525 sähköt

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova

525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Onko 525 maisemaohjaamo versiossa kopin sisäsällä olevat sähkösysteemit suomalaista osaamista vai alkuperäisiä? Minulla on vielä uusittu johtoja ja jätetty aikaisempia johtonippuja paikoileen, vaikka tämän ikäisen traktorin sähköt ei kovin monimutkaisia olekaan niin "hauskaa" ja opettavaista on näitä kötöstysten kanssa puuhailla. Seuraavan suvena pitänee lopultakin vaihtaa nuo johdotukset varsinkin moottoritilassa olevat hengettömät piuhat. Vähäm tähän liittyen entisaikojen minimalismi: paskahuusin oven leveys korkeintaan 50 cm, aitan oven korkeus noin 1,5 m jne.. Ois käyttäneet tervettä järkeä eikä maalaisjärkeä ja tahän muutama hymiö....
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Joo, eiköhän se menny silleen noin karkeasti ottaen, että hydrauliöljysäiliön päällä olevista liittimistä moottoriin päin on tehtaan johdot ja hyttiin päin Suomalaiset. Suomikoppisten kojelaudan alle kehitetty johdotus on siis myös kotimainen ja kyllä niin pe....stä, että niinkin yksinkertainen homma, kun mittarien taustavalojen polttimoijen vaihto, on tosi hankalaa. Puhumattakaan siitä, että tarttis hiiren syömiä johtoja korjata. Ite meinaan kans laittaa sen uusiksi silleen, että jatkossa saa mittaritaulun ylös helposti, jos tarvii siellä asioija.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla on monitoimikytkin sökönä; vilkkut, valo, äänimerkki yhdistelty ja ohiteltu. Mistä saa esim tuota PKP-1 tai ven ПКП-1 monitoimikytkintä muualta kuin Venäjältä, Puolasta, Latviasta onko Eestissä, itse en ainakaan äkkiseltään huomannut. Valmetin vastaava on kai sitten pantava, vaikka se ei ole suotavaa.
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Löytyi Kauppamajassa 5,02€ made in china, pitääpä tilata.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mitä se boschin kytkin olisi maksanut, joka oli orkkisasennuksena noissa kotimaisissa kopeissa? Epäilen vaan että saat vaihtaa kinuskikytkimen niin monesti, että 10v tähtäimellä kulut tulevat samoiksi kuin ostamalla kerran sen kunnollisen mutta säästäisit melkoisesti työtä. Mitä itselle on sattunut kiinan tuotteita niin aina on linssiin kustu eikä ikinä mikään ole ollut sitä, mitä luvataan. Akkujen kapasiteetti on 1/10 ilmoitetusta tms. Viimeisin ostos laserosoitin, kiinalainen, tosin venäjältä ostin. Mukana tulleen latauslaitteen verkkokontaktit on niin lyhyet, ettei kapistusta saa seinään lataukseen. :D Piti tinata jatkojohdot + uusi pistotulppa...
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Varmasti olet oikeassa,mutta onkohan ne Boschin osatkin tätä nykyä made in china. Ainakin hehkutulpat ostan Nippon Denzona, jos on vain saatavana. Suomessa tahtoo myös myytävissä tuotteissa olla alvariinsa tuo prosentin voitto. Kuten se muinoinen kyläkauppias totesi: otan vain rosentin voiton, ostan markalla myyn kahdella. Tilaan siis made in chinan.
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Kopin konsolin johtojen asentaja olisi saanu pitää Nortin mittaisen tauon ja ajatella, että johdoissa voisi olla noin 50 cm löysää ja vähän johtojen järjestystä samalla. 20 - 30 johdolla on saatu melkoinen sekamelska Mittarikantta voi nostaa noin 9 cm. Joko luottamus polttimoiden ja mittarieden yms. ikuiseen kestämiseen rajaton tai kuten UAZ cooperin osalta; kestää tst-kentällä noin 20 tuntia. Pitänee laittaa nuo lyhyetkin valot releen perään, kun rupesin puuhastelemaan noiden valojen kanssa ja vielä talvella.
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

240 Volvossa on mielestäni samat valovaihtorele ja vilkkurele kuin minun 525. Varmaan moitokopin suunnitelijalla ollut Volvo, josta kopsannut. Ennen Volvoa sanottiin traktoriksi, mitä lie tarkoitettu. Vaihdoin "keraamiset"sulkerasiat levysulakeille. Saman 12 sulakkeen tilaan sai 16 lattasulaketta. Valokytkin finaalissa, koska siinä on melkoinen ylimenovastus Onko missään sulake virta-arvoja, minulla sulakkeita on uusittu ns. hyvällä maulla eli mitä sattuu.
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

No on mukavaa, kun kaikilla muilla 525:n omistajilla sähköt toimii hyvin. Pitänee ruveta laskemaan tarvittavat sulakkeet: kuorma + johtojen vastus jne..
Hyvää loppu vuotta kaikille!
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

asova kirjoitti:No on mukavaa, kun kaikilla muilla 525:n omistajilla sähköt toimii hyvin. Pitänee ruveta laskemaan tarvittavat sulakkeet: kuorma + johtojen vastus jne..
Hyvää loppu vuotta kaikille!
No ei ne ole toimineet mutta aina pähkäilyllä saanu toimimaan :D noita sulake kokoja olen itsekkin arponut että itseäkin kiinnostaisi jos jollain olisi tieteellistä tietoa :wink:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

nokka kone kirjoitti:
asova kirjoitti:No on mukavaa, kun kaikilla muilla 525:n omistajilla sähköt toimii hyvin. Pitänee ruveta laskemaan tarvittavat sulakkeet: kuorma + johtojen vastus jne..
Hyvää loppu vuotta kaikille!
No ei ne ole toimineet mutta aina pähkäilyllä saanu toimimaan :D noita sulake kokoja olen itsekkin arponut että itseäkin kiinnostaisi jos jollain olisi tieteellistä tietoa :wink:
Itse tehden olen käyttäny puimuri sääntöä eli P = U x I ja U = R x I, josta P on teho watteina, U on jännite voltteina, I on virta ampeereina ja R vastus ohmeina. Ja kaavaa kääntäen P/U=I eli ledi työvalo 48w/12v=4A, johdon vastus ei ole merkitsevä, jos johdon poikkipinta-ala ei ole liian pieni ja lämmön nousun vuoksi vastusta edelleen lisäävä. Nyrkki sääntönä jatkuvissa virran syötöissä olen käyttänyt sulakkeina 10A=1,5mm2 16A=2,5mm jne... muistaakseni käyttövirta MAX. 6A/mm2, niin ei polta traktoria. Johto sietää kyllä hiukan enemmän palamatta, mutta edellisilläkin voi tulla jo esim 0,5v häviö ajovaloille (3m johtopituus). Mieluummin pykälän isompi johto. Ja sulakehan on aina johdon oikosulkusuoja, joten johto määrää max sulake koon, eikä sitä tule ylittää. Ongelma on nykyinen tekniikka, esim. ledeissä on oma hakkuri ja valaisin ottaa haluamansa TEHON! riippumatta perille menevästä jännitteestä. Jännitteen laskiessa valaisin lisää virtaa. Hehku ja halogeeni lampuissa ja esim. sähkökelaohjatuissa ventiileissä tapahtuma on päin vastainen tehon kustannuksella. Hetkellisissä kohteissa (startti) mennäänkin ihan eri laskuopeilla, koska startin stall current voi nousta yli kolmin kertaiseksi startin laskennalliseen tehoon verrattuna. Tuo stall current on tilanne jossa talven kohmettamaa konetta yritetään väkisin vääntää liikkeelle tai startataan vaihdetta vastaan. Lisäksi kannattaa heittää halppis/rst abikot roskiin, yleensä ne on tehty ohuemmasta aineesta ja toimivat itse vastuksina.

Tulipas taas kirjotettua novelli, mutta jos joku tuosta sai jotain ajatusta niin hyvä.
Pelikaani
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Heinä 2014, 08:11
Paikkakunta: Puumala

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja Pelikaani »

Hyvä ja selkeä novellihan tuosta tuli.
asova

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja asova »

Mitä vähemmän noita abikoja sitä parempi. Ruuviliitokset parhaita, toki nekin kunnon materiaalista - ruostuneen ja hapettuneen ruuvin avaaminen tuskallista. Herkällä volttimiittarilla liitosten hyvyys tai heikkous ja mahdollinen vikaantuminen tulee helposti näkyviin. Kuorman liittimmistä jännite ja verrattuna akun navanpäistä antaa kuvan ko. piirin kunnosta. 12V järjestelmässä alle 2,5mm2 johtimia johtoja ei tuli mielestäni käyttää olleenkaan. Nykyiset henkilöautot on taynnä elektroniikkaa joissa hetkelliset virrat ovat melkoisen suuria, on tosiaan ihme, ettei olla siirrytty esim 36 tai 48V järjestelmiin.
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 525 sähköt

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

asova kirjoitti:Mitä vähemmän noita abikoja sitä parempi. Ruuviliitokset parhaita, toki nekin kunnon materiaalista - ruostuneen ja hapettuneen ruuvin avaaminen tuskallista. Herkällä volttimiittarilla liitosten hyvyys tai heikkous ja mahdollinen vikaantuminen tulee helposti näkyviin. Kuorman liittimmistä jännite ja verrattuna akun navanpäistä antaa kuvan ko. piirin kunnosta. 12V järjestelmässä alle 2,5mm2 johtimia johtoja ei tuli mielestäni käyttää olleenkaan. Nykyiset henkilöautot on taynnä elektroniikkaa joissa hetkelliset virrat ovat melkoisen suuria, on tosiaan ihme, ettei olla siirrytty esim 36 tai 48V järjestelmiin.
Ei ole ihme kun tasavirralla ei ole luonnollista nollakohtaa kuten vaihtovirralla, joten releiden ja muiden kontaktoreiden valokaaren sammutus pituus kertaantuu jännitettä nostetaessa huimasti ja valokaari joudutaan sammuttamaan "väkisin". Tuossa havainnollistettu... https://www.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin