501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Tekisi mieli muuttaa tuo 501 suorasuihkuksi. Haluaisin tietää mitä kaikkea tarvitsen. Samalla kiinni tulee maanviljelijän tavaratalosta turbosatsi. Tuossa listaa mitä luulen tarvitsevani

-kansi Ukraina malli d240?
-putket ja männät d240 vai uudemmat d245?
-kiertokangen laakerit ja uudet yläpään helat
-suuttimet käykö suorasuihkun kärjet samoihin runkoihin?

Kaikki vinkit ja neuvot olisi kiva kuulla ja osat luonnollisesti sieltä mistä halvimmalla saa eli Virosta:).

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Onnea yritykseen, tuskin täältä saat listaa mitä tarvitaan. Ymmärtääkseni entinen keinovivusto käy nostajineen. Jos sylinterin putket ovat kuosissaan, pelkät männät riittävä. Tietenkin putken koko pitää tietää , koska kokoja on ainakin kolme. Mielestäni venttirunko pitää vaihtaa ja kansi tiivisteineen myös. Suuttimet pitää vaihtaa FD-22 noin 17 euroa kappale. Ajoitusmerkit vauhtipyörällä ovat D60 22 asettaa ja D240 25 - 27 astetta. Minulla on ollut aikeissa sama homma. Ajattelin ostaa ensin turbon osat ja ajaa kone piippuun ja sitten vaihtaa suoraruiskuksi.

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Mistäs sitten jos ei täältä sitä listaa saa?? :D vai onko belkku harrastajat kovia kitsastelemaan tietouttaan.. Tiedän ettei tuo mikään amerikan temppu ole kun kun lohko on sama. ja ihan varmasti joku jo tälläisen suomessakin tehnytkin.

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Nihkeästi tuota tietoa jaellaan syytä en tiedä. D60 koneita ei olisi pitänyt tehdä ollenkaan melkoinen sekasikiö D50 ja D240 konetta. Moottori on esim 525 tehoton, koska traktorin oma paino on 3700 kg. Tuossa painoluokassa tehoa saisi olla vähintään 80 hv. Suorasuihkumoottorilla on yleensä noin 15% pienempi polttoainekulutus kuin apukammiolla. Vaikka jotakin ottaa varmaan pattiin, mielestäni tuo 820 sarjan belkut ovat "kotikäytössä" parhaita traktoreita. Riittävän yksinkertainen rakenne, ei tarvita juurikaan mitään erikoistyökaluja ja osia saatavana hyvin ja edukkaasti. Ei kylläkään ole oikeata kokemusta 800 sarjasta, mutta 525 olisi tuolla suoraruiskumoottorilla minulle ihan passeli.

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Pakko jatkaa, 800 sarjassa sähköpuoli on mielestäni "parempi" kuin 900 sarjassa. Kesällä vaihdoin melkein kaikki johdot 525 ja samalla vaihdoin laturin perinteiseen 95A laturiin. Samalla tuli tsekattua 800 ja 900 ja uudempien sähkökaavioita- on yksinkertaisesta asiasta saatu monimutkainen.

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Jos jotain hyvää keksii d60 niin itsellä ainakin aivan uskomattomasta pakkasesta lähtee käyntii : D viime talvena 2kk seisoi talvella ja helmikuun pakkasessa ens hehkulla ja pyöräyksellä käyntiin.

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuosta turbottamisesta tein alustavan listan tarvittavista osista. Vähän hakusessa noiden "klemmari" putkien osalta. Välijäähdytin varmaan olisi hyvä olla D60 moottorissa. Jos turbolla saisi 10 -15 hv lisää, olisin melko tyytyväinen.

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Juuri pistin turbo sarjan tiluuseen ja vähän kaikkea muuta nippeliä Eestin pojjiilta. Taidan laittaa Coolerin keulille samassa rytäkässä. Pitää vähän mittailla millainen mahtuu. Tuo mun 501 on ollut jo 5 vuotta ahtimen kanssa se on vain pykälää kahta liian iso tuohon niin josko tuo vironpoikien ahdin sarja olisi parempi toimivuudeltaan.

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Vaihdoitko 4 lapaisen tuulettimen 6 lapaiseen?

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Jos en ihan väärin muista niin ostin tuohon Peltisen 8 lapasen. Samalla tuli uusi vesipumppu ja uudempi termarikotelo

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Mitenkä ennakko ja syöttö? Onko ollut lämpöjen kanssa ongelmia?

rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Kaikki on irti syöttöpumpusta syötön osalta mitä sai. Ennakkoa en ole edes ikinä tarkistanut. Lämmöt pysyy siinä 80-85. 250cm levy ja 260cm super leppä linko on talvella käytössä. Koneella 10tuhatta tuntia takana

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Minä kokosin nuo turbohärpäkkeet tuon MV kuvan perusteella rapiat 400€, pitäisi vielä tilata. Asennus jää varmaan ensi keväälle tai suvelle.

kimmoa
Viestit: 714
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Omia kokemuksiani kahdesta pura ja kokoa-moottoriprojektista:

1) Ota Minskin kansi. Et välttämättä siinäkään selviä ilman jälkityöstöä, mutta todennäköisyys on suurempi käyttäjäkokemuksien mukaan, että toimisi suoraan. Itse ostin ja oli väittämän mukaan minskin kansi. Joutui sen laanaamaan heti ja oli siinä sitten venttiilivikakin ilmeisesti heti uunna, ainakaan moottoria ei saanut mitenkään käymään kunnolla ja työnsi pikeä pakoputkesta. Ukrainasta ei ole ikinä tullut mitään toimivaa. Hinnanero noissa on niin pieni, että ei riitä kompensoimaan vitutusta jos joudut repimään uudelleen auki

2) 240-männät niin sopii samaan kiertokankeen. 245-männissä, ainakin uudemmissa, on isompi tappi. Niissä on myös erilainen palotila joka voi vaatia erilaisen suuttimen. Lisäksi 245-moottoreihin myytiin erilaisia kansia. En tiedä mikä oli erona mutta jos on eri suutinkulma niin et välttämättä saa 240-kantta ja 245-mäntää toimimaan kunnolla keskenään.

3) En tiedä.
4) Ilmeisesti ei. Jos ostat uudet suuttimet slaavilaisen kulttuuriperinnön tehtaan jäljiltä niin käytä nyt penkissä, ennenkuin laitat paikalleen. Huomaa että jossain vaiheessa suuttimen kärjen halkaisija on muuttunut pienemmäksi ja vaatii vastaavantyyppisen sylinterinkannen. Ilmeisesti vain näissä ihan uusissa. Tästäkin minulla on vain kuulopuhetta mutta varmista etukäteen niin jää ehkä yksi tilauskerta/purkukerta/turhien osien osto pois.

5) Huomaa sitten että vanha keinuvipuakseli, missä öljyn syöttö keinuvivuille on erillisellä mutkalle väännetyllä putkella, ei enää käy uusiin kansiin, joissa öljy tulee akselin kiinnitystornia pitkin juurikin tästä erosta johtuen. Itse ratkaisin ongelman ostamalla uuden akselin torneineen, sitä kun sai vain komplettina. Osa myytiin alkuperäisenä mutta oli ilmeisesti kinu. Ensinnäkin ne kiinnitystornit oli 3mm liian matalat ja säätöruuveista loppui vara kesken. Onneksi sattuu nurkissa olemaan levytyökeskus että sai tehtyä korokelätkät. Sitten huomasin ilmiön että parin tunnin ajon jälkeen venttiilivälykset kasvoivat kolmeen milliin. Joku antoi periksi, en tiedä mikä vaan möin romun tässä vaiheessa. Seuraavalla omistajalla oli kuulemma mennyt koko keinuvipuakseli sitten kolmeen osaan. Eli vältä kinuosaa ellei satu olemaan remontinteko verissä.

rouveri kirjoitti:
27 Marras 2018, 08:19
Tekisi mieli muuttaa tuo 501 suorasuihkuksi. Haluaisin tietää mitä kaikkea tarvitsen. Samalla kiinni tulee maanviljelijän tavaratalosta turbosatsi. Tuossa listaa mitä luulen tarvitsevani

-kansi Ukraina malli d240?
-putket ja männät d240 vai uudemmat d245?
-kiertokangen laakerit ja uudet yläpään helat
-suuttimet käykö suorasuihkun kärjet samoihin runkoihin?

Kaikki vinkit ja neuvot olisi kiva kuulla ja osat luonnollisesti sieltä mistä halvimmalla saa eli Virosta:).

asova
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 501 d60 muuttaminen suorasuihkuksi

Viesti Kirjoittaja asova »

Mister Rouverilta on kysyttävä miksi tuo suoraruisku on nyt ajankohtainen, kun tuntuu pelittävän ja kestävän tuo D60 turbovirityskin. Toki aina "virtaviivaisempi" moottori on parempi.

Vastaa Viestiin