952.3 vaihteistovika

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Edelleen silloin tällöin tätä vikaa esiintyy mut ilmeisesti paikkojen hiukan kuluessa se oikeaan loveen takaisin lipsahtaminen on helpottunut huomattavasti.
Ekan kerranhan purettiin hytin lattia ja irrotettiin vaihteiston kansi vaihdekeppeineen joka oli ihan turha kahden päivän operaatio, siinä kun kansi oli irti huomattiin että sen ois saanu korjattua huomattavasti helpommin irrottamalla vaihteiston sivuluukku (jossa öljyn mittatikku on) ja sieltä jollain tangolla työntämällä 1/R linja takaisin kohdilleen. Sen kautta hoidin homman pari kertaa.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tehtaanmies vastasi, että ei ole normaalia. Pitäisi ottaa laatikonkansi auki ja tarkastaa seuraavat mitat ja siirtäjien hahlojen reunat.
1. Vivun mitta pitää olla tuo 137±0.315 (kuvassa oranssilla piirretty). Sallittu heitto on 0,315х2=0,63 eli hyvin pieni.
2. Vivun päässä olevan lieriön halkaisija pitää olla 15,5-0,27 (kuvassa sinisellä piirretty).
3. Hahlot pitää tarkastaa, että reunat ovat suoria, eikä pyöristymistä ole tapahtunut (kuvassa 3 kunnossa olevaa reunaa ja yksi pyöristynyt)
Odotellaan vielä, ehkä saamme asiasta lisätietoa.
Liitteet
41.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Sen verran tuli lisätietoa, että siirtäjän yläpinnan korko kannen tiivistetasosta on n. 3mm.
Liitteet
51.jpg
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

No nyt tuli erikoinen "ominaisuus" 952.5n vaihteistoon. Laatikko siis on tietääkseni sama kuin kolmossarjalaisessa. Pakki ei lähde pois päältä. Mutta heti kun sammuttaa moottorin, niin se vaihde lähtee pois melkein sormen liikautuksella. Ihan joka kerta se ei sitä jumittumista tee. Pitäisiköhän käyttää raakaa voimaa ja katsoa mitä tapahtuu vai onko hellä kosketus parempi vaihtoehto. Ajattelin ensin että kytkin on syynä mutta ei kerta eteenpäin ei ole mitään ongelmia.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

Ei hemmetti, pitääkö tuo 952.5 viedä jonnekin vaihteistoremonttiin. Nyt sitten jäin keskelle tietä poikittain perälevyn kanssa lumitöitä tehdessä. Ei lähtenyt millään pakki pois päältä, vaikka nitkutin miten. Sitten vasta kun hinattiin toisella traktorilla eteenpäin, niin irtosi keppi sieltä pakin puolelta. Sitten hetken päästä en saanutkaan sitten pakkia päälle. Se meni taas nitkuttamalla hetken päästä.
Eihän tuolla uskalla lähteä ollenkaan lumitöihin eikä muuhunkaan, kun ei tiedä milloin ne vaihteet jumittuu. Viime viikolla jäin asiakkaan puutarhaan jumiin joksikin ajaksi, kun vaihteet jumittuivat. Mahtaako auttaa muu kuin laittaa kone vaihtoon?
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

Tässä nyt aikani kuluksi oikein ihmettelin sitä vaihteistoa ja testailin puoli päivää pellolla ja huomasin seuraavan ominaisuuden. Kun traktori ehtii pysähtyä, niin vaihde jää helposti jumiin. Mutta kun painaa kytkimen pohjaan ja ottaa vaihteen pois päältä kun traktori on vielä pienessä liikkeessä, niin vaihde lähtee ihan hyvin pois päältä. Tämä vaan ei onnistu raskaammassa työssä. Silloin kone kun pysähtyy kuin seinään ja vaihde jää jumiin. Eli vaihteistoon ei saa jäädä pienintäkään vetoa mihinkään suuntaan kun pysähtyy.
Onkohan tämä nyt vaan uuden kankeutta vai olisiko siellä joku ihan oikea vika?
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja ukki »

Irrottaako kytkin kunnolla?
Miten ne vaihteen siirtäjän lukituskuulat ja jouset?

Öljyt pois vaihteistosta ja perästä. Sivuluukut auki ja siitä tutkimaan.

Meidän 826:ssa oli uutena juuri kytkin tankojen säädöissä vikaa, pieniä vaihteita ei saanut kunnolla päälle tai pois ja kytkinpohjassa ryömi hitaasti eteen- ja taaksepäin.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja Vilske »

920S kytkinremontin tein äskettäin kytkimen irroitusongelmien sekä varsinkin syncronoimattomien vaihteiden takkuamiseen takia.
Syylliseksi ilmeni painelaakeria käyttävän poikkiakselin murtuma (jo toisen kerran 40 vuoden käytön aikana, tosin eri belkussa).

Ensi tunnelmia pohjaluukusta kuvattuna, murtuma näkyy videolla vaihteiston puolella.

Kuva

http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... kk5ocw.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Murtunut akseli muuttaa käpälien liikerataa sekä painaa asetelmaa vinossa vauhtipyörää vasten.

Akselin pystyy vaihtamaan alaluukun kautta ilman katkaisua :)

Mutta voihan syy olla jokin muukin topikin aloittaneen belkussa esim. poikki mennyt kytkinkäpäläkin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

Itse en oikein vielä kytkinvikaan uskoisi, koska kytkin toimii muuten ihan normaalisti. Ei luista ja traktori kyllä pysähtyykin heti kun painaa kytkimen pohjaan. Uutenahan tuosta katkesi yksi käpälä ja se teki sen, että kytkin lopetti toimimisen kokonaan.
Enmmän minusta syy kuitenkin olisi tuolla jossain laatikon puolella. Itsellä ei riitä aika eikä ole tilojakaan ruveta asiaa itse tutkimaan. Eikä täältä oikein löydy Belaruskorjaamoakaan ihan läheltä, jolle veisi ihmeteltäväksi. Voi olla, että paikallisen Deere korjaamon mekaanikko ei osaa tehdä tuon eteen mitään.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Se vaan pitäis päästä testaa se sun konees :(
Paikallisen jontikan korjaamon omistajan isä vois kyllä antaa jonkinlaisen kommentin laatikosta ;)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

Hänellä kyllä on tietoa. Tapio vaan taisi lopettaa konekaupan tekemisen. Ei ole enää ainakaan AK:n myyjälistoilla. Poikakin kyllä tuntee Belkut mutta ei oikein taida enää ehtiä niiden kanssa pelaamaan
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Eikös siellä lounaassa ollut vielä muitakin pitkänlinjan Belarus-huoltajia... jos se kulkupuoli tuli moottorin ohjelmoinnilla kuntoon, niin oishan se harmi luopua väkevästä raktorista vaihteensiirto-ongelman takia. Kakskeppisiä kuitenkin on Suomessa muutamia ja pääsääntöisesti ne toimii, niin uskoisin, että tuokin on korjattavissa. Todennäköisesti vika itsessään ei ole suuri, mutta vaihteiston kannen aukaisuun kuluu aikaa. Tehtaalta en saanut tarkempia ohjeita / lisätietoa silloin, kun aikaisemmin niitä kyselin, mutta nythän voisin koittaa uudestaan. Mitäs asiaan sanoo suonsyrjä, pääsisittekö asiassa kauppoihin? Onhan se pitkä matka kuletella Keski-Suomessa remontissa, mutta kaaniallahan se käy. Muuten olisin itse kiinnostunut ko. hommasta, mutta en kyllä uskalla vieläkään lupautua mihinkään selän takia.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

Mynämäen mieheltä pitää kysellä, kun vuosi vaihtuu. Itse olen vaan sitä mieltä ollut jo vuosia, että näitä ei kannata viedä kuin semmosille korjaamoille, jotka ovat näiden kanssa ihan oikeasti pelanneet. Täytyisi vähän tietää ja tuntea laitteen ominaisuuksia. Yritän tuolla nyt vielä tässä ajella . Jos vaikka tapahtuisi joku ihmekorjaantuminen. Isäukko ei saa pakkia ollenkaan pois päältä, kun ei uskalla käyttää voimaa tarpeeksi. Hän ei enää luvannut lähteä tuonne tienpäälle tuolla koneella ollenkaan.
Pitäisi joku viisaampi melkein saada sitä kokeilemaan ensiksi, ettei turhan takia tarvitse kiikuttaa minnekään. Toisaalta kun hajoaisi kokonaan tuo vaihteensiirto, niin ei tarvitsisi enää miettiä sitä korjaamista
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
japes
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 17:24
Paikkakunta: Loimaa

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja japes »

No eiköhän tähän jotain selvyyttä sitten aleta saamaan, kun joku viisaampi käy tutustumassa.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: 952.3 vaihteistovika

Viesti Kirjoittaja Jones »

Mites on vieläkö vika on haussa? vuosikin on jo vaihtunu, jos löyty niin mikä oli?
mtz-50 501 & 526 HX
Vastaa Viestiin