505 koneremontista, ym. suunnittelua
Valvoja: pelarusmaisteri
505 koneremontista, ym. suunnittelua
Tosta omasta perintö-505:sta on ilmeisimmin kansipahvi antautunut, koska syylärissä nestevajaus ja syylärin yläosa öljymöhnän peitossa. Tarkotus oli jonain kauniina päivänä käydä kone läpi, ja vaihtaa pahvi tiestysti samalla. Ajatus oli myös pysyä tossa orggis etukammiokannessa, jos se vaan on ehjä.
Ymmärtääkseni tossa ei myöskään ole vastapainolimppuja kampiakselissa?
Koska ajatuksena oli nostaa maksimikierroslukua vähän samalla sekä ym. pikkumuutoksia, niin kysymys kuuluukin; onko jotain "parannus"juttuja mitä olis hyvä huomioida konetta rempatessa? Kai ne vastapainolimputkin uudemmissa on siellä ihan syystä kuitenkin?
Ymmärtääkseni tossa ei myöskään ole vastapainolimppuja kampiakselissa?
Koska ajatuksena oli nostaa maksimikierroslukua vähän samalla sekä ym. pikkumuutoksia, niin kysymys kuuluukin; onko jotain "parannus"juttuja mitä olis hyvä huomioida konetta rempatessa? Kai ne vastapainolimputkin uudemmissa on siellä ihan syystä kuitenkin?
Viimeksi muokannut Peksi, 26 Joulu 2015, 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 505 koneremontista
Kunhan kannessa ei ole vikaa... Oman etukammiokoneen läpikäyneenä... http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=2335" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos käyttötunteja on samanverran kuin mulla niin:
Laakeriliuskat saattavat olla jo kuluneet, mutta kampuran materiaali on melkosen hyvää. Oma meni std liuskoilla hiomatta. (tämän jälkeen öljynpaine ruuvia sai vääntää jonkin verran pienemmälle. Termostaatti kannattaa tarkistaa samalla ja putsata vesitilat+syyläri. Venttiilit oli melkein loppu, joten ne meni vaihtoon, venttiilijouset vaihtui jäykemmiksi (nimenomaan kierrosluvun takia). Olen rullannut tota 52:sta 2000-2100rpm maksimina varmaan kohta pari vuotta (500-1000h vuodessa). Tuon ylemmäs en D-50:n alkuperäsellä kampuralla ole uskaltanut mennä. Tiedä sitten onko tossa D-60 kampurassa mitaan eroa.
Jos käyttötunteja on samanverran kuin mulla niin:
Laakeriliuskat saattavat olla jo kuluneet, mutta kampuran materiaali on melkosen hyvää. Oma meni std liuskoilla hiomatta. (tämän jälkeen öljynpaine ruuvia sai vääntää jonkin verran pienemmälle. Termostaatti kannattaa tarkistaa samalla ja putsata vesitilat+syyläri. Venttiilit oli melkein loppu, joten ne meni vaihtoon, venttiilijouset vaihtui jäykemmiksi (nimenomaan kierrosluvun takia). Olen rullannut tota 52:sta 2000-2100rpm maksimina varmaan kohta pari vuotta (500-1000h vuodessa). Tuon ylemmäs en D-50:n alkuperäsellä kampuralla ole uskaltanut mennä. Tiedä sitten onko tossa D-60 kampurassa mitaan eroa.
Re: 505 koneremontista
Niin, voihan se hyvin olla että kansi on jo suorilta romurautaa...
Mutta mikäs kumma näissä sen lämpeämisen suhteen oikein kiusaa? Koska onhan kaiken maailman koneita ollu ja menny jo vuosisadan verran ilman lämpöongelmiakin... Onkos siis kyse jostain suunnittelun hienoudesta(lue: riittämätön jäähdytys) vaiko ennemminkin jostain ihan viasta?
Koska monestakin koneesta on otettu yli tuplaten löylyä ihan vakio jäähdytysosilla ilman ongelmia...
Mutta mikäs kumma näissä sen lämpeämisen suhteen oikein kiusaa? Koska onhan kaiken maailman koneita ollu ja menny jo vuosisadan verran ilman lämpöongelmiakin... Onkos siis kyse jostain suunnittelun hienoudesta(lue: riittämätön jäähdytys) vaiko ennemminkin jostain ihan viasta?
Koska monestakin koneesta on otettu yli tuplaten löylyä ihan vakio jäähdytysosilla ilman ongelmia...
Re: 505 koneremontista
Eihän tässä mitään mysteeriä ole... Monilla alueilla käytettävä puhdas vesi nyt vaan kiertää kevyemmin ja on karkeasti puolet parempi lämmönsiirtäjä kuin vesi-glykoli seos, varsinkin jos glykolia on lorautettu liikaa "varmuuden vuoksi" tai ajan saatossa vesi haihtunut ja lisätty aina vaan vesiglykoli seosta tilannetta pahentamaan (jäähdytysneste mittari hyvä hankinta). Omassa etukammio vehkeessä ei ole lämpöongelmia ollut remontin jälkeen ja lämmöt pysyy vakaina rasituksesta riippumatta (ruuveja on väännetty isommalle). Tosin boolasin moottorin sakan ja ruosteen poistavalla aineella (hain kuorma-auto korjaamosta veteen sekoitettavaa jauhetta) ja syyläri vaihtui puhjettuaan uuteen sisältä ja ulkoa puhtaaseen.suonsyrjä kirjoitti:Toinen mysteeri on että kun jo suomen ilmastossa tuntuu olevan lämpö ongelmaa niin kuitenkin kuupasakin hiukan kuumemman auringon alla tehtään töitä.lie käytävä paikan pääl perehtyys.. no suurin tekijä lie jotta nuissa on ollut eri kansi variantioita.. tosin tehdas esitteli jo 70 luvun puolivälissä suorasuihkun mikä vakiintui belkun konetyypiksi.. ei ole lämpö ongelmainen, lähtee ilman hehkuakin pakkasesta yms...
Re: 505 koneremontista
Niin, kyllähän sitä ongelmia saa aikaseks helposti huolimattomuudella, laiminlyönnillä ja tietämättömyydellä. Se on tullu todistettua moneen kertaan päiväduunissa autokorjaamolla.
Vähän paskempikin laite kestää ja toimii kun oikein käyttää ja huoltaa. Varmasti jopa se halvin venäläinen Ja tietysti tässäkin rajansa kaikella, ei mopolla mahdottomia...
Vähän paskempikin laite kestää ja toimii kun oikein käyttää ja huoltaa. Varmasti jopa se halvin venäläinen Ja tietysti tässäkin rajansa kaikella, ei mopolla mahdottomia...
Re: 505 koneremontista
Mitä osia mininimissään tarvitaan 525 muuttamiseksi suorasuihkuksi. Huom. minimissään. Kansi, männät mitä muuta? Sorry, otsikko oli 505, mutta sinnepäin.
Re: 505 koneremontista
Kiitoksia, on mukavaa, että joku on oikeasti "ratkaissut" ko. pulmatilanetta. Suorasuihkudiesel on mielestäni suomen ja köyhän maan olosuhteissa parempi kuin etukammiokone, huomioiden huollon tarve, käyttäjän tietätämättömyys ja mahdolliset taloudelliset resurssit.
PS. Kun ei ole yrittäjä tai maatalousyrittäjä on aina etsittävä halvinta vaihtoehto, vaikka se ei aina ole kovinkaan järkevää - ainkaan pitkän päälle.
PS. Kun ei ole yrittäjä tai maatalousyrittäjä on aina etsittävä halvinta vaihtoehto, vaikka se ei aina ole kovinkaan järkevää - ainkaan pitkän päälle.
Re: 505 koneremontista
En, muista milloin ostin muutamaa poranterää ja tietenkin metallia lukuunottamatta Suomesta. Autojen osat, puhumattakaan traktorien osista, kaikki olen tilannut ulkomailta. Sähkötesterit, vikavirta jne.. työkalut ja hydrauliikkaosat aina ulkomailta. Suomen palkkatasolla tässä ei tietenkään paskankaan vertaa mitään tekemistä, syy on muussa!
Re: 505 koneremontista
Siinäpä ne taitaa olla...eikä vielä liikuta kovin suurissa summissa. Sitten, jos näläkä yltyy syyvvessä, niin muutama satanen lissää ja onkin kaikki osat uutta vastaavaa Д-240 moottoria varten.suonsyrjä kirjoitti:kansi, männät, ventiili koppa,imusarja ,keinovipu pukki, suuttimet, suutinputket.ainakin suuttimen puolen pinnapulteissa pituus eroa.. olikohan tuossa näin äkkiseltään muisteltuna kaikki..
Niin sillä vain sanon kun itteä harmittaa jäläkeen päin, kun tuota omaani modernisoin, että ois pitäny laittaa kaikki herkut sillon. Vaikka toisaalta kyllä varmaan kestää isältä pojalle näillä ajoilla muutenkin
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: 505 koneremontista
Keinuvipupukkikin menee vanhasta vaikka onkin hiukan erilainen.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: 505 koneremontista
Niin, jossain aiemmin oli puhetta kuinka paljon tässä omassa oli tunteja kellossa. Nyt kun tarkistin niin tarkka määrä oli 3232h. Löytyi myös ajan hampaan pureskelema alkuperäinen käyttöohje- ja huoltokirja kansioineen
Oliko tuosta Д-240 -moottorista olemassa joku kokonainen, kunnostettu versio olemassa/ostettavissa? Ja jos on, niin mitä sellainen maksaa? Ihan vaan mielenkiinnosta.
Tässä joulunpyhien joutoaikoina tuli myös mieleen josko Neuvostovalmisteisen moottorin tilalle istuttais jonkun ihan muun...
Oliko tuosta Д-240 -moottorista olemassa joku kokonainen, kunnostettu versio olemassa/ostettavissa? Ja jos on, niin mitä sellainen maksaa? Ihan vaan mielenkiinnosta.
Tässä joulunpyhien joutoaikoina tuli myös mieleen josko Neuvostovalmisteisen moottorin tilalle istuttais jonkun ihan muun...
Re: 505 koneremontista
Tässä helpoin ja kallein vaihtoehto, kytkin sopii pyörimään kytkinkotelossa tai sitten eiPeksi kirjoitti:Niin, jossain aiemmin oli puhetta kuinka paljon tässä omassa oli tunteja kellossa. Nyt kun tarkistin niin tarkka määrä oli 3232h. Löytyi myös ajan hampaan pureskelema alkuperäinen käyttöohje- ja huoltokirja kansioineen
Oliko tuosta Д-240 -moottorista olemassa joku kokonainen, kunnostettu versio olemassa/ostettavissa? Ja jos on, niin mitä sellainen maksaa? Ihan vaan mielenkiinnosta.
Tässä joulunpyhien joutoaikoina tuli myös mieleen josko Neuvostovalmisteisen moottorin tilalle istuttais jonkun ihan muun...
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 505 koneremontista
Juu, tuo olikin tiedossa.
Mutta on kyllä tosiaankin kallein vaihtoehto. Ei siis sovi tähän meikäläisen pirkkabudjetin raktorirojektiin
Vrt. ostin äsken autoprojektiin paremman, jo valmiiksi tehdyn sylinterikannen, kun pelkkä tekeminen vanhasta ja huonosta kannesta olisi jäänyt vaan satasen halvemmaksi.
Mutta on kyllä tosiaankin kallein vaihtoehto. Ei siis sovi tähän meikäläisen pirkkabudjetin raktorirojektiin
Vrt. ostin äsken autoprojektiin paremman, jo valmiiksi tehdyn sylinterikannen, kun pelkkä tekeminen vanhasta ja huonosta kannesta olisi jäänyt vaan satasen halvemmaksi.
Re: 505 koneremontista
Onko mahdollista asentaa 525:eenTäydellinen sylinterinkansi 240-1003012 UKRAINA 195,04 € suorasuihku muutosta varten ja onko osa kuttaberkkaa, kuten nuo Hydrosilan hydepumput?