52-etuakselin purku

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Oisko kellään tietoa tai kuvaa viiskakkosen alennus vaihteen purkamisesta. Lähinnä kiinnostais se olkatapin puslana olevan putken irroitus. Uudemmissahan sille on tappi lyötyä alennusvaihteen kotelon läpi vaan tässä vanhemmassa ei näyttäs olevan ainakaan samalla kohdalla. Superissa näkyy olevan jo uudempi alennusvaihe 52-2308015-A. Itsellä kuvat siitä vaan ei vanhemmasta

Edit. Löysin kuvan vaan en vieläkään ymmärrä oisko sitte vain puristus sovitteella.https://goo.gl/photos/9AxiZXeMVAQGyFgs6
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Omasta etunavat purkanna (mtz-52 /-67)tulin kanssa tuloksee, jotta kiriäksi tehty vaan ei lukittu. Tappia ei löytynnä (tai tapinpaikkaakaa), eikä putki liikahtanna lievää vakavammal väkivallallakkaa, joten omasta ajeli suorahiomakonneel putke yläpiästä poikkee ja sorvasi pallograffiitist uue pätkä o-renkaa urinee, sovite ahtaall ja sähköliimalla varmistain. Ei oo ratas elikäs pyörä klempannu ennee eikä napa hukanna rasvojaa. Veikate menis, jotta jollai hydraali vempelleel se ois otteensa pesäst kirvottanna, mutten raaskin koettaa, jottei koko kapine ois sälähtän.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja ukki »

Helppo juttu!

Ei siellä mitään tappia ole.

- ota ensi raidetanko irti renkaan puolelta
- laita tunkki alle, tue se kunnolla
- vanne ja rengas pois
- laita navan alle tuki (ettei napa putoa alas), voit lattaa taljan siihen päälle jolla voit laskea navan hallitusti alas, tai sitten käytät tunkkkia akselin nostoon (napa pysyy paikoillaan)
- Irroita etuakselin alta kulmista 4 klp:ta pultteja, ne keskimmäiset pitävät sitä sisäputkea paikoillaan ( 52 pyöree nokassa on sisäpuolella sellainen "kynsi" joka estää napaa tippumasta, uudenmissa mallissa se on jo jätetty pois)
- sitten vaan lasket navan pois paikoiltaan
- jos haluta säästää selkääsi, irroita navasta se ulommainen pyörän napa irti, silloin se loppu osa ei enää paina niin paljoa ja sen kanssa on sitten helpompi toimia
- jousi jää sinne navan sisälle, siis tulee samalla pois

Kasaaminen päin vastaisessa järjestyksessä.

Niin mikä siellä on rikki?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos se keskiputki pitää irroittaan, silloin loput pultit pois ja avataan kulmavaihteen kansi. Keskiputken juuressa on kerre reijät johon laittamalla pultit saa sen putken työnnettyä irti. Yläpuolelta voi tarvittaessa avittaa lyömällä jollakin pehmeällä, esin messinki tuurmalla.

En ole koskaan vielä etuakselia purkaessa tarvinnut lakkakonetta!! Mutta polttoleikannut olen yhden kolarissa vääntyneen vaakaputken, kun en saanut muuten perän sisäosia pois.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

ukki kirjoitti:Jos se keskiputki pitää irroittaan, silloin loput pultit pois ja avataan kulmavaihteen kansi. Keskiputken juuressa on kerre reijät johon laittamalla pultit saa sen putken työnnettyä irti. Yläpuolelta voi tarvittaessa avittaa lyömällä jollakin pehmeällä, esin messinki tuurmalla.

En ole koskaan vielä etuakselia purkaessa tarvinnut lakkakonetta!! Mutta polttoleikannut olen yhden kolarissa vääntyneen vaakaputken, kun en saanut muuten perän sisäosia pois.

ukki

Ei akselin purussa tarvinnu, mutta se holkki navan rungon sisästä ei halunnu tulla, joten vaihdoin vain yläpäästä pätkän.

tämän näkönen, http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

tämän irroitusta veikkaisin kaikkosen miettivän
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Juu kyllä aika selvää se purkaminen, vaan sen ulomman putken irroitus ihmetyttää osa nro:52-2308084 kun sittä puuttuu puolikerrosta o-rengasuraan. oisko tietoa poikkeaako 52-2308084-A1 muutoin kuin sen yläpään osalta tuohon vanhempaan verrattuna.(vanhassa sokkaura ja sokka. uudemmassa taas kaulus). Arvelin sen lähtevän kun krymppaa hitsaamalla ylä ja alapäästä. Pitäs vaan olla aika varma että tuolla A1-loppuisella putkella on samat mitat.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Ristus ko mää oo hias kiriottamaan. Just tuota putkea tarkoitin.
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

kaikkonen kirjoitti:Juu kyllä aika selvää se purkaminen, vaan sen ulomman putken irroitus ihmetyttää osa nro:52-2308084 kun sittä puuttuu puolikerrosta o-rengasuraan. oisko tietoa poikkeaako 52-2308084-A1 muutoin kuin sen yläpään osalta tuohon vanhempaan verrattuna.(vanhassa sokkaura ja sokka. uudemmassa taas kaulus). Arvelin sen lähtevän kun krymppaa hitsaamalla ylä ja alapäästä. Pitäs vaan olla aika varma että tuolla A1-loppuisella putkella on samat mitat.
Sama vika oli. Puuttu pala, joten pistin poikki alimman uran kohdalta, kun siihen oli kiva sorvata vastakappale, mikä varmisti osien suoraan menon. Siitä mitoituksesta joutuu joku viisaampi kertomaan
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3#p725104
Elikkä tuon kuvan osa 14 kyseesä.. Miten nämä belaruksen varaosanumerot oikein menee? lähinnä A-B loppuiset.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kylläpä minä ymmärsin ja luvin huonosti asia ytimen, mutta eipä kai tuo hattaa.

Mutta entäpä jos, se lähtisi näin? Hitsaat siihen tappiin pultin ja siihen päälle sopiva holkki, ja siiten mutterilla vedät tapin pois. Nyt kun en muista sitä sisäpuolta voiko alapuoleta painaa tai työntää putkea pois, kun ensin purkaa ala laakeripesän ja kissanpää pyörän pois?

Kävin katsomassa purku ohjekirjasta. Se menee näin, ulosvetäjä tuetaan putken yläpäästä siihen runkoon ja sen yläpuolelle tulee vielä pulttien päähän levy ( vetopultti = kierretanko, menee tämän läpi ja tämän ylimmän levyn alla on mutteri jolla putki vedetään ulos) ja alapäähän on laitettu jokin vetolevy (ei näy kuvassa).

Jospa pääsit selvyyteen, tämä olisi helppo piirtää livenä, mutta eipä onnistu tähän postiin sitä hahmottaa. Onko EJH 10:llä purkukirjaa sähköisenä?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 52-etuakselin purku

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Jotaki kuvia löysin
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... an0009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s108.photobucket.com/user/EJH10/ ... 1.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s108.photobucket.com/user/EJH10/ ... 1.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin