Takalana tai perälevy???

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova

Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Tarkoitus on laventaa takalanaa noin 3200mm lumitöitä varten. Entisen noin 1700mm levyn tilalle, tuo leveämpi malli hydraulisella käännöllä. Tuli mieleen onko 525 liian tehoton veturiksi tuolle perälevylle (3200x500mm). Osat noin 80 euroos.
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Siis lienee lumen aurauksen ajatellen oikeampi termi perälevy. Lanalla liikutellaan maa-ainesta -ymmärtääkseni.
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Ei liity varsinaisesti asiaan, mutta ne löytänyt esim. traktorin lumiligoista juttua mitäkä sopivat millekin koneelle ja/tai teholle oikeasti. Konemyyjien juttuja ja valmistajien jorinoita ei tosi käyttäjien tietämystä -en tarkoita urakoitsijoita, joilla miljoona vehkeet ja vitun alvit.. Oikeita punaniskoja, joilla rehellisyys eikä saatanan kaupankäynti mielessä. Missä on kansan syvät rivit?
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

3 metriä leveätä jaksaa puskea. Vaikka ei ole ketjuja, tosin ylämäkeen pito loppuu. Fransgård tai jotain sinnepäin runkoon on pokattu uusi levy 6mm pellistä, selkäpuolelle piti laittaa puolikaaren muotoisia vahvikkeita. Korkeutta taitaa olla just tuo 50cm. Kaarevuutta on liian vähän, ei rullaa lunta kunnolla. Ja kääntölevy on tehty 15 mm (tai 20?) pellistä, lukitustapin reikää piti myös vahvistaa kun rupes reikä venymään, rungon puolelta. Nyttemmin on lumityöt suoritettu paljon kehutulla :lol: Nokka (vai Esko) lingolla. Kyllä levylläkin pärjää jos sietää hankalahkon ajoasennon.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Puhuin paskaa, 280 on leveys. Piti ihan käydä ohtalampun valossa mittaamassa...
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Samat on kokemukset tuon kaarevuuden suhteen. Pysty ja korkealevy ei käytännössä kovin hyvä. Talvislla pakkaslumilla linko paras. Kostella kelillä on varmaan alennusvaihdelinko toimiva, mutta ei kokemusta. Luottamus 525 lumen aurauksessa ei kovin hyvä, 4011 takapotku Zetorilla sama nopeus lumen lingouksessa tiellä, Zetori savuttaa paljon vähemmän. Belkku paljon mielyttävämpi käyttää kylläkin. Nyt vertaillaan "köyhän miehen" vehkeitä eikä mitään "yrittäjä" kamppeita. Kun rahaa on vähän, niin...
PS. Pahalta tuntuu sanoa, mutta käytännössä Zetor 4011 on ollut paljon luotettavampi "pikku hommissa" kuin Belkku. Kymmeneen vuoteen Zetorissa ei ollut mitään paitsi kytkin väärin säädetty - korjaus kuten pölkyltä alas, heinänteko järjellä. Tunnit Zetorin suhteen on 4:1, joka koostuu puun halkomisesta, ja muusta mon muotoisesta pikkuajosta puun vinssauksesta jne.. Korjaustuntien osuus Zetorin hyväksi on siis satakertainen Belkuun liittyen.
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Nyt lienee paikallaan: Good bye for belkku.fi!
Toivotan onnea ja menestystä.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Hyvin se menee 3 metrinen vama 501 perässä ja pehmeää sora tietä :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja kronos »

Syksyllä vaihoin vaman tuohon,ja laitoin hydraulisen työtövarren kyllä on hyvä peli :D :D
Liitteet
WP_20161031_13_12_45_Pro.jpg
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Kääntöpöydällisessä voimat tulee suuremmlle alalle kuin tappimallisessa, jolloin vehkeen "elinkaari" saattaa olla pitempi. Hydraulituubilla on on oltava paineerajoitus venttiili, vaikka tekisi vain lumihommia. Traktorin massa ja ajonopeus on melkoinen voima, kun stoppaa, vaikka tien vieressä olevaan jäätyneeseen kiveen. Minulla maasto-autossa on nokalla lumiaura, jossa Belkun etuakselin jouset sulakkeina. Aura säädetty myötäsukaan, silti melkoinen tärhdys, kun stoppaa, vaikka vauhti lähes kävely nopeutta ja 15mm paksut jouset venyvät kuin tyhjää vaan. Komia on kuvan takalana/levy. Veturia ei kannata vaarantaa, levy on niin yksinkertainen laite, jottei siihen monimutkaista vikaa saa. Rälläkällä ja hitsauspuikolla korjattu kädenkäänteesä.
Elinkaari = valmistajan/myyjän mielestä yleensä liian pitkä, käyttäjän mielestä kuten 3 kuukauden vekseli.
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Toimiiko hyvin Belkussa tuubin "nytkäytys" kuolohohdan yli, oliko opettelua?
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja MTZ »

asova kirjoitti:Toimiiko hyvin Belkussa tuubin "nytkäytys" kuolohohdan yli, oliko opettelua?
Menee ihan hyin.Harkovilla vähän herkemmin siinä enempi tuottoa pumpussa.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Kyssäri MTZ:lle: levyn kääntösylinterin asennusmitta, tuubi paksuus ja varren paksuus sekä mitta sylinterin etukorvakosta (akselin keskeltä levyn sarana-akselin keskelle), kynkän pituus sarana-akseliin tuubin silmästä.
asova

Re: Takalana tai perälevy???

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuo punainen väri on huomttavasti "ammattimaisemman" näköinen kuin nykyiset mustaksi maalatut. Työkoneet pitää olla maalattu punaiseksi, oranssiksi, keltaiseksi tai vihreäksi. Musta on kulahtaneen koneen väri.
Vastaa Viestiin