Perä/Vaihteisto

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

parkka
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Tammi 2011, 15:07

Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja parkka »

Mistä päin kannattaa rueta vikaa hakemaan kun 920s vm.2003 eilen lingotessa yhtääkkiä ikään kuin pysähtyi, kuin joku olisi tarttunut kiinni kuului ronksahtava ääni linko kyllä pyöri. Nyt kun laittaa käyntiin ja siirtelee niin selvästi joku tarttuu kiinni ja ronksahtaa isosti kumpaankiin suuntaan siirrettäessä . Hinatessa ei kuulu mitään ja tulee hyvin perässä. Itsellä sellainen tunne että perän sisältä tulee ääni. Taitaa olla edessä "vähä" isompi viikko remontti.
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja koras »

Hei

vaikuttaako äänen voimakkuuteen paljonko painoa takapyörillä?

minun 952 roksahtelee kun vetovarsissa painoa. epäilen sisempää pyörän laakeria mikä vetoakselin sisäpäässä.

vaikutaako onko neliveto päällä siihen roksahteluun?

vaikutaako jos vaihde päällä kytkin pohjassa hinaa tuleeko ääniä? jos alue vapaalla hinaa ja ei mitään ääniä niin veikaan vaihteiston puolta. perä pyörii hinatessakin. toki ilman vetoa (voimia)
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
parkka
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Tammi 2011, 15:07

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja parkka »

En hirveästi ole uskaltanut liikutella ääni niin paha mutta heti kun vaihde päällä nostaa kytkintä ja traktori lähtee liikkeelle on kuin tarttuisi kiinni ja ronksahtaa. hinatessa tosiaan ei mitään vaikka on nelivetokin päällä.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tarkentava kysymys.

A. Kuuluuko ääni, kun traktori käy paikallaan?

B. Kuuluuko ääni, kun ulos ottoakseli on päällä?

C.kuuluuko ääni, kun kytkin poljin on pohjassa?

D. Ajamaan ei pysty?

Sitten veikataan, kun en tiedä.

Kytkin kopan pohjasta luukku auki, näkyykö siellä mitään kytkimessä.

Jos kytkimessä ei vikaa, öljyt vaihteistosta ja perästä pois. Näkyykö öljyssä mitään ylimääräistä.

Sitten vaihteiston luukut auki ja tutkimaan onko laakeri tai hammas vikaa.




ukki

Ps. Veikkaan lisää, kun vastaat kysymyksiin.

Jos kuluu ulos otosta, sitten olosoton " murikka" pois.
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
parkka
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Tammi 2011, 15:07

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja parkka »

No niin nyt on perän kansi auki ja sieltähän se vika löyty eli vasemman ronkan sisälaakeri rikki ei yhtään haulta paikallaan. Samalla huomattiin että ulosotto pakan edessä oleva laakeri myös haulet kasassa, miten tämän laakerin saa vaihdettua? Ulos otto on pitänyt vähän ääntä ja on arvattu että jossain on laakeri menossa.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja kronos »

parkka kirjoitti:No niin nyt on perän kansi auki ja sieltähän se vika löyty eli vasemman ronkan sisälaakeri rikki ei yhtään haulta paikallaan. Samalla huomattiin että ulosotto pakan edessä oleva laakeri myös haulet kasassa, miten tämän laakerin saa vaihdettua? Ulos otto on pitänyt vähän ääntä ja on arvattu että jossain on laakeri menossa.
Vilskeellä olis varmaan ohje tuon ulosoton laakerin vaihtoon :D
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuvia löytyy mutta ei selostettua ohjetta :(

Ulosottoakselin irroitus

Ulosoton trumpettiakselin laakerin vaihto
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
parkka
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Tammi 2011, 15:07

Re: Perä/Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja parkka »

No niin samalla aukaistiin myös jarrut ja tilattiin niihin myös uudet osat ja tässä odotellessa tuli vaan mieleen että kannattaisiko akselille missä on tasauspyörastö ja jarrut niin vaihtaa myös laakerit eli jarrujen taakse, onko minkälainen homma vaihtaa ja onko kokemuksia niiden kestosta. Ronkasta mistä meni sisimmäinen laakeri niin myös ulommainen piti aika rohinaa kun se myös irroitettiin vaihtoa varten.
Vastaa Viestiin