Progressin takalasi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Se tuli sekin päivä vastaa, kun takalasi särkyi. Se vain meni muruiksi (oli muuten ensimmäinen kerta kun särkyi).
Malli progress 825.
Onko hyviä vinkkejä mistä uusi tilalle? Onko vielä alkuperäisiä olemassa, jossa alaosa on kaareva, vai pitääkö tyytyä johonkin muuhun vaihtoehtoon?
Ehdotuksia materiaalin valintaan, jos sitä alkuperäistä ei enää saa.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Ecuportista vois kannaattaa kysyä, tai jos on venäjän suhteita. Minun progressiin entinen omistaja oli tuotattanut venäjältä lasin joku vuosi sitten. Sinänsä ihmettelen kun eikös se ole suomalainen jälkiasennusohjaamo?
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

m_kane kirjoitti:Ecuportista vois kannaattaa kysyä, tai jos on venäjän suhteita. Minun progressiin entinen omistaja oli tuotattanut venäjältä lasin joku vuosi sitten. Sinänsä ihmettelen kun eikös se ole suomalainen jälkiasennusohjaamo?
Maailma ihmeellisiä asioita täys, esim. hevosella ratsastamalla hesasta turkuun saa 30 tuhatta euroo apurahaa :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Vilske kirjoitti:
m_kane kirjoitti:Ecuportista vois kannaattaa kysyä, tai jos on venäjän suhteita. Minun progressiin entinen omistaja oli tuotattanut venäjältä lasin joku vuosi sitten. Sinänsä ihmettelen kun eikös se ole suomalainen jälkiasennusohjaamo?
Maailma ihmeellisiä asioita täys, esim. hevosella ratsastamalla hesasta turkuun saa 30 tuhatta euroo apurahaa :roll:
Niin on mutta onhan tää kaveri keksinyt myös näkymättömän tuolin. :mrgreen:
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Meikäläisellä ei raksuta, valistakaapa tietämätöntä :|
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Rokressi kirjoitti:Meikäläisellä ei raksuta, valistakaapa tietämätöntä :|
http://www.hs.fi/ihmiset/Taiteilija+sai ... 7080816423
(Ei tää kyllä auta takaklasihommaan) :oops:

Onko tämmönen firma tuttu, pleksistä kaikennäköstä tilauksesta:
http://www.atplexi.fi/yritys/
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Paksulle plexsille äänet täältäkin, luulisi ammattilaiset saavan alaosan kaarevuudenkin aikaiseksi mutta jonkinlaista mallia vaatisi tai tarkat mitat.
Uudemmissa prokresseissa tais lasiosa olla suora ja kaarevalle osalle oli rakennettu kahdelle liukulasille kehikko.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Jos noita on Agroman lopettaessa ollut varastossa, saattaisi löytyä Elimäeltä Traktorihuolto Timo Näverltä. Hää osti kaikki jäljellä olleet kotimaisten ohjaamoiden osat. En nyt tähän hätään vaan yhteystietoja löytännyt.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Materiaalina suosittelisin polykarbonaattia. Akryyli kannattaa kiertää kaukaa, ei tarvitse kummoista naarmua, niin jo pamahtaa halki. Jonkinverran tulee muovin kanssa oltua tekemisissä töissä, niin tiedän mistä puhun.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Agri-kymillä olisi suoralla lasilla (145 eskoo). Alaosan joutuisi itse rakentamaan, jos haluaa kaariosan raon peittää. Kuulema pitäis olla 100 klp:n tilaus, jotta lasitehdas alkais tekemään kaarevia laseja.

Asiaa pitää tutkia, kunhan kerkeen kauppain mailla käymään. Kiitos vinkeistä, lisää otetaan vastaan.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

EI siihen tarvita sataa lasia. 20 lasia kasaan riittää siihen että hinnaksi muodostuu kutakuinkin tuo mitä suorakin lasi maksaa, jos tuo on alviton hinta. Eipä täällä aikanaan kysellessä saanut kuitenkaan kasaan kuin 5 hikistä ikkunaa ja sillä hinta kyllä karkaa käsistä. Mutta yritetty on, nyt jos ei joku lasia löydä niin ei ainakaan minua voi syyttää. :D
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tähän sopii hyvin Hietasen toteamus. :lol:

"En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi"

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Minulla pamahti kanssa jotain 6 vuotta takaperin Brogressin kaareva takalasi, ihan omaa hölmöyttäni tietysti :cry: . Silloin olisi vielä saanut agrikymiltä kaarevaakin lasia, mutta hinta oli niin suolainen, että tyydyin siihen suoraan malliiin. Sepä ei kyllä ollut kovin pitkäikäinen, seuraavan keväänä putos niskaan peltoa muokatessa ja oli vielä kiinni se ikkuna :shock: . Paikalliselta lasiliikkeeltä sitten hakemaan polykarb.levy ja itse muotoilin kuumailmapuhaltimen kanssa alapään sopivalle mutkalle. Levy oli lautojen välissä puristuksissa ja puhaltimella lämmitin siitä juuresta. Laudan pätkällä painoin vähitellen ja välillä lämmittäen. Vaikeinta oli saada lämmitettyä taittokohta sopivaan lämpötilaan koko matkalta. Tuommoinen siitä tuli, ihan hyvin vältti minulle 8)

Kuva
photo hosting
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
flysurferi
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja flysurferi »

Minulta on myös paukahtanut kaksi Agrikymiltä ostettua suoraa lasia kiinni ollessa, kun on kunnon kuoppaan jysäyttänyt.Nyt on taas suora lasi varastossa.Täytyisi vaan keksiä miten sen saa kestämään. Ehkä saranapuolelta vähän viritellä lisää vapaata tilaa.
Vornanen
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Touko 2018, 03:17

Re: Progressin takalasi

Viesti Kirjoittaja Vornanen »

Uutena 525 maitokoppi-progressin omistajana epäselvä tuo takalasin rakenne. Kuuluuko tuossa olla kaareva alareuna? Nyt ilmeisesti kotona viritelty suora lasi ja iso rako alalaidassa. Olisiko kenelläkään kaupan oikeanlaista lasia?
Vastaa Viestiin