudoilla ja lopuksi rautakangella vipuamalla sain kannen nousemaan paikoiltaan. Toiseksi taaimmainen kannenpultti vasemmalla puolella oli vulkanoitunut ihan tolkuttoman tiukkaan 23 vuodessa. Ruostetta ei ollut vaan kumimaista massaa rako täynnä.
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Pienivideo kuluneesta vuodesta
https://www.youtube.com/watch?v=oSmz74W3F0o" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=oSmz74W3F0o" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
varmaan hyvä peli,paljon nostaa
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
2500kg luvataan nostotehoksi.kronos kirjoitti: varmaan hyvä peli,paljon nostaa
https://youtu.be/UI82fUVgsSU" onclick="window.open(this.href);return false;
Tervetuloanokka kone kirjoitti: noni täytyy tulla kevääl vaihtaa renkaat
https://youtu.be/sdCga9jqD_8" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Lämpimänä päivänä on Pohjolassakin puuhastelu lähes juhlaa. Belkkuun erittäin kevyt timmergrip. Kotona tehty ei ole välttämättä kovin edullinen: rauta materiaali noin 90€, sylkky 28€, letkut 20€, 6/2 venttiili 110€ ja Bilteman työn värikin loppui kesken. Työnjälki eiole kovin kummoista. Työkaluina: Kempin Tylarc 300, Esab Caddy miggi, halpis rälläkät ja BI-metalli porat ja pikku Holtzmann sorvi eikä minuttiakaan metallialan koulutusta.
PS. aika hiljaista sivuilla, mutta tälläisenä toukokuuna ei ihmekkään.
PS. aika hiljaista sivuilla, mutta tälläisenä toukokuuna ei ihmekkään.
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Mitäpä ootta hommaillu?
onse mahtava tuo kaksitoiminen nostolaite polanteen poistossa,sääliksi käy njjtä joilla ei ole pelastusta.