Savua kabiinissa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Savua kabiinissa

Viesti Kirjoittaja asova »

Purin rankakuormaa etukuorrmaajan kahmarilla, kun ohjaamoon täyttyi savulla ja laturin merkkivalo rupesi palamaan. Sammutin koneen ja avasin molemmat ovet, koska ulkona oli +23 astetta, eikä kylmettymisen vaaraa ollut. Enempien savujen hälvettyä aukaisin konsolin ruuvit, koska ampeerimittari oli todella lämmin. Syyksi paljastui ampeerimittari "väsyneet" eristys helat. Suoritin korjauksen käärimällä kuoritulla kuparijohdolla mittarille tulevat viisi johdinta yhteen ja eritysnauhalla mötikän eristäminen. Rankakuorman purku eteni suunnitellulla tavalla. Korjaus oli hyvin luonteenomainen tähän traktoriin tehtyjen aikaisempien omistajien korjausten kanssa. Tulevalla viikolla pitänee hankkia korvaava mittari.
PS. Sähkölaitteet ovat liikkuvassa kalustossa tosi kovilla. Noin 800 metrin päässä meiklääisen "pientilalta" oli viimeviikolla palanut keskikkoinen telakaivuri - lohduttoman näköinen Komatsu.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Savua kabiinissa

Viesti Kirjoittaja Petri »

Viikonloppuna samanlainen palavan pvc-eristeen haju... Yksi käynnistysreleelle menevä johto; ilmeisesti eriste oli hiertynyt olemattomaksi ja kärväytti koko johdon. Sivussa meni myös 12/24 virranmuutosboksi. Onneksi oli varastossa yksi. Pari tuntia ja taas työt jatkuivat.
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: Savua kabiinissa

Viesti Kirjoittaja koras »

Ampeeri mittari kannattaa korvata jännitemittarilla.

poistuu jännite häviöt latauspiiristä.

ja edellä mainitut ongelmat.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Savua kabiinissa

Viesti Kirjoittaja asova »

Olen samaamilelä, koska ampeerimittari on sarjaassa latausvirta/purkuvirran kanssa aiheuttaa turhaa ylimenovastusta. Liittimet oli tosi hapettuneet.
Vastaa Viestiin