Hydrauliikkapumpun kalina.

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Timukka kirjoitti:Toivottavasti hydrauliikka on kalisematta jatkossa.

Pahoittelut että jatkan myös murre-asiaa (enkä tarkoita suomen mukavinta koiraa joka on kuulema turun murre.. :D ), vaan murteet on puhekielen suola. :lol: yksi raumalainen tuttu mimmi sanoi joskus aikoinaan ettei ne siellä taida itsekään ymmärtää aina puhettaan.. Eikä tuo oma mansesterilainen avovaimokaan meinaa aina tajuta kun puhun suomee, savvoo, hiljoo ja kovvoo.. Omassakin puheessani vastuu on kuulijalla, :wink: kiitos etelä-savolaisen kotiseudun. :lol: töissä katottu monesti pahalla, vaikka en olekaan piällysmies. Minkäs minä sille voin että liian usein pystyn heittämään jonkun letkautuksen, olisivat varovaisempia puheissaan. Niin, ja tuosta puhekielen kirjoituksesta: eikös Remun tekstitkin ollu alkuun kirjoitettu lausuttavaan muotoon kun ei se englantia hallinnu viimesen päälle :wink:
Joo, aivan turhan palio on vältelty murtehilla kirioottelua, tokikin on heleppoo pysyä träillä asioosta kun kirioottaa kiriakieltä. Sitä vartenhan tämä foorumi on olemas kun ihimisille tuloo trukommi konehien kans notta avun sais. Tämmöösiä ajatuksia tänaamuma tuli täältä lakeuksilta kehtolavittas keinutelles.
Ja kun kattoo pihalle klasista niin lumet on karonnu, hyvin pääsis varmahan fälttöölle, tuskinpa routaakaa palioa on. 8)
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja katoi »

Ehottomasti pittää sallia murteella puhhua sehän on puhheen suola. Täällä Kaenuussa on 40 cm lunta ja täys talavi toesin kun viimme talavena. Joo ei se haettaa jos tolokku mies puhhuu murteella kun selevittää vaen oekeeta asiaa eikä höpise jonninjoutavia.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja katoi »

Jatka vaan Suonsyrjä entiseen malliin. Olet tolokun miehen maineessa täällä meillä päin ja se on kova sana kun sanotaan. Tuli eilen auruutettua 1100 km tietä lumimyrskyn jäljiltä joten ei tässä ihan anhittomia harrastelijoita olla vaikka jotkut väliin on vihjailleet kun omistaa vain 501 belaruksen.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuunnels Rauman murret saap jottain selvee mut kuin oo kirjotelles
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Nonniin nyt on monen vastustamisen kautta uusi pumppu ja käyttöpyörä paikallaan.
Nyt seuraavaksi purkamaan vapaakiertoventtiili koska etukuormaaja toimii riskisti ja nopeasti,mutta
nostolaite vaatii kierroksia, että linko nousee (vähän aikaa toimi normaalisti).
Kaiketi irtosi joku roska ja meni vapaakiertoon.
Näistä vastustuksista.
Kasaus vaiheessa tippu yksi iso banjon rikka lumeen niin korvasin se uudella, mutta kapeammalla tuloksena minuutin käytön jälkeen risahus ja öljyä ulos.
Ei muutaku kosanilla lumia sulaksi ja sieltä se vanharikka löyty, löijäys ja kasaan.
Kaikki tuntu toimivan kunnes pumpun paine puolella oleva laippa liitin alkoi vuotamaan syy o-rengas poikki, naapurista uusi ja kasaan.
Tietysti öljyn eestaan lotrausta piti harrastaa ja sudatin tuli pestyä ja todettua sen tarpelliseksi.
Nyt siis kun uusi päivä taas valjennut niin vapaakiertoventtiilin kimppuun.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Vapaakiertoventtiili pesty "Puttin" dieselissä ja traktori pelaa taas :D
Ensi yöksi tulossa lumisade tai no se on jo alkanu, niin pääsee aamulla taas pitkästä aikaa belkuileen.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

20150106_132432.jpg
20150105_104210.jpg
Jatketaanpa tähän samaan ketjuu tämäki kysymys.
Elikkä nyt on uusi pumppu paikollaan ja hydrauliikassa on voimaa, mutta etukuormaaja laskeutuu itsestään alas. Hydraulilohko on ilmeisesti merkkiä casappa ja nosto syliterin letkujen lähtöpäässä on ilmeisesti jonkin sortin varoventtiili jossa on silmin nähden vaurio ja kait tuossa o-rengaskin kuuluisi olla?
Viimeksi muokannut k1200rs, 06 Tammi 2015, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Onko arvon raatilla tietoa saapiko tuollaista venttiiliä irto-osina vaiko pitääkö ostaa koko "murkula" tuohon lohkon päälle.
Kyseinen osa on pultilla itse lohkossa kiinni niin onhan se vaihdettavissa , mutta mikä osan virallinen nimi on?
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Itse inteerneetin ihmeellisestä maailmasta opiskelemalla päättelin kyseisen"murkulan" olevan shokkiventtiili aisastolle.
Nyt on paikallisen hydeliikkeen kautta laitettu selvitys saako venttiiliä tai koko "murkulaa".
Sanoivat jossain tukussa lohkon olevan vanha, mutta selvittävät saako osia.
Kyseinen kuormaajahan on 1990 valmistettu tempo 360 muistaakseni valmistus maa jugoslavia.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Päivällä keskustelin tästä hydrauliikkapumpun käyttöpyörän hampaan irtoamisesta erään belarus miehen kanssa. Kertoi jollakin menneen 7 kpl:ta hammaspyöriä! Oli korjaantunut, kun oli teetänyt uuden ja vahvemman hammaspyörän niitä valmistavassa pajassa.

Nyt kun tuossa iltamissa "kuutioin" asiaa, niin tuli ajatus, että jos hammasvälys ei olekaan kohillaan? Eihän siitä tarvitse, kuin laittaa liian ohut paperitiiviste hydrauliikka säiliön ja kytkinkopan väliin, johan alkaa ahdistamaan. Tai voihan sen sanoa myös, että akseliväli on liian pieni tai sitten liian iso.

Onkohan tuolle välykselle missään annettu mittaa?
Onko kukaan koskaan paneutunut tähän syvällisesti?
Miten vaikuttaa hydrauliikka pumpun kuormitus tähän hampaaseen?

Yleensä särkyvät 50/500 sarjassa, mutta on niitä mennyt myös 800 sarjasta. Pitäiskö koputtaa puuta, kun meillä ei ole vielä mennyt yhtäkään rikki, vaikka kaikenlaista vermettä on pyöritetty ulosotolla.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ukki kirjoitti:Nyt kun tuossa iltamissa "kuutioin" asiaa, niin tuli ajatus, että jos hammasvälys ei olekaan kohillaan? Eihän siitä tarvitse, kuin laittaa liian ohut paperitiiviste hydrauliikka säiliön ja kytkinkopan väliin, johan alkaa ahdistamaan. Tai voihan sen sanoa myös, että akseliväli on liian pieni tai sitten liian iso.
Pakkaa sotkee vielä eri hammaslukuiset rattaatkin :roll: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... s&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Omasta särky ratas kaksi kertaa. Syyn olen paikallistanut liiankireeseen jarrupantaan joka pysäytti metsälingon kerrasta ku seinään.
Tilanne korjaantu vaihtamalla pito ja jarru panta päikseen, pitopanta oli jo kulunut luisti ligotessa.
Nyt se jarruttaa just sopivati eli linko pyörähtää vielä n. 1-1,5kierrosta kun ulosoton kytkee pois ja ratas pysynyt ehjänä.
Oma 525 on erikoinen tapaus kytkin koppa on 70-lukuinen ja mielistäni ulosotto pannat niinkin 825:tosesa.
Kytkin oli isompi 340mm ja moottori lohko d-242. Ja traktori rakisteröity v.1991, tyyppikilvissä on vuosiluku 198- jätetty viimeinen luku lyömättä kokonaan.
k1200rs
Viestit: 186
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:31
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja k1200rs »

Juu orkkis suorasuihku ja junkkari tuossakin on.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Juu,tuntuu olevan eroa 500-sarjasissakin. 501 tuntuu kestävän linkousta täysiään... 526lla pyöritetty pyöröpaalaimia,silppureita, klapikonetta,niittomurskainta, lantakärriä eikä mitään ongelmaa.
Viimeksi muokannut pihlavan, 26 Maalis 2018, 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Hydrauliikkapumpun kalina.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Oltiin 80 luvulla, kun naapuripitäjästä belaruksen omistaja tiedusteli, että olisikko minun purku belaruksessa tätä hydrauliikkapumpun ratasta. Purettiin ratas näkyville ja kuinka ollakkaan, olikin yhden hampaa heitto. Rikkoutuneessa oli yksi vähemmän? Osan tarvitsija otti kuitenkin rattaan mukaan. Soitti myöhemmin, oli käynyt paikoileen ja toimii hyvin. Jatkosta en tiedä mitään muuta kuin sen, että ko. belarus "luiskahti" viroon jo 2006 vuonna. Niin ja sitten ne vuosimallit, molemmat traktorit olivat 1967. Ettei ole mitenkään uusi asia nämä hammasluvun heitot. Miksi, sitä en tiijä, se kertoo joka tietää?

Olen jo 1988 syksyllä nähnyt Agroman pihassa ensimmäisen kerran tuollaisen 500 sarjalaisen, jos oli suorasuihku kansi, hätäisesti oli 800:sen näköinen moottori, vain kompressori puuttui (sillä kohti vain levy kansi) ja moottorin kierrokset olivat 1800 r/min. Esittelijän mukaan olivat vasta tullut malli.

Olisikko Vilskeellä asian tiimoilta myös muistikuvia? Minulla on siitä kylläkin paperi valokuva kansiossa.

Tuossa voisi olla ihan järkeen käyvä selitys, jos jarrupanta on tiukalla. Isot massat pysäytetään ulosotossa nopeasti, saa voimansiirron hampaat kovia "tällejä". Jotain ihmeellistä siinä on? Naapurin Kalle vainaa kerkesi 50:llä ja 500:lla lingota reilun 15 vuotta, eikä yhtään rastasta mennyt, oli suoraveto linko, eikä akselissa ollut levykytkintä. Linko reisulla oli myös mittaa, joten ei ollut mitään "hipistelyä" pihan nurkalla.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin